بازدید 10165

ایرادات فقهی مصاحبه کلهر با ویژه نامه «خاتون»

حجت الاسلام ابراهیم پور با اشاره به دیگر اشکال موجود در سخنان کلهر تصریح کرد: وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم چادر مشکلی را بدترین پوشش می داند، در صورتی که نظر بزرگان و مراجع غیر از این است.
کد خبر: ۱۸۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲ 18 August 2011
مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی، با انتقاد از دیدگاه های کلهر در ویژه نامه خاتون و پاسخ به هشت ایراد مقاله وی گفت: ما کتابی به عنوان صدف آسمانی با موضوع چادر از زمان هخامنشیان تا بعد از انقلاب اسلامی برای مقطع ابتدایی نوشته ایم، من فکر می کنم آقای کلهر حداقل باید این کتاب را بخواند.

حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی،‌ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به توزیع و انتشار ویژه نامه خاتون به بیان نقدهای خود درباره دیدگاه های مطرح شده از سوی کلهر در این ویژه نامه پرداخت.

وی با بیان اینکه دیدگاه آقای کلهر در خصوص حجاب و پوشش در ویژه نامه خاتون دارای تناقضاتی است ،تصریح کرد: نخستین اشکال این است که طبق آنچه در مجله آمده ظاهرا سؤالات و جواب‌هایی که در این گفت‌وگو وجود دارد خاص است و به صورت آزاد تنظیم نشده است.

این فعال عرصه عفاف و حجاب افزود: در مقدمه اشاره شده که این گفت و گو در سال 89 تنظیم شده است، اما آقای کلهر در گفت و گویی که بعد از انتشار ویژه نامه خاتون داشته اشاره کرده که این گفت و گو دو سال قبل انجام شده و این نظرات دو سال قبل من است.

حجت الاسلام ابراهیم‌پور تصریح کرد: در خصوص 26 سؤالی که از ایشان شده است، تناقضات آشکاری وجود دارد و وی اظهارنظرهای غیر تخصصی در مسائل داشته است.

وی اظهار داشت: اشتباه اول وی در مورد خود چادر مشکی است که سؤال برانگیزترین بخش این گفت و گو نیز همین جا است، وی گفته چادر مشکی از زمان ناصرالدین شاه وارد شده در حالی که این گونه نیست.

حجت الاسلام ابراهیم پور بیان داشت: قبل از ناصر الدین شاه و حتی از زمان هخامنشایان تا دوران قاجار رنگ چادر از رنگ های مختلفی از جمله ارغوانی، سفید، زرد، آبی، بنفش و مشکی بود و این گونه نبوده که رنگ مشکلی از اروپا و در زمان ناصر الدین شاه به ایران وارد شده باشد، بلکه قبل از آن نیز زنان ایرانی از چادر مشکلی استفاده می‌کردند.

حجت الاسلام ابراهیم پور با بیان اینکه چادر مشکلی دستاورد ناصرالدین شاه از غرب به ایران نیست و پیش از آن نیز وجود داشته است، ادامه داد: ناصرالدین شاه در سفری که به اروپا داشت با شرکت در مجالس عیاشی و دیدن رقص زنان سعی کرد لباس چسبان که در مجالس رقص استفاده می شد را به ایران آورد و در آن زمان به زنان حرمسرای خود دستور داد که لباس خود را طبق آنچه او در اروپا دیده است تعویض کنند، البته بعدها رضاخان در سفر خود به اروپا به همین شکل و سبک کشف حجاب را شروع کرد.

حجت الاسلام ابراهیم پور با اشاره به دیگر اشکال موجود در سخنان کلهر تصریح کرد: وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم چادر مشکلی را بدترین پوشش می داند، در صورتی که نظر بزرگان و مراجع غیر از این است.

وی افزود: در سؤالی که از محضر علما و مراجع شده، آمده است «عده ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها و سخنرانی‌های خود می‌گویند چادر مشکلی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامن با رنگ های متنوع جایگزین چادر شود، آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا خیر؟»

حجت الاسلام ابراهیم پور گفت: مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال می فرمایند «این صحبت صحیح نیست و بهترین نوع حجاب و پوشش چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد» این نظر مقام معظم رهبری تمام مقاله آقای کلهر را پاسخ می دهد. البته از نظر علمی نیز این بحث قابلیت طرح دارد.

وی اضافه کرد: البته آقای کلهر شبهه ای داشتند که چادر صورت زن را قاب می کند، البته اصل این نگاه اشتباه است و در جای خود پاسخ دارد.

حجت الاسلام ابراهیم‌پور تصریح کرد: اشتباه سومی که وی دارد این است که با استناد به قرآن در مورد چادر فلسفه بافی می کند و تاییدات غیر واقعی ارائه می دهد که نظرات مراجع و علما این است، در حالی که این گونه نیست.

وی افزود: اشتباه دیگری که ایشان مرتکب شده ارائه فلسفه من درآوردی درباره حجاب زنان گیلکی است، وی می گوید چون زنان گیلکی زندگی شان وابسته به این است که پاچه خود را بالا بزنند پس اشکال ندارد که حجابشان به این شکل باشد. اگر ما بخواهیم این فلسفه را درنظر بگیریم اشکالات متعددی وجود دارد البته استثنائاتی در این خصوص داریم، اما مصداقی که ایشان مطرح کردند با آن فلسفه‌بافی که مطرح می کند جایگاه ندارد.

مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی بیان داشت: اشتباه پنجمی که آقای کلهر داشته ارائه روایات به صورت ناقص است، ما روایاتی درباره کراهت رنگ مشکی داریم، اما ایشان روایات را به صورت ناقص می آورد، همان روایات که کراهت رنگ مشکی را مطرح کرده استثنائاتی هم دارد که ایشان یا بلد نبوده و یا نخواسته ذکر کند.

حجت‌الاسلام ابراهیم‌پور اشتباه ششم کلهر را برداشت ناقص وی از قرآن درباره پوشش زن دانست و گفت: وی می‌گوید در قرآن سه تکه روشن برای لباس زن تعریف شده است که شال روی سر، پیراهن و پوشش پا است، در صورتی که اگر ایشان به آیه 59 سوره احزاب مراجعه می کرد می دید که ما جلباب را داریم که از پوشش های قرآنی مورد تایید است و در صدر اسلام حضرت زهرا(س) از آن استفاده می‌کرد.

وی افزود: اشتباه هفتم وی این است که فتوا بر تجویز دوچرخه سواری و موتورسواری زنان می دهد، ایشان نباید در این مساله اظهار نظر می کرد، تحلیل ایشان نیز اشتباه است. وی می گوید همان گونه که زنان می توانند بر ترک موتور بنشینند می توانند موتورسواری و دوچرخه سواری هم بکنند در صورتی که بین این دو فرق هست.

حجت الاسلام ابراهیم پور گفت: نویسنده مقاله می‌گوید خواهش می‌کنم دوچرخه و موتورسواری را از کیش شروع نکنید، در خیابان جمهوری کاسب های زیادی هستند و زنان به خاطر خرید و مسائل کاری که دارند و تردد می کنند می توانند موتورسواری کنند و ایشان با این تدبیر می خواسته ترافیک تهران را درست کند، در صورتی که نگاه مرد نامحرم تفاوتی ندارد که در چه مکانی باشد.

وی یادآورشد: در مورد مساله دیگر که بسیار مهم است توهین به فهم علما و تعیین تکلیف برای ایشان از سوینویسنده است، وی در سؤال 22 می‌گوید ما باید سؤالات روز را پیش اهل فقه ببریم و جواب روز بگیریم بعد در ادامه می گوید اینجا (در مورد دوچرخه سواری) هم باید راهکار پیدا شود، راهکار را فقیه نباید پیدا کند، راهکار را من و شما که اهل رسانه ایم و کسانی که متخصص هستند باید پیدا کنند.

این فعال عرصه حجاب و عفاف تاکید کرد: این مساله شرعی است، راهکارش را خود مراجع می فهمند و می دانند که آیا دوچرخه سواری اشکال دارد یا ندارد؟ این در حوزه صلاحیت شما نیست. اگر شما می خواهی راهکار بدهی پس چرا می‌خواهی پیش مراجع بروی؟ این توهین آشکار به مراجع است و تنها نظر مراجع را در تایید نظرات خود مطرح می‌کند.

مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی در پایان تصریح کرد: ما کتابی به عنوان صدف آسمانی با موضوع چادر از زمان هخامنشیان تا بعد از انقلاب اسلامی برای مقطع ابتدایی نوشته ایم، من فکر می کنم آقای کلهر حداقل باید این کتاب را بخواند.

وی بیان کرد: سطح مطالب ایشان بسیار دچار اشکال و ایراد است و ایشان اشراف تفسیری، تاریخی و فقهی به مساله نداشته و متاسفانه در هر سه مورد نظر داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار