بازدید 7920

فروش تانك‌هاي آلمانی به عربستان جنجالی شد

هفته نامه اشپيگل نوشته است كه شوراي امنيت فدرال آلمان در هفته گذشته به طور اصولي با صدور تانك‌هاي "لئوپارد " به عربستان موافقت كرده است و به اين ترتيب خط مشي فعلي دولت مبني بر عدم ارسال تجهيزات سنگين جنگي به آنجا را تغيير داده است.
کد خبر: ۱۷۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹ 12 July 2011
افشاي اقدام برلين در امضاي قراردادي ميلياردي با رياض در قبال دادن تانك‌هاي پيشرفته جنجال زيادي در محافل سياسي آلمان برانگيخته است.

به گزارش فارس، هفته نامه اشپيگل نوشته است كه شوراي امنيت فدرال آلمان در هفته گذشته به طور اصولي با صدور تانك‌هاي "لئوپارد " به عربستان موافقت كرده است و به اين ترتيب خط مشي فعلي دولت مبني بر عدم ارسال تجهيزات سنگين جنگي به آنجا را تغيير داده است.

به نظر مي‌رسد كه كشور سلطنتي نفت خيز عربستان سعودي با حكومت قرون وسطايي‌اش كه مزدورانش را در بهار براي سركوب مخالفان رژيم پادشاهي بحرين به آن كشور فرستاده است و جمهوري فدرال آلمان به عنوان سومين صادر كنندة تسليحات در جهان (يازده درصد از بازار تسليحاتي جهان) با يكديگر دست دوستي داده‌اند.

به گزارش اشپيگل خاندان فاسد سلطنتي سعودي كه رژيم خود را با اجراي قوانين بنيادگرايانه با تظاهر به مذهب و با دلارهاي نفتي حفظ مي‌كند، به خريد بيش از 200 دستگاه تانك لئوپارد از نوع 2A7+ابراز تمايل كرده است. صنايع تجهيزاتي آلمان به انعقاد يك قرارداد چند ميلياردي اميد بسته است، زيرا گارد سلطنتي سعودي مي‌خواهد تانك‌هاي تازه‌ساز بخرد و نه مستعمل. در چند دهه قبل تقاضاي خريد لئوپارد هميشه با دادن اين پاسخ رد مي‌شد كه تانك‌هاي لئوپارد خطري براي امنيت اسرائيل محسوب مي‌شوند.

به نظر مي‌رسد كه اكنون كشتار شهروندان تحت سلطة شاه رياض و ساير كشورهاي همساية عربستان سعودي براي برلين از اولويت بيشتري برخوردار است. روز دوشنبه برلين با بلند شدن صداي اعتراض شديد در رسانه‌ها و نزد جناح‌هاي مخالف، مهر سكوت بر لب زد.

"اشتفن زايبرت " سخنگوي دولت و "آندره آس پشكه " سخنگوي وزارت خارجه به سري بودن تصميمات اتخاذ شده در شوراي امنيت فدرال اشاره كردند. احزاب ائتلافي نيز به همين منوال عمل كردند. "هرمان گروهه " دبير كل حزب دموكراتيك مسيحي كه به خاطر تحريكات تند و تيز به بهانه پيگرد مسيحيان در كشورهاي مسلمان شهرت پيدا كرده و "فيليپ روسلر " رئيس حزب دموكراتيك آزاد (كه گفته است : «از هم اكنون تحويل شروع مي شود») به سؤالي كه در اين زمينه از آنها به عمل آمد، جوابي ندادند. نزد جناح مخالف دولت نيز رياكاري و ميز برآشفتگي حكمفرما بود.

احزاب سوسيال دموكرات و سبز كه در زمان حكومت مشتركشان ميزان صادرات تجهيزاتي آلمان را به دو برابر افزايش داده بودند، خود را در صدر منتقدان قرار دادند.

"آندره آ ناهلس " دبير كل حزب سوسيال دموكرات به يك باره يادش افتاد كه تحويل تانك به عربستان سعودي ارتباطي با يك سياست خارجي متكي بر ارزش‌ها ندارد. او گفت: اين كشور به يك «بشكة باروت» مي‌ماند و به چنين كشوري نبايد كبريت تحويل داد.

"كلاوديا روت " رئيس سبزها كه در حال حاضر نماينده جنگ طلب‌ترين حزب آلمان است، تحويل اين تانكهاي سنگين جنگي به عربستان سعودي را «غير قانوني» مي‌داند و معتقد است كه اين معامله سياست صادرات تجهيزاتي آلمان را نقض مي‌كند.

"كلاوس ارنست " رئيس حزب چپ گفت كه عربستان سعودي يكي از سردمداران نقض حقوق بشر در منطقه است:«اين نيروهاي عربستان سعودي بودند كه قيام در بحرين را با خشونت و سبعيت تمام سركوب كردند». و حالا «مرگ آورترين تانك‌ها براي شرورترين ظالمان» در نظر گرفته شده است.

"سويم داگدلن " سخنگوي روابط بين المللي فراكسيون حزب چپ در مجلس فدرال گفت: «نمونة عربستان سعودي آشكار مي‌كند كه حزب چپ بايد خواهان منع كامل صادرات تسليحاتي، كمك‌هاي نظامي و انتظامي باشد».

در اوايل ماه آوريل فاش شده بود كه پليس فدرال آلمان در عربستان سعودي تأسيسات حفاظت مرزي ساخت مجتمع صنعتي EADS را به راه انداخته است – البته بدون تصويب از جانب پارلمان.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار