بازدید 125349
با تصویب مجلس؛

تعطيلات عيد فطر افزایش یافت + تکمیلی

نمايندگان در ادامه بررسي لایحه افزايش تعطيلي عيد فطر، پس از تصویب كليات اين لايحه ماده واحده اين لايحه را نيز مصوب کردند/ دولت در لايحه‌ اوليه خود، خواستار دو روز تعطيلي براي عيد فطر شده و در اين لايحه آمده كه اگر روز پس از عيد فطر در كشور تعطيل باشد...
کد خبر: ۱۸۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰ 28 August 2011
سرویس مجلس «تابناک» ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه افزایش تعطیلات عید فطر به دو روز موافقت کردند.

بنا بر این گزارش، نمايندگان در ادامه بررسي لایحه افزايش تعطيلي عيد فطر، پس از تصویب كليات اين لايحه ماده واحده، اين لايحه را نيز مصوب کردند.

دولت در این لایحه پیشنهاد کرده است که به تعطیلات عید فطر، یک روز و همچنین‌ اگر روز دوم تعطیلات عید فطر با تعطیل رسمی کشور همراه شد، یک روز دیگر به تعطیلات عید فطر اضافه ‌شود.

هم اكنون نمايندگان در حال مطرح كردن پيشنهادهايي درباره تبصره‌هاي اين ماده واحده هستند.

گفتنی است، دولت در لايحه‌ اوليه خود، خواستار دو روز تعطيلي براي عيد فطر شده و در اين لايحه آمده است كه اگر روز پس از عيد فطر در كشور تعطيل باشد، روز پس از آن نيز تعطيل خواهد بود كه مجلس با اين نظر دولت مخالفت و تنها روز اول و دوم شوال را تعطيل اعلام كرد.

تکمیلی:

به گزارش «تابناک»، تفاوت مصوبه امروز مجلس با لایحه دولت در این است که دولت خواسته بود اگر تعطیلات عید فطر به روز جمعه برخورد کند، یک روز دیگر هم تمدید شود؛ اما کمیسیون اجتماعی مجلس، این تبصره را از لایحه دولت حذف کرده بود. از این روی، تعطیلات عید فطر دو روز خواهد بود؛ چه به روز جمعه بیفتد و چه نیفتد.

گفتنی است، علی مطهری پیشنهاد داد تا در قالب تصویب این قانون، به دولت اجازه داده شود تا ساعات کار کارمندان در مناطق گوناگون را متناسب با ماه رمضان، کاهش دهد. اما لاریجانی این پیشنهاد را طرح شدنی ندانست، چرا که عنوان لایحه دولت را تغییر می​دهد و تأکید کرد که اقدام دولت در کاهش ساعت کار در ماه رمضان غیرقانونی بوده است، ولی مطهری بر این باور بود که لازم است برای این منظور چنین اجازه قانونی به دولت داده شود تا دیگر دولت قانون گریز خوانده نشود.

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان نیز با تأکید بر اینکه رأی مجلس به افزایش تعطیلات عید فطر در ازای کاهش یک روز از تعطیلات کشور بوده است، گفت: پیشنهاد می‌کنم که در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر ساماندهی تعطیلات کشور، روز دوازدهم فروردین را که از تعطیلات نورورزی است، از لیست تعطیلات حذف کنیم.

رئیس مجلس که هر پیشنهادی را منجر به وقت‌گیری از مجلس می خواند و با همه آنها مخالف به نظر می رسید، خطاب به فولادگر گفت: در این کاری فوری اگر بخواهید کاری بکنید مشکل ایجاد می کند و به ضد خودش تبدیل می شود. خواهش می کنم صرف نظر کنید. روز 12 فروردین یک تعطیلی ملی است و روز جمهوری اسلامی است، چرا می خواهید آن را حذف کنید.

وی افزود: لازم است که این مسأله را به طرح جامع ساماندهی تعطیلات واگذار کنیم و در قالب یک لایحه فوریتی، تصمیم عاجلانه نگیریم.

فولادگر که به لاریجانی یادآور می‌شد، چهار سال است که این طرح جامع ساماندهی تعطیلات ارایه نشده است، با پافشاری رئیس مجلس، از قید پیشنهادش مبنی بر حذف تعطیلی دوازدهم فروردین گذشت.

پیشنهاد بعدی از سوی احمد توکلی ارایه شد که گفت: باید به دولت اجازه داد تا یک روز را با تأیید هیأت وزیران از لیست تعطیلات حذف کند. چون یک میلیون کارگر روزمزد در این روز تعطیلی اضافه بی مزد می شوند و تولید ملی کشور و درآمد ملی کشور کاهش می یابد، لازم است که یک روز از تعطیلات را کم کنیم.

وی که موافق حذف تعطیلی دوازدهم فروردین و پیشنهاد فولادگر بود، ادامه داد: مردم میلیونی روزهای 22 بهمن، روز 12 فروردین چه کار می کنند؟ وقتی برنامه‌ای برای این روز نیست، تعطیلات بی خاصیت می شود؛ بنابراین، حذف آن مشکلی ایجاد نمی کرد. با این حال خوب است به خود دولت اجازه دهیم که یک روز از تعطیلات کشور را حذف کند.

اما محمدرضا میرتاجالدینی، معاون پارلمانی دولت مخالف پیشنهاد توکلی بود و می گفت: ما پنج روز تعطیلی ملی و پانزده روز تعطیلی مذهبی قطعی داریم که هر کدام را بخواهیم کم کنیم، حرف و حدیث پیش می آید که چرا مثلا پانزدهم خرداد را از تعطیلات کم کردیم یا شهادت ائمه را از لیست تعطیلات حذف کردیم.

وی افزود: حال که یک شیرینی به مردم داده اید با کاهش یک روز از تعطیلات در کام مردم تلخ نکنید.

پس از این مذاکرات برای پیشنهاد توکلی رأی‌گیری شد که با رأی موافق نمایندگان روبه‌رو نشد و به تصویب نرسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۴
اگر عید فطر سه شنبه باشه سه شنبه و چهار شنبه که تعطیله پنجشنبه هم که همیشه تعطیله جمعه هم که تعطیله
ما که این همه تعطیلی داریم این هم روش خوش به حال تنبلا شد
در کشور عربستان تعطيلي عيد فطر 23 روز است.
ما که ادعاي مسلماني مون دنيا را پر کرده خيلي هنر کرديم يک روز را به 2 روز افزايش داديم.
باباجان خدا وكيلي تو مملكت ما تعطيلي خيلي كم است !!چرا 3يا4يا5يا6يا...روزنباشد؟!بازم اين پيام را نشان ندهيدچون سايت شماتوان درك حقيقت را غير از فهم و نوع خودتان ندارد.
اينم از طرح جالبشون ! الان معلوم نيست چهارشنبه و شنبه بالاخره تعطيل هست يا نه !!
مملکت کلا تعطیله ها!
عیدتان مبارک فکر کنم شیرینترین خبرتون بود
بهتر بود به جای تعطیلی یک روز بعد از عید ، روزه 30 ما رمضان و یک روز بعد از اونو تعطیل می کردند که مردم از این بلاتکلیفی مشخص شدن روز عید خلاص بشن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار