بازدید 4710
علی عباسپور:

باید شرایط ورود نخبگان خارجی تسهیل شود

با یک نگرش خاصی برای همکاری‌های بین‌المللی خود با سایر کشورها، باید تسهیلات خاصی برای سفر اندیشمندان خارجی به داخل کشور فراهم کنیم، همان گونه که آنها در آیین‌نامه‌ها و مقررات خود برای ورود نخبگان و اندیشمندان خارجی تسهیلات خاصی را فراهم می‌کنند.
کد خبر: ۱۸۹۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۷ 07 September 2011
سرویس مجلس «تابناک» ـ دباره نحوه ارتباط علمی پژوهشی موسسات علمی و آموزشی کشور با دیگر نهادهای علمی کشورهای دیگر باید دو نکته در نظر گرفته شود.

علی عباسپور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:‌ نخست این که ما باید در علومی که در مرزهای دانش هستیم، بکوشیم پروژه‌های مشترک با مراکز تحقیقاتی برگزیده دنیا برقرار کنیم و این در حالی است که آنها هم مایلند اینکار انجام بشود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در تشریح کارهایی که برای دستیابی به این مهم باید صورت گیرد، گفت: برای اینکه بتوانیم تعامل خوبی با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی دنیا برقرار کنیم، باید شرایط ورود و خروج متخصصین خارجی را به کشور تسهیل کنیم. مثلا هم اکنون فرد متخصصی  که بخواهد ازخارج وارد ایران شود، مراحل ورود وی طولانی است که باید این مهم اصلاح شود.

این عضو اصولگرای مجلس هشتم در ادامه خاطرنشان کرد: با یک نگرش خاصی برای همکاری‌های بین المللی خود با دیگر کشورها، باید تسهیلات خاصی برای سفر اندیشمندان خارجی به داخل کشور فراهم کنیم، همان گونه که آنها درآیین‌نامه‌ها و مقررات خود برای ورود نخبگان و اندیشمندان خارجی تسهیلات خاصی را فراهم می‌کنند.

عباسپور با اشاره به لزوم گسترش زیرساخت‌های علمی در کشور، تأکید کرد: نکته دوم این است که باید در درون کشور، مراکز تحقیقاتی قابل قبولی را تأسیس کنیم. هرچند اکنون نیز دانشگاه‌های مادر خوبی داریم که اگر بتوانیم آنها را به دستگاه‌های پیشرفته مجهز کنیم و در حقیقت یک مجموعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی که بتوانند، خدمات تحقیقاتی خوبی را به پژوهشگران ارایه بدهند، راه‌اندازی کنیم، مسلما این دانشگاه‌ها با توجه به پتانسیل‌های نیروی انسانی توانمندی که در درون کشور داریم، می‌توانند در سطح مراکز تحقیقاتی خوب دنیا قرار گیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، داشتن مراکز تحقیقاتی مدرن و توسعه یافته می‌تواند کمک شایانی به گسترش همکاری متقابل علمی ما بین ایران و کشورهای دیگر ایفا کند، خاطرنشان کرد: البته این کارها به تنهایی کافی نیست و باید در یکسری از قوانین خود تسهیلاتی را برای ایجاد انگیزه و کشش در انجام پروژه‌های تحقیقاتی به همان صورتی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، مصوب کرد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ارتباط علمی مفیدی با دیگر کشورها داشته باشیم، باید امکانات را در سطح قابل قبول استانداردهای بین‌المللی، در درون کشور فراهم کنیم، گفت: اگر بتوانیم زمینه ورود متخصصین سایر کشورها را باز کنیم، عملا زمینه حضور خودمان را هم در مراکز تحقیقاتی آنها باز می‌کنیم، چون وقتی مراکز تحقیقاتی دو کشور بخواهند پروژه‌های مشترکی با هم انجام دهند، برخی از محققین آنها به مراکز تحقیقاتی ما می‌آیند و بالعکس که این تبادل همان شاکله اصلی تقویت ارتباط علمی پژوهشی ما با سایر کشورها خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها