بازدید 15410

بازار خودروهاي وارداتي در اوج گراني

کد خبر: ۱۷۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹ 16 July 2011
جام جم آنلاين: اين روزها تا چشم به هم مي‌زني، قيمت خودروهاي وارداتي بالا مي‌رود، آن هم چه بالا رفتني، 2 ميليون، 4ميليون و حتي بيشتر.روند صعودي قيمت خودروهاي وارداتي به شكلي است كه اگر امروز نخري، فردا بايد پول بيشتري پرداخت كني. البته اين را براي كساني مي‌گويم كه دستشان به دهانشان مي‌رسد و به قول معروف ماشين خارجي سوارند.

البته حق با شماست، اين روزها مگر خودروهاي وارداتي به اين راحتي‌ها گير مي‌آيند؟ تازه اگر هم گير بيايند، آنقدر كم هستند و گران كه كمتر كسي به خريد آنها رغبت نشان مي‌دهد. هرچند كارشناسان عنوان مي‌كنند بازار خودروهاي وارداتي كشور بيش از 50 هزار مشتري در سال ندارد، اما اين روزها بخش زيادي از همين طيف كوچك نيز رغبت خود را براي خريد خودروهاي وارداتي از دست داده‌اند و صدالبته حق هم دارند.

وقتي ثبت سفارش خودروهاي خارجي محدود و حتي ممنوع مي‌شود، وقتي دلال‌ها بازار را به دست مي‌گيرند و نمايندگي‌ها خالي از خودرو مي‌شوند، وقتي قيمت‌ها سر به فلك مي‌زند و خودرويي 100 ميليوني، 130 ميليون مي‌شود، بايد هم مشتريان رغبت خود را براي خريد از دست بدهند.

آن طور كه كارشناسان مي‌گويند، دليل اصلي گراني خودروهاي وارداتي، كمبود آنها در بازار است و اين كمبود، خود قصه‌اي دراز دارد. از اوايل سال گذشته كه ثبت سفارش خودروهاي خارجي چراغ زرد و قرمز وزارت صنايع را به خود ديد، بازار اين خودروها هر روز تشنه‌تر از قبل شد و نمودار قيمت‌ها بالا و بالاتر رفت. به هر حال اين قانون اقتصاد است كه وقتي عرضه كالايي كم مي‌شود، قيمت آن افزايش مي‌يابد و «خودرو» نيز از اين قائده مستثني نيست. به گفته فعالان بازار، محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها در ثبت سفارش خودروهاي خارجي، سبب شده اين خودروها بشدت در بازار كمياب شوند و قيمتشان سر به فلك بزند. در حال حاضر مشتريان به جاي آن كه نياز خود را از نمايندگي‌هاي رسمي فروش تامين كنند، بايد با قيمت‌هايي كلان و كاذب، صاحب خودرو وارداتي شوند. اوضاع به شكلي است كه دلال‌ها و واسطه‌گران از كمبود خودرو در بازار سوءاستفاده كرده و قيمت‌ها را كاذب و ناجوانمردانه بالا مي‌برند.

ممكن است گفته شود كه براي «پولدارها» چند ميليون اين ور و آن ور فرقي نمي‌كند، اما به فرض آن كه فرق هم نكند، آيا منصفانه است بازار به دست دلال‌ها بيفتد؟ هرچند قطعا براي آنهايي كه دستشان به دهنشان مي‌رسد نيز، سخت است پول بيخودي بابت خودرو بدهند. مشتريان ايراني هم‌اكنون بيش از 2 برابر قيمت واقعي خودروهاي خارجي، پول مي‌پردازند و هم‌اكنون نيز بيش از يك سال است كمبود و گراني اين خودروها به قوز بالا قوز تبديل شده است. آن طور كه نمايشگاه‌داران خودرو پايتخت مي‌گويند، قيمت برخي خودروها در ماه‌هاي گذشته حتي تا مرز 30 ميليون تومان نيز افزايش يافته و كيست كه انكار كند 30 ميليون، كم‌پولي نيست؟

اگرچه وزارت صنايع در ايجاد محدوديت و ممنوعيت براي ثبت سفارش خودروهاي خارجي نيت خيري داشته و هدفش ارتقاي سطح خدمات پس از فروش است، اما اين كار به هر حال تاثير بدي بر بازار گذاشته و قيمت‌ها را «وحشتناك» بالا برده است. البته در كنار اين موضوع، برخي مسائل ديگر مانند قطع ارتباط خودروسازان خارجي با بازار ايران نيز مزيد بر علت شده كه خودروهاي وارداتي كمياب و در نتيجه گران شوند. آن طور كه كارشناسان مي‌گويند، محصولات تويوتا بيشترين افزايش قيمت را تاكنون در بازار ايران داشته‌اند و هيونداي و كيا و سايرين نيز كم و بيش گران شده‌اند.

گراني تويوتا تا مرز 30 ميليون تومان!

اما به سراغ بازار برويم و ببينيم اوضاع قيمت‌ها به چه شكل است. ابتدا از خانواده تويوتا شروع مي‌كنيم، چون هم جزو ميهمانان قديمي به حساب مي‌آيند و هم در افزايش قيمت سركش‌تر بوده‌اند. در خانواده تويوتا، شاسي‌بلندها افزايش قيمتي بسيار زياد داشته و حتي تا مرز 30 ميليون تومان نيز گران شده‌اند، بنابراين اگر مي‌خواهيد به سراغ تويوتايي‌ها برويد، جيبتان را پر از پول كنيد. آن طور كه فعالان بازار مي‌گويند، در حال حاضر تويوتا لندكروز قيمتي برابر با 128 ميليون تومان دارد و اين موضوع از افزايش حدودا 30 ميليون توماني آن طي ماه‌هاي گذشته حكايت مي‌كند. پرادو نيز هم‌اكنون 112 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود، حال آن كه روزگاري زير 100 ميليون قيمت داشت. در بين مدل‌هاي سواري تويوتا، كمري نيز از گراني در امان نمانده و هم‌اكنون 59 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. ياريس صندقدار هم كه به كم مصرفي معروف بوده و روزگاري زير 30 ميليون تومان قيمت داشت، در حال حاضر 37 ميليون تومان بايد براي خريد آن پول پرداخت. از خود تويوتا كه بگذريم، اين شركت، برندي به نام لكسوس نيز دارد و اين برند دو سه سالي مي‌شود مهمان بازار ايران شده است. به گفته فعالان بازار، لكسوس هم در جاده گراني افتاده و افزايش قيمت را تجربه كرده است. هم‌اكنون مدل RX اين برند كه ظاهري شاسي‌بلند مانند، دارد با قيمت 141 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود و همين يكي دو هفته پيش حدود 2 ميليون تومان افزايش قيمت را به خود ديد. تويوتا يكي از شركت‌هايي است كه گفته مي‌شود صادرات خودرو به ايران را متوقف كرده است.

باز هم انصاف هيونداي!

هرچند محصولات هيونداي كره نيز روزهاي گراني را در بازار خودرو ايران تجربه مي‌كنند، اما در مقايسه با تويوتايي‌ها افزايش قيمت كمتري را در ماه‌هاي گذشته به خود ديده است. هيونداي كه طي چند سال گذشته محبوبيت خوبي بين مشتريان ايراني پيدا كرد و تويوتا را پشت‌سر گذاشت، هم‌اكنون با خودروهايي مانند سانتافه، سوناتا و آزرا در بازار ايران حضور دارد و در اين بين، سانتافه افزايش قيمت بيشتري را به خود مي‌بيند. اين محصول كه هم‌اكنون در مدل IX55 عرضه مي‌شود، قيمتي برابر با 81 ميليون و 500 هزار تومان دارد و اين موضوع از اختلافي 10 ميليون توماني قيمت بازار و كارخانه IX55 حكايت مي‌كند. همچنين سوناتا نيز كه هم‌اكنون مدل 2011 آن عرضه مي‌شود، با قيمت 62 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد و آزرا نيز 64 ميليون تومان قيمت دارد. ظاهرا آزرا ديگر واردات ندارد و با اين حساب بعيد نيست قيمت آن بيش از اينها افزايش يابد.

ديگر محصول هيونداي كه افزايش قيمت را تجربه كرده، i30 نام دارد و هم‌اكنون 40 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. همچنين هيونداي IX35 نيز كه مدل پيشرفته توسان محسوب مي‌شود، در حال حاضر 65 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

ترمز بريدن اسپورتيج

سري هم به خودروهاي كيا بزنيم و ببينيم حال و احوال قيمتي آنها به چه شكل است.

آن طور كه از بازار خبر مي‌رسد، اسپورتيج افزايش قيمتي وحشتناك را تجربه كرده و هم‌اكنون حدود 70 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. اين كره‌اي شاسي‌بلند، تفاوتي ميليوني در قيمت بازار و كارخانه‌اي دارد.

از آن سو موهاوي هم كه جزو برندهاي شاسي‌بلند كيا به حساب مي‌آيد، از موج گراني در امان نبوده و در حال حاضر 74 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. اگر مشتري خودروهاي سواري كيا هستيد و احتمالا مي‌خواهيد اپتيما بخريد، يادتان باشد كه بايد با 44 ميليون تومان به بازار برويد. اگر هم دلتان هوس سراتو كرده، بايد 40 ميليون تومان براي خريد آن هزينه كنيد. سراتو البته نيز قبلا قيمتي كمتر از اينها داشت، ولي افزايش قيمت‌ها گريبان اين خودرو را هم گرفت. كيا، خودرويي ديگر به نام اپيروس نيز به بازار ايران عرضه كرده، اما ظاهرا هم‌اكنون ديگر مدل صفر آن پيدا نمي‌شود. اين محصول حدود 53 ميليون تومان قيمت داشت. از كيا نيز به عنوان شركتي كه بازار خودروي ايران را با تحريم‌هايي مواجه كرده، ياد مي‌شود.

بي‌ام‌و 260 ميليوني

اگر نگاهي به آمار بيندازيم، متوجه خواهيم شد خودروهاي آلماني مانند «بي‌ام‌و» سهم كمي در بازار ايران دارند، اما با اين وجود كمبود آنها نيز افزايش قيمتشان را در پي داشته است. آن طور كه از بازار خبر مي‌رسد، هم‌اكنون بي‌ام‌و مدل X3 با قيمتي معادل 132 ميليون تومان خريد فروش مي‌شود و اين در شرايطي است كه روزگاري 110 ميليون تومان قيمت داشت. بي‌ام‌و البته مدلي به نام X6 نيز در بازار ايران دارد كه در حال حاضر بايد براي خريد آن 260 ميليون تومان پياده شد.

بنز و بي‌ام‌و جزو نخستين شركت‌هاي خودروسازي جهان بودند كه در اقدامي يك طرفه و خلاف اصول اقتصادي، عرضه خودرو به بازار ايران را متوقف كردند. محصولات اين دو شركت البته به دليل قيمت بالايي كه دارند، مشتريان چنداني در ايران به خود نمي‌بينند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار