بازدید 21239

مدرک پیام نور از امسال معادل می شود

ما می بینیم که آموزش در دانشگاه پیام نور، کیفیت بسیار پایینی دارد و در برخی از دانشگاه ها که با 70 درصد ظرفیت کار می کنند، چهار تا پنج عضو هیأت علمی دارند. بارها از مسئولان دانشگاه و وزارت علوم خواسته ایم که به کیفیت دانشگاه اهمیت دهند که متأسفانه، تاکنون نتیجه نگرفته ایم. برای همین، قرار است در کمیسیون به تصویب برسانیم که مدرک پیام نور معادل باشد؛ بنابراین، بهتر است دانشجویانی که امسال قصد انتخاب رشته در این دانشگاه را دارند، نسبت به این موضوع آگاه باشند و با علم به این موضوع دانشگاه پیام نور را برگزینند.
کد خبر: ۱۸۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹ 09 August 2011
موضوع حذف 23 رشته علوم انسانی از معتبرترین دانشگاه علوم انسانی به مجلس هم کشیده شد و قرار است که در هفته آینده مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش در این باره به نمایندگان پاسخ دهند.

در همین باره، علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبر آنلاین می گوید که بهتر است، داوطلبان علوم انسانی فعلا برای انتخاب رشته عجله نکنند تا تکلیف این موضوع مشخص شود، چون ما تصمیم داریم این رشته ها را دوباره دایر کنیم.

وی ادامه می دهد: همچنین بهتر است داوطلبان در انتخاب دانشگاه پیام نور هم دقت کنند، چون به دلیل نداشتن کیفیت این دانشگاه، از امسال مدرک آن معادل می شود.

همان گونه که می دانید، ۲۳ رشته علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی حذف شده است.آیا در این باره مجلس اقدام خاصی انجام نمی دهد؟

مجلس هیچ‌گونه توجیهی مانند بحث بازنگری در علوم انسانی و یا بهانه افزایش ظرفیت دکترا را نمی پذیرد، چون تمامی این رشته‌ها از تنوع بالایی برخوردار بودند و حذف آنها به دلیل و بهانه‌ای قابل قبول نیست. برای همین از مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش برای پاسخگویی درباره این موضوع دعوت کرده ایم. به نظر ما در کمیسیون باید در دانشگاه پیام نور تجدید نظر شود.

اما مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که رشته ای حذف نشده، بلکه ظرفیته ها امسال  صفر شده و از سال بعد امکان پذیرش وجود دارد؟

بله. مسئولان اعلام می‌کنند حذف این رشته‌ها به دلیل بازنگری در سرفصل دروس آنها بوده است؛‌ اما بازنگری که منجر به حذف رشته‌های علوم انسانی شود، به هیچ وجه مورد پذیرش ما نیست.

اصلا قبول نداریم که بازنگری بهانه‌ای برای حذف برخی از رشته‌ها باشد، بسیاری از رشته‌هایی که حذف شده‌اند، ارتباطی به بازنگری علوم انسانی ندارند در واقع بازنگری به رشته‌هایی مربوط می‌شود که دارای تئوری‌های غربی باشند و ما بخواهیم آنها را با اندیشه‌های اسلامی جمع کنیم؛ ‌اما حذف رشته‌ای مانند مترجمی زبان انگلیسی چه ارتباطی به بازنگری در علوم انسانی دارد؟ من اطلاع دارم که رتبه نخست کنکور امسال برای تحصیل در رشته روان شناسی بالینی اعلام تمایل کرده بود که این رشته حذف شده است.

از طرفی، آقای شریعتی رییس دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرده که به دلیل اشباع شدن رشته های کارشناسی ارشد و دکترا این رشته ها در مقطع کارشناسی حذف شده است؟

به هیچ وجه این توجیه نیز قابل قبول نیست که به دلیل دکترا و یا کارشناسی ارشد رشته‌های مقطع کارشناسی را حذف کنیم، دانشگاه باید مجموعه‌ای از مقاطع گوناگون و با رشته‌های متنوع باشد.

فکر می کنید چه زمانی نتیجه رایزنی های شما جواب دهد؟

ما همچنان در حال رایزنی و گفت‌وگو با مسئولان وزارت علوم هستیم که در رابطه با ظرفیت رشته‌های حذف شده تجدیدنظر کنند و این مشکل اصلاح شود، زیرا دلایلی که در این رابطه بیان می‌شود قابل قبول نیست. امیدوارم تا پیش از پایان مهلت انتخاب رشته این مشکل حذف شود و از آغاز مهر این رشته در دانشگاه علامه طباطبایی دایر باشد.

شما به تجدید نظر در دانشگاه پیام نور اشاره کردید. منظور شما چه تغییراتی بود؟

ما شاهد هستیم که آموزش در دانشگاه پیام نور از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و  در برخی از دانشگاه ها که با 70 درصد ظرفیت کار می کنند چهار تا پنج عضو هیأت علمی دارند. بارها از مسئولان دانشگاه و وزارت علوم خواسته ایم که به کیفیت دانشگاه اهمیت دهند که متاسفانه تاکنون نتیجه نگرفته ایم، برای همین در کمیسیون قرار است به تصویب برسانیم که مدرک پیام نور معادل باشد. برای همین، بهتر است دانشجویانی که امسال قصد انتخاب رشته در این دانشگاه دارند نسبت  به این موضوع واقف باشند و با علم به این موضوع دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند.

آقای دکتر، علاوه بر علوم انسانی ما در رشته علوم پزشکی هم مشکل داریم؟

بله. امسال که دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه تهران ادغام شد، ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی را تا صد نفر کاهش دادند و این موضوع به مصلحت کشور نیست.جای تعجب دارد که پس از پانزده سال که فضای آموزشی کشور را بیش از چهار برابر افزایش دادیم و امکانات و اعتبار برای آنها مشخص کردیم، امروز ظرفیت رشته‌ها را کمتر سال ۴۷ اعلام کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها