بازدید 19521
فوتبال از اول هم سیاسی بود

ماجرای مسابقه فوتبال ایران و اسرائیل

مسابقات حدود ده، دوازده روز طول کشید و ما از شب اول که عملیات شروع شد، هر شب حدود ده هزار تراکت و اعلامیه چاپ و پخش می­ کردیم. برای پخش اعلامیه در امجدیه با چهار گروه در چهار طرف امجدیه مستقر شدیم. طریقه پخش هم به این صورت بود که هر فرد به اندازه مصرفش اعلامیه می­برد، صد یا دویست اعلامیه را یک­باره می­انداخت تا اگر گیر افتاد و بازرسی بدنی شد...
کد خبر: ۱۸۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸ 04 August 2011

بولتن نیوز: امروزه هر گاه در یکی از عرصه های ورزشی، ورزشکاران ما در مقابل ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس قرار بگیرند، برای دفاع از آرمان­های ملت مظلوم فلسطین، به نشانه اعتراض در میدان حاضر نمی­ شوند. این برای ایران اسلامی بسیار غرور آفرین است چرا که اگر به دهه چهل و دوران ننگین حکومت پهلوی برگردیم متوجه می­ شویم که نه تنها چنین شرایطی حاکم نبود، بلکه شاه ایران به عنوان یکی از مهم­ترین حامیان اسرائیل شناخته می ­شد. البته در همین فضا مردم ایران با اقدامات خود حسابشان را از رژیم جدا کردند. متن زیر خاطره یکی از همین اقدامات است که عزت شاهی آن را نقل می ­کند:

در سال 1347 مسابقه ­ای بین ایران و اسرائیل در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) برگزار شد. اسرائیلی­ های زیادی به ایران آمده بودند. ما در جریان نبودیم اما برخی از گروه­ها در اعتراض به برگزاری مسابقه و ورود اسرائیلی ­ها، تظاهراتی به راه انداختند و مطالب سطح پائینی را مطرح کرده بودند و شعارهایی مثل «با اره بریدند سر موشه دایان را عجب ختنه سورانی» را سر داده بودند و عروسک­هایی از موشه دایان یک چشمی را درست کرده، به نمایش گذارده بودند. برخی خانه­ ها و منازل جهودها و یهودی­ها هم در تهران مورد حمله قرار گرفت و آتش کشیده شد. ما این کارها را سطح پائین می­ دانستیم و قبول نداشتیم. اما در سال 1349 در بازی­های آسیایی فوتبال که در ایران برگزار شد، قرار بود بازیکنان اسرائیلی هم به ایران بیایند. ما دو ماه جلوتر با خبر شدیم. از آن­جا که احساسات ما به خاطر آتش زدن مسجد الاقصی جریحه­ دار شده بود، این مسابقه فرصت خوبی بود تا انتقام خود را بگیریم و نسبت به ارتباطات دولت ایران با اسرائیل اعتراض کنیم.
                                            

در این اندیشه بودیم که کاری شبیه به حادثه فرودگاه مونیخ به وجود آوریم که در آن یازده اسرائیلی کشته شدند. خلق چنین صحنه و حماسه ­ای شد هدف و آرزوی ما. برای این منظور لازم بود ما که به دنبال مسابقه و قیل و قال بازی نبودیم، چندین مرتبه به استادیوم امجدیه برویم و موقعیت آن­جا را با امکانات و استعدادهای خود بسنجیم. در ارزیابی و شناسایی­ های خود از محل ­های استقرار و دروازه­های ورود و خروج، به این نتیجه رسیدیم که عملیاتی چون عملیات مونیخ در امجدیه در حد ظرفیت و امکانات ما نیست و ما فاقد تیراندازان و تفنگداران مجرب و ماهر هستیم. نتیجه این کار فقط از بین رفتن خودمان است، لذا از ترور و عملیات تروریستی منصرف شدیم و شروع کردیم به پخش اعلامیه ­هایی علیه اشغالگری اسرائیل و تبلیغ به نفع فلسطین.

مسابقات حدود ده، دوازده روز طول کشید و ما از شب اول که عملیات شروع شد، هر شب حدود ده هزار تراکت و اعلامیه چاپ و پخش می­ کردیم. برای پخش اعلامیه در امجدیه با چهار گروه در چهار طرف امجدیه مستقر شدیم. طریقه پخش هم به این صورت بود که هر فرد به اندازه مصرفش اعلامیه می­برد، صد یا دویست اعلامیه را یک­باره می­انداخت تا اگر گیر افتاد و بازرسی بدنی شد دیگر مدرکی همراهش نباشد. با رد و بدل شدن هر شوت حساس در مسابقه، صدای تماشاچی­ ها به آسمان بر می­خواست و ما در این لحظه ­ها دسته دسته اعلامیه بر سر آن­ها می ­ریختیم که مردم اول فکر می­کردند که تکه­ های کاغذ را برای شادمانی پخش می­کنیم.
بچه­ های مجاهدین قاپ برخی از دوستان ما را دزدیده بودند... کلمه خلق در قرآن بسیار به کار رفته اما مارکسیست­ ها اصطلاحاً از آن برای بیان ایدئولوژی کمونیستی خود استفاده می­کردند. این دوستان فریب خورده ما هم بدون بیان حرف دل خود، اصرار داشتند که از این واژه در اعلامیه ­های خود استفاده کنیم و مثلا بگوئیم خلق ایران از خلق قهرمان فلسطین حمایت می­ کند. ما با این خواسته آن­ها موافق نبودیم و کلمات مناسب با منش و بینش خود را به کار می­ بستیم. در ابرام این نظر من حتی یک شب از انتشار اعلامیه دست کشیدم و گفتم تا تکلیفم مشخص نشود این کار را نمی­کنم، تا این­که دو تن از دوستان آمدند و گفتند هرطور که فکر می­کنی صحیح است اعلامیه ­ها را بنویس و تکثیر کن. در روز اول مسابقات، پرچم کشورهای مختلف از جمله پرچم اسرائیل دور تا دور استادیوم در اهتزاز بود.

برای آتش زدن پرچم­های اسرائیل هر چهار دسته وارد عمل شدیم. برای این­ کار تافت (آب پاش)هایی را پر از بنزین کرده به استادیوم بردیم. در لحظه ­ای که هیجان و شور مردم شدت می­ گرفت، پرچم­های مزبور را در همان حالت اهتزاز به آتش می­ کشیدیم. از فردای آن روز تمام پرچم ­ها را به غیر از پرچم ایران جمع کردند. البته در جایگاه مخصوص مقامات که به شدت حفاظت می­شد و در دسترس ما نبود، پرچم­هایش را دست نزدند.

همه بازی­ها انجام شده بود. آخرین بازی، بازی تیم ملی ایران با اسرائیل بود. برای این روز ما یک سری پلاکارد که با دو چوب افراشته می­شد درست کردیم و در کنار کلیسایی که در نزدیکی امجدیه بود گذاشتیم و مردم را برای برداشتن پلاکاردها تحریک و تشویق می­کردیم. متن پلاکاردها در محکومیت اسرائیل و دولت ایران و حمایت از مردم فلسطین بود و در شعارهایی هم که سر داده می­شد حساب مردم را از دولت ایران جدا می­کرد. در آن زمان نخست وزیر اسرائیل، خانم گلدا مایر بود و در مقابل اسرائیل فردی که مبارزات مردمی را هدایت و رهبری می­کرد آقای یاسر عرفات بود. شعارها هم علیه گلدا مایر و به دفاع از عرفات بود.

در آن روز تیمسار طاهری، فرمانده کماندوها، خود به استادیوم آمده بود. هنگامی که بازی به پایان رسید و اوضاع شلوغ شد، یکی از دوستان ما با  چوب محکم زد به سر طاهری و در جمعیت گم شد. طاهری و مامورین خشمگین اطرافش، به خاطر ازدحام جمعیت ضارب اصلی را نگرفتند و یک نفر دیگر را گرفتند و همان جا کتکش زدند و به داخل اتومبیل انداختند و بردند. طاهری که نزد زیر دستانش خجالت زده شده بود، چون مار زخمی به خود می­ پیچید. او خیلی خشن و وحشی بود. در سال 51 وی توسط مفیدی ترور شد. این مسابقه برای رژیم اهمیت زیادی داشت و نمی ­خواست که پس از پایان مسابقه، اجتماع و یا تظاهراتی صورت بگیرد، لذا پیشاپیش اتوبوس­های دو طبقه شرکت واحد را برای نقل و انتقال سریع تماشاچیان تهیه و در مقابل امجدیه متوقف کرده بود. بچه­ ها با پرت کردن حواس پلیس و رانندگان، بیشتر اتوبوس ­ها را پنچر کردند.

من برای آتش زدن چند مکان خود را آماده کرده بودم و چند شیشه کوکتل مولوتف پرتابی را در جیب ­های کت گشادی که به تن داشتم جاسازی کرده بودم. به خاطر همین بچه ­ها به من می­گفتند «یان پالاش».
                                           

قرار بود که من نزدیک سینما «ب.ب» منتظر بمانم تا پس از پایان بازی وقتی جمعیت به آن­ جا رسید کوکتل ­ها را بین بچه ­های گروه تقسیم کنم. من این مدت را کنار جوی آب سپری کردم تا اگر یکی از شیشه­ ها آتش گرفت، آن­را به جوی آب و زیر پل بیاندازم. نحوه و تهیه  کار کوکتل مولوتف­ های پرتابی به این شکل بود که ما بنزین و اسید را به داخل شیشه می­ ریختیم. درش را پارافین می­زدیم و می­شستیم تا نشت نکند. کلرات و گوگرد را هم داخل مشما ریخته، شیشه را درون آن می­ گذاشتیم. پس از پرتاب و شکسته شدن شیشه، بنزین با کلرات ترکیب می­شد و آتش می­گرفت.

در آن بازی ما خیلی دلمان می­خواست که اسرائیل ببرد تا احساسات مردم جریحه دار شود و بتوانیم از آن به سود اهداف خود و علیه رژیم استفاده کنیم. در نیمه اول بازی، ایران یک هیچ جلو بود و در نیمه دوم اسرائیل آن را جبران کرد و یک یک مساوی شدند. نتیجه کار به وقت اضافه کشیده شد که ایران توانست گل برتری را درون دروازه حریف بنشاند. این گل شادی و هلهله مردم را به همراه داشت و این دلخواه ما نبود. اگر اسرائیل در این بازی می­ برد کار ما آسان­تر می­شد و به راحتی می­توانستیم از احساسات مردم علیه اسرائیل و رژیم شاه استفاده کنیم. با این حال مایوس نشدیم و به اهداف و برنامه­های خود امیدوار بودیم.

ساعت 8 عصر، پس از کلی لحظه شماری مسابقه به پایان رسید. با از کار افتادن اتوبوس­ های شرکت واحد، جمعیت از خیابان روزولت (شهید مفتح) پائین آمدند. در انتهای خیابان روزولت، جمعیت به سه دسته تقسیم شد. یک دسته به سمت میدان فوزیه (امام حسین) و دسته دیگر به سمت چهار راه مخبرالدوله رفتند. جمعیت اصلی هم به سوی میدان فردوسی و 24 اسفند (انقلاب) هدایت شدند.

من شیشه­ های کوکتل مولوتف را بین بچه ­ها تقسیم کردم. بچه­ ها یکی را در اطراف میدان فردوسی و یکی را هم در چهار راه حسن ­آباد به داخل ماشین پلیس انداخته، آن­ها را به آتش کشیدند. من، کروبی و لشکری همراه جمعیت اصلی بودیم. وقتی به خیابان ویلا (شهید استاد نجات­ اللهی) رسیدیم، سعی کردیم بخشی از جمعیت را به داخل این خیابان ببریم. دفتر هواپیمایی ال عال(EL AL) در این خیابان بود و ما از قبل آن­جا را شناسایی کرده و برایش نقشه کشیده بودیم. وقتی به سر این خیابان رسیدیم، من و لشکری و کروبی به سمت دفتر حمله کردیم.

دو پاسبان از دفتر مراقبت می­کردند. آن­ها را فراری دادیم و شیشه ­ها و تابلوهای دفتر هواپیمایی را شکستیم. من دو تا کوکتل هنوز با خودم داشتم. آن­ها را به درون دفتر انداخته، فرار کردم. طولی نکشید که شعله ­های آتش از دفتر زبانه کشید و بعد صدای آژیر ماشین­های پلیس و آتش نشانی بود که به گوش می­رسید.

آن شب یک شب رویایی برای ما بود. خیلی فعال و موثر واقع شدیم. جمعیت را تا میدان 24 اسفند (میدان انقلاب) کشاندیم. آخر شب بود که پلیس توانست مردم را کاملاً متفرق کند. خوشبختانه آن شب کسی به دست پلیس نیفتاد. برای احتیاط بیشتر بچه ­ها تصمیم گرفتند که همگی به صورت جداگانه به مسافرت بروند.

مجتبی شایسته ­نیا

منبع: خاطرات عزت شاهی، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، صص51 تا 54
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار