بازدید 18283
حياتی طيب و طاهر در خاندانی از نواده حضرت جابر (ره)؛

«ز دُرج علم و عمل، گوهر نفيسي رفت»

به هر روی، نعمت وجود علما و اوليای الهي همچون ديگر نعمت هاي خداوند مجهول القدر است، امّا زماني كه ديده از ديدار هستي برمي گيرند و در جوار رحمت حق آرام و قرار مي گيرند، چه بسا درمی یابيم كه «ز دُرج علم و عمل، گوهر نفيسي رفت» و تأسف مي خوريم كه.../ يكي از امتيازات اين عالم رباني آن بود كه جد اعلاي ايشان صحابي جليل القدر پيامبر اسلام (ص)؛ يعني جابر بن عبدالله انصاري است.
کد خبر: ۱۷۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۰ 27 July 2011
سرویس فرهنگی ـ این روزها دومين سالگرد عروج ملكوتي فقيه عاليقدر آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری نواده شیخ اعظم است. به همین مناسبت، در اين نوشتار، اشاره‌اي به زندگی طيّبه ايشان مي کنیم اميد آنكه زندگاني عالمان رباني براي ما الگو و سرمشق باشد.

به گزارش «تابناک»، اين فقيه وارسته يكي از چهره هاي مشهور و درخشان خاندان شيخ اعظم انصاري و فرزند ارشد بنيانگذار حوزه علميّه اهواز؛ يعني آيت الله العظمي آقا شيخ ميرزا محمد جعفر انصاري بود.

يكي از امتيازات اين عالم رباني آن بود كه جد اعلاي ايشان صحابي جليل القدر پيامبر اسلام (ص)؛ يعني جابر بن عبدالله انصاري است.

معظم له روز بيست و سوم ماه شوّال المكرم 1344 هجري قمري؛ يعني 1304 شمسي در اهواز متولد شدند. ايشان در سن شش سالگي در مكتب خانه به فراگيري قرآن پرداختند و در سن هفت سالگي به دبستان رفته و دوره ابتدايي را گذرانده و تصديق ششم ابتدايي را گرفتند. در تعطيلات، كتاب هاي امثله و بصرويه و تصريف و اجروميه و عوامل ملاحسن را نزد والد فرا گرفتند.


اين فقيه وارسته با رسيدن به سن تميز، همزمان با تحصيلات در مدارس جديد به یادگیری علوم عربي و معارف اسلامي رغبتي بسیار ابراز داشته و از ده سالگي در خدمت والد معظمشان به فراگيري علوم  عربيه مشغول شدند و نحو و صرف و منطق و معاني و بيان و فقه و اصول و مقداري از علم كلام را از محضرش استفاده بردند.

ايشان مدتي در نجف اشرف از محضر اساتيد عظام، حضرات آيات آقا سيّد محمود شاهرودي و آقا سيّد محسن حكيم و آقا سيّد ابوالقاسم خويي مستفيض شده و از خرمن فضل آنان خوشه مي چيدند و مراتب فضل، كمال و اجتهاد آن فقيه راحل همواره مورد تصديق بزرگاني از علما بود.

ايشان در سن 28 سالگي موفق به دريافت اجازه اجتهاد شد. اين عالم وارسته سال ها پیش از انقلاب رساله عمليه خود را آماده كرده بود؛ امّا ورع و تقوا و احتياط ايشان مانع از چاپ و انتشار آن مي شد.

مشايخ روايت و اجتهاد ايشان، آيات عظام، آقا ميرزا محمد تهراني، آقا شيخ محمّدحسين كاشف الغطا، آقا سيّد جمال الدين گلپايگاني، آقا شيخ محمّد مهدي سبط الشيخ انصاري، آقا سيّد محمود شاهرودي و شيخ آغا بزرگ تهراني هستند.


آثار تحقيقي، پژوهشي كه اين فقيه عظيم الشأن در زمينه‌هاي فقهي، اصولي و رجالي به رشته تحرير درآورده و بعضاً به چاپ رسيده‌اند، عبارتند از: رساله در منطق و مقيد مجمل و مبين ـ رساله در مفهوم و منطوق ـ رساله در اوامر و نواهي ناتمام ـ مباني در بعضي از مباحث الفاظ ـ حواشي بر بعضي كتب درسي ـ شرح بر عروه الوثقي (ناتمام) ـ حاشيه توضيح المسائل و شجرة مشايخ انصاري دزفول ـ زندگاني و شخصيت شيخ انصاري كه در سال 1338 شمسي براي نخستين بار چاپ و تاكنون پنج بار تجديد چاپ شده و به عنوان منبع و مرجع مورد استفاده محققين قرار مي گيرد.

شاگردان اين فقيه صمداني در گوشه و كنار ايران ايران اسلامي و بیرون از كشور مشغول خدمت به نظام و مكتب اهل بيت ـ عليهم السلام ـ و نشر معارف اسلامي هستند و در مسئوليت هايی مانند قضاوت، نمايندگي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي و ائمة جمعه و جماعت و استاد حوزه قرار دارند؛ «جزاه الله عن الاسلام خير الجزا»

به هر حال، نعمت وجود علما و اوليای الهي همچون ديگر نعمت هاي خداوند مجهول القدر است؛ امّا زماني كه ديده از ديدار هستي برمي گيرند و در جوار رحمت حق آرام و قرار مي گيرند، چه بسا درمي یابيم كه «ز دُرج علم و عمل، گوهر نفيسي رفت» و تأسف مي خوريم كه اي كاش، شايستگي بيشتري داشتيم كه از خرمن فضل و دانش  و معرفت آنها بهره بيشتري مي برديم و درمي‌يابيم كه به راستي «همه كس را حسرت فوت هست نه حسرت موت» حال كه دسترسي به آنها ميسر نيست، بايد با مطالعه زواياي گوناگون زندگی طيبة آنها حقيقت زندگي را درمي يابيم.

 ايشان عمري در راه فراگیری و تعليم معارف حقه اسلاميه اثناعشريه و فقه آل محمّد (ص) گذراند. سرانجام آسمان علم و فقاهت ستاره‌اي از ستارگان خود را روز بيست و پنجم شعبان المعظم 1430 هجري قمري، يعني 26 مرداد ماه 1388 شمسي از دست داد.

پيكر مطهر اين فقيه عظيم الشأن در خيل مشتاقان و عشاير منطقه منطقه روي دستان آنان از حسينية اعظم اهواز تا حرم علي بن مهزيار اهوازي تشييع شد و در كنار مرقد مطهر والدشان به خاك سپرده شد. پس از ارتحال اين عالم رباني مجالس ختمي در شهرهاي ايران و كشورهاي آلمان، عراق، كويت و افغانستان برگزار شد.

روحش شاد و با امامان معصوم محشور باد

گفتنی است، «تابناک» در تماس تلفني كه با حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمد حسن انصاري انجام داد، وی درباره مراسم سالگرد آن فقیه وارسته اعلام کرد: مراسم دومين سالگرد ارتحال ملكوتي فقيه عظيم الشأن، حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ مرتضي انصاري، سبط خاتم المجتهدين، شيخ اعظم انصاري ـ قدس سرهما ـ صبح روز جمعه، هفتم مردادماه، از ساعت 10 الي 12 با حضور مردم شهيدپرور و مسئولين كشوري و لشكري در مسجد آيت الله العظمي بهبهاني (ره) اهواز برگزار خواهد شد.

گفتنی است، اين فقيه عاليقدر، 26 مرداد ماه سال 1388 به علت عارضه قلبي در شمال كشور دار فاني را وداع کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۴
خدا ایشان را بیامرزد
روحش شاد و با امامان معصوم محشور باد.
خدایش رحمت کند
سلام خدا آن مرحوم را غریق رحمت فرماید. تابناک! خوب بود از مبارزات ایشان بر علیه رژیم منحوس طاغوت پهلوی نیز قدری ذکر می کردید از همراهی با مبارزان اهواز وخوزستان واز مقاومت آن مرحوم در طول جنگ تحمیلی چیزی می نوشتید .
روحش شاد
روحش شاد
ربنااغفر لنا ولاخوانناالذين سبوقنا بالايمان
باسلام
روحش شاد
سیاست آنقدر بر جامعه ما سایه گسترده که توجه به علم و اجتهاد و فرهنگ و هنر و ... بیرنگ گشته است .
بیشتر به معر فی این شخصیتها بپردازید البته اگر در حیاتشان باشد چه خوشتر باشد
قدر علمای اسلام را باید دانست
اذامات العالم(دانشمند) مات العالم(مردم دنیا)
با تمام وجود به بزرگواری این مومن راستین و دانشمند پاکدامن که استاد دانش الهی بود اقرار میکنم و جایش را همجواری انبیا و اولیا میدانم . امیدوارم که مشمول دعای خیر او در دنیا و آخرت باشم
رحم الله معشر الماضین.
که به مردی قدم سپردندی
راحت جان بندگان خدای
راحت جان خود شمردندی
کاش آنان چو زنده می نشوند
باری این ناکسان بمردندی ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل