بازدید 17433

مصائب زائران ایرانی در فرودگاه بغداد

بازرسي زائران پيش از ورود به سالن ترانزيت فرودگاه بغداد، دست كم دو ساعت طول مي‌كشد. اين بازرسي‌ها پيش از ورود زائران به محوطه‌ي فرودگاه با كنترل اتوبوس‌ها آغاز مي‌شود و سپس با كنترل چمدان‌ها توسط سگ‌ها، دستگاه ايكس‌ري و بازرسي دستي ادامه مي‌يابد و به بازرسي بدني مسافران و گذرنامه‌هاي آن‌ها ختم مي‌شود.
کد خبر: ۱۸۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳ 20 August 2011
فرودگاه بغداد در اختيار آمريكايي‌هاست و ورود مسافران و زائران به آن با تدابير امنيتي خاصي همراه است، به‌طوري كه حتا آوردن يك بطري آب به داخل سالن ترانزيت، ممنوعيت دارد.

به گزارش ايسنا حدود يك سال پيش، پس از كم شدن اختلاف‌ها ميان سازمان حج و زيارت ايران و سازمان هواپيمايي عراق درباره‌ي قيمت بليت پروازهاي عراق، سفر هوايي عتبات عاليات به‌شكل محدود دوباره از سر گرفت شد. البته سازمان حج و زيارت ايران تصميم گرفت تا زماني كه سازمان هواپيمايي عراق، قيمت پيشنهادي را قبول كند، زائران را با شركت‌هاي هواپيمايي ايراني منتقل كند. هرچند استفاده‌ي صرف از ناوگان هوايي ايران، گاهي تأخيرهايي دارد كه تحمل آن از توان زائراني كه بازرسي‌هاي شديد را پشت سر گذاشته‌اند و ساعت‌ها در فرودگاهي با امكانات محدود معطل شده‌اند، خارج است.

بازرسي زائران پيش از ورود به سالن ترانزيت فرودگاه بغداد، دست كم دو ساعت طول مي‌كشد. اين بازرسي‌ها پيش از ورود زائران به محوطه‌ي فرودگاه با كنترل اتوبوس‌ها آغاز مي‌شود و سپس با كنترل چمدان‌ها توسط سگ‌ها، دستگاه ايكس‌ري و بازرسي دستي ادامه مي‌يابد و به بازرسي بدني مسافران و گذرنامه‌هاي آن‌ها ختم مي‌شود.

البته به گفته‌ي مسؤولان سازمان حج و زيارت، اين بازرسي‌ها فقط مخصوص ايراني‌ها نيست و تمام مسافران خارجي فرودگاه بين‌المللي بغداد را دربرمي‌گيرد.

اما مشكل فرودگاه بغداد، فقط كنترل‌هاي طولاني يا تحمل گذر زمان براي آمدن هواپيمايي از ايران يا حتا نبودن بوفه‌اي مناسب براي تهيه‌ي غذا نيست، بلكه رفتارها و برخوردهاي لفظي برخي مأموران اين فرودگاه با زائران ايراني است كه وقتي آن‌ها اعتراضي مي‌كنند، بروز مي‌يابد.

البته در مواقعي كه زائران عصباني‌تر شده‌اند و شعارهايي را سر داده‌اند، اين درگيري‌ها شدت گرفته است، به‌طوري كه سيدمحمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ وقتي وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق به ايران آمد، با اشاره به يكي از اين درگيرهاي شديد، خواست با جديت به اين مسائل رسيدگي شود تا سبب نارضايتي بيشتر زائران ايراني نشود.

وزير جهانگردي عراق نيز با وجود اين‌كه از ماجراي برخوردهاي مأموران فرودگاه بغداد با ايراني‌ها خبر نداشت و از وزير ارشاد خواست توضيح دهد، گفت كه آمده است اين مشكلات را حل كند.

پيشنهاد ديگر ايران براي رفع برخي مشكلات فرودگاه بغداد، استفاده از فرودگاه نجف است كه به ادعاي مسؤولان عراقي، سطح امنيت آن بيشتر از بغداد است، البته ايران تا دو سال پيش، برخي پروازهاي زيارتي خود را از طريق اين فرودگاه انجام مي‌داد؛ اما مشكل كنوني اين فرودگاه كه مانع استفاده از آن مي‌شود، عوارض بيش از 30 دلاري آن است كه از مسافران گرفته مي‌شود و در هزينه‌ي تمام‌شده‌ي سفر زائران تأثير دارد.

اگرچه در حال حاضر شركت‌هاي هواپيمايي عراقي پروازهايي را از ايران به نجف دارند، ولي كاروان‌هاي زيارتي تحت پوشش سازمان حج و زيارت به‌خاطر اختلافي كه بر سر قيمت‌ها با اين شركت‌ها دارند، از پروازهاي آن‌ها استفاده نمي‌كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي شهسواري ـ‌ مدير امور بين‌الملل و امور راهبري زيارتي سازمان حج و زيارت ـ درباره‌ي وضعيت فرودگاه بغداد و پي‌گيري‌هاي صورت‌گرفته براي رفع مشكلاتي كه زائران در اين فرودگاه دارند، به خبرنگار ايسنا گفت:‌ فرودگاه بغداد به‌خاطر شرايط خاصي كه از نظر امنيت و نحوه‌ي مديريت دارد، مسأله‌ي پيچيده‌اي شده است كه هماهنگ كردن آن زمان زيادي را از ما مي‌گيرد.

او يادآوري كرد:‌ شرايط اين فرودگاه به‌خاطر آن‌كه توسط آمريكايي‌ها اداره مي‌شود، خاص است. در واقع، اين فرودگاه در اختيار عراقي‌ها نيست، براي همين ورود به فرآينده هماهنگي، كار پيچيده‌اي است.

شهسواري ادامه داد:‌ به‌تازگي اقداماتي انجام شده است و افرادي كه گذرنامه‌ي سياسي دارند، كمتر از هفت‌خوان فرودگاه بغداد مي‌گذرند؛‌ ولي به‌طور كلي، شرايط امنيتي فرودگاه بغداد براي تمام مسافران يكسان است و غيرايراني و ايراني ندارد.

وي در ادامه به روند ورود به اين فرودگاه اشاره كرد و گفت: در گذشته، زائران ايراني پيش از ورود به پاركينگ فرودگاه از اتوبوس‌ها پياده مي‌شدند و براي حفظ مسائل امنيتي، مسير را با اتوبوس‌هاي مخصوص فرودگاه ادامه مي‌دادند؛ ولي حالا اين شرايط تغيير كرده است و زائران از همان ابتداي سفر از اتوبوس‌هاي فرودگاه استفاده مي‌كنند، اما مراحل كنترل هيچ تغييري نكرده است و آن‌ها بايد كامل اين مراحل را بگذرانند تا از خاك عراق خارج شوند.

شهسواري اظهار كرد: ‌اتوبوس زائران و وسايل همراه آن‌ها دست كم دو تا سه بار توسط دستگاه‌هاي مخصوص و سگ‌ها كنترل مي‌شود، براي همين پياده و سوار شدن زائران معمولا آن‌ها را خسته و آزرده مي‌كند. اين كنترل‌ها تا زمان ورود به داخل سالن ترانزيت ادامه دارد.

او ادامه داد: گاهي سخت‌گيري مأموران فرودگاه بغداد به‌خاطر حفظ مسائل امنيتي تا حدي است كه به زائران اجازه‌ي آوردن آب به داخل سالن ترانزيت را هم نمي‌دهند. اگرچه داخل اين سالن، فروشگاهي وجود دارد كه اگر زائران پول عراقي داشته باشند، مي‌توانند نيازهاي خود را تأمين كنند؛ ولي با اين حال، ما هنوز نمي‌دانيم چه دليل امنيتي براي ممنوع بودن آوردن آب معدني وجود دارد.

وي در ادامه بيان كرد:‌ ما اعتراض و خواسته‌هاي خود را درباره‌ي وضعيت فرودگاه بغداد به مسؤولان عراقي منتقل كرده‌ايم و دنبال راهكار هستيم تا دست كم پيش از حركت زائران، چمدان‌هاي آن‌ها تحويل گرفته شود تا زودتر براي كنترل در فرودگاه اقدام شود و معطلي زائران هم كمتر شود. در اين‌باره با چند شركت عراقي در حال مذاكره هستيم تا هماهنگي اين كار را انجام دهند.

او درباره‌ي تأخير‌هاي طولاني پروازهاي ايراني در فرودگاه بغداد نيز گفت: اين تأخيرها در ديگر پروازها نيز اتفاق مي‌افتد؛‌ اما درباره‌ي پروازهاي ايراني بغداد، با محدوديت هواپيما و امكانات اين فرودگاه مواجه هستيم. اگر پرواز از ايران به‌موقع انجام شود، حتما اين تأخير‌ها نيز كمتر مي‌شود.

شهسواري افزود: پروازهاي عراق با شيب تندي آغاز شد، يعني ما از ابتدا پروازهاي زيادي به اين كشور نداشتيم و به‌تازگي با موافقت سازمان هواپيمايي، محدوديت پرواز برداشته شد و در حال حاضر 28 پرواز در هفته از ايران به بغداد انجام مي‌شود.

به گفته‌ي او‌، حدود 130 كاروان در هفته از فرودگاه‌هاي آذربايجان شرقي‌، البرز،‌ اصفهان‌، تهران، مركزي‌، مازندران‌، كرمان، گلستان‌، خراسان رضوي‌، شمالي و جنوبي،‌ قم‌، چهارمحال و بختياري، هرمزگان و يزد به مقصد بغداد پرواز دارند.

مدير امور راهبري زيارتي سازمان حج و زيارت معتقد است:‌ اين افزايش پروازها در امكانات و توانمندي‌هاي فرودگاه بغداد تأثير دارد. براي همين ما با نمايندگي سازمان حج و زيارت و شركت‌هاي مجري در عراق مذاكره داشتيم تا خدمات بهتري به زائران دهند‌؛ ولي در كل، اين موضوع خارج از توان ما است، چون سازمان حج و زيارت فقط بايد تسهيل‌كننده باشد تا آرامش ايجاد و تعلل‌ها كمتر شود.

او درباره‌ي جايگزين كردن فرودگاه نجف يا استفاده‌ي همزمان از آن با فرودگاه بغداد، گفت:‌ با مدير اجرايي فرودگاه نجف نشستي را در تهران داشتيم و براي استفاده از اين فرودگاه اعلام آمادگي كرديم؛ ولي اين فرودگاه براي ارائه‌ي خدمات، از مسافران بيش از 30 دلار عوارض مي‌گيرد، البته به‌دليل اين‌كه خصوصي است؛ ولي در حال رايزني هستيم تا اين مبلغ را حذف يا كم كنيم.

شهسواري تأكيد كرد: اگر در اين عوارض تخفيف دهند، كم‌كم پروازهاي زائران را به فرودگاه نجف منتقل مي‌كنيم، چون به‌خاطر شرايطي كه دارد، در اولويت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
جانا سخن از دل ما می گویی. من به حدی از فرودگاه بغداد خاطره بدی دارم که واقعاً شیرینی سفر عتبات به کامم تلخ شد.
من در فرودگاه بغداد 12ساعت معطل شدم يك هواپيماي ايراني خالي از بغداد رفت اصفهان مسافران اصفهان را سوار كرد دوباره برگشت به بغداد و بعد مسافران تهران را سوار كرد كه تقريبا ساعت 11شب به وقت تهران بود درحاليكه ميشد همان ساعت كه هواپيما به اصفهان رفت مسافران تهران را به تهران ميرساند و خالي به اصفهان ميرفت و بعد مسافران اصفهان را به تهران مياورد اما اين كار را نكرد كه مهماندار به من گفت به خاطر تحريم و كمبود بنزين نميشود يك مسافت تهران تا اصفهان را به پرواز اضافه كرد
با توجه به اینکه از بغداد به نجف باید رفت و جدای مشکلات خاص فرودگاه بغداد و نا امنی مسیر بغداد حدود 4 ساعت از بعداد تا نجف طول میکشد اگر 30 دلار اضافه تر داده شود ولی مبدا و مقصد از نجف باشد ارجحیت دارد.
ضمنا بی احترامی آشکار نیروهای عراقی در فرودگاه بغداد مساله کمی نیست که از آن بتوان گذشت من خودم شاهد این قضیه بودم.
نجف شهری است که انسان در آن احساس غربت و نا امنی نمی کند دست کم بنده در تمام مدت چنین احساسی داشتم و در جوار مولا از هر لحظه لذت بردم و مفتخر بودم ، اهالی نجف هنگام عبور از کنار قبر مطهر امام می گویند : "یا حامی الجار".
زائران محترم توجه نمایند فقط با کاروان های حج و زیارت اقدام به سفر به عتبات را نمایند و با شرکت های خصوصی که با هواپیمائی عراق کار می کنند سفر نکنند واگرنه دچار مصائب زیاد و ناهماهنگی های فراوان تاخیر های متعدد و مشکلات هتل های کثیف و بیماری می شوند. یک مسافر درد کشیده
من که دو هفته پیش این فرودگاه بودم یه دونه آمریکایی ندیدم فقط تو تایید ویزا در حدود 1 ساعت ما رو الاف کردن، فکر کردیم شاید با ما اینجوری می کنند دیدم یه گروه چینی هست که میگفتن بیش از 5 ساعت اینجا الاف هستند
تا حالا فرودگاههاي عربستان و دبي و سوريه را داشتن كه با ايرانيها بد رفتاري مي كردند حالا عراق هم اضافه شد.
امنیت فرودگاه بغداد دست انگلیسی هاست و شرکت Group for security
که به اختصار G4S نامیده می شود عهده دار برقراری امنیت است.
و می توان فهمید مشکلات ما از کجا ناشی می شود اتفاقا خانم Hazel مدیریت امنیت فرودگاه را به عهده دارد و کاملا با روی باز با مسائل برخورد می کنند مشکل از خود ماست و بلد نیستیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها