بازدید 15316

روایت نیکزاد از علت سانحه هواپیمای ماهان

مانع موجود بر سر راه هواپيما مانعي طبيعي براي هواپيماهاي جنگنده بوده كه اشتباه خلبان موجب برخورد هواپيما با مانع شده است.
کد خبر: ۱۸۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱ 09 September 2011
وزير راه و شهرسازي كه مدتي بود براي پاسخ به سوالات خبرنگاران در جمع آنها حاضر نشده بود، روز گذشته در حاشيه يك مراسم افتتاح در استان تهران، از علت سانحه ماهان، وضعيت آزاد راه تهران-شمال، احداث كنارگذر استان البرز و اختصاص منابع براي نوسازي ناوگان هوايي از محل صندوق توسعه ملي پرده برداشت.

به گزارش ايسنا مهندس علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي در جمع خبرنگاران با اشاره به اجراي پروژه مهم همت ـ كرج و تعريض آزادراه همت، در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي‌رسد با ادامه اتوبان شهيد همت در پل فرديس كرج همچنان با مشكل ترافيك روبرو باشيم براي اين امر راهكاري داريد؟، تصريح كرد: زماني كه اين دو پروژه افتتاح شود، تاثير بسياري در كاهش ترافيك دارد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر سه خط رفت و سه خط برگشت را در آزادراه تهران ـ كرج داريم، ادامه داد: يكي از راهكارهاي حل مشكل اين مسير دو طبقه كردن اين اتوبان بود و راه ديگر اين كه در هر طرف اتوبان دو باند را اضافه كنيم كه در مجموع چهار باند به كل مسير اضافه مي‌شود و در نتيجه‌ از بار ترافيكي مسير كاسته مي‌شود و ترافيك از تهران به كرج و بالعكس روان‌تر خواهد شد.

وي با بيان اين كه ادامه آزاد راه شهيد همت به كرج مي‌رسد، اظهار كرد: بنا نيست كه اين پروژه در كرج متوقف شود، بلكه خطي به كرج مي‌رسد تا كساني كه قصد عبور از كرج و سفر به هشتگرد و مسيرهاي ديگر را دارند، از روي اتوبان در محل تقاطع 5.5 كيلومتري آزادراه شهيد همت عبور كنند.

نيكزاد افزود: با استاندار البرز، شهردار و اعضاي شوراي شهر و فرماندار توافق شده تملك مسير را انجام دهند، تا كنار گذري را به صورت آزادراه براي شهر كرج احداث كنيم.

نيكزاد در ادامه اجراي اين پروژه را بسيار مهم دانست و تصريح كرد: مذاكراتي را با بخش خصوصي انجام داده‌ايم تا اجراي پروژه را به صورت BOT بر عهده بگيرد، به طوري كه طراحي و ساخت و بهره‌برداري بر عهده آن‌ها باشد و با اخذ عوارض اصل و سود سرمايه را برداشت كنند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه تعريض اتوبان تهران ـ كرج براي مدت كوتاه پنج الي شش سال جوابگو خواهد بود، تصريح كرد: در آينده بايد به دنبال راهكار اساسي براي حل مشكل اين مسير باشيم.

نيكزاد ادامه داد: مسوولان محلي كرج عزم راسخ براي اجراي اين پروژه دارند و اين كنار گذر را در طرح تفصيلي كرج لحاظ كردند.

وي به عزم مسئولان اسلامشهر براي اجراي پروژه چهار خطه كردن «احمدآباد مستوفي» اشاره و اضافه كرد: زماني كه با مردم صادقانه صحبت مي‌كنيم ، در جريان امور قرار مي‌گيرند و در نتيجه‌ مسئولان را در اجراي پروژه ياري مي‌كنند.

وزير راه و شهرسازي گفت: ما به مسئولان كرج وعده داديم كه اگر مشكل معارض را حل كنند، ساخت اين كنار گذر چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي را وزارت راه و شهرسازي برعهده بگيرد.

*منابع مالي پروژه آزادراه حرم تا حرم به طور كامل تامين شده است

نيكزاد در ادامه درباره آزاد راه حرم تا حرم و اين كه گفته مي‌شود هنوز مطالعات لازم درباره اجراي اين پروژه صورت نگرفته اما اجراي پروژه آغاز شده است و همچنين اين‌كه برخي از نمايندگان مجلس از اجراي اين پروژه بي خبر هستند، تصريح كرد: پروژه آزاد راه «حرم تا حرم» كار بسيار بزرگ ، ارزشمند و انقلابي است و درباره اجراي آن كار دقيق صورت گرفته است.

وي با اشاره به اين كه رييس جمهوري داراي مدرك دكتراي ترافيك است و به علم حمل و نقل اشراف كامل دارد، افزود: اكنون پروژه از تهران تا سمنان توسط قرارگاه خاتم در دست اجرا است و از سبزوار تا باغچه و از باغچه تا مشهد آزادراه است.

وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به اين كه پروژه اكنون در حال انجام است، گفت: منابع مالي اين پروژه كاملا تامين شده است ، به طوري كه قرارگاه خاتم، 30 درصد، بانك ملي 20 درصد و مابقي از طريق فروش اوراق مشاركت تامين مي‌شود.

نيكزاد گفت: قانونگذار به ما اجازه داده كه هر جا اشخاص حقيقي و حقوقي حضور پيدا و براي ساخت آزاد راه اعلام آمادگي كنند ، اجراي پروژه مجاز است و حساسيت مجلس اين بود كه زماني كه حرفي به مردم اعلام مي‌شود بايد به آن عمل شود و مبناي قانوني براي اين حرف وجود داشته باشد.

وي همچنين ادامه داد: اكنون تلاش مي‌كنيم كه 50 درصد سهم دولت را به بخش خصوصي واگذار كنيم، چرا كه توجيه قابل توجهي دارد.

*براي مسكن مهر حق نداريم از مردم بپرسيم كه شغل آن‌ها چيست

وزير را و شهرسازي درباره ثبت نام «مسكن مهر» براي زنان سرپرست خانوار و مشكلات آن‌ها اظهار كرد: هيچ كس در كشور نمي‌تواند اعلام كند به دليل از كار افتادن همسر اين زنان به آن‌ها مسكن مهر تعلق نمي‌گيرد و هر كجا اين حرف اعلام شود، برخورد جدي صورت مي‌گيرد.

وي افزود: تحقيق و تفحص نمي‌كنيم؛ كرامت انساني بر ما واجب است و در صورتي كه متقاضيان واجد شرايط باشند، به آن‌ها مسكن مهر تعلق مي‌گيرد.

وزير راه و شهرسازي گفت: هر كسي كه مالك واحد مسكوني نيست، حتما اجاره پرداخت مي‌كند و در نتيجه توان پرداخت قسط 158 هزار توماني تسهيلات مسكن مهر براي يك واحد 75 متري بدون احتساب مشاعات وجود دارد.

نيكزاد تاكيد كرد: ما حق نداريم از مردم بپرسيم كه شغل آن‌ها چيست و تنها شرايط اين است كه واجد شرايط مسكن مهر باشند.

*بايد قبول كنيم كه عمر ناوگان هوايي ما بالا است

وزير راه و شهرسازي در ادامه درباره فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد كه سانحه ايرباس شركت هواپيمايي «ماهان» هفته گذشته در آن رخ داد، تصريح كرد: سازمان هواپيمايي كشوري ، فرودگاه‌ها و ايرلاين‌ها سه راس پرواز هواپيماها در كشور هستند كه هريك ضوابط معيني دارند.

وي گفت: همه تلاشمان برقراي ايمني است و به رييس سازمان هواپيماي كشوري تاكيد كردم كه به هيچ وجه براي برقراري ايمني پروازها كوتاهي نكنند، زيرا اولين خطا در پرواز‌ها آخرين خطا است.

نيكزاد تاكيد كرد: فرودگاه‌هاي ما به سيستم‌ كامل ناوبري مجهز بوده و ظرفيت انجام پرواز به ميزان دو برابر پروازهاي فعلي كشور را دارند.

وي ادامه داد: هواپيماهايي كه اكنون پرواز مي‌كنند از ايمني لازم برخوردار هستند، اما بايد قبول كنيم كه عمر ناوگان هوايي ما بالا است.

وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: همه تلاش ما اين است كه بتوانيم عمر ناوگان را كاهش دهيم كه در اين راستا كارهايي را انجام داده‌ايم و هواپيماهاي وارد ناوگان كشور مي‌شود.

وي ادامه داد: تسهيلات صندوق توسعه ملي با دستور رييس جمهوري در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌گيرد و به مردم اعلام مي‌كنم كه به عنوان خادم آن‌ها در بخش هوايي وظيفه رعايت نكات ايمني و سرويس‌دهي در فرودگاه ها است و 18 شركت هواپيمايي خصوصي در كشور فعال هستند كه بايد ميدان‌دار توسعه ناوگان هوايي كشور باشند.

نيكزاد از اختصاص منابعي از صندوق توسعه ملي به اين شركت ها خبر داد و گفت: سرويس دهي براي نشست و برخاست و هدايت هواپيماها توسط فرودگاه‌ها انجام مي‌گيرد.

وزير راه و شهرسازي گفت: همواره دست به دعا هستيم و تلاش ويژه‌ مي‌كنيم تا بتوانيم سن ناوگان هوايي را كاهش دهيم و پس از كاهش سن ناوگان خبر آن را به مردم اعلام مي‌كنيم.

*اشتباه خلبان علت سانحه ماهان

نيكزاد تصريح كرد: در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد ايرباس ماهان نشسته بود و مشكلي نداشت و به دليل وجود مانع با آن برخورد كرد وبرخي اعلام كردند كه هواپيما در حال انفجار بود كه براي آن‌ها متاسفم.

وي در ادامه افزود: مانع موجود بر سر راه هواپيما مانعي طبيعي براي هواپيماهاي جنگنده بوده كه اشتباه خلبان موجب برخورد هواپيما با مانع شده است.

به گزارش ايسنا، وزير راه و شهرسازي توسط هيات وزيران و رييس جمهوري به عنوان نماينده ويژه‌ در ساخت سالن همايش‌هاي بين‌المللي منصوب شده است و در اين باره معتقد است اگر بخواهيم كشورهاي غير متعهد در كشورمان حضور داشته باشند، بايد امكانات لازم را براي آن‌ها فراهم كنيم.

*ورود كنسرسيوم جديد و احتمال به بهره‌برداري رسيدن پروژه تا دو سال آينده

نيكزاد در ادامه درباره ساخت آزاد راه تهران ـ شمالاظهار كرد: آزاد راه 121 كيلومتري تهران ـ شمال داراي چهار قطعه است، قطعه چهارم از چالوس تا مرزن آباد به طول 22 كيلومتر در سال جاري به زير ترافيك مي‌رود.

وي افزود: قطعه اول از تهران تا شهرستانك 33 كيلومتر است كه در سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين كه ساخت قطعه اول و چهارم بر عهده بنياد مستضعفان است، گفت: با همكاري بنياد و با بررسي‌هاي صورت گرفته درباره دلايل طولاني شدن اجراي پروژه، قطعه دوم و سوم به كنسرسيومي متشكل از كساني كه در ساخت آزاد راه امتحان خود را پس داده‌اند و پروژه هاي مهمي مانند خرم آباد- پل زال و ساوه - همدان را اجرا كرده‌اند به صورت مشاركتي واگذار مي‌شود.

وي افزود: نظر من اجراي پروژه به صورت BOT بوداما پيشنهاد بخش خصوصي مشاركت 75 درصدي آن‌ها و 25 درصدي وزارت راه و شهرسازي است.

نيكزاد گفت: تا يك ماه آينده عمليات اجرايي اين پروژه آغاز و مسير پروژه احتمالا تغيير مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه از آغاز اين پروژه حدود 18 سال مي‌گذرد،اظهار كرد:عزم ما راسخ است تا بين دو تا سه سال آينده پروژه را به بهره‌برداري برسانيم، به عبارت ديگر در دولت دهم به جايي برسد، اما زماني كه وارد وزارت راه و شهرسازي فعلي و راه و ترابري سابق شدم، مساله اين بود كه بنياد مستضعفان داراي حقي بود و مباحثي وجود داشته كه پروژه از پيشرفت لازم برخوردار نشده است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين‌كه نظر بخش خصوصي براي ساخت قطعات دو و سه ، سه سال است گفت:ما قصد داريم كه مدت زمان را كاهش داده و دو سال در نظر بگيريم.

*درخواست و توصيه نيكزاد به مردم براي دور آخر سفرهاي تابستاني

نيكزاد در سال جاري هدفگذاري ما كاهش 10 درصدي تلفات ناشي از تصادفات نسبت به سال گذشته است كه اين امر را با همكاري پليس راه ، اورژانس و راهداران كشور دنبال مي‌كنيم.

وي با بيان اين كه خوشبختانه طي چهار ماه ابتداي سال جاري ميزان تلفات ناشي از تصادفات 12.5 درصد كاهش يافته است، تصريح كرد: استدعاي ويژه‌ از مردم عزيز اين است كه در دور آخر سفرهاي تابستاني كه تا دوم مهر ماه انجام مي‌شود، با رعايت سرعت ، همكاري لازم را با عوامل راهداري و پليس راه داشته باشند، تا ما به آرزوي تحقق كاهش 10 درصدي تصادفات در سال جاري نسبت به سال گذشته دست يابيم.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل