بازدید 2447

۱۶ ملیت چرخ لیگ را می چرخانند

در آغاز دهه دوم لیگ برتر فوتبال کشورمان، آمار بازیکنان خارجی کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۸۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲ 29 August 2011
در طول یک دهه گذشته از لیگ برتر فوتبال کشورمان حدود ۳۰۰ بازیکن خارجی به تیم های باشگاهی سطح اول فوتبال ایران پیوستند، باشگاه های حاضر در لیگ برتر ارتقای سطح فوتبال کشورمان و البته رفع نیازهای تیمی خود را از اصلی ترین دلایل انتخاب بازیکنان خارجی برمی شمارند،

اما در کنار این ها از قیمت پایین تر اکثر بازیکنان خارجی که راهی فوتبال ایران می شوند و البته نقش فعالیت آژانس های نقل و انتقال بازیکن نباید گذشت؛ دلایلی که باعث شده کمیت حضور بازیکنان خارجی در یک دهه گذشته بیشتر از کیفیت آن به چشم بیاید.

در آغاز دهه دوم لیگ برتر فوتبال کشورمان و در یازدهمین دوره این رقابت ها که بتازگی کلید خورده، آمار حضور بازیکنان خارجی کاهش یافته است اما در این میان همچنان نکاتی وجود دارد که ضمن نگاهی به بازیکنان خارجی هر تیم مروری بر آنها خواهیم داشت.

● برزیلی ها، همچنان رکورددار

لیگ نهم فوتبال کشورمان را شاید بتوانیم سرآغازی برای حضور پرتعداد برزیلی ها در ایران بدانیم، زمانی که مس کرمان و استقلال تهران با جذب بازیکنان خوبی از برزیل توجه تیم های دیگر را برای استخدام بازیکنان برزیلی جلب کردند.

جیووانی، زالکرون و ادینیو بازیکنان خوبی برای مس بودند که در لیگ دهم هم ماندنی شدند و استقلال با معرفی فابیوجان واریو تاثیرگذار نسبت به جذب بازیکن برزیلی تمایل بیشتری نشان داد و در لیگ دهم ۲ برزیلی دیگر را به ایران آورد که البته مثل مورد قبلی تجارب چندان موفقی نبودند، اما همین شد که در لیگ نهم آمار برزیلی ها به ۱۶ بازیکن رسید و در دوره گذشته رکورد شکست و ۲۱ بازیکن از این کشور با تیم های ایرانی قرارداد بستند.

بازیکنانی که در لیگ های استانی یا ایالتی برزیل به زحمت قراردادهای ۶۰ میلیون تومانی می بستند با حضور در ایران چیزی حدود ۵ برابر این مبلغ یعنی تا ۳۰۰ میلیون تومان را دریافت می کردند، طبیعی است که ایران انتخاب خوبی برای ادامه فوتبال آنها باشد، ضمن این که در این میان آژانس های نقل و انتقال بازیکن که بعضا با مدیران باشگاه ها هم در ارتباط هستند از این راه براحتی منتفع می شدند.

در لیگ یازدهم هم همچنان برزیلی ها بیشترین تعداد را بین بازیکنان خارجی دارند، اما در مقایسه با فصل گذشته از نظر آمار کاهش قابل توجهی داشته اند، در حال حاضر ۱۱ بازیکن از ۳۸ بازیکن خارجی لیگ برتر برزیلی هستند که بیش از نیمی از آنها پیش از این در فوتبال ایران بازی کردند و در حقیقت امتحان خود را پس دادند.

یکی از مدیران آژانس های نقل و انتقال که نمی خواهد نامی از او برده شود به «جام جم» می گوید: امسال باشگاه ها با حساسیت بیشتری به دنبال استخدام بازیکن خارجی بودند، یکی از دلایل آن شاید سقف قرارداد بازیکنان ایرانی بود، چون خیلی از بازیکنان ایرانی مثلا با دریافت ۵۰ میلیون بیشتر نسبت به بازیکنان خارجی شناخته نشده پای قرارداد آمدند و به همین دلیل آمار حضور خارجی ها کاهش یافت. ضمن این که بیشتر تیم هایی که سال قبل بودجه خوبی داشتند، امسال با کاهش بودجه مواجه بودند و ترجیح دادند که بازیکنانی را انتخاب کنند که امتحانشان را پس داده باشند تا هزینه استخدام آنها هدر نرود، این اتفاق در مورد برزیلی ها هم افتاد.

در حال حاضر نفت تهران، ذوب آهن اصفهان و داماش گیلان هر کدام ۲ بازیکن برزیلی دارند، مارسیو خوزه نارسیسو و ژوسیسلی روزافریرا در نفت تهران، ایگور کاسترو و فیلیپ دسوزا در ذوب آهن اصفهان، ماگنو باتیستا داسیلوا وارسش جونیور آلوز در داماش گیلان حضور دارند، لی آندرو با ربوس برای مس کرمان آندره رینالدو برای فولاد خوزستان، رودریگو توزی برای تراکتورسازی، اندرسون گوفر برای راه آهن و فابیو جان واریو برای سپاهان به میدان می روند.

● صربستانی های کارآمد با قیمت مناسب

بازیکنان صربستانی رتبه دوم را در جدول بازیکنان خارجی لیگ یازدهم از نظر تعداد در اختیار دارند.

بازیکنان صربستانی از برخی بازیکنان برزیلی و حتی عراقی قیمت پایین تری دارند، البته در این میان استثناهایی هم هست، بازیکنانی که در فوتبال ایران جا افتاده و شناخته شده اند قرار دادهای بهتری می بندند.

نکته: در لیگ یازدهم با وجود کاهش چشمگیر حضور برزیلی ها در فوتبال کشورمان بازیکنان این کشور همچنان بین خارجی ها از نظر تعداد رکورددار هستند

شهرداری تبریز بازیکنان خارجی خود را فقط از صربستان انتخاب کرده است تا از این حیث رکورددار باشد، دراگان زارکوویچ، بوژان بلیچ و ساشاکرانیوویچ خارجی های این تیم هستند، میلوراد یانوش برای سپاهان به میدان می رود، سرنوو یچ بازیکن صربستان مس سرچشمه است و ایوان پتروویچ با پیراهن شاهین بوشهر در لیگ ایران بازی می کند.

● فوتبال ایران جایی برای بازیکنان با تجربه عراق

بازیکنان عراقی طی سال های گذشته از لیگ برتر کارنامه نسبتا خوبی در فوتبال ما نسبت به برخی کشورهای دیگر داشتند، تعداد زیادی از بازیکنان عراقی که راهی فوتبال ما شدند در عراق از بهترین های فوتبال شان بودند و تجربه حضور در تیم ملی را هم داشتند، البته در این میان بازیکنان غیرملی پوش دیگری هم بودند که چون کارنامه خوبی نداشتند در فوتبال ما ماندگار نشدند.

از بازار کاذب افزایش قیمت های بازیکنان لیگ بازیکنان عراقی هم بی نصیب نبودند. بین خارجی های لیگ به گفته منابع آگاه برخی بازیکنان عراقی که طرفداران بیشتری بین تیم ها دارند هنگام عقد قرارداد شرایط ویژه ای دارند و راه دور زدن قیمت ها در فوتبال ما را حسابی یادگرفته اند.

عمادرضا، هوار ملامحمد، خلدون ابراهیم، جاسم کرار و سامال سعید ۵ بازیکن عراقی حاضر در لیگ هستند که به ترتیب برای سپاهان، ذوب آهن، نفت تهران، استقلال و فولاد خوزستان به میدان می روند.

● بازیکنان ارمنستانی از دیروز تا امروز

در این دوره از لیگ برتر ۳ بازیکن از ارمنستان حضور دارند، آرارات آراکلیان برای مس کرمان بازی می کند و والری الکسانیان و لئون پاچاجیان پیراهن صنعت نفت آبادان را می پوشند. سابقه حضور بازیکنانی از ارمنستان حتی به سال های پیش از راه اندازی لیگ برتر برمی گردد. بازیکنان ارمنستانی قیمتی به مراتب پایین تر از سایر خارجی ها دارند. به همین دلیل تیم هایی که بودجه شان به جذب بازیکنان مورد نظرشان از فوتبال خودمان نرسید، سعی کردند با بازیکنانی از این کشور مذاکره شوند و قرارداد ببندند.

● پرتغال برای اولین بار در ایران!

مس سرچشمه و شاهین بوشهر بازیکنانی از کرواسی را به خدمت گرفتند تا به این ترتیب در لیگ برتر ۲ بازیکن کروات هم حضور داشته باشند. آنته زوارک و لک چیرا کروات های لیگ هستند که برای مس سرچشمه و شاهین بوشهر بازی می کنند.

۲ پرتغالی هم در این دوره برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر به فوتبال ایران آمدند تا در ترکیب ذوب آهن و تراکتورسازی قرار بگیرند. هوگو ماچادو برای ذوب آهن و فلاویو لوپز برای تراکتورسازی به میدان می روند.

● چرخ لیگ با بازیکنانی از ۱۶ ملیت می چرخد

جورج مراد از سوریه و کارلوس سالازار از کلمبیا (مس کرمان) ، خونیکه سی از مالی (نفت آبادان) ، جاباموجیری از گرجستان (فولاد خوزستان) ، فردی ازیگو از نیجریه (مس سرچشمه) ، ولید علی از کویت (استقلال تهران) ، ماما دوتال از بورکینافاسو (پرسپولیس) و زوران زلاتکوسکی از مقدونیه (ملوان بندرانزلی) دیگر خارجی های لیگ یازدهم هستند که این جمع ۳۸ نفره را کامل می کنند؛ جمعی که گذشت زمان و هفته های لیگ نشان می دهد می توانند کارنامه موفقی داشته باشند یا نه. ۳۸ بازیکن خارجی از ۱۵ ملیت که کنار بازیکنان ایرانی چرخ لیگ را با حضور بازیکنانی از ۱۶ ملیت مختلف می چرخانند که البته در بین تیم های لیگ سایپا، فجر سپاسی و صبا باتری بازیکن خارجی ندارند.

آفتاب
       
   
   
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار