بازدید 36390

طرح جديد چادر ملي بانوان ايران

جنابي افزود: خوشبختانه اين طرح با استقبال عمومي روبه‌رو شده و تاکنون 170 خياط براي دوخت اين مدل چادر اعلام آمادگي کرده‌اند که اميداوريم با حمايت نهادهاي ذي‌ربط چادر ايراني بتواند جايگاه واقعي خود را پيدا کند.
کد خبر: ۱۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳ 15 September 2008

چادر ايراني در رنگ‌هاي متنوعي طراحي شده است و در آن رنگ سياه به دليل کراهت آن و نيز بدبيني مردم کشورهاي ديگر به اين رنگ جايگاهي ندارد.

به گزارش ستاد خبري نخستين جشنواره و همايش بين‌المللي حجاب و عفاف، «فتانه جنابي» طراح چادر ايراني ضمن بيان اين مطلب گفت: از آنجا که جوانان به تنوع رنگ و مدل در انتخاب لباس اهميت مي‌دهند و به اقتضاي سن و سالشان مايلند از مدل‌هاي متنوعي براي پوشش خود استفاده کنند، در نتيجه فکر اوليه چادر ايراني با طرحي متفاوت در ذهن من شکل گرفت.

وي ادامه داد: در گذشته گرايش قشر جوان و حتي کودکان به چادر، بيشتر از امروز بود. اما امروزه به دليل تنوع ساير پوشش‌ها از جمله مانتو و روسري شالي همچنين سختي سر کردن چادر براي برخي از خانم‌هاي جوان به لحاظ گرما و وزن آن، دختران جوان کمتر به استفاده از چادر تمايل نشان مي‌دهند. بنابراين چادر ايراني با بهره‌گيري از سبکي جديد در طراحي، مي‌تواند در سال نوآوري و شکوفايي به عنوان گزينه‌اي مناسبي براي کساني که مايلند پوشش کامل و در عين حال سبک و راحت داشته باشند، شناخته شود.

جنابي افزود: خوشبختانه اين طرح با استقبال عمومي روبه‌رو شده و تاکنون 170 خياط براي دوخت اين مدل چادر اعلام آمادگي کرده‌اند که اميداوريم با حمايت نهادهاي ذي‌ربط چادر ايراني بتواند جايگاه واقعي خود را پيدا کند.

گفتني است، نخستين جشنواره و همايش بين‌المللي حجاب و عفاف از تاريخ 9 آبان ماه به مدت سه روز همزمان در تهران و مراکز استان‌ها با حضور هنرمندان، طراحان، صاحب نظران، اساتيد و پژوهشگران اين حوزه برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
می دانم این نظر مرا مانند بسیاری از موارد دیگر که برایتان فرستاده ام چاپ نمی کنید. با اینهمه:
1- طرح چادر گلدار ایده جدیدی نیست و تا قبل از جمهوری اسلامی مادران همه ما از چادرهای طرح دار و گلدار رنگی استفاده می کردند. بنابراین ارائه ایده استفاده از آن نه نبوغ می خواهد نه به سال نو آوری ارتباط دارد.
2- ایده تغییر چادر به حالتی که مثل مانتو دارای آستین باشد و روی سر اصطلاحا بند شود هم باز ایده جدیدی نیست و با اصرار صدا و سیما در چند سال قبل به پوشش خانمها با چادر ؛ این نوع چادرها که به چادرهای عربی هم معروفند چند وقتی مد شد که به جز جاهایی که خانمها را مجبور به پوشیدن آن در ادارات یا سازمانهای دولتی کردند ، استقبالی از آنها به عمل نیامد.
3- اساسا چادر ملی یعنی چه؟ این خانم که اسم ایده خود را ملی گذاشته چه اندازه با تاریخ و فرهنگ ایران و نوع پوشش خانمها در ادوار گذشته آشنا می باشند؟
این نیت خیرخواهانه قابل تقدیر هست ولی بنده به عنوان یک دختر جوان ایرانی و مسلمان فکر میکنم در اجرای چنین طرح هایی باید احتیاط لازم رو داشت. اصلا فلسفه حجاب در این هست که جلب توجه نامحرم تا حد ممکن وجود نداشته باشه. از طرفی می دونیم چادر حجاب برتر هست,اگر محصولی به نام چادر بیرون میاد باید اصالت این نماد مقدس رو حفظ کنه !
من خودم از چادر ملی استفاده میکردم ولی بعد از خوندن روایتی از حضرت زهرا (س) تصمیم گرفتم از چادر به فرم سنتی با همه سختی که داشت استفاده کنم. روایت این هست که حضرت درروزهای پایانی عمر با عزتشون ناراحت بودند از اینکه نکنه در زمان تشییع پیکر پاکشون حجم بدن ایشون مشخص باشه برای همین پيش‌ از وفات‌، به‌ اسماء وصيتي‌ كردند كه‌ پس‌ از مرگ‌، بدن‌ مرا داخل‌ تابوتي‌ بگذارند، تا حجم‌ بدن‌ ديده‌ نشود.
البته من چادر ملی رو نقد نمی کنم چون باعث شد خیلی از افراد این چادر رو انتخاب کنند , اما به هر دلیلی بیشتر افرادی که این پوشش رو به عنوان یک مد پذیرفته بودند بعد از مدتی چادر ملی رو مثل همه مدها ترک کردند.
ان شاءالله که این طرح در راستای تحقق اهداف واقعی حجاب موفق باشه.
شما رو خدا آبروی ما چادری ها رو نبرین. من از بچگی چادر پوشيدم اما به خدا از روزی که اين چادر ایرانی اومده و بحث پارچه مشکی اینقدر توی مملکت راه افتاده دیگه دوست ندارم چادر بپوشم چون فکر می کنم بازیچه شدم و عده ای فقط دارن با این چادر سر کردن ما پول به جیب می زنن.شما رو خدا اين پيام منو بنویسين توی سایت و بگین دیگه دست از سر ما بردارن
ترا بخدا دیگر با حیثیت چادر بازی نشود ,همینکه وجهه مانتو وروسری ازبین رفت بس است ,زیرا زنان ودختران ایرانی که سالیان متمادی همان چادر سنتی را استفاده میکنند همان رابه مدلهای جدید ترجیح میدهند .
اینا که چادر نیست همون مانتو است فقط یک کم گشاد تر
لطفاً موارد ذيل را شفاف بيان نمائيد:
1- باتوجه به تاكيد نگارنده بر مكروه بودن رنگ مشكي بفرمائيد كه رنگ شاد آيا باعث جلب توجه و نقض غرض نمي شود؟
2- كدام يك از مراجع بزرگوار اينگونه طرح ها را تاييد و آنها را بعنوان حجاب كامل پذيرفته اند كه اينگونه در سطح وسيع و بعنوان نشانه ملي مطرح مي شود؟
3- مرجع ملي بودن آن كيست؟ چند درصد بانوان چادري ايران آنرا بعنوان چادر مورد نظر خود انتخاب كرده اند كه ملي شده است؟
4- چه تفاوت آشكاري بين اين طرح و چادر اصيل ايراني بجز رنگ مطرح شده كه آنرا از چادر ملي ايران ( چادر مشكي) متفاوت نموده است؟ درصورت ظاهر تقريباً يكسان و با توجه به تنوع رنگ در اين طرح جديد ديگر ذكر مجعول چادر ملي برآن صحيح نيست
5- ارگان رسمي در كشور آنرا تاييد كرده كه در اين حالت مي توان گفت "چادر رسمي بانوان ايران"
و ....
لطفاً با اينگونه طرحهاي پيش پا افتاده حداقل مظاهر ديني بانوان را از ايشان نگيريد. اين طرح مانند مانتو مي تواند بعنوان يك پوشش در كنار چادر مطرح گردد فقط همين ولاغير
پوشش اسلامي بايد طوري باشد كه با وظايف ومسئوليتهاي زن امروزي مطابقت داشته باشد چادر سنتي براي الآن مناسب نيست وتعصب بي جا هم سودي ندارد.
چادر براي دور كردن طمع مرد از زنه حالا شما يه كاري با چادر بكنيد كه مرد بيشتر چشمش دنبال زن باشه. اصلا فلسفه حجاب و چادر رو ميدونين يا فقط فكر اين هستين كه زن رو بپوشونين
اتفاقا طرح چادر ايراني واقعا قابل تقدير است، اگر يك عده مدلش را به دلخواه تنگ مي كنند ديگر تقصير طراح اصلي نيست، الان خانمهاي چادري راحت با سر كردن چادر ايراني كه كاملا هم پوشيده است بچه بغل مي كنند ،‌كلي بار دست مي گيرند، كلي هم كنترلش راحت شده، كمال بي انصافي است كه كار طراحان زير سوال ببريم در حالي كه تحول بسيار خوبي بعد از سالها راكد بودن شكل و شمايل چادر ايجاد كردند.
من هم از بچگي چادر سر كردم، الان هم هر وقت لازم باشه چادر ايراني سرم مي كنم هر وقت هم بخوام چادر سنتي معمولي. اصلا هم آبرو كسي در خطر نيست.
من هرگز چادري نبوده ام اما براي من چادري كه مادر بزرگهايم به سر مي كردند و با وقار رو مي گرفتند هميشه زيبا بود.اما از انچه به نام چارد بر سر دانشجويان به اجبار چادري شده مي بينم و يا چادرهاي جديدي كه با انواع تورها آراسته شده و بيش از پيش چهره را به مورد توجه قرار مي دهد با ارايش هاي شرم اور ، باعث نارحتي من ، و دلسوز ام براي اين نوع پوشش شد.چادرهايي كه از پايين گلدوزي هاي اغراق شده و رنگين دارند....و يا ان چادرهايي كه همراه با تور نگين نيز دارند!!!
بنام خدا
چادر دو ويژگي خاص دارد: يكي اينكه كوتاه نمي شود. دوم اينكه تنگ نمي شود.
متأسفانه برخي از پوششهاي زننده و ناهنجار كه بعضي از خانمها امروزه در جامعه به اسم مانتو به تن مي كنند، نه تنها پوشش اسلامي و مناسبي نيست بلكه بسيار زشت، زننده و تحريك كننده مي باشد.
با طرح چادرهايي كه به شكلهاي خاص دوخته شده (باعنوانهايي مانند: چادر ملي، دانشجويي، ايراني و...) و شبيه شدن اين پوشش برتر به لباس يك تكه و مانتو مقنعه سرهم، متأسفانه شاهد كوتاه، تنگ و چسبان شدن آن نيز بوده ايم.
اگر چه شايد بتوان طراحي چادر به شكلها و رنگهاي مختلف را (همانگونه كه در خبر آمده) براي سليقه هاي مختلف مناسب دانست، اما اميدوارم در تكميل اين نوآوري ها، به جاي نام چادر، نام جديدي نيز براي اينگونه پوششها ابداع گردد تا اصالت چادر به قوت خود باقي بماند.
فكر كن ... مثلا چادر زرد سر كنيم ، يا سبز ، يا صورتي با گلهاي درشت بنفش ! ايشون كه انقدر ماشالا ذهن خلاقي دارن يكي از همين چادرها رو سر كنن بيان خيابون ببينن از زمين و زمان چي ميشنون. واقعا انقدر خوش بينن كه فكر مي كنن چنين طرحي جا باز مي كنه بين مردم يا ...؟ وقتي كسي چيزي رو نمي پسنده خب نمي پسنده ديگه، حالا مشكي نباشه سفيد گل گلي باشه. تازه مشكي كه حالت رسمي تري داره. اگر مشكل رنگ بود شما مطمئن باشيد دختر خانوما خودشون زودتر دست به كار ميشدن با همين چادر نمازهاي رنگ شاد و گل گلي ميومدن خيابون. همون طور كه با پارچه همين چادرنمازها مانتو دوخته شد و ديديد هم كه خيلي ها خوششون مياد از اين مانتوهاي گلدار.
به نظر مراجع تقليد حجاب بر دو قسم است 1_حجاب کمال.2_حجاب جمال..حجاب بايد حجاب کمال باشد.که حتي بايک مانتو هم حجاب کمال ميتوان داشت ..حجاب کمال يعني به وسيله ان زيباييي ايجار نشود..ولي حجاب جمال حرام است ومورد لعن خداوند ميباشد..اين چادرهايي که جديدا مد شده است وخودش زيبايي وجذابيت غير متعارف داردمثل مانتويي مي ماند که ظاهري جلف دارد...پس حجاب بايد حجاب کمال باشد نه جمال..
بسیار طرح و ایده جالبی است .استفاده از رنگ شاد و روشن هم سفارش دین است و هم سفارش روانشناسان .ضمن اینکه خیلیها ترغیب به استفاده از چادر می شوند.
بانوان عزيز چادري اصيل! اين يك طرح و پيشنهاد است و اجباري نيست. آنچه اصل است رعايت حد شرعي پوشش اسلامي است. اما شايسته نيست كه به يك نوع پوشش و رنگ خاص تعصب داشته باشيم .ضمن اين كه بايد بارعايت اصول شرعي و عرفي برگرفته از فرهنگ قرآن و اهل بيت(ع) ديگران را نيز به رعايت پوشش اسلامي تشويق و دعوت كنيم.
به نظر من چادر مشکی سنتی بسیار زیباست و چون از جلب نظر نامحرم جلوگیری می کند نه تنها کراهت ندارد بلکه بهتر نیز هست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار