بازدید 7816

مکانیزم آمریکایی برای بدهی نفتی هند به ایران

مکانیزم افست مکانیزمی است که بانک فدرال رزرو آمریکا قبلا برای خریداری نفت ایران توسط دو کشور کره جنوبی و ژاپن به کار برده است و این تجربه قرار است برای خرید هند از نفت ایران نیز استفاده شود.
کد خبر: ۱۷۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴ 11 July 2011
چرا هندوستان برای پرداخت پول نفت ایران مانع تراشی می کند. این پرسشی است که در محافل سیاسی و رسانه ها مطرح است. دلیلش این است که صادرات نفت ایران 12 میلیارد دلار در سال است حال آن که صادرات هند به ایران حدود یک میلیارد دلار است و 11 میلیارد دلار کسری تراز تجاری با ایران دارد.

به گزارش «بولتن نیوز» هند باید 11 میلیارد دلار پول به ایران بدهد اما به خاطر فشارها و محدودیت های بانکی و موانع آمریکا، به دنبال راهکاری برای پرداخت پول نفت ایران است.

اکنون به اعتقاد منابع خبری هندی و براساس گزارش ایندین اکسپرس، دولت هند به دنبال آن است که از طریق دو کشور ترکیه و امارات متحده عربی بتواند بدهی سالانه 12 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت نماید.

ظاهرا دولت آمریکا با پرداخت بدهی نفتی هندوستان به ایران بر اساس واحد پولی دلار تحت مکانیزمی به نام "مکانیزم افست" موافقت کرده است.

مکانیزم افست مکانیزمی است که بانک فدرال رزرو آمریکا قبلا برای خریداری نفت ایران توسط دو کشور کره جنوبی و ژاپن به کار برده است و این تجربه قرار است برای خرید هند از نفت ایران نیز استفاده شود.

از این طریق بانک های کارگزار آمریکایی قیمت نفت فروخته شده ایران که براساس قیمت دلار بوده است را پذیرفته اند و مشمول تحریم قرارنداده و اجازه پرداخت دلاری را داده اند.

براساس این گزارش، دولت هندوستان قصد دارد که 20 درصد مبالغ بدهی مذکور را براساس واحد پولی خود " روپیه" پرداخت نماید و همچنین بقیه پرداخت ها را از طریق بانک های ترکیه و امارات پرداخت نماید.

براین اساس، بخشی از این بدهی با واحد پولی لیر ترکیه از طریق "ترکی هلاک بانکزی"  یعنی بانک مرکزی ترکیه در استانبول پرداخت می شود و بقیه مبلغ نیز از طریق بانک مرکزی کشور امارات متحده عربی پرداخت می شود.

از این طریق ایران نیز که با امارات و ترکیه مراودات و تجارت وسیعی دارد می تواند طلب خود را از طریق بانک های ترکیه و امارات وصول کند.

این سیستم افست به هند و دو بانک ترکیه و امارات اجازه می دهد که درمعامله با ایران، بدهی هندوستان به ایران را پرداخت کنند و هندوستان در مقابل بانک های ترکیه و امارات متعهد خواهد شد.

ماه گذشته شرکت ملی نفت ایران برای دوشرکت پالایش اسار اویل و منگلور اخطاریه ارسال کرده بود که اگرپرداخت ها انجام نشود صادرات نفت به این دو شرکت قطع خواهد شد.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار