بازدید 28658
قطعی شدن حذف چهار صفر از پول ملی در بوته نقد 4 اقتصاددان:

پایان بازی تغییر ارزش پول ملی؛ چهار ـ صفر به نفع دولت!

بحث تغییر ارزش پول ملی یا حذف صفرها که امری معمول در اقتصاد جهانی بوده و از آلمان و فرانسه و ژاپن گرفته تا ترکیه و آرژانتین و حتی زیمبابوه آن را تجربه کرده اند، نخستین بار در دولت نهم به صورت جدی مطرح و موج رسانه ای بزرگی در تعیین تعداد صفرهای حذف شونده و تغییر یا عدم تغییر نام واحد پولی ایجاد شد که کار را از کارشناسی های اقتصادی تا بررسی زبان شناختی و ریشه شناسی واژه های پیشنهادی نیز کشاند.
کد خبر: ۱۷۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۰ 11 July 2011
سرویس اقتصادی ـ هيأت دولت، عصر روز گذشته، موافقت خود را با كليات پيشنهاد بانك مركزي براي حذف چهار صفر از پول ملي اعلام كرد.

به گزارش «تابناک»، بهمنی، دبیر کل بانک مرکزی امروز در حالی از این مصوبه روز گذشته هيأت دولت خبر داد که چند ماهی بود، مسأله حذف صفر از پول ملی در عرصه رسانه ها دوباره مطرح شده بود.

بهمنی زمان لازم برای نهایی سازی زمینه های جایگزینی پول ملی جدید را سه سال دانسته و گفت: بنابراین، قرار شد آن بخش از جزیيات طرح كه شامل نام واحد پول ملي جديد و جزء اعشار آن است، به زودي در سايت بانك مركزي به نظرخواهي عمومي گذاشته شود.

بحث تغییر ارزش پول ملی یا حذف صفرها که امری معمول در اقتصاد جهانی بوده و از آلمان و فرانسه و ژاپن گرفته تا ترکیه و آرژانتین و حتی زیمبابوه آن را تجربه کرده اند، نخستین بار در دولت نهم به صورت جدی مطرح و موج رسانه ای بزرگی در تعیین تعداد صفرهای حذف شونده و تغییر یا عدم تغییر نام واحد پولی ایجاد شد که کار را از کارشناسی های اقتصادی تا بررسی زبان شناختی و ریشه شناسی واژه های پیشنهادی نیز کشاند.

اما امروز با اعلام رسمی مصوبه هيأت دولت توسط رییس بانک مرکزی و قطعی شدن این تغییر ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی و همچنین تعیین دقیق تعداد چهار صفر حذف شونده، بر آن شدیم که به جای بررسی های حاشیه ای به ارزیابی مختصر و مفید آثار اقتصادی این تحول پولی از دید چهار تن از اقتصاددانان برجسته کشور بپردازیم:

آثار اقتصادی مترتب نیست عدد تغییر می کند نه ارزش

دکتر مهدی تقوی، عضو هيأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

نخست باید توجه کرد که این مسأله را نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهایی چون آلمان فرانسه و ژاپن نیز تجربه کرده اند. البته در بیشتر کشورها، تعدادی صفر از جلوی پول برداشته شد؛ مثلا در فرانسه، دو صفر و در ترکیه شش صفر، ولی در آمریکای لاتین بعضا نام پول را هم عوض کردند.

اما این مسأله یک سیاست اقتصادی به شمار نمی رود، زیرا هیچ تأثیری بر اقتصاد یک کشور ندارد. حتی یک سیاست پولی نیز نیست، زیرا پول یعنی اسکناس تنها وسیله مبادله است و از خودش ارزشی ندارد. شما پیشتر در برابر کاری معین مبلغ x پول می گرفتی و اکنون y اما وقتی قدرت خرید هر دو یکی است، پس هیچ تغییری در اقتصاد واقع نشده است.

برخی می گویند، این اقدام تورم زاست؛ من این را هم نمی پذیرم، حتی اگر تورم بسیار بسیار مختصری هم باشد، آن قدر ناچیز است که در برابر تورم حاصل از هدفمندی یارانه ها اصلا حس نمی شود.

این کار تنها جو روانی تورم را کاهش می دهد؛ مثلا شما به جای یک چک پول، صد هزار تومانی یک ده تومانی می دهید، خوب این خیلی در احساس شما اثر دارد؛ اما قدرت خریدتان تغییری نکرده چون درآمد شما هم به همین نسبت کم شده، تنها هزینه های چاپ و توزیع اسکناس از این پس کمتر می شود و مبادله پول بین مردم در معاملات راحت تر خواهد بود.

البته چنین طرحی معمولا در کشورها پس از غلبه بر تورم های بزرگ اجرا می شود و باید گفت که بانک مرکزی ما با هوشمندی جلوی موج نقدینگی را گرفته و باید دید که این طرح را چگونه از آب درمی آورند.

تغییر نام واحد پولی نااطمینانی مردم را افزایش می دهد

دکتر حسین راغفر، عضو هيأت علمی دانشگاه الزهرا:

با اجرای این طرح قطعا آحاد اقتصادی در محاسبه قیمت ها و تبدیل ذهنی ارزشها دچار سردرگمی موقت خواهند شد و چنین طرحی نوعی اثر شوک درمانی بر اقتصاد دارد.

بر حسب تئوری حذف صفر قیمت ها را تغییر نمی دهد و به تورم یا کاهش تورم منجر نمی شود؛ اما باید دید در جامعه ای که اطلاعات اقتصادی بیشتر مردم چندان بالا نیست و نهاد های اقتصادی چون بازارها کارایی کامل ندارند، اجرای چنین طرحی به افزایش تلقی عدم قطعیت در اقتصاد و سوق کشور به سمت رکود تورمی منجر می شود یا خیر؟

قاعدتا اجرای چنین طرحی باید پس از رسیدن به نرخ تورم تک رقمی صورت گیرد اما در هر صورت، تغییر نام واحد پول امر خطرناکی است که به تلقی بی ثباتی در اقتصاد و بی اعتمادی مردم به بانک مرکزی می انجامد و می تواند شرایط بی اعتمادی به بانک مرکزی را تا جایی پیش ببرد که دیگر در پیش گرفتن سیاست های پولی به کلی بی اثر شده و مردم و بازارها به سیاست های بانک مرکزی واکنش نشان ندهند.

قطعا یک سیاست پولی نیست

دکتر احمد میرمطهری:

حذف صفر از جلوی پول ملی را قطعا نمی توان یک سیاست پولی دانست، زیرا آثار انقباضی و یا انبساطی پولی در آن دیده نمی شود.

با اجرای چنین طرحی، تنها می توان ضریب روانی امیدواری را در جامعه افزایش داد. با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور که در حالت رکود تورمی بوده و آثار بیماری هلندی به دلیل تزریق کامل درآمدهای نفتی به بازارهای داخلی به روشنی دیده می شود گمان اجرای طرح فوق با این هدف تقویت می شود.

البته این مسأله تأثیر دارد، ولی به شرطی که پس از اجرای طرح دوباره شاهد تورم فزاینده نباشیم. پس چنانکه در تجربه سایر کشورها نیز دیده می شود اجرای این طرح باید پس از حصول فاکتورهایی چون افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و تورم و افزایش صادرات که سبب تقویت پول ملی می شوند، به اجرا گذاشته شود تا بتوان آثار مثبتی از آن انتظار داشت.

چیزی که به عنوان یک اقتصاد تا اندازه ای شبیه به ایران در ترکیه دهه اخیر دیده شد

در حقیقت، ارزش پول یک کشور بر اساس میزان ذخایر ارزی میزان صادرات و سطح تولید کشور تعیین می شود و تا هنگامی که در این سه مولفه قدرتمند نباشیم، حذف صفر از پول ملی نتیجه مورد انتظار را ندارد.

اساسا چرا این موضوع رسانه ای شد؟

دکتر محمد خوش چهره، عضو هيأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران:

امروز کشور در شرایط اقتصادی خاصی است که قطعا از حساسترین شرایط در سه دهه اخیر بوده است. در چنین شرایطی، ضرورت تصمیمات عقلایی در اقتصاد به شدت احساس می شود؛ شرایطی که نیازمند یک همکاری و عزم ملی برای برون رفت از فشارهای بیرونی بر اقتصاد کشور و مشکلات درونزا و اجتناب ناپذیر حاصل از طرح هدفمندی است.

در چنین شرایطی با یک نگاه راهبردی به مسائل کلان کشور و شرایط اقتصادی اساسا طرح مسأله حذف چهار صفر از چه اولویتی برخوردار است که فضای سیاسی و اقتصادی کشور را درگیر آن کرده و بیش از پیش به دغدغه ها بیفزاییم؟ و البته با توجه به اعلام آقای بهمنی مبنی بر اجرای طرح در سه سال آینده باید گفت که در این صورت، چرا این موضوع باید در سال جاری رسانه ای شود و اذهان عمومی را به خود مشغول سازد؟

در هر صورت، یک تغییر اینچنینی در اقتصاد چیزی نیست که با مقایسه تجربه سایر کشورها به راحتی تحلیل شود و باید نحوه اجرای آن در شرایط اقتصادی کشور مورد نظر در زمان اجرای طرح دیده شود، زیرا هر اقتصادی در هر دوره زمانی در نقطه تعادلی خاصی است و با توجه به آن نقطه تعادلی اقتصاد است که می توان آثار یک طرح اقتصادی را بررسی کرد، در حالی که ما شرایط  تعادل اقتصاد ایران در سه سال آینده را نمی توانیم از اکنون ببینیم. در واقع اگر نتوانیم طرحمان را بر شرایط اقتصاد مدنظر تطبیق دهیم، نسخه ما اثر نمی کند.

گویا طرح این مسأله در این برهه زمانی که اقتصاد کشور دچار چالش های جدی و نیازمند اقدام برای رفع آنهاست، یک کار نادرست و نابجا بوده و می تواند ناشی از اهداف رسانه ای باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵۹
یک چند روزی هم به این سوژه می پردازیم که چیز های دیگر فراموشمان بشود .
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
من هم موافقم
اي كاش دولت فكري هم براي خذف كالاهاي آشغال چيني از اقتصاد مي كرد. از شير مرغ تا جون آدمي زاد شده چيني. اگر با چشم بصير نگاه كنيم دشمن واقعي ما چين است
میلاد از تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
من هم باشما موافقم
ای کاش دولت یه فکری هم به این گرانی های افسارگسیخته میکرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
همین الان که دلار هزار تومان است بازار پر کالای چینی. وای به روزی که دلار بشود 1 تومان!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
به خوب چيزي اشاره كردي . خوبي اين سر كاري اينه كه فعلا چيزي گران نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
شاید بهتر باشه به جای صفرها، آن کسی که میخواد صفر ها را برداره رااز جاش برداشت.
شهلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
من هم موافقم
ای کاش دولت فکری هم به این گرانی های بی حد وحصر میکرد!
متاسفانه مدتی است که دولت با طرح مسائل گوناگون افكار عمومي را جهت دهي مي كند. به هر حال مجلس محترم باید فعالانه جلو اقدامات نسنجیده دولت را بگیرد و صرفا تماشاچی نباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
مجلس!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
کدام مجلس پدر بیامرز اینها که جرات ندارند حرف بزنند
اینها جرات سوال پرسیدن از رییس جمهور ندارند چه برسه به اقدام عملی
به نظر شما این معنیش چیه؟
ناشناس
| Japan |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
ناشناس جون ، آنوقت کی باید جلو کارهای نسنجیده مجلس را بگیرد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
دوست عزيز جدا" فكر ميكني اين مجلس بتونه كاري كنه ؟ فكر ميكنم ساكن ايران نباشي! وگرنه ..... بيخيال
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اغلب اعضاء فعلی مجلس را بازنشستگان یک وزارتخانه تشکیل می دهند . ذات فکری حاکم بر مجلس منبعث از ذات حیطه کاری آن وزارتخانه است . حتما منظورم مفهوم شد.
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
اقا/خانم ناشناس یادتت باشه که امام یه زمانی می فرمود "مجلس در رآس اموره" حالا شما میخاین چی بگین؟بگین باید روی این نماینده ها نظارت باشه؟ این یعنی تضعیف 100 درصدی مجلس، حالا هر کی این رو بخواد قبول کنه مطمئناً هدف شوم رو دنبال می کنه حتی اگه اون فرد موافق .... شما باشید.
ما از رهبری ومجلس وتشخیص مصلحت عاجزانه میخواهیم جلوی این ندانم کاریها وطرحهای نسنجیده وکارشناسی نشده دولت را بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
حذف صفر یه کاریه که در کشورهایی مثل ما که به علت تورم ارقام پول بالا میره خود به خود پس از جندین سال انجام میشه و نه چیز خوبیه نه بد.
تاثیر اقتصادی هم نداره بنابراین نه میشه گفت یه تحول و نه هم ندانم کاری.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
عذر میخوام: پس چه مرضیه که میخوان بردارنش؟؟؟ میدونی چقدر اسکناس جدید باید چاپ بشه؟؟
قطعا در این پروژه دستهای پنهان جریان انحرافی برای متشنج کردن اوضاع اقتصادی و هجوم مردم برای تبدیل ریالها به ارز و طلا در کار است و گر نه هیچ عقل سلیمی با این اوضاع شکننده هدفمندی و رکود بازار کار دست به چنین حرکت خطرناکی نخواهد زد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
به این میگن آنسوی خبر که اگه بهش پرداخته بشه
مبين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
چه ربطي داره به طلا و ارز؟ اگه متن رو خونده باشي متوجه ميشي كه تبديل ريال هيچ توجيهي نداره چون ارزش پوله كه تغيير مي‌كنه نه كالا عزيزم!
اصلنم خطرناك نيست. هيچ نترس!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اين يه حقيقته كه اطلاعات اقتصادي مردم كمه و تا كوچكترين حرفي از يه تغيير در اقتصاد ميشه اثر اون به سرعت بر اقتصاد وارد ميشه وگرنه حذف صفر از جلوي پول ذاتا نبايد هيچ اثري داشته باشه اما در شرايط كنوني ثبات در كليه اركان و مسائل اقتصادي بهترين راه كنترل تورمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
جناب مبین عزیز شما همین الان اثار روانی این حرف را در جامعه تماشا کن دلار ازاد امروز صبح 1132 تومن بود الان شده 1144 تومن .
یه لطفی هم بکن تمام کامنتها را بخوان ببین عمده مردم چی فکر میکنند در این رابطه
تا زمانی که تورم تک رقمی نشده و همچنان بالا است این سیاست ها بی نتیجه و بلکه مضر است. اتفاقا این کار سبب بی ثباتی و سوء استفاده ی خیلی ها خواهد شد و اثرات نامطلوبی دارد. اصولا تحول و انقلاب تنها زمانی مناسب است که فایده آن نسبت به هزینه آن قابل توجه باشد.
واقعا اقتصاددانهای بانک مرکزی معلوم نیست با چه استدلالی دنبال این کارهای فرعی هستند و اصول اولیه را رها کرده اند.
نمی شد پنج صفر حذف می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اونوقت10000ريال=0/1ريال
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
میشه برداشتن 6 تا صفر رو هم حساب کنی.. ممنون بچه ها منتظرن..!!
شما را به خدا یکی جلوی این اقای بهمنی رو بگیره اون از برنامه ای که سر بازار طلا و دلار با کاهش نرخ سود بانکی به وجود اورد اینم از برنامه به اصطلاح کارشناسی شده (نشده) حذف صفر از پول کشور که معلوم نیست چه بحرانهایی در انتظار ملته ، یکی نیست بگه اقای بهمنی ما با این عمر مون شاهد پیاده کردن برنامه های موفق کشورهای دیگه تو ایران بودیم مثل نظام جدید (دوره اقای نجفی) که همشون شکست خوردن . اقای بهمنی یادت نره اینجا ایرانه نه ژاپنه نه المانه یا ... کو گوش شنوا . لابد باید دوباره ازمایش بشیم.!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
بحث این طرح مربوط به قبل از ایشونه و برای پول های پر از صفر ما ضروریه. حداقل آثار روانیش مثبته
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
آقای بهمنی جرا؟؟؟
میشه یکی جلوی رئیسش رو بگیره؟؟
لطفا از پول ملی 4 صفر رو کم کنید اما از حقوق ما 3 صفر تا شاید اینجوری بتونیم زندگی کنیم. وگرنه 10 تا صفر کم کنن 5 تا زیاد کنن چه فرقی به حال ما داره؟
اگر چهار پول از واحد پول ما کم شود خرده آن را چگونه می شمارند مثلا قیمت ارز را که 1057 تومان است می گویند یک تومان و پنج قران و هفت عباسی؟
بسم الله الرحمن الرحیم
به نظر ما هم طرح خوب و لازمی است.
نام واحد جدید را هم همان گونه که در زبان مردم رایج است "تومن" و نه تومان بگذارند به معنی وسیله ای که تو و من را (حد اقل در معاملات) به هم ربط می دهد. زیر واحد آن هم به میزان یک صدم واحد اصلی و به نام "قران باشد"
البته نام های دیگر مثل
بهمن و خرداد
دینار و درهم
زر و سیم
زرسا و سیم سا
زرک و سیمک
هم قابل بررسی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
شما درگیر بازی با الفاظ باش. برات خوبه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اگر وقت داشته باشیم بی‏زحمت چندتا اسم جدید برای دلار و یورو و پوند هم پیدا کنید!
یاسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اتفاقا باز ی با الفظ رو ما از همین دولت یاد گرفتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
دس شما درد نکنه .یه اسفندی واسه خودت دود کن
Ali.MT
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
چرا باید اسمهای عربی رو انتخاب کنیم !؟ اونم درهم و دینار !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
خوبه بعد میگن پریسا سه زرسا و ده سیمسا به آتوسا بدهکاره
رضاپور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
تومن و قران ترکی اذربایجانی است نه عربی و قبل ریال هم قران بوده بی سواد اما برخی...تغییرش دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
ببخشید میشه بپرسم شما چن نفرید که میگید به نظر ما این طرح خوبه؟؟؟
سوال بعدی رییس پایگاهتون هم این طرح رو دوست داره؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
بیژن و منیژه جطوره؟
در این مدت به قدری شوک به این بازار وارد امده که نمی توان ارزیابی درستی از این تاثیرات داشت فقط دست دولت رو بگیرید برای این دولت تغییر بس است
باز هم تورم!!!
بهتر است به جای 4 صفر همه صفر ها را پاک کنند چون در طول سه سال در اثر تورم پول ملی چند صفر بی ارزشتر خواهد شد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
بازی بازی....این 2 سال آخر هم صفر بازی ...!!!
اگر به جای برداشتن صفر های پول چند صفر در مقابل در آمد مردم می گذاشتن نتیجه بهتری حاصل می شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
یک صفر. فقط یکی.
یک سوال ساده:آیا در مورد تبعات حذف چهار صفر ناقابل واکسینه شدیم یا فقط حرف های اتو کشیده می زنیم؟
چه صفر بگذارند چه بردارند ما همچنان شرمنده زن و بچه مون هستیم.
خدائی اگر میخواهید اسم پول عوض کنید، اسمش بگذارید "تورم". خوشگله! نه؟
اینکه اول بازییه شما نوشتی پایان. سه سال که نه، سی سال صبر کن تا پیاده بشه بعد نتیجه بگیر.
باز هم لقمه بزرگتر از دهن برداشتيم خدا به خير بكنه!با زهم خودمون رو بد جوري و بد موقع داريم با بزرگا مقايسه مي كنيم.آخه آلمان ، فرانسه و ژاپن كجا ما كجا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
حذف صفر مگه شاهکاره که لقمه گنده باشه؟
به نظر من که باید بلاخره انجام بشه وگرنه تا چند ماه آینده یک کیلومتر صفر باید تو اعداد ارقام حسابامون بذاریم که حسابداران عزیز خسته ودچار اشتباه میشن....
خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است
تغيير نام يا حفظ آن بايد يك كار زبان شناختي البته نه ريشه شناختي بلكه با عنايت به معنا شناسي و روان شناسي زبان صورت گيرد تا در آينده مشكلاتي براي مردم ايجاد نكند.
موافقت دولت محترم با این طرح اذعان به وجود تورم شدید در کشور است. این اقدام نشان می دهد که آمارهایی که از اوضاع اقتصادی کشور ارائه می شود درست نیست و اعترافی بر این است که میزان تورم بسیار بالاتر از 14 یا 15 درصدی است که دولت اعلام کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
شماهم شورشو در آوردید اصلا شما بیا یه سایت بزن تا به جای بانک مرکزی به شما مراجعه کنیم.
واحد پول هم ريال نباشد بهتر است. بگذارند تومان. در اين صورت 10000 ريال مي شود 1 تومان كه الان هم بين مردم شناخته شده است. براي پول هاي كمتر از 1000 تومان فعلي يا همان 1 تومان آينده ، بايد يك واحد جديد انتخاب كنند.
تبليغات و ضد تبليغات در اين خصوص كاملا مسخره است. چون عملا اينكار تاثيري در مبادلات ندارد. حسن آن كوتاه كردن اعداد و بدي آن آثار رواني منفي است. در حال حاضر 500000 تومان حقوق ميگيريم ولي در شرايط جديد فقط 50 تومان. يك كمي كم به نظر ميرسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
500!
شمارابه خدا اول كار كارشناسي انجام دهيد بعدا" به مرحله اجرا در آوريد
آقاي دکتر اين عقل که ميگين چي چي هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
هیچی شما بش فکر نکن
دلمون به این خوش بود که تازه میلیونر شده بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
باحال بود
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
الان میشیم تومانیولر....
شاید درهمیلیاردر هم بشیم
هر چيزي كه جاها ي ديگه دنيا به نوعي ازمايش كردن رو ما بايد حتما انجام بديم
از خريد لوازم بي كيفيت توسط مردم گرفته كه در نتيجه تلبغات زياد ميرن ميخرن گرفته تا طرح هاي بزرگ ملي
من كه اقتصاد دان نيستم ولي با هزار تا دليل ميتونم ثابت كنم اين كار لزومي نداره
توي كشورهايي كه اين كار انجام شده تعداد صفر هاي روي پولهاي رايج شون از صفحه اسكناس بيرون ميزده و ديگه با ضريب دادن هاي صد گان و هزار گان و ميليون گان و غيره هم نميشده كنترل شه
چرا دولت مصره به اين كار ........
اولين تبعات اش بهم خوردن همين نظم بي نظمي ه كه توي نقدينگي هست
دوميش هزينه گزاف بريا از بين برن پول جاري و چاپ پول جديد بعدي
صفر هاشو بردارين .اگر خوب شد كه شد اگر هم نشد كه نشد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اگه خوب نشد بذارید سر جاش!
اصل کار، درست است و باید بشود حداقل در گزارشهای حسابداری جای کمتری اشغال می شود و ده میلیارد می شود یک میلیون ،لذا میلیونرهای خیالی ما میشوند عادی- واحدپول هم باید اسمی زیبا و ایرانی باشد، میشود مانند تاجیکستان که به یاد سامانیان واحد پولشان سامانی ماهم به یاد بهمن پیروزی واحد پول را بهمنی یا پیروزی بگذاریم و اعشاررا هم صدک و هزارک بگذاریم. سنت یا سانتیم هم بمعنی صدک است. فرضا ده میلیون وپانصد وچهل و هفت هزار ریال فعلی میشود یک هزاروپنجاه وچهاربهمنی و هفتاد صدک
پاسخ ها
مصطفي
| Spain |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
بهمني اسم نيست فاميلي است
میفرمایند " جو روانی تورم را کاهش میدهد"! نه برادر! جو روانی افزایش قیمتها را کاهش میدهد. یعنی ما باید فکر کنیم که فقط یک ریال ناقابل به قیمت کالائی اضافه میشود. حال آنکه در حقیقت هزار تومان به قیمت آن کالا افزوده شده است.
سلام بزرگواران اقتصادی وبانکی کشور .
در نظرات کارشناسان این نتیجه را پیدا کردم .اول توقف تورم دوم توقف نرخ بیکاری سوم صادرات واخر درامد ارزی .که این موارد ما را میتواند به حداقل به ترکیه نزدیک کند . ما تا ایروشها را داریم خواهش میکنم که چنین نکنید . متشکرم
با سلام آيا اقتصاددانان چيزي بعنوان ريزش و در نهايت كاهش حجم پول(هرچند بمقدار كم)را نشنيده اند آيا 10000واحد پولي كشور ما هم به اندازه يك واحد پولي كشورها نميشود در اقتصاد جهاني بعد رواني نخواهد داشت آيا هزينه نگهداشت چاپ كاهش نمي يابد آيا در اصول اقتصاد (اقتصاد كلان)چيزي بعنوان كاهش مبادلات براثر عدم تقارن ارزش پول را نميدانند آيا اين دكترهاي اقتصاد كه شما معرفي كرديد سياسي پاسخ نداده اند
همچين انجام موفق اين طرح در المان-فرانسه و حتي کشورهايي مثل ترکيه را موفقيت اميز خوانده ايد، که گويي توي اينجا هم همون اوضاع اقتصادي و تجارتي حاکم بر اين قبيل کشورها حاکم است، نه دلبندم اينجا ايرانه،
واقعا اينقدر وقت كشي لازم نيست كرد . بايد كار تا پايان همين دولت تمام بشود. فكر مي كنم همه با نام تومان يا تومن موافق باشند . براي واحد خرد هم ريال مناسب است يعني هر تومان يكصد ريال باشد و آنهم بصورت سكه هاي 50 ريالي ، 20 ريالي ، 10 ريالي و 5 ريالي . از شما هم تقاضا دارم اين پيشنهاد رو به راي بذارين .
پاسخ ها
مصطفي
| Spain |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
كاملا با نام تومان موافقم چون حداقل صد سال است كه بين مردم رايج است و جزئي از زبان و فرهنگ ايران شده است
يعني 10.000تومن ميشه يك تومن! و باين ترتيب دولت و بخش خصوصي با فراغ بال بهتري ميتونن خدمات و كالاهاي خودشونو گرون كنند چون در اين وضعيت از نظر روحي رواني زياد بچشم نمياد چراكه مثلا كالا يا خدماتي كه ارزشش 100.000 تومنه را اگر 20% افزايش بدن در شرايط حاظر اين ميزان افزايش مي شه 20.000 تومن اما در شرايط آتي ميشه 2 تومن كه از نظر ذهني در مقايسه 20.000 تومن زياد بچشم نمياد هرچند در محتوي تفاوتي ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
10 تومان نه یک تومان.
دوستان عزیز
صرفنظر نظر از اینکه انتقاداتی به دولت وارد است
ولی باید اعتراف کنیم که این دولت همیشه کارهای بزرگی انجام داده وهمیشه منقد وموافق داشته است
به نظر من این طرح هم مانند هسعمیه بندی بنزین هدفمندی یارانه ها انجام میشود وانشاءالله طرح موفقی خواهد بود
در هر صورت دولت فعلی کار برای دولتهای آینده راحت کرده کمی با انصاف باشیم همیشه برند سیاسی به مسائل نچسبانیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
کارهای بزرگ ولی اشتباه.
بينام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
من موافق اون قسمتي از فرمايشات شما هستم كه گفتي اين دولت كار رو براي دولتهاي بعدي راحت كرده.
چون اين دولت كاري كرده كه هر كي بياد و هر كاري بكنه مي گن خدا پدرشو بيارمزه
بهترين نام « تومن » و خرد آن نيز « ريال » است يعني يك تومن شامل يكصد ريال و بصورت سكه هاي 50 ، 20 ، 10 و 5 ريالي .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
احسنت احسنت
لطفا خودتون رو به بانک مرکزی معرفی کنید
بدون شک این طرح باعث افزایش تورم در کشور می شود و اگر سایر کشورها این گونه طرح ها را به صورت موفق انجام داده اند به علت انجام دادن اصلاحات اقتصادی در ابتدا بوده است و بعد نسبت به تزئین آن با حذف صفر از پول ملی اقدام نمودند نه همچون ایران با اقتصاد نابسامان دولتی !و به نظر اینجانب این کار بیشتر شبیه یک نمایش دولتی است تا یک اقدام اقتصادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
چه ربطی به تورم داره؟ به جای اینکه دو تا نون سنگکی بخری 10000 ریال می خری یه تومن. فقط اسمش عوض میشه
مرضیه الیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
ترکیه اول ریسک کرد مرز رو برداشت و کیفیت تولید کالاهاش رو در سطح بازار اروپا بالا برد و بعد با توسعه اقتصادش 5 صفر برداشت اما خیلیها یادمه تو ایران میگفتند با برداشتن مرزها در برابر کالاهای آلمانی و فرانسوی له خواهد شد اما نشد چون به قول وزیر خودمون اقتصاد ترکیه گوناگون و متکی به یک بخش نیست
مرسی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
راس میگه.. حتما آخر ماه هم 45 تومان حقوق میگیری.. در واقع بازی با صفر نشانه ی هوش و شعور افراد یک جامعه است!
یه سر دارن و هزار سودا!
خوب بوداز نظرات اقتصاد دان هاي بزرگ كشور در دانشگاه شهيد بهشتي نيز استفاده مي شد تا موضوع بهتر تجزيه وتحليل گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
وقتي دولت اقتصاد داناي خوب دانشگاه شهيد بهشتي رو از بدنه خودش خارج مي كنه همين ميشه كه مي بينيم
دکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
بابا دکی خودش بهترین اقتصاددانه ها!!!!!
چهار صفر رو حذف کنید ولی تو رو خدا حقوقمون رو با همین صفرهای الانی بدین
اگرمیخوایدحذف4صفرپول دربین مردم پذیرش داشته باشد واحدپول همان تومان باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
ببخشيد ولي در ضرب المثل مناقشه نيست.

شتر در خواب بيند پنبه دانه گهي لپ لپ خورد گه دانه دانه
باسلام
بنظر من آقای احمدی نژاد تمام طرح ها را دراین دولت میخواهد اجرا کند
و برای دولتهای دیگر چیزی نماند که اجرا کنند
مشکل اعتیاد ، تورم، بیکاری و .. را حل کردید دنبال حذف چهار صفر پول هستید فقط این سالم مانده بود.
آقایان ، دکتر تقوی و دکتر میر مطهری دیدگاه های درست و سازنده ای را بیان نموده اند . سپاسگزارم .
روی زشتت ‌گر شود در صورت بت جلوه‌گر

کافرم‌ گر هیچ ‌کافر بت پرستد در جهان

ورکسی نامت‌کند بر درهم و دینار نقش

درهم و دینار راکس می‌نگیرد رایگان
حالا که دارید این همه صفر را می‏برید، مواظب بقیه اعدادش باشید که اون‏ها را هم اشتباهی نبرید که همین یک ذره ارزشش هم بیافتد!
اين بازي تنها به دليلي واقعي كردن قيمت دلار است بعد از حذف صفرهاي اعلام ميشود كه قيمت هر دلار برابر 1.7 تومان جديد است.
براي حفظ سرمايه بهتر از پول را به دلار يا طلا تبديل كرد
در شرايط فعلي طلا بهتر است چون هم وابسته به دلار است هم به قيمت جهاني طلا
با اجرای چنین طرحی، تنها می توان ضریب روانی امیدواری را در جامعه افزایش داد. با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور که در حالت رکود تورمی بوده و آثار بیماری هلندی به دلیل تزریق کامل درآمدهای نفتی به بازارهای داخلی به روشنی دیده می شود گمان اجرای طرح فوق با این هدف تقویت می شود.
از دیدگاه کارشناسی و تجارب سایر کشور ها حذف صفر امری ضروری است.
بهرحال پیشنهاد می شود نقد علمی شود نه احساسی
من یه پیشنهاد طنز برای نام پول جدید دارم ، بهتره اسم پول جدید را بذاریم پاپاسی و واحد خرد آنرا هم بذاریم پشیز ، به چند دلیل :
1- این نامها نام اصیل ایرانی است .
2- این نامها بیانگر ارزش واقعی آن میباشد.
3- این نامها در فرهنگ اینروزهای مردم ما تقریبا جا افتاده و همه با مفهموم آن آشنا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
خیلی بامزه بود به ارزش پول ملی هم می آید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
احسنت به این میگن درک واقعی. چون تا تورم پائین نیاد و کیفیت تولید و در نتیجه صادرات بالا نره هزار تا صفر هم بر دارین همئن پاپای خودمون میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
عااااااااااااااااالی
درخصوص پول نمی دانم چه نتیجه ای می دهد اما اگر سه صفر از جلوی 1000 متر زمین طرح مسکن ویلائی اقای رئیس جمهور بردارند طرح عملی و اگر تواین دنیا به دردمان نخورد برای عاقبتمان مسکن خوبی خواهد بود
بهتر واحد پول جدید را تومان بگذارند و دیگه مردم برای تبدیل ریال به تومان تقسیم بر 10 نکنند
موافقم هر بلایی که می خواهند سرمون اوردند اینم روش
بنده پیشنهاد می دهم این کار در مجلس بررسی و بصورت یک اصل قانونی تصویب شود مثل ضریب افزایش حقوقها و ...... به این صورت که در هر نیمه ازسال یک صفر از جلوی پول برداشته شود حتی می توان صفر هار ا بگونه ای نوشت که بصور اتوماتیک در زمان مشخص محو شوند یا وقتی از یک دستگاه خود پرداز عبور میکنند یک صفر محو شود یا مهر ابطال روی آن بخورد وبا این طرح نیاز به تعویض دائم اسکناسها هم نیست . باید به آینده وفن آوری جدید توجه کرد اسکناسهائی که هوشمند باشند دربانک 6صفر داشته باشند دست مردم هر چند روز یکبار یک صفر آن محو شود در این صورت همه پولهایشان را در بانک ها می گذارند واین عطش احتکار پول هم کم می شود و ..
پيشينه چنين امري در ساير كشورها با دقت كامل مطالعه شود. به نظر مي رسد بدون توقف تورم در كشور، اين سياست خودش موجب ايجاد تورمي ديگر (حداقل تورم انتظاري) خواهد شد و پس از چند سال بعد تعداد صفرها همان خواهد بود.
آنهائی که اصل موضوع را رها کرده و به انتخاب نام جدید برا واحد پولی پرداخته اند بنده و جنابعالی را سر کار گذاشته اند.تلقین میکنند که کسانی هم هستند که با اصل موضوع موافقت دارند. در این دام نیافتید!
اگه بر طبق گفته ی کارشناسان، این طرح هیچ خاصیت اقتصادی نداره و حتی به عنوان یک سیاست پولی هم به شمار نمیره، فکر نمی کنید این همه جلسه و کارگروه و جنجال خبری و رسانه ای و هزینه های تبلیغاتی و فشار روانی و سردرگمی که قراره بعد از اون حاصل بشه به نسبت فواید این طرح بسیار ناچیز باشه؟؟؟؟
باسلام دوستان بايد گفت كه اين چندين سال است كه باوعده ووعيد زندگي مي كنيم ومثل موش آزمايشگاهي شديم وهركس هرچه بخواهد درايران پياده مي كند وكسي هم نيست بگويد بابا آزمون وخطا تاكي.
بحت در این زمینه مانند این هست که ببینیم آیا آب برای بدن نیاز هست یا نه .
پاسخ ها
ائلمیرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
آب زیاد هم سستی میاره تعادل الکترولیت ها رئ بهم میزنه و غش میفرمایید
اینم از خوراک رسانه های باهوش ما برای سه ماه آینده ....
ba salam...midoonam inam mesle paiam haei gozashteam dar in site ro chap nemikonid...val khub inam nazare man...migan tajrobeie alman va faranse....aghaioon az tarikhe keshvarha hich etelaei nadaran....masalan alman....bad az jange jahanie 1 eghtesadesh motalashi sod...tavarome besiar bala va arzeshe mark b paien tarin had resid...vali bad aval sanao basazi kardan...moshkele bikario hal kardan bad sefro az pool hazf....ma too iran karamoon ar axe....
با اين پول جديده بابت اون 1000 متر زمين چقدر بايد بديم ؟ بابت بنزين چقدر ؟ و بقيه چيزها ...
سلام
به جای اینکه این همه حرف غیرکارشناسی بزنید از من یاد بگیرید
من به جای اینکه بیام اینجا نظر الکی بدم الان دارم کار کارشناسی روش انجام می دم.

...

چیه نگاه می کنید!؟
دارم کار کارشناسی می کنم دیگه.
مزاحم نشید...
تازه ظاهرا میخوان اسم واحد جدید رو هم دینار بگذارن! آدم یاد کشورای عربی میفته!
تورم بخش جدائی ناپذیر کشورهای درحال توسعه است . ترکیه در زمان توسه تورم دویست درصدی داشته وحتی مجبوربه حذف 6صفر از واحد پولش شده ولی حالا نرخ تورم در ترکیه بین 4 است و در بدترین شرایط به ندرت به 7 میرسد
آیا نخبگان فکری هم برای پرداخت بهای یک عدد نان 250 تومانی هم کرده اند؟ لطفا قیمت آن را تعیین کنند.
بهمنی انسان دلسوزی نیست. این را به کرات در عمل نشان داده است. وقتی که شمش طلا در اقتصاد کشوری به فروش می رسد نشان دهنده این است که اقتصاد کشور با خاک یکسان شده است.
:))
تنها مشکل مملکت ما همینه:4 تا دونه صفر!!!!!!
در چنين دوران اقتصادی، هفت بار هرگز، هرگز، هرگز، هرگز، هرگز، هرگز، هرگز. اين امر به دوران بسيار سالم اقتصادی و آرامش کلان احتياج دارد.

خداوند پشت و پناه ما!
خوب کار چاپ پول تقلبی هم راحت شد. حالا بجای انکه اونهمه پول چاپ کنه و با کلی درد سر تو بازار آبش کنه که خیلی هم براش خطرناک بود، حالا با چاپ سه چهارتا اسکناس که خیلی راحتتر میشه آبش کرد طرف خیلی سریع پولدار میشه!
در صورت ادامه وضعیت موجود اقتصادی تنها اثری که کاهش تعداد صفر ازپول ملی میتواند داشته باشد انتقال بحران اقتصادی در یک مقطع زمانی کوتاه است یعنی تازمان جایگزینی پول جدید و در صورت عدم خروج از حالت رکود تورمی آشفتگی اقتصادی با سرعتی بیشتر به راه خود ادامه خواهد داد بنابذاین دولت دهم با این کار عملا در جستجوی خرید زمان است ونه محار بحران اقتصادی.
اول 4 تا صفر بردارید اگه به مشکل نخوردیم بعدش 10 تا دیگه کم کنید حال میده
حذف صفر از پول ملي يك اقدام ظاهري است. در اصل بنيانهاي اقتصادي كشور و شاخصهاي كلان اقتصادي كشور هيچ تاثيري ندارد. به جاي اين كارها بهتر است دولت به فكر رشد و تقويت توليد و اشتغال و رشد سرمايه گذاري اقتصادي باشد.
این همه استاد علم اقتصاد در جامعه و دانشگاه داریم آیا از آنها راجع به این موضوع نظر خواهی شده یا اینکه فقط با کسانی راجع به این طرح مشورت شده که دنبال حفظ موقعیت خود در این نظام هستند؟
ضمنا اگر در کنار مجلس خبرگان مجلس نخبگان هم داشتیم تا راجع به تمام مدیریتهای اجرایی کشور نظر میدادند و به کارهای اجرایی کشور نمره میدادند و همچنین سایتی وجود داشت که مردم به مدیران کشور نمره میدادند خیلی خوب میشد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
خواهش میکنم بازی رو خراب نکن داش..!!
اگر می خواهید این کار را بکنید بهتر است اول چهار تا صفر را بصورت کوچک و پس از یک نقطه گذاشته شود تا مردم کم کم خودشان با این تغییر آشنا شوند و بعد التماس می کنند که تو را به خدا این نقطه ها را حذف کنید!! 10000 را بنویسند ....1
خوشحالم که آقای احمدی نژاد موفق شد ارزش پول ملی را بالا ببرد و پوز آمریکا را به خاک بکشد!
نمیدانم چرا این مردم مظلوم را سر کار میگذارند. حالا برای تمدد اعصاب لطفا محاوره زیر را با یکی از دوستان انجام دهید:
چرا جهار تا ؟ پس چند تا؟ پنج تا
چرا پنج تا؟ پس چند تا؟ شش تا
چرا .........
vagheaaaaan
حذف چهارصفرازجلوی پوملی ایران درجهت حمل ونقل پول ملی خیلی کمک می کند مثل دلار آمریکا خیلی براحتی حمل ونقل می شودحتی 10000000ریال به دلاردرجیب پیراهن حمل نمودوبه ارزش پول ملی هیچ تاثیری ندارد چهارصفرازجلوی پول ملی راحذف کنید نترسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
اگه قصد فقط اينه كه راحت حمل بشه خوب كاري نداره ميشه اسكناس 100 هزار تومني يا بالاتر چاپ كرد
با سلام
به نظر صحبتهای جناب آقای خوش چهره منطقی تر و با واقعیت نزدیکتر به نظر می رسد و من با ایشان موافقم.
اقتصاد مریض ما نیاز به جراحی دارد درست اما تا حالا کدام مریض را دیده اید که پس از ورود به اتاق عمل ، عمل قلب ، مغز ، پر کردن دندان ، رفع عیوب انکساری چشم و ... و هموروئید را باه هم روی مریض بیچاره انجام داده باشند
من میگم بهتر نیست دلار را جایگزین پول کشور کنیم؟
اگه ما به فکر تشهیل مبادلات هستیم، این بهترین کار است و از طرفی با این کار هر چیزی ارزش واقعی خودش را پیدا خواهد کرد.
در افغانستان این سیاست اجرا شد و آثار مثبت به همراه داشت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
بله داریم اون آثارو میبینیم!
اين همه دعوا براي چها تا صفر ناقابل .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
جدی فکر میکنی ناقابلن؟؟؟؟
نميدانم چرا همه اقدامات اقتصادي بايد در اين دولت انجام شود"؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
واسه اینکه فقط این دولت دولته نظر کرده است و نه هیچ دولتی..
یادت رفته: ما میتوانیم و باید بشود!!!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
چون این دوات اقتصادش دبشه!
همه کار ها در این مملکت افراط و تفریت است سال ها موضوع حذف ریال که جز درد سر نبد نمیپذیرفتیم حالا یک مرتبه 4 صفر را حذف میکنیم. یک آقایانی که بعنوان کار شناس این پیشههاد را داده اید خواهش آیا بهتر نیست بجای حذف 4 صفر و بعد ایجاد اجزا واحد که خود دردسر آفرین است فقط 2 صفر را حذف کنیم و دیگر اجزا واحد برای آن درست نکنیم. آقای کار شناس که پیشنهاد دادی جان مادرت بی تعصب به این پیشنهاد فکر کن و قبول کن داد وستد با این روش آسان تر میشود.
درود برهمه دوستان
آقای دکتر باز هم سر درگمی و دعوا در صحنه بازار و تجاری بوجود می آید
چطور میتوان گفت به فروشندگان 40000ریال را پشت ویترین بنویس 4مثلا" تومان
درست است که کشور در داخل پوسته ای قابل کنترل است که به کمک واردات بسیاری از موارد را میتوان کنترل کرد ولی بازهم تورم و تشنج ایجاد میشود برادر بذار این زحمت را برای رئیس جمهور بعدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
dr boro dr
همراه حذف صفر عكسهاشو هم حذف كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
نه، عکسای قبلی رو بدارن!!
بهتر است نام واحد پول جديد ريدمال و نام اجزا
آن ككه مال باشد زيرا هم به ريال شباهت دارد
و هم عملكرد آن را مشخص ميكند .
هركه بيش گشته سيم و زرش
زر نباريده از آسمان به سرش
از كجا جمع كرده ثروت ومال
يا خودش دزد بوده يا پدرش
يك سوال
اگه 4 صفر حذف بشه يعني 10000ريال(هزار تومان) ميشه يك تومان اونوقت اگه من بخوام يه آدامس 50توماني (به واحد فعلي) بخرم چه جوري بايد با فروشنده حساب كتاب كنم؟
متاسفانه به جاي حل معضلات اقتصادي به فكر پاك كردن صورت مساله هستيم!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
نه پس دنبال آدامسیم..!!
خدائی یکی از کامنتها واقعا حرف حق بود و آن هم این که با وارد نبودن شوک به فضای عمومی جامعه و ایجاد ابهام بیشتر در فضای اقتصادی باعث شوند که سرمایه داران پولشان را تبدیل به دلار و سایر ارزها و طلا کنند!
خوب این باعث جمع آوری نقدینگی، دلالی دولت برای گرانفروشی طلا و ارز و از سوی دیگر شاید باعث کاهش تورم هم بشه البته اندکی!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
این که چیزی نیست داداش.. تازه قراره صفرهای دلار و یورو رو هم برداریم.. خیال کردی الکیه..!!!
این کار کارشناسی است با از اقتصاد دانان نظر خواست و رای آنان را مد نظر قرار داد.
خب پس از اين شوخي ها و تيكه ها ، اگه خواستن نام يكاي پول رو دگرگون كنن ، روي يكي از واژه هاي پارسي زير همسو شويم :

" دَريك ، آريا ، پارسه ، مهر "
شما رو به جون هركي دوست داريد قسم اسم نحس ريال رو هم عوض كنيد و نام ان را تومان بگذا ريد كه بين مردم رايج است
بابا این حذف صفرها اگر برای ملت آب نداره برای دولت که نون داره .
نظرات آقایان اقتصاددانان عزیز ومردم بزرگواررا رادقیقامطالعه کردم تنهااثرمثبت این طرح راراحت کردن کارهای مالی دانستم وبقیه اش مشکوک بنظرمرسدو دست اندرکاران فعلی بنظرمیرسدکه میخواهندبظاهربه تکلیف عمل کنندو بگویندماکاری راانجام دادیم هرکس طراح است به تبعات محتمل خطرناک آن توجهی کرده است؟آیاتوجه واحترام به نظرات مردم فهیم مهم نیست ؟
آقا فكر شركتهاي كامپيوتري رو كه سيستم مالي و حسابداري مينويسند را كرديد!! ميدونيد تمامي برنامه ها بايستي تغيير كنه و چه هزينه‌اي بايد الكي ما پرداخت كنيم. بابا ما شركت خصوصي هستيم . پول برق و گاز كه بدون يارانه ميديم. دولت حمايت نميكنه كه هيچ! كارمون رو هم زياد ميكنه!! بابا دست خوش!! اون وقت مي‌گند چرا ميرند همه خارج!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
نه جان من شما نرو. خودم برنامه هاتو ردیف می کنم. شما نرو فقط.
ملا نصر الدین لک لکی را گرفت یک وجب از منقار و یک وجب هر پایش برید وگذاشت روی زمین و گفت به ! به ! حالا رسید ی بحد پرنده نرمال !
پاسخ ها
بهداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
دقیقا
شنیدم میخان واحد پولو دینار کنن بنظر شما به اندازه کافی با اعراب قاطی نشدیم که اینم بیاد روش!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار