بازدید 23375
موفقیت برنامه‌های گفت‌وگو محور رسانه ملی در ماه خدا؛

از علیخانی و جمشیدی تا زائری و درستکار، برگ‌های برنده تلویزیون

هرچند رسانه ملی، امسال با افت کیفی درباره سریال‌های مناسبتی روبه‌رو بود، تلویزیون در ماه رمضان، نشان داد ظرفیت تولید محتوای مناسب برای برنامه‌های گفت‌وگو محور و یا زنده مناسبتی را دارد. نگاهی به مجموع این برنامه‌ها، نشان از بلوغ‌ رسانه‌ای برخی چهره‌های رسانه ملی دارد که...
کد خبر: ۱۸۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴ 07 September 2011
سرویس فرهنگی ـ با وجودی که رسانه ملی، گویا قرار نیست ضعف‌های مشهود خود را درباره برنامه‌های نمایشی ماه رمضان امسال، با وجود انتقادات دلسوزانه اصحاب رسانه و برخی صاحبنظران بپذیرد، نگاهی دیگر به برخی برنامه‌های ویژه تلویزیون، حاکی از عملکرد مثبت این سازمان در برنامه‌های گفت‌وگو محور است که چنانکه در مطالب پیشین گفته بودیم، بدان خواهیم پرداخت.

به گزارش «تابناک»، هرچند امسال رسانه ملی، با افت کیفی در سریال‌های مناسبتی روبه‌رو بود و رفتارهای غیرحرفه‌ای مدیران این رسانه در تقدیر از سریال‌های رمضانی هم موید وجود این ضعف و تلاش برای کمرنگ کردن انتقادهاست، تلویزیون در ماه رمضان، نشان داد ظرفیت تولید محتوای مناسب برای برنامه‌های گفت‌وگو محور و یا زنده مناسبتی را دارد.

نگاهی به مجموع این برنامه‌ها، نشان از بلوغ‌ رسانه‌ای برخی چهره‌های رسانه ملی دارد که گویا، البته گاه تنها و تنها یک اتفاق فردی است و نه برخاسته از یک رفتار سازمانی و یا افق پیش‌بینی شده در سازمان صداوسیما.

سحرهای دوست‌داشتنی

برنامه «ماه خدا» هرچند امسال گاه با تکرار و دوری از خلاقیت همراه بود، همچنان برگ برنده تلویزیون در ماه مبارک رمضان بود که دست بر قضا، این امتیاز ویژه خود را مدیون «فرزاد جمشیدی» و اجرای خوب و پرمغز اوست. بسیاری از همکاران رسانه‌ای بر این باورند که برنامه سحرگاهی تلویزیون بدون او، هیچ حرفی برای گفتن نداشت و حتی بسیاری از آیتم‌هایش نیز تکراری و کلیشه‌ای بود. با این حال، تلویزیون در این سال‌ها و همین رمضان امسال به خوبی توانست سر سفره سحری مردم حاضر باشد.



افطار با طعم تأمل و تعقل

احسان علیخانی، دیگر مجری جنجالی و بحث‌برانگیز چند سال پیش نیست. او امسال با «ماه عسل»، نه تنها تولدی دوباره در عرصه رسانه را جشن گرفت، بلکه نشان داد مجری ـ تهیه‌کننده توانمندی است که به خوبی و با احترام می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند، بخنداند، متأثر کند و او را به فکر وادارد.

علیخانی امسال با ماه عسل نشان داد که می‌توان با میهمانانی برگزیده و از دل ملت ـ نه الزاما آدم‌های به هر دلیلی معروف ـ سفره روزه‌داری ملت را معطر کرد به عطر ایثار، گذشت، مهر و محبت و دیگرخواهی... برنامه او امسال دیگر جنجال بی‌پروایی برخی اجراهای گذشته و سابق این برنامه را نداشت و مخاطب را در حال و هوای بندگی در میهمانی خدا آشتی می‌داد.

حتی برنامه‌های جنجالی امسال که بر پایه برخی اخبار رخدادها در کشور شکل گرفت، طعم اخلاق و اخلاق‌گرایی داشت و این جدای از یک تبلیغ هنرمندانه در رسانه ملی، الگوسازی رفتاری را نیز در برداشت. با این همه، برخی میهمانان و موضوعات اصلی در این برنامه جای تأمل بیشتر داشت که برآیند کلی برنامه خوب ماه عسل، آن ضعف‌ها را قابل اغماض می‌کند.

شب‌های پشت‌بامی...

شبکه دوم سیما، امسال در ابتکاری جالب، برنامه شب‌های روشن را با فرم و محتوایی خاص روی آنتن برد که البته عجله در ساخت و تصویب برنامه در دقیقه نود، به راحتی در نوع اجرای برنامه مشهود بود. اگر از محتوای تا اندازه‌ای قابل قبول برنامه ـ که بیشتر مدیون ظرافت‌های حجت‌الاسلام زائری بود ـ صرف نظر کنیم، شلختگی و به هم ریختگی و برخی نقاط متناقض در این برنامه، بیننده را اذیت می‌کرد، مثل اینکه چند سایت اینترنتی در انتقادهایی عنوان کرده بودند: چرا خیلی از آدم‌های حاضر در این پشت‌بام هیچ نقشی ندارند؟ یا مثلا در کدام پشت بام، حوض هست؟ یا اصلا چرا باید از برنامه در حین برنامه عکاسی شود و به مخاطب نشان داده شود؟! یا اینکه چرا یک نفر همواره باید برنامه را از پشت ـ بیشتر جلوی دوربین! ـ دوربین بگرداند و پاسکاری داشته باشد؟! و...

شبکه دوم البته یک برنامه خوب دیگر هم امسال در سحرها روی آنتن برد، برای روزه‌اولی‌ها که باز هم همین نقاط ضعف را داشت؛ یعنی استفاده از یک ابتکار جدید و خلاقیت رسانه‌ای اما در دقیقه نود با اجرایی شکسته و بسته!

رازهای ناگفته آقای مجری

نادر طالب‌زاده، نشان داده بیش از آنکه مجری توانمندی باشد، تحلیلگر و کارشناس خوبی است و شاید همین نکته مثبت باعث شود، برنامه‌های «راز» حتی با ناشناخته‌ترین میهمانانش هم دیده شود و گل کند.

او هم هرچند مانند برخی دیگر برنامه‌های صداوسیما، کمی در دام تکرار قرار گرفته، همچنان با بیان برخی ناگفته‌هایی که اصولا در رسانه ملی عنوان نمی‌شود، چه برسد به برنامه زنده، امسال هم شبکه نخبگان سیما را برای نخبگان فرهنگی ـ اجتماعی کشور جذاب‌تر کرد.

«راز» شاید امتیاز مثبت یا منفی برنامه امسالش «حضور چهره‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف» باشد، چرا که بسیاری بر این باورند، این رفتار برای یک برنامه داغ و گفت‌وگو محور و دریافت مجموعه‌ای از اطلاعات هم‌عرض و تربیت مخاطب هوشمند خوب نباشد و برخی دیگر تغییر حوزه‌های گفت‌وگویی این برنامه بر پایه نیاز روز و سوار شدن بر بال خبر را و پذیرش مخاطبان جدید، بسیار خوب ارزیابی می‌کنند. در هر صورت، باز هم باید اعتراف کرد برنامه «راز» هم بیشتر از آنکه برخاسته از یک روند سازمانی در برنامه‌ریزی‌های کلان رسانه ملی باشد، بیشتر بر توانایی، اعتبار شخصی و نگاه دغدغه مند نادر طالب‌زاده سوار است.

«این شب ها»؛ کلاس درسی به زبان مردم

برنامه پر مغز و جذاب «این شب‌ها» با اجرای دقیق، بدون اضافات و نیز بدون تکلف علی درستکار با دعوت از اهالی علم و معرفت در حوزه اعتقادات، نشان داد که با فکر و اندیشه و بدون بهره از رویکردهای دستوری در حوزه سبک زندگی دینی، می‌توان برنامه ای جذاب و پر مخاطب را روی آنتن برد و بدون کمترین دلزدگی نزد مخاطب، او را به فرو رفتن در اندیشه های ناب الهی واداشت.

«این شب‌ها» به جز یکی از شب‌ها که به دلایلی، برخی انتقادات را ـ البته به جا ـ برانگیخت، نمونه عالی یک برنامه‌سازی هدفمند و خالصانه بود که توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

حالا باید چه کرد؟

متأسفانه نگاه نادرستی که در برخی تصمیم‌گیران و اتاق‌های فکر تلویزیون هست، معطوف به مناسبت‌ها و زمان‌های خاص است، در حالی که رسانه باید بداند، جذب مخاطب بالا، هنر نیست، بلکه نگهداری این مخاطب است که هنر یک رسانه به شمار می‌رود.

برای همین، درخواست عمومی مخاطبان، همواره بر این نظر استوار بوده که «برنامه‌های پرمخاطب» نباید محدود به یک زمان خاص شود و باید تداوم داشته باشد؛ هرچند این مهم نیازمند کار کارشناسی و بهره از همه ظرفیت‌های موجود در کشور و میدان ‌دادن به همه نخبگان است تا نه تنها برنامه‌سازی‌های ما به تکرار و کلیشه و نداشتن حرف روز نیفتد، بلکه انواع سلیقه‌ها، نظرها و جناح‌های فکری و فرهنگی را نیز دربرگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۴
مخاطب وشمند تابناک البته می فهمد که تابناکی ها برای برنامه این شبهای درستکار بیش از حد تره خرد می کنند چرا و به چه دلیل؟ بماند...
کاش در شبکه 2 فقط روزهای اخر در برنامه زائری فرزاد حسنی نمی امد ! ای کاش !!!
بنظر من بجز برنامه شب‌های پشت‌بامی بيه كسل كننده وتكراري بودند حتي مجري هايشان
علیخانی را برای چی گذاشتی تو این لیست؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
عليخاني يكي از گستاخ و بي ادب و پررو ترين مجريها بود كه در برنامه كلام مهمانان برنامه را مرتب قطع مي كرد مهمانان را بعضا مسخره مي كرد و يا نحو گويش ايشان مناسب نبود
امیرحسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
حسادت نکن به مجری باحال و باهوش ماه عسل!!!
افسوس كه به برنامه سحرگاهي شبكه قرآن هيچ اشاره اي نشده است. مجري توانمند و ذاكر اهل بيت كه واقعا با حال و هواي خاص به اجراي برنامه پرداخته بودند.
مجریان فکر محور را بسیار دوست دارم
شما علیخانی رو برگ برنده میدونید؟؟؟؟به نظر من احسان علیخانی یک مجری لوس کم سواد و بسیار بی ادبه که بارها با شوخی های خودش شخصیت مهموناشو زیر سوال برد...باید فاتحه صدا وسیما یی رو که احسان علیخانی برگ برندش باشه خوند که الان وضع همینطوره
خوشحالم که لحظه ای را بای این برنامه ها تلف نکردم. البته اعتراف می کنم شبهای روشن قابل تحمل تر از بقیه بود.
برنامه ماه عسل نشان داد که حتی با دعوت کردن افراد گمنام و اللخصوص دردمند میتواند مردم را پای تلویزیون میخکوب کند
به نام خدا وبا سلام
برنامه اقای جمشیدی تکراری واصلا خوب نبود تعریف بیخودی نکنید در شبکه قران اقای سلطانی بهترین اجرا را داشت و اصلا حرفی هم در بارش زده نشد اگر اقای جمشیدی نبود حتما صدا وسیما درش بسته میشد
ای وای بر ما
جای تأسف دارد که از همه گفتید ولی از برنامه سحرهای شبکه قرآن سیما صحبتی نشد با اجرای خوب آقای سلطانی و مداحی آقای کریمخانی با آن شعر زیبایی که راجع به حضرت رضا (ع) می خوانند و کمتر کسی هست که تابحال نشنیده باشد.
بالاخص برنامه اين شب ها خيلي پر مغز بود.!!!!
البته مغزي كه سحري با كله پاچه بايد خورده مي شد.با اون همه ادا و اطوار تصنعي.
من که یادم نمیاد بقیه برنامه ها رو دیده باشم ولی یه برنامه هم از ماه عسل رو از دست ندادم بقیه اصلا در سطح ماه عسل نیستن که بخوان برگ برنده ای واسه تلویزیون باشن هرچند میدونم طبق معمول نظر من نشون داده نمیشه !!!!
اجراي آقاي علي درستكار عاليه
اما كاش از آقاي نجم الدين شريعتي هم ياد ميكردين كه اجراي فوق العاده اي دارن
برنامه احسان عليخاني تاثير گذار بود
اين شبها را نبايد با اين برنامه ها جمع مي بستيد ، بهترين برنامه سحر آقاي جمشيدي و افطار آقاي عليخاني شبكه 2 خوبي داشت چون محيطي جديد داشت
آقاي عليخاني بسيار كوچه بازاري وچاله ميداني صحبت ميكرد واين در شان برنامه اي مثل ماه عسل در رسانه ملي نبود
واقعا برنامه سحر های جمشیدی عالی بود الهی خدا حفظش کنه طول عمر با عزت بهش بده
فقط علیخانی! من نمی دونم بقیه چه سنخیتی با برنامه زیبای ماه عسل با اجرای توانمندانه علیخانی داشتن؟
آقاي جمشيدي اجراي خيلي خوبي داشتندبيشتر از مردم توقع داشتند و غالبا دنبال آن بودند كه به مردم بگويند خوب عبادت نمي كنيد چون فلاني اينطور بود يا ... براي من سئوال بود چرا تمام مردم خوب سخنان ايشان همه شخصيت مهمي بودند و چرا در كارهاي روزمره مردم عادي كار خوب و قابل ستايشي پيدا نمي كردند .
به نظر من کم هزینه ترین برنامه های تلویزیون برنامه های گفتگو محور میباشد که به جز در ماههای خاص واز شبکه های خاص مانند شبکه 4 مخاطبان خاص دارد به هرحال به نظر من یکی از برنامه های خوبی که جلوه های ایثار ومشکلات گروهی ازمردم را باسندبه تصویر کشید برنامه ماه عسل بود .
متاسفانه در شبکه استانی اصفهان برنامه ای به نام هشت بهشت وجود دارد که این برنامه گفتگو محور صرفا افراد معروف وموفق غالبا پزشکان واساتید دانشگاه را به این برنامه دعوت میکند که نمیدانم چه چیزی را این برنامه میخواهد اثبات کند .
آقاي عليخاني نسبت به قبل بهتر اجرا ميكننند.ولي مواردي هستكه بايد تمرين و مراعات كنند.
1.تپق زياد ميزنند.
2.تسلط كافي براي اجرا فعلا ندارند و كف دستانشان را محكم به هم ميكوبند.
3.تا حدودي مراعات مهمان برنامه را بايد از گفتن كلام رعايت كنند.
شبكه دو مزخرف بود.اصلا جالب نبود.
جمشيدي بيان شيوايي دارند ولي كامل نيست.
4.سريالهلي تومه زا/كه البته ما منكر روح و عالم برزخ نيستسم ولي انسان بايد در دنياي واقع زندگي كند و اگر قرار است پيام و پندي از هر هنري بخصوص سينما/تئاتر و سريال انتقال داده شود بايد در بستر زندگي واقعي و نه روح و ماورائالطبيعه .اكثر سريالها ي ماه مبارك رمضان حزن انگيز و ضعيف بود.
من در اين چند ساله تنها سريالي كه هم در فيلنامه/در كارگرداني و بازيگران و بخصوص پيام نهايي بسيار عالي بود سريال زير زمين با بازي بسيار عالي بازيگران حرفهاي بود.
واقعا در تكرا اين سريال داستان برام تازه بود و زنده هم خنديدم و هم گريستم /نه با روح و تصادف و مرگ بلكه با دنياي واقع وپيامي از اين سريال گرفتم كه ديدم را نسبت به زندگي تغيير داد در جهت مثبت.
تحلیل بسیار خوب جامعی بود

از تابناگ از این تحلیل ها بعید بود
پس برنامه عالي پارك ملت چي شد؟چرا از اون اسم نياوريدد؟
عكس دومي ماه توي يك كادر مربعي شكل بود ولي از اون كادر خبري نيست چرا؟؟؟!!!!!!!
اقا والله خوب نبودند ای بابا مگه زوره؟
فقط «فرزاد جمشیدی»
وجود فرزاد حسنی در روز آخر برنامه شبکه دو را از محتوای اصلی خارج ساخت
ماه عسل امسال بد جور به دل می نشست.انگار واقعا از ته دل بود.خدا از همه شون قبول کنه.برخی مهموناشون برای من درس بودن و هنوز از یادم نرفتن.
مجری برنامه سحر گاه شبکه 1 خیلی حرف می زند حتی بین دعای سحر نمیشد دعا گوش کرد ولی برنامه سحر شبکه 3 خوب بود در سحر توصیه بر عبادت و راز و نیاز است. مجری کانال 1 رو اعصاب بود ما تنها 1 سحر ببننده این کانال بودیم.
علیخانی وبرنامه ماه عسل عالی بود امیدوارم سال های آینده هم این برنامه پخش بشه
ببخشینا ولی اینایی که تو تیتر گفتین مجرین به غیر از اقی زائری ایشون کارشناسن .به خاطر دوستیتون اسم ایشونم زدین تنگش
در رابطه با برنامه راز باید گفت که بسیار ضعیفه از این جهت که عده ای دور هم مینشینند هم نظر و موافق همدیگه و مسائل رو کاملآ یکطرفه تحلیل میکند بدون حضور حتی یک نظر مخالف...این که نشد برنامه سازی...این برنامه هم مثل بقیه کارهای آقای طالب زاده نظیر "بشارت منجی" کار کاملآ ضعیفیه...شما با انتشار مطلب بنده ثابت کنید که به نظر مخالف احترام میگذارید...متشکر
در حد عالی
این شب ها اصلا جالب نبود
برنامه شبکه دو نیز زیاد مخاطب نداشت فقط آن روزی که شهاب مرادی حضور پیداکرد برنامه تغییر یافت و خوب بود
مابقی خوب بود
جا دارد برنامه پارک ملت را نیز اشاره کرد هرچند مربوط به ماه مبارک رمضان نبود ولی عالی است
باسلام و احترام ،
البته لازم به یاد آوری است که ، چون زمان پخش سریالهای ماه مبارک(... فرشته ، دختر بازی یک روح سرگردان و ... و امثالهم ) قبل و بعد اذان مغرب بود بینندگان روزه دار یا همراهان روزه دار به نوعی منتظر لحظه افطار (مثل لحظه سال تحویل ) هستند ، هر چی از تلویزیون پخش بشه نگاه می کنند ... !
آخرش مهم نیست چی میشه ، چون یا همدیگر پیدا می کنند یا باهم ازدواج ....!
ولی همه اینها رو ولش ، یادت بمونه صدای ربنای استاد شجریان امسال هم پخش نشد !
هرچند به علیخانی آلرژی داشتم،شاید چون به صورت یه بچه پررو وارد تلویزیون شد اما امسال از پختگی خاصی برخوردار بود و داره کم کم جا افتاده میشه، واقعا برنامه متفاوت و عالی داشت.راز هم برنامه عالی هست.برنامه این شب ها نسبت به سال های قبل افت کرده، جای کورش علیانی هم خالی هست،به نظر من برنامه شب های پشت بامی جالب نبود.
از شما بعیده ، در برنامه شبکه 2 مجری ها با شکلی نا مناسب ظاهر می شدند بهتره یه تجدیدنظری بفرمایید ، تبریک شب تولد فرد پشت صحنه در شب تولد امام حسن مجتبی هم مناسب نبود .
در ضمن بهتر بود روحانی برنامه اینقدر بچه های حزب اللهی رو هدف قرار ندهند
بقول مقام معظم رهبری : روحانی باید روحانی باشد.
به نظر من تنها مهارت سیما چه در ماه رمضان و چه در ماههای دیگه گذاشتن یه میز و آوردنه چند تا مهمونه...که خیلیاشون هیچ محتوایی ندارن..
امسال کلیه برنامه هابسیارتکراری وکلیشه ای بودند.
به نظر من ماه عسل مثل صفحه حوادث روزنامه میمونه انگار داری روزنامه میخونی با حوادث های مختلف
اصلا خوب نبود همس غم داشت
به نظر من برنامه شب های روشن فرم بهتر و جدیدتری داشت بقه همه تکراری بودن
البته این نظر شخصی شما است ولی اگر برنامه ماه عسل اینهمه بیننده دارد بطوریکه اکثر افرادیکه ما می شناسیم سعی می کردند تا ساعت 7 خودشان را به خانه برسانند، علت، اجرای خوب سال های قبل آقای علیخانی است.
برنامه ماه عسل خيلي زيباتراز برنامه هاي ديگر بود ازاين كه آقاي عليخاني را در اين ليست گذاشتيد ممنون.
از تمامی دستندرکاران برنامه های صدا و سیما در ماه مبارک رمضان متشکرم. جای بسی تشکر و قدردانی از کلیة کارکنان برنامه ماه عسل، بهترین برنامه را ارائه دادند. واقعا مسائلی که مطرح شد مهمترین واقعیات زندگی است. که شاید روزی گریبان هر کسی را بگیرد، طر ح این موارد در برنامه ماه عسل هر انسان آگاهی را به فکر فرو می برد، و انسان را از مسائل دنیوی جدا و به مسائل معنوی نزدیک می کند.
انتخاب آقای علیخانی نیز بعنوان مجری این برنامه کار بسیار شایسته ای بود که جای قدردانی دارد ، بخشی از تأثیر این برنامه مدیون اجرای زیبای آن می باشد. صدا و سیما در برنامه های ویژه باید به مجریانی که در بیان مسائل حسن نیت دارند اکتفا کند، نه کسانی مانند فردوسی پور یا فرزاد حسنی که با سوء نیت هدفشان از بیان معضلاتی که در جامعه وجود دارد، تنها سیاه نمایی و ایجاد تنش در اجتماعات خاص است.
بسمه تعالی درقرآن کریم آیه ای هست که نبی مکرم اسلام(ص)ازمهجوریت قرآن شکایت می کندالان هم دراین یادداشت مهجوریت وغربت قرآن کاملا مشهوداست،برنامه سحرهای شبکه قرآن بامجری توانمندومداح خوش صداومخلص جناب آقای کریمخانی کجا،و برنامه تکراری سحرشبکه 1کجا!ازمسئولین امرتقاضامندم نسبت به تبلیغ شبکه قرآن همت داشته باشند،بنده به هرکس پیشنهاددیدن برنامه های شبکه قرآن را دادم علاقه مندشد،اما برای شما متاسفم که هیچ تشکری از آن برنامه نداشتید
ازمجری توانا و خوش فکر جناب احسان خان علیخانی بسیار متشکرم.خیلی گفتگوهای جالبی داشت.
برنامه ماه عسل واقعا عالي بود مخصوصا با اجراي قابل اقاي عليخاني
کار درستکار جمشیدی علیخانی وکودک سحرشبکه دو بسیار زیباوپرمخاطب بود
شما واقعا فرزاد جمشیدی و علیخانی را در کنار هم قرار می دهید؟!!!!
علیخانی- توانمند -با احترام به مخاطب؟؟؟به مجریهای دیگه توهین نکنید از این لیست ورش دارید
به نظر من اجراي احسان عليخاني و برنامه ماه عسل فوق العاده بود..
به نظر من برنامه سحر شبکه یک برنامه ای کسل کننده بود صحبتهای مجری این برنامه (که از آن به عنوان پرمغز استفاده می شود) بر کسلی این برنامه می افزود. لحن مجری کاملا کسل کننده و نامتعارف بود و حاکی از بازی گرفتن شعور مخاطب بود طرز بیان خاطرات بزرگان دین نه در حد آن بزرگان و نه در حد بینندگان بود.
من نمیدونم دلیل انتخاب و بزرگ نمایی این آقای علیخانی چیه؟!
هر مجری معمولی میتونه اینچنین برنامه های جالبی رو خیلی بهتر از اینها اجزا کنه...
gهمه بجز علیخانی خوب بودند..
برنامه شب های روشن فقط با حضور آقای زائری قابل تحمل بود وگرنه مجری هاش که فاجعه بودن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار