بازدید 14659

علت افزايش خطرناك پرتو ماوراء بنفش

مساله‌اي كه در اين ميان بر آن تاكيد مي‌شد اين بود كه با توجه به اين كه دماي هواي كشور امسال تغيير چنداني با تابستان سالهاي گذشته نداشته چرا بحث افزايش شاخص پرتوهاي ماوراي بنفش (UV) در سال‌هاي گذشته مطرح نبوده است؟
کد خبر: ۱۷۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸ 12 July 2011
در روزهاي اخير بارها در خبرها شنيده ايم كه ميزان اشعه ماوراء بنفش خورشيد در كشور تا حد خطرناكي افزايش داشته است.

به گزارش ايسنا، اين پرتوهاي ماوراء بنفش از طريق ايجاد گرما يا واكنشهاي فتوشيميايي بر بدن انسان اثر مي گذارند. اغلب اثرات بيولوژيكي پرتوهاي ماوراءبنفش نتيجه واكنش‌هاي فتوشيميايي هستند. پرتوهاي ماوراء بنفش در طيف نور خورشيد داراي طول موج كوتاه و انرژي زياد است كه مي تواند باعث بيماري‌هاي پوستي، چشمي، تخريب ژنتيكي DNA و اختلال در سيستم ايمني بدن، پيري زودرس و... در انسان شود.



البته اعلام افزايش پرتوهاي ماوراي بنفش كه از طريق علمي و با روش‌هاي شناخته شده با شاخصي كاملا فني قابل محاسبه است با واكنش‌هاي موافق و مخالف دستگاه‌هاي مختلف مواجه شد از جمله عنوان شد كه ميزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است.

مساله‌اي كه در اين ميان بر آن تاكيد مي‌شد اين بود كه با توجه به اين كه دماي هواي كشور امسال تغيير چنداني با تابستان سالهاي گذشته نداشته چرا بحث افزايش شاخص پرتوهاي ماوراي بنفش (UV) در سال‌هاي گذشته مطرح نبوده است؟

دكتر علي عجب شيري زاده، استاد دانشگاه تبريز و خورشيدشناس برجسته پاسخ خوبي براي پرسش دارد: توفان‌هاي خورشيدي!

رييس مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه با تاييد افزايش پرتوهاي ماوراي بنفش علت اين اتفاق را (پرتاب جرم خورشيدي) توفان خورشيدي رخ داده در سطح خورشيد عنوان مي كند كه به گفته وي يكي از شديدترين و بي سابقه ترين توفان هاي خورشيدي پس از سال 1973 ميلادي است.

عجب شيري زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: توفان هاي خورشيدي فعاليتي هستند كه هر از چند گاهي بر روي خورشيد اتفاق مي‌افتد. اين توفان‌ها ذرات باردار بسيار پرانرژي هستند كه با سرعت هزار كيلومتر در ثانيه خورشيد را در مي‌نوردند و در فضاي بين سيارات و از جمله زمين پخش مي‌شوند.

وي با بيان اين كه توفان خورشيدي اخير يكي از بي‌سابقه‌ترين توفان‌هاي خورشيدي است، افزود: اين توفانها 17 و 21 خردادماه رخ دادند كه اثرات آن با در نظر گرفتن فاصله بين خورشيد و زمين بيش از پنج روز زمان برد تا با زمين اصابت كند كه در حال حاضر شاهد بروز اثرات آن بر روي زمين هستيم.

عضو آكادمي نجوم فرانسه تصريح كرد: آخرين توفان خورشيدي بزرگ سال 1859 ثبت شده است كه اثرات آن باعث قطع شدن تلگراف هاي آن دوران و حتي از بين رفتن لوله‌هاي گاز در منطقه آلاسكا و كشورهاي هاوايي و كوبا شد همچنين اين كشورها ضررهاي بيوفيزيكي هم در اين زمينه ديدند.

عضو كميسيون شماره 36 اتحاديه بين‌المللي نجوم با بيان اينكه با وقوع توفان خورشيدي ميزان اشعه ماوراء بنفش كره زمين هم افزايش يافته است، گفت: اين توفان باعث شده كه UV يا اندازه اشعه ماوراء بنفش كه به زمين مي‌رسد از حد بحران بگذرد.

به گفته اين خورشيد شناس، حد بحران UV هشت است كه در آخرين اندازه‌گيري توسط محققان مركز ميزان اشعه ماوراء بنفش در زمين 10 بوده است.

وي خاطرنشان كرد: البته زمين سپري در برابر اين توفان‌ها دارد اما به دليل اينكه شدت آنها زياد است، اين ذرات از اين سپر هم مي‌گذرند.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان