بازدید 5268

تعيين جنسيت جنين امكان‌پذير شد

کد خبر: ۱۸۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶ 21 August 2011
مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا روش جديدي را براي تعيين جنسيت جنين از هفته هفتم تا دهم بارداري راه‌اندازي كرده است.‌به‌طوركلي تعيين جنسيت جنين قبل از تولد به روش‌هاي مختلفي قابل انجام است كه برخي تهاجمي و برخي غيرتهاجمي هستند.

به گزارش جام جم، روش‌هاي تهاجمي تشخيص جنسيت جنين قبل از تولد مانند آمينوسنتز، نمونه‌برداري از پرز‌هاي جفتي و نمونه‌برداري از خون جنين، عوارضي از جمله سقط جنين، عفونت و... را براي مادر و جنين به همراه دارد.‌روش‌هاي غيرتهاجمي تعيين جنسيت هم مانند استفاده از امواج اولترا سوند، در 3 ماهه دوم حاملگي انجام مي‌گيرد كه اين زمان تشخيص در زناني كه جنين آنها در معرض خطر بيماري‌هاي وابسته به جنس قرار دارند، نسبتاً دير است.

طبق گزارش‌‌ها، 3 تا 6 درصد از كل DNA آزاد موجود در پلاسماي زنان باردار مربوط به جنين است كه رهاسازي آن به درون پلاسماي مادري در اوايل دوران حاملگي بسرعت اتفاق افتاده و از هفته ششم بارداري قابل تشخيص است.

تعيين جنسيت جنين از طريق DNA آزاد در پلاسماي خون مادري به عنوان يك روش قابل قبول براي اجتناب از تست‌هاي تهاجمي تعيين جنسيت مانند آمنيوسنتز و CVS در بارداري با خطر بالاي بيماري‌هاي مغلوب وابسته به جنس به شمار مي‌رود. مهم‌ترين كاربرد تعيين غيرتهاجمي جنسيت جنين، استفاده از آن به عنوان يك پيش تست است كه با توجه به نتيجه حاصل از آن مي‌توان تعيين كرد كه آيا نيازي به‌انجام آزمايش‌هاي تهاجمي روي جنين‌هايي كه خطر ابتلا به بيماري‌هاي مغلوب وابسته به جنس دارند، هست يا خير.

در مورد جنين‌هايي كه با پيش تست، جنسيت آنها دختر تعيين شده است، نيازي به انجام روش‌هاي تهاجمي نيست، اما اگر جنين پسر باشد، معمولا روش تهاجمي CVS بين هفته دهم و يازدهم انجام مي‌شود، بنابراين تعيين جنسيت جنين به عنوان يك پيش تست قبل از هفته يازدهم بايد انجام شود.

گفتني است ‌ اين تست پس از اطمينان از تك قلويي جنين با استفاده از سونوگرافي پس از هفته هفتم حاملگي قابل انجام است.‌اين تكنيك هم‌اكنون در مركز ابن سينا در حال انجام است تا بتواند با ارائه اطلاعات ژنتيك‌ لازم درخصوص جنين، ارائه اطلاعات تشخيصي به متخصصان مربوطه را در زمان مناسب امكان‌پذير كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر