بازدید 13142
آیا مسئولین نفتی پیام جهاد اقتصادی را شنیده اند؟

حرکت کند توسعه پارس جنوبی؛ قطر پیروز میدان مشترک

اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی از پارس جنوبی توسط ایران، بالغ بر 220 تا 240 میلیون متر مکعب در روز است که با توسعه تمامی فازهای باقی مانده این میدان مشترک، ظرفیت تولید گاز آن نزدیک هفتصد میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت، در حالی که منابع قطری از برنامه ریزی برای رسیدن به سطح دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون متر مکعب در روز سخن می گویند.
کد خبر: ۱۷۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴ 10 July 2011
سرویس اقتصادی ـ قطعا اين مسأله بي دليل نبود كه رهبر معظم انقلاب در آغاز سالي كه آن را جهاد اقتصادي نامگذاري و به مبارزه اقتصادي تفسير كردند، با سفر به عسلويه، توجه همگان را به حوزه ميدان مشترك پارس جنوبي معطوف داشتند.

به گزارش «تابناک»، عقب ماندگی طرح های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران در امور بالادستی و استخراج، مشکلی است که کارشناسان داخلی نیز به آن اذعان دارند و این مسأله سبب شده است که توان تولیدی کشور در بخش نفت و گاز بنا بر برنامه افزایش نیافته و به اهداف برنامه ای نرسد؛ اما در این میان، میادین مشترک از اهمیت خاصی برخوردارند، زیرا عقب ماندگی در این بخش، هیچ سودی برای کشور به ارمغان نمی آورد که با برداشت رقبای همسایه دیگر بازگشت پذیر باشد.

روزگاری پارس جنوبی نزدیک هفتاد هزار نفر از کارکنان ایرانی و خارجی را در خود جای داده بود، ولی امروز هرچند آمار دقیقی در دست نیست، ولی بنا بر شنیده ها، این عدد قطعا از بیست هزار نفر تجاوز نمی کند.

باید توجه داشت که بر پایه برآوردهای انجام گرفته، سهم ایران از ذخیره گاز این میدان مشترک با قطر که در سه هزار متری عمق خلیج فارس است، نزدیک چهارده تریلیون متر مکعب بوده است که این میزان، نزدیک 50 درصد کل ذخایر گاز ایران و 8 درصد ذخایر گاز دنیا را شامل می شود.

اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی از پارس جنوبی توسط ایران، بالغ بر 220 تا 240 میلیون متر مکعب در روز است که با توسعه همه فازهای باقی مانده این میدان مشترک، ظرفیت تولید گاز آن نزدیک هفتصد میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که قطر، بهره‌برداری از این منابع مشترک را یازده سال زودتر از ایران، آغاز کرده و توانسته است سطح تولید کنونی خود را به روزانه ۷۴۰ میلیون متر مکعب برساند. البته برابر اعلام رسمي قطر، با توجه به سرمایه گذاری های در دست اقدام از سوی این کشور، پیش بینی می شود تا یک سال آینده، میزان بهره‌برداری این کشور از گاز پارس جنوبی به سه برابر سطح کنونی افزایش یافته و به دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

به این ترتیب، حتی اگر وعده‌های داده شده تحقق یابد، میزان بهره‌برداری ایران از گاز پارس جنوبی سه سال دیگر، باز هم یک سوم سطح بهره‌برداری قطر خواهد بود؛ اما کارشناسان درباره تحقق همین سطح تولید وعده داده شده نیز شک دارند!

حال این پرسش مطرح است، آیا زمانی که رهبر انقلاب از جهاد اقتصادی به مبارزه ای اقتصادی ـ که در آن حضور دشمن و رقیب نیز متصور است ـ تعبیر می کنند، مصداقی بارزتر از پارس جنوبی یافت می شود؟

قطر گاز پارس جنوبی را برده است، می‌برد و خواهد برد و ما در نبرد بر سر بزرگترین میدان گازی جهان، هنوز عقب مانده ایم. پیشتر استات‌اویل نروژی، سکوهای بهره‌برداری از این منابع را برای ایران می‌ساخت و شرکت توتال فرانسه نیز سیستم‌های بهره‌برداری را به کار می‌انداخت. بعدها «انی» از ایتالیا و «ال‌جی» از کره جنوبی وارد کار شدند، ولی همه اینها به گذشته ها پیوست و وضعیت کمپانی های دسته چندم و واسطه خارجی هم که از پیش پیداست.

خسارت سالانه  4.8 میلیارد دلاری حاصل از تعویق تعهدات شرکت های نفتی چینی در پارس جنوبی

بنا بر مطالعات انجام شده در سطح شرکت ملی نفت ایران، عدم النفعی ناشی از عدم توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی با احتساب هر بشکه میعانات گازی، یکصد دلار و هر یکهزار متر مکعب گاز خشک ده دلار، ماهانه 450 میلیون دلار و سالانه بیش از 4.8 میلیارد دلار برآورد می شود و برخي پيمانكاران داخلي و خارجي علي الخصوص چيني بدون اینکه نگران این امر  باشند با انجام ندادن و یا به تعویق انداختن تعهدهای خود اقتصاد ایران را از اين درآمد ها محروم می کنند.
 
گفتني است، شرکت ملی نفت ایران و سی.ان.پی.سی چین، بیش از 730 روز قبل، قراردادی به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی امضا کردند، ولی با گذشت بیش از دو سال، این شرکت چینی، هنوز عملیات توسعه ای این پروژه مشترک گازی را در عسلویه آغاز نکرده است.
 
در این مدت، با وجود مکاتبات متعدد بین شرکت ملی نفت ایران، طرف چینی با وعده هایی، زمان های متعددی برای تجهیز کارگاه و آغاز عملیات ساخت و توسعه فاز 11 پارس جنوبی در دو بخش دریایی و ساحلی ارایه کرده است.
 
در اوضاع کنونی، بدقولی و تأخیر شرکت های چینی، تنها به فاز 11 پارس جنوبی محدود نمی شود، بلکه سینوک چین هم تاکنون قرارداد پانزده میلیارد دلاری طرح توسعه میدان پارس شمالی را آغاز نکرده است.
 
بنا بر قرارداد دو سال گذشته شرکت ملی نفت ایران و سی.ان.پی.سی، شرکت چینی باید با سرمایه گذاری نزدیک پنج میلیارد دلاری در مدت 52 ماه فاز 11 پارس جنوبی را به منظور تولید روزانه صد میلیون متر مکعب گسترش می داد.
 
پیگری های انجام شده از شرکت ملی نفت ایران، نشان می دهد که در دو سال گذشته، با حضور کارشناسان چینی در تهران، مذاکراتی بین دو طرف درباره تأمین منابع مالی، مسائل حقوقی و قراردادی انجام شده که این مذاکرات بدون کوچکترین توافق جدیدی به پایان رسیده است.
 
در این نشست ها، طرف چینی با اعلام اینکه از پول و منابع کافی برای سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری در بخش بالادستی پارس جنوبی برخوردار نیست، خواستار دادن تخفیف و تسهیلاتی توسط شرکت ملی نفت ایران شده است.
 
در همین حال، گفته می شود، با توجه به رویکرد دولت برای گسترش جامع میدان پارس جنوبی و جبران عقب ماندگی ها در این حوزه مشترک گازی در صورت ادامه وقت کشی چین، این قرارداد گازی تعلیق و مذاکرات با پیمانکاران داخلی آغاز خواهد شد.
 
هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز خواهد بود. در این فاز، روزانه دو میلیارد متر مکعب گاز و هفتاد هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید خواهد شد.
 
همچنین در برنامه چهارم توسعه قرارداد دیگری به منظور طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی به ارزش تقریبی پانزده میلیارد دلار با شرکت سینوک چین امضا شد که با گذشت بیش از پنج سال، هنوز توسعه این میدان بزرگ گازی ایران در خلیج فارس آغاز نشده است.
 
مسئولان شرکت ملی نفت ایران، یکی از دلایل دیرکرد چین در توسعه این میدان گازی را مذاکره برای تعیین قیمت فروش گاز به منظور تأمین خوراک کارخانه ال.ان.جی پارس شمالی عنوان می کنند، ولی گویا موضوع تأخیر چین در این پروژه فراتر از تعیین قیمت خوراک گاز است.
 
از سوی دیگر، یکی از مسئولان شرکت ملی نفت سال گذشته از فرستادن نامه ای به شرکت سیونک برای تسریع در اجرای بندهای قرارداد طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی خبر داد؛ اما خوشبختانه با توجه به اینکه پارس شمالی از میادین مستقل گازی ایران بوده و با كشور ديگري مشترك نیست، دیرکرد در توسعه آن همچون پارس جنوبی، عدم النفع ملی به همراه نخواهد داشت.
 
در سال 1387 قرارداد طرح توسعه میدان پارس شمالی با یک شرکت چینی برای تولید سه هزار و ششصد میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش نم زدایی شده در چهار فاز نهصد میلیون مکعبی و به منظور تأمین خوراک کارخانه بیست میلیون تنی LNG نهایی شده بود.

پیمانکاران داخلی در چه وضعی هستند؟

خرداد سال گذشته، قرارداد توسعه شش فاز پارس جنوبی با پیمانکاران ایرانی بسته و گفته شد که قرار است منابع مالی این پروژه ها در موعد مقرر تأمین شود و 35 ماهه نیز منتظر توسعه کامل این منطقه باشیم. با این حال، امروز پس از یک سال از آغاز شش پروژه جدید و ادامه توسعه فازهای دیگر، همه این فازها با تأخیر در بهره برداری و مدیریت نامناسب روبه رو هستند.

بنا به گزارش خبر آنلاین، شش فازی که در خرداد سال گذشته، قرارداد آنها به امضا رسید و قرار است 35 ماهه به بهره برداری برسند، جمعا 17درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در حالی که قرار بود این رقم در شرایط فعلی 31.5 درصد باشد.

روند اجرایی فازهای 12،15و16،17و18 هم با رشد منفی روبه رو شده اند که حاکی از نابسامانی در مدیریت این پروژه هاست.

فاز 11 پارس جنوبی و گلشن ـ فردوسی و پارس شمالی هم در بلاتکلیفی و حالت تعلیق هستند. فاز 9 و 10 پارس جنوبی هم هنوز در بخش جفاری دچار مشکل است و کار همچنان به کندی پیش می رود.

با این اوصاف، تنها پرسش اینجاست که در سال های پر درآمد نفتی گذشته که اعتبارات سرمایه گذاری نفتی کافی ـ  بنا بر برنامه های توسعه پیش بینی شده بود ـ چه اتفاقی افتاد که به زعم تحقق بیش از پیش بینی درآمدهای نفتی، باز هم سرمایه گذاری در تکمیل فازهای نیمه کاره پارس جنوبی و دیگر حوزه های بالادستی نفت و گاز طبق ردیف های بودجه ای صورت نگرفت و چه اولویت بودجه ای مهمتری رخ داده بود که کشور را از این فرصت ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری همزمان، محروم کرده ایم؟

تهیه و تنظیم: پیمان جنوبی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹۲
تحريمها را نبايد فراموش كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
تحریم!؟ برادر یا خواهر عزیز اینقدر نا کار امدی مدیریتی رو به پای تحریم نگذارید، وقتی اعتبار توسعه پارس بصورت یارانه نقدی به حساب مردم واریز میشه چه انتظاری داری، اینقدرم تحریم تحریم نکنید مردم همه شکر خدا سواد دارند و میفهمند.
شاغل در صنعت نفت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
اگر تحریم نبود مشکل مدیریتی پر رنگتر نمود پیدا میکرد. ولی الان بدلیل تحریم، مشکلات زیاد است.
kamran
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
بانظر آقاسی شاغل در نفت موافقم
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
همش تحریم نیست من بعنوان مهندس نفت پولی که دریافت میکردم با توجه به چیزهایی که از دست میدادم نشان میداد یک روز ماندن در این صنعت اشتباه است کار جهانی میخواهی باید متخصصین انگیزه داشته باشن الان هم کاملا از ترک خدمت در صنعت نفت راضیم
کارشناس مسائل نفتی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
هر دو بحث ضعف مدیریتی و فشار تحریم ها توی این مسئله تاثیر گذارن. به نوعی میشه گفت توی یه سیکل بسته این دو مقوله علت و معلول همدیگه هستن. مدیران ناکارامد باعث ظهور تحریم میشن و تحریم ها هم بخاطر بستن دست و بال مدیر باعث ناکارامدی مدیر میشن. شما اگه توی شرایط کنونی بهترین مدیر رو بذارین در مسند وزارت نفت یا شرکت های تابعه احتمالا راندمان خروجیش بالاتر از 20 درصد توان واقعیش نمیشه! توسعه میدان بحث ساده ای نیست. پول می خواد و تکنولوژی. الحمد لله که ما نه پول آنچنانی داریم و نه تکنولوژی. تا زمانیکه تحریم ها وجود دارن عقب موندگی در پارس جنوبی هم وجود داره. در داخل میشه کارائی کرد اما نمیشه کارستون کرد. میشه یه سری قطعات رو بفرض مثال تولید کرد اما همه قطعات رو نمیشه. چرا که اگه تاثیر نمی داشت الان وضعیت این نبود. وزیرانی بفرض مثال مثل آقای زنگنه (سوای از دیدگاه های سیاسی شون) قبل از تحریم کارهای بزرگی انجام دادن و بقول این دوست نویسنده گزارش 70 هزار نفر رو مشغول کرده بودن که واقعا کار می کردن. یا میادین سروش و نوروز رو با قراردادی که با شل بستن به تولید بالای 200 هزار بشکه رسوندن. که اگه اینکار ها هم نمی شد خود صنعت نفت هم می رفت زیر سئوال. الان ما توی سیستم مدیریتی شرکت نفت آدم های ضعیفی نداریم (از نظر توان مدیریتی). مثلا گروه آقای نوذری همه نفتی بودن و با تعاملی که با دیگر مسئولان نفتی برقرار کردن می بایست راندمانی حتی بهتر به نسبت زنگنه می داشتن اما نشد. دلیل اولش هم بحث تحریم هاست. صنعت نفت یه صنعت کاملا پیچیده اس. حتی امریکا هم نمی تونه بگه که توی این صنعت خود کفاس. اما ما متاسفانه می گیم. این تحریم ها نه تنها روی صنعت نفت تاثیر می ذاره بلکه کم کم روی مدیران و قدرت تصمیم گیری شون و متخصصان در بروز تخصصشون اثر گذار خواهد بود.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
جالبه میفرمایند حتی امریکا هم توی این صنعت نمیتونه بگه خودکفا هستم یه نمونه بگو تا ما هم بدونیم بریم خودمونو آپدیت کنیم
سما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
تحريم چيه دااش!! تا وقتی ایرانیان وطن پرست کار رو بدست نگیرند (و توسط افراد مصلح نظارت نشوند)، میبینید که حتی شرکتهای ایرانی نیز کار را پیش نمیبرند!! در حقیقت قطر با رشوه های کلان مانع از توسعه پارس جنوبی میشود. مگر همانگونه که گفتم افرادی که اولا منافع ملی را به پشیزی نفروشند کار را به دست گرفته و درثانی به نحوی نظارت شوند که عمال قطر نتوانند تاثیری بر اراده آنان بگذارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
تو هم یکی از وطن پرستا چرا تو نمیایی ما وطن پرست نیستیم چون نمیخوایم برده باشیم نشستی تو خونه خبر از سختی کار نداری شعار میدی.من نوکر قطریها هم هستم چون برام ارزش قائلند
بايد هر چه سريعتر خودمان دست به كار شويم .و گرنه عربهاي كل گاز را خواهند خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
باشه داداش،
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
با وجود این همه نفت و گاز تو شهر های جنوبی ، نباید حتی 1 فقیر در این شهر ها وجود داشته باشه . آخه این چه عدالتیه؟؟ مثلا بوشهر یه دونه پارک درست و حسابی نداره . پارک چیه؟ یه دونه بیمارستان درست نداره. پول گاز ما به کجا میره؟؟؟؟ میره تو جیب فدراسیون فوتبال که میلیارد ها تومن خرج کنن واسه بازیکن هایی که حتی سیکل هم ندارن. به هیچ جایی هم نمیرسن. فقط پول بیت المال رو حروم میکنن که بازیکنا ماشین چندصد میلیونی سوار شن. این انصافه؟
بخدا تنها راه حل اینکه مدیریت پارس جنوبی را هم به قطریها بدهیم و هر چی سود از پارس جنوبی و قطر در می آید بین ایران و قطر تقسیم بشه اینطوری هم اشتغال زائی میشه هم سهممون را می گیریم هم این قدر خون دل نمی خوریم .
این کار قطر بر خلاف قوانین بین المللی است و تجاوز به منابع ایران است. شاید ایران هیچوقت به هر دلیلی نخواهد منابعش در پارس جنوبی استخراج کند پس آیا قطر چون به منابع ایران دسترسی دارد حق دست درازی به آنرا دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
كشتي ما را با اين حرفت بابا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
مثل این میمونه که بگیم ترکمنستان حق نداره از خزر ماهی بگیره چون ما هم سهم داریم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
قطری ها هم منتظر اظهار نظر شما بودند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
به درد تصدي وزارت نفت ميخوريد شما....؟؟؟!!!!
چند ساليست كه سفره هايمان نفتي شده تو رو خدا مسئولين با كفايت پارس جنوبي را قلقلك ندين كه به فكر توسعه پارس جنوبي بيافتن چون تحمل بوي بد گاز رو نداريم
هرچی دارم فکر میکنم چی بنویسم که حق مطلب رو اداکنم، میبینم که نمیتونم.
به قول خودتان روزی روزگاری (در زمان خاتمی ....) پارس جنوبی نزدیک هفتاد هزار نفر از کارکنان ایرانی و خارجی را در خود جای داده بود! به نظر من انتخاب اولویت های اقتصادی عقلانی به نفع کشور است نه انتخاب اولویت های سیاسی!
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
سال 81 در پارس جنوبي استخدام رسمي شدم زماني كه هر يك از 5 شركت تابعه وزارت نفت هر يك حداقل دو بار در سال آگهي استخدام رسمي مي زد اما اكنون استخدام رسمي كه خيلي كم شده استخدام پيماني هم كم شده ...
منبع مشترک و برداشت مشترک هنگامی درست است که ما این امکانرا داشته باشیم ولی وقتیی که دست مملکت مارا با تحریم بسته اند تا قطر هر کاری خواست بکند دیگر شرایط را نمیتوان مشترک به حساب اورد بنابر این ایران باید به قطر اخطار کند که نمیتواند هر چقدر می خواهد از این میدان برداشت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
قطر هم میگوید :"چشم. ما هم برداشت نمیکنیم تا شما آماده برداشت شوید بعد با هم برداشت کنیم حالش را ببریم پدرسوخته ها"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
خود کرده را چی؟؟ تدبیر نیست...
با یک محاسبه ساده روزی22میلیاردتومان ضررمیدهیم هراستان روزی1میلیاردتومان=روزی50شغل ماهی1500سالی18000ده سال 180000هراستان یعنی ریشه کنی فقروبیکاری ولی در حال حاضراقایان مشغول اجنه شده اند
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
آقایونی که میگی بیشتر بهشون میاد شریک دزد و رفیق قافله باشن
احساساتی نظر ندین عزیزان. تحریم کل صنعت را فلج کرده. یک L/C ساده نمیتونید باز کنید. شرکتهای چینی هم ناز میکنن.مفهوم منافع ملی را فکر میکنم باید دوباره تعریف کنیم
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
عزیز جون اشتباه ها و ندونم کاری ها و بد سیاستی کی بود که به این وضع افتادیم؟
با يد توجه كرد كه كشور هايي مانند قطر،عربستان سعودي ،كويت، امارات متحده عربي وزيران نفت شان بيش از 10 سال است كه در وزارت مر بوطه قرار دارند،نه اينك در دولت آقاي احمد نژاد در دو.ره هاي 9،10 تاكنون 6 وزير جا بجا شذه است
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
متاسفانه وزارت مهم و استراتژيك نفت اكنون معطل و سردرگم است. حداقل همان آقاي ميركاظمي با آنكه يك روز تجربه كار در وزارت نفت نداشت از اين وضعيت كنوني بهتر بود!
مگر برداشت از منابع زیر زمینی مشترک قانون و مقررات بین المللی نداردو مسابقه است که هرکه زود تر و بیشتر برداشت کند برنده است؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
برداشت از منابع مشترک تابع مقررات خاص به جز رقابت و تواقات داخلی نیست. البته کشوری که موقعیت بهتری دارد، طبعاً امتیازات بیشتری طلب میکند. قطر هم در منطقه ایران که چاه نمیزند. در منطقه مرزی خود استخاج مینماید لیکن با توجه به پیوسته بودن منابع در زیر زمین گاز از منبع مشترک به نفع قطر خارج خواهد شد. البته در پاسخ دوست عزیزی که فرمودند قطر بیاید مدیریت را بگیرد و سهم ایران را نیز بدهد باید گفت: شما اگر جای مسئول قطری بودید شرایط و موقعیتها و توانایی فعلی را میدیدید آیا در سود خود کسی دیگر را هم شریک میکردید؟ پس توقعی نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
متاسفانه در اينجا همينطور هست. با عراق هم مذاكره ميكنيم در مورد ميدان هاي مشترك ولي بدليل تغييرات زياد در هر دو طرف ثبات لازم وجود نداره.
کمی اشنائی با سیستم نفت .وگاز اولا هیچ توسعه های در نفت وگاز دیده نمیشود این شرکتهای پیمانکار که دارند کار میکنند اینقدر برای خرید یک کالا لفت میدهند که نگو بعد از چند مدت با لک لک مامور خرید این شرکتها دنبال کمسیون خریدش می گرده که ببیند کی بیشتر برایش می دهد تا از ان کانال کالا یش را خرید کند تازه بعد از اینکه خرید را انجام داد زبانش در مقابل فروشنده متقلب مثل خودش کوتاه هست تا اینکه جنس تقلبی را برای استفاده در پروژه خریداری کرده بعد پروژه نفتی یا گازی در موقع افتتاح میترکد پروژه این جوری به اتمام میرسد بعد مملکت آّباد می شود هیچکس هم کاری ندارد منافع ملی فدای منافع شخصی بعضی افراد میشود
اين از مهمترين ضعفهاي دولت است كه تاريخ درباره ان خواهد نوشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
حتما استاد خسرو معتضد خواهد گفت تو شبکه دو
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
واقعا شرم آور است با درآمدهاي بي سابقه نفتي در طول تاريخ نفت ايران رشد اقتصادي كشور در حد نيم و يك درصد باشد.
نشانه اي آشكار از ناكارآمدي دولت و البته مجلسي كه بايد بر اقدامات دولت نظارت كند.
خاک بر سر .... دیگه از عربها هم کم آوردیم
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
قطر ميزباني جام جهاني فوتبال رو گرفت كجاي كاريد؟!
عوامل عدم بهره برداري بهينه از پارس جنوبي بشرح زير مي باشد
تحريم-مديريت نا كار آمدو غير متخصص-سياسي كردن طرحهاي عمراني-فشار بعضي از نمايندگان مجلس به دولت در طرحهاي منطقه اي زيان ده-هزينه نمودن دولت در طرحهاي زود بازده-و در نهايت عدم پرسش نمايندگان مجلس از دولت درالويت قراردادن پروژه هاي مهم عمراني -تعطيلي سازمان مديريت وبرنامه ريزي -سر گرم بودن مقامات در دعوا هاي سياسي-قدرت طلبي و دور شدن از آرمانهاي انقلاب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
و استفاده از آقایان غیر فن و فرار متخصصین ایرانی به خاطر حقوق کم و رفتن به کشورهای حاشیه خلیج فارس چند موردشو من میدونم
من خودم در صنعت نفت فعالیت دارم دو دلیل عمده وجود دارد که ما عقب هستیم و انتظار می رود که بیشتر هم عقب بمانیم
1- عدم وجود مدیریت کارامد که حاصل انتخاب باندی و نه شایسته سالاری است
2- تحریم ها که هم جریان سرمایه را قطع کرده و هم جریان فناوری را
الان ما مجبوریم دست به دامان چینی ها شویم که آنها هم نا تکنولوژی خوبی دارند و تجربه شرکتهای اروپایی و نه وجدان اروپایی ها را.
متاسفانه تحریمهای صنعت و سیستم بانکی به شدت بر صنعت نفت اثر گذاشته است. در چند سال گذشته بیشتر شرکتهای بزرگ و نام اشنای این صنعت مجبور به ترک ایران شده اند.
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
با تاسف فراوان مديران باتجربه و استخوان خردكرده نفت مانند زنگنه. تركان. كرباسيان. نعمت زاده و... تنها و تنها به دليل اغراض سياسي كنار گذاشته شدند و جاي آنها را افرادي غيرمتخصص و ناپخته گرفتند و اين شد كه الان مي بينيم....
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
راستي مافياي نفت بلاخره وجود داره يا نه؟ يادتونه آقاي احمدي نژاد سال 84 گفت؟
در زمان تحريم هم با داشتن يك استراتژي درست و بكارگيري افراد متخصص (نه دوست و آشنا) ميشود خسارتها را كاهش داد. مديريت فعلي نفت و گاز پارس به دليل عدم توانايي و دانش كافي توانايي تصميم گيري در مسائل مهم را ندارد و لذا بسياري از موارد مهم توسعه پارس جنوبي متوقف شده. در آينده وضع بدتر از اين خواهد بود!
میدان را واگذار کرده اند حالا مرثیه میخانند
متاسفانه وقتی فردی را به عنوان بالاترین مسوول پارس جنوبی می گذارند که به جای آنکه فکر پیشرفت طرحها باشد فکر مسایل پیش پا افتاده است و با آوردن افراد ناکارآمد و مجریانی که پیش از آن کارشناسان رده پایین بوده اند بیش از این انتظار نباید داشت به جای کمپرسور، بویلر و مسایل مالی به فکر تبلیغات، حذف کردن ناهار کارمندان، تضعیف روحیه بوده است سوابق قبلی این مدیران قبل از این را باید بررسی کرد گل کاری ، جاده سازی، زباله سوزی و .... طرف قطر هم از این مدیران استفاده می کند؟
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
براي طرح توسعه شركت خود به خاطر تحريم مجبور شديم كمپرسوري با 800 هزار دلار را به چند دست گشتن به قيمت 4 ميليون دلار بخريم...
یکی از دلایل مهم ترک نیروهای تحصیلکرده بعد کسب تجربه و رفتن به آنسوی آب .دولت و مسئولین چندین سال است به فکر نیروی انسانی نیست و کسی حاضر نیست با حقوق کم در ان اب وهوا کار کند و از خانواده خود هفته ها دور بماند بنده در شرکت شلمبرژر مشغول کار هستم وقتی در ایران بودم هیچ انگیز های برای کار نبود مانند برده رفتار میکردند پایه حقوقم با مدرک فوق لیسانس و 4 سال سابقه کار 320 هزار تومن بود عطایش رو به لقایش بخشیدم الحمدالله میدانم بعد از 5 سال هیچ مشکلی در زندگیم نخواهم داشت با یک جستجوی ساده میتوانید تعداد نیروهای متخصص ایرانی شاغل در کشورهای خارجی رو بدست بیارید مدیران ما هنوز فکر میکنند سیستم این صنعت رو میشود همانند صد سال پیش تعریف کرد. مطمئن باشید نیروهای ایرانی کارهای استخراج و بهربرداری را برای قطری ها انجام میدهند.یه مقدار از پولهایی که صرف فوتبالیستا میکنید صرف مهندسان نفت میکردید الان وضعیت اینجوری نبود
پاسخ ها
ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
حق مطلب رو گفتي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
دقیقا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
افرین
سوال اساسی اینجاست که ایا وقت ان نرسیده است که سیاستهای اقتصادی و ملی ما هم ((هدفمند ))شود؟ و متناسب با منافع ملی ما شود؟چراکه هدفمندی صرفا نباید در قبضهای اب و برق و بنزین و سوخت باشد. ؟
با سلام خدمت همه آنهایی ک از بعضی واقعیات بی خبرند
آره تحریم هم بی تاثیر نیست اما تا چند درصد میخایم همه چی رو گردن تحریم بندازیم
وقتی واسه خدمتت ب مملکت و بخاطر آوردن دکل دریایی یا همون جک آپ یا RIG و سایر قطعات نفتی که از نون شب برای میادین نفتی واجب تره حاضریم تمام مسئولیتش رو قبول و جانمون ب خطر بندازیم اما رابط فلان پیمانکار بزرگ داخلی که مدعی مجوز خرید سه دکل دست خودشونه ما رو ب شرکت اقماری و ساختگی خودشون معرفی و بجای انقعاد قرارداد مستقیم باید از هفت خان رستم رد بشیم و صراحتا میگن ما زیر میزی نمیگیریم پورسانتمون علنی میگیریم

مایی ک توانایی واقعی تامین قطعات داریم باید دست ب دامن لابی ها بشیم و صدامون ب گوش هیچ کس نرسه معلوم نتیجه این میشه که یک سال بعد تحریم ن تنها قطعات مورد نیاز تامین نمیشه که کار هم عقب می افتد بعدش هی مشکلات بزرگ درون سازمانی رو نبینیم هی بگیم تحریم تحریم ...
در ایران همه خبرها بد مشوش کننده غم انگیز و از این قبیل است کاش یک رسانا باز میشد و بیخیال از درد مردم از خوبیها پیروزیها امید ها خوشی ها و خبرهای خوش مینوشت تا کمی مردم در میان تمام درد هایشان با امید و ارامش و رضایت زندگیشان از نظر روحی راحتتر شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
خوش به حال دیوونه که همیشه خندونه
فعلا مسئله تفکیک جنسیتی دانشگاه ها مهمتره!!
به قول مديرعامل نفت و گاز پارس، تحريم 10 تا 15 درصد اثر سوء بر پيشرفت پروژه ها داشته. اما سوء عملكرد دستگاه هاي مرتبط با پروژه هاي ملي پارس جنوبي باعث ديركرد در راه اندازي و بهره برداري فاز هاي پارس جنوبي شده است.
البته ناگفته نماند اين سوء مديريت ها در داخل نفت بيشتر نمود دارد تا بيرون.
به هر حال اگر عزم ملي براي اين كار نباشد، هيچ فردي نمي تواند شق القمر كند و فاز ها را به توليد برساند.
آقا اينقدر ننويسيد پول و بودجه پارس جنوبي به يارانه اختصاص يافته دولت از فروش بنزين به نرخ نيمه يارانه اي و آزاد و همچنين با ازاد كردن قيمت سود هم داشته پس اينهمه پول كجا رفته؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
حرف بی مبنا نزن اول کمی مطالعه کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
آقا چرا نظر های منو تایید نمی کنید؟؟؟
من خودم شرکت نفتی هستم و و در 8 فاز پارس جنوبی فعالیت داشتم الان هم در 4 فاز دیگه کار میکنم. تحریم عدم مدیریت تخصصی و بکار گیری افراد غیر کارشناس و بدون تجربه و حمایت خاص از این افراد (مثلا ما کارشناس شیلات رو در پارس جنوبی هم داریم حالا از کشاورزی و ... بگذریم). بقول یکی از دوستان زبانم نمیچرخه حرفی بزنم. الان هم که سرپرستمون شده...
اكثر سمت هاي مديريتي وزارت نفت سياسي شده وبا جناح بندي تقسيم شده اينجانب در يكي از شركت هاي وابسته كار ميكنم مدير ارشد اينجا از لحاظ تجربه و سواد بسيار ضيعف است وبا ارتباطات باند و گروهي سمت را بهش داد ه اند و بسيار متظاهر و دروغ گو است
هر دم از اين باغ بري ميرسد !!!
گر مدير اين است دراين روزگار ويرانه خواهي دهمت صد هزار
تحريم ها يكي از عوامل مهم فلج شدن اقتصاد ايران شده ولي اين دليل نميشه كه از امكانات موجود هم بهره كافي و وافي را نبريم ما به اصلاح همين چند فازي كه در واقع فعال هستند رو هم نمي تونيم مديريت كنيم من نمي دونم اين خودكفايي كجاست كه هر ساعت و هر روز دم ازش مي زنند مديريت ناكارمد هم يكي از عوامل اصلي و موثر ديگر مي‌باشد
من يكي از كاركنان پارس جنوبي هستم. بايد عرض كنم مشكل اصلي تحريم نيست بلكه مديريت بسيار ضعيف در سطح وزارتخانه نفت و منطقه و سياسي بودن موضوع است. يك مثال در اثبات موضوع اينكه با اينكه ما در برداشت گاز از قطر عقب هستيم و شركتهاي سرمايه گذاري در منطقه عسلويه حضور ندارند ولي يكهو طرح توسعه ميدان گازي پارس شمالي كه حوزه داخلي است را علم مي كنيم. در صورتي كه حوزه گازي پارس شمالي يك حوزه گازي است و مي توانيم در سالهاي آينده اينكارو انجام بديم ولي بخاطر خوشايند فلان نماينده استان بوشهر ميخوايم پارس شمالي را همپاي پارس جنوبي توسعه بديم و منابع رو به اون سمت مي كشيم در نتيجه اين ميشه وضه ما كه الان هستيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
برادر، فعلا كه در پارس شمالي خبري نيست!
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
کیش و لاوان هم یادتان نرود.
نمی دانم چرا اینقدر درتوسعه کیش عجله میکنند.
دلايل تاخير در پارس جنوبي از زبان يكي از پرسنل بي خبر(!) اين پروژه:
1- نا كارآمدي مديران شركت نفت و گاز پارس از سال 86 به بعدحتي بعد از تغييرات گسترده اواخر سال 89 به بعد
2- عدم بهره مندي مديران شركت از حداقل ضريب سلامت مالي و اقتصادي بخصوص در دوره تابستان 86 لغايت زمستان 89
3- به فضاحت كشاندن تعبير " جون گرايي " با بكار گيري نيروهاي خام و بي تجربه در پستهاي مديريتي براي پروژه هاي چند ميليارد دلاري وحذف نيروهاي توانمند با تجارب بالاي 20 سال
4- بازي كردن با پروژه ها بجاي فعال سازي و هدايت آنها در مسير توليد و توسعه
5- تعويض مديران نالايق و بي كفايت(نا اهلان قبلي) با مديران ناكارآمد و متملق(نا اهلان بعدي) در اواخر سال 89
6- ايجاد سردرگمي و بلاتكليفي در بدنه شركت با ترويج مباحثي از قبيل امكان پذير بودن يا نبودن اجراي پروژه ها در 35 ماه،انتقال يا عدم انتقال شركت به عسلويه، وجود يا عدم وجود تسهيلات زندگي براي خانواده پرسنل در عسلويه، و ...
7- تاثير منفي بانكهاو پيمانكاران داخلي بر روند توسعه ميدان پارس جنوبي به مراتب از شرايط تحريم دردناك تر است
8- واگذاري كار به پيمانكاراني كه در عدم پايبندي به تعهدات قراردادي شهرت خاص دارند بدون رعايت قوانين و مقررات
9-.........
10-........
11-........
12-........
من گرچه زیاد علاقه خاصی به رییس جمهور قبلی ندارم ولی در زمان ایشان چون خودم در آن زمان در منطقه عسلویه کار می کردم خدا رو شکر با سیاستهای خوب این منطقه جان خوبی گرفته بود که متاسفانه ندانم کاری آقایان و ایرادهای بی مورد در مورد قراردادها و ...که متاسفانه متاسفانه عده ای از آقایان دانسته و یا ندانسته سیاستهای کشورهای عربی حوزه خیلج فارس مبنی بر عقب نگه داشتن ایران از هر لحاظ مخصوصاً در خوزه نفت و گاز ( نگویید که اینطور نیست که سیاستهای و موضع گیریهای این برادران عرب در این چندوقته کاملاً آشکار است که چه محبتی نسبت به ما دارند )به اجراء گذاشتن مگر ندید برای اینکه دبی پیش رفت کند چه بلای به سر منطقه آزاد کیش ما آوردند.
ببخشيد اون آقايوني كه بي كفايتي مديران را دليل مي دانند و نقش تحريم رو بي اثر چقد از توسعه يك ميدان هيدروكربني اطلاع دارند؟؟؟؟وقتي كه براي وارد كردن يك قطعه كوچك ساده كشور با مشكل روبروست و هيچ شركت معتبر و غير معتبري حاضر به همكاري نيست و وقاي كمپاني هاي درجه يك دو و حتي سه دنيا حاضر به سرمايه گذاري براي توسعه ميدان نيستند و به جاي همكاري با ايران پولهايشان را روانه قطر و توسه بخش قطري ميدان مي كنند مديران به قول شما بي كفايت نفتي چكار كنند؟؟؟وقتي كه يك دكل حفاري به چند برابر قيمت به طرف ايراني اجاره داده نمي شود و روانه سواحل قطر مي شود نقش مديران نفتي پر رنگ تر است يا تحريم؟؟؟ آقايان بهتر است راجع به چيزي كه نمي دانند اظهار نظر نكنند...بعضي وقت ها نمي دانم جمله قشنگ و پر معنايي است...
ضمنا جهت اطلاع دوستان من فقط يك كارشناس ساده در شركت ملي نفت هستم اما همين مقدار هم براي درك و لمس مسائل ياده شده كفايت مي كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
دقیقا
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
پس اینکه هر روز میگن قطعات رو خودمون میسازیم چیه قضیه اش؟
عربها گاز را خواهند برد ولی مدیران نفتی حقوق میلیونی خودرا بگیرند بعدش خدا کریمه
فکر کنم یک شعار را باید تغییر بدهیم و به جای شعار "ما میتوانیم " باید بگوییم "ما نمی توانیم"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
ما می توانیم > قشنگتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
همه می توانند اما کمیت و کیفیت توانستن شرطه برادر من.
اين مشكلات فقط و فقط به مديريت غلط درسطح وزارت نفت و درنگاه وسيعتر درسطح كشور مربوط مي شود. خود تحريم ها هم از مديريت غلط كشور ناشي شده كه مي توانستيم با سياست درست جلوي خيلي از آنها را بگيريم . البته اينها كه كاغذ پاره اي بيش نيستند و نميتوانند اثري داشته باشند!!
من در پارس جنوبي كار ميكنم و در طول تاريخ ايران هيچگاه كارها به اين سرعت انجام نميگرفته است لذا خواهشمند است زحمات افراد در اين وضعيت آب و هوائي را ضايع نكنيد چون خداوند شما را ضايع خواهد كرد. البته حق طلبان خدا جو حقيقت را ميدانند.با تشكر و آرزوي هدايت شما
پاسخ ها
صنعت نفتی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
احتمالا جنابعالی تازه تشریف اوردید پارس جنوبی و 10 سال پیش را ندیدید. بحث کار کردن و کار نکردن کسانی که در پارس جنوبی هستند نیست. بحث مدیریت کلان این صنعت عزیز من.
ناشناس
| United States |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
به به با اسم خود هم آمده اید. حقوق میدهند برای دفاع از دولت در اینترنت ؟ چقدره ؟ خوبه؟
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
دوست عزيز. احتمالا شما يا تازه به عسلويه آمده ايد يا اينكه آگاهانه مي خواهيد واقعيت را انكار كنيد فقط به خاطر طرفداري از دولت
اولا مقایسه ایران وقطر نیست مقایسه عصاره توان کلیه بزرگان نفت و گاز دنیاست که با دست باز و مدیریت با تجربه قرنها برداشت وتطاول در این چراگاه بزرگ با اذن همسایه ما مشغول چرا هستند و بالعکس در طرف مقابلمه با مدیریتی دستخوش طوفان منیت و نفسانیت مدیران رده اولی که اصلا گوششان به رهنمود ها و نصایح آقا بدهکار نیست زیر ذره بین تحریمها که تا عمق شرکتهای دسته چندم تامین کالا نفوذ کرده داریم تلاش میکنیم بنظر شما باید به دلیل اینکه موفق نمی شویم به قطری ها برسیم همه ی منافع قابل حصول خودمان را ولو کم هم باشد رها کنیم . بایستی با قبول واقعیتها دست از مبارزه و تلاش نکشید و واقعا جهادی و ولایی در این عرصه جنگید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
خوب درد مام همینه که یه کارشناس ادبیات میره میشه کارشناس نفت
ادب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
یعنی شما هم زیاد چریدن میخواهید؟
به اعتقاد اينجانب مشكلات صنعت نفت در دسته بندي مقدماتي:
1- تنگ بودن دايره انتخاب مديران يا به عبارتي خودي و غير خودي بودن افراد
2- برخورد سياسي با مقوله هاي تخصصي و فني
3- عدم استفاده از ظرفيتهاي ثبات مديريت و مشكلات ناشي ار آن(وز مره شدن امور به دليل ديد كوتاه مدت مديران)
4- عدم استفاده صحيح و توجه به نظرات كارشناسي(بطور مثال توسعه 35 ماهه فازهاي ذكر شده مبناي كارشناسي ندارد)
5-در نظر نگرفتن شرايط واقعي مانند تحريمهاي فني و اقتصادي شديد موجود و خروج كليه شركتهاي قوي از ايران
6- مديريت دولتي و مشكلات ساختاري آن
7- عدم اولويت تربيت پيمانكاران در نگاه مديريتي حاكم و عدم حمايت بانكها و قوانين يكطرفه بانكداري( در تمامي كشورها اساس شركتهاي تخصصي بر مبناي توان فني تاسيس شده در حالي كه در ايران مبناي اقتصادي دارند و در نتيجه شالوده فني ضعيفي بر اينگونه شركتها حاكم است)
8- نبود خواست جمعي يا به عبارتي همراستا نبودن جهت نيروهاي دست اندر كار
اليته در يك بررسي دقيق مي توان بسياري عوامل ديگر را در نظر گرفت كه مي تواند راهگشا باشد
من بچه همین منطقه هستم
فقط دارن خاک بازی می کنن.
فازهای 17 و 18 دست خاتم است که هنوز با مشکل کمبود مهندس روبرو است .
فاز 12 دست پتروپارس است که به کندی در حال پیشروی می باشد.
فاز 13 و 19 و 22 ، 23، 24 نیز در حال خاکبرداری می باشند.
دولت با امضاء قرارداد 6 فاز می خواست به آمریکا بگوید که تحریم ها فایده ای نداشته است
ما نیز شاهد و گواهی می دهیم که در دوران دولت گذشته اوضاع پارس جنوبی خیلی بهتر بود
یک مدیریت انقلابی و متعهد میخواهد که کلیه امکانات و دانش کشور را بسیج و از آن برای این پروژه استفاده کند و بسرعت پیش برود، چگونه در ساخت سلاحهای پیشرفته موفق شدیم که از اول هم تحریم بودیم باید همان کار را کنیم. راس جهاد اقتصادی باید این پروژه باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
كل كشور بايد بسيج بشه.
عزیز دلم تابناک همه تقصیرها را چرا به گردن مدیران میندازی.فکر کن مثلا یه قطعه مورد نباز ما باشه که حتما بیشتر از اینهاست میدونی همین یه پروژه را چقدر عقب میندازه!!!
منظورتون از پيمانكاران داخلي همون خاتم است؟
لطفا يه سري هم تشريف بياريد پالايشگاه ما تا با چشم خودتون ببينيد چطوري سايتهاي پروژه ها مثل قبرستان شده
نوش جون قطریها تازه یکی از همسران امیر قطر ایرانیه و ما کل پارس جنوبی رو انداختیم پشت قباله ملکه اینجوری اسم خلیج فارس رو پیشونی اعراب حک میشه و خودمونم میریم پی شخم زدن زمینهای 1000 متریمون.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
عالی بود
احسنت
جهاد باید کنیم جهاد اقتصادی و پارس چنوبی اولین خاکریز
يك سود تحريم ها اين است كه ضعف و ناتواني هاي مديريتي و بي برنامگي پشت آن پنهان شده است . وگرنه در بسياري از حوزه هاي كشور كه هيچ ارتباط مستقيم و غير مستقيم با تحريم ندارند ، ضعف هاي فاحش به چشم مي خورد و ضربه هاي شديدي هم از جانب آن به كشور وارد شده است.
مثلا موضوع حذف تيم اميد كشورمان آيا ربطي به تحريم داشت ؟
آخه با كدوم تجهيزات و نيروي انساني ميخواين كار انجام شه؟؟؟ وقتي يه مهندس نفت تو بدترين شرايط آب و هوايي و اقليمي تو گرماي 60 درجه وسط بر بيابون داره با حقوق پايه 330 تومن كار ميكنه در حاليكه ميبينه همتاي خارجيش داره روزي اونقدر ميگيره چه انگيزه اي براش ميمونه؟ ما كه رفتيم مثل خيلياي ديگه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
خوب کاری کردید رفتید. نوش جانتان. بهترین کار بود
بابا یه فکری به حال این عربها بکنین هر روز یه داستان تازه از اینا میشنویم.اون از جزایر سه گانه.اون از نام خلیج فارس. اون از جزایر مصنوعی دبی و دزدیدن خاک ایران اینم از گاز عسلویه!فردا هم حتما یه چیز دیگه.آقایون اگه صلاح میدونید یه حرکتی بکنین.
دوران شکوفائی نزدیک است انشالله
راستي از پرچم امارات در آبهاي ايران چه خبر ؟؟؟؟
مسئولين ما كاري كردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاید عمدیه!!!!!!!!!!!!!

عسلویه و پروژه های نفتی از حساس ترین پروژه های ایرانه
به خدا گريه داره چرا مسئولين اينقدر بيخيال هستند؟
همین پارسال شایع کردن ایران داره روی یک میدان نفتی مشترک با عراق کار میکنه و عراق به این ضعیفی اعتراض کرد و ما فورا وایستادیم .....
چه جوریه که هیچ اعتراضی به قطر نمیشه!!!!!!!
پاسخ ها
صنعت نفتی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
چه اعتراضی برادر من. مطابق هیچ قانون بین المللی نمیتوانیم ار فعالیت قطر در سرزمین خودش جلوگیری کنیم. خودمان عرضه نداریم بچسبیم به یقه قطر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
مصلحت است که اعتراض نکنیم !!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
بهشون اعتراض کنیم که چون ما بی عرضه ایم، نگذارید عرب ها هم از بی عرضگی ما سود ببرند؟؟؟؟
برادری كه ميگه تحريمها اثري نداره بگيد ميتونه براي نمونه يك دكل دريايي برا كار در پارس جنوبي پيدا كنه؟؟!!
مشکل فقط عدم عقلانیت است و رویا پردازی در کاری که تنها در ان منطق حکم فرماست
عزیزان ، بهاین موضوع توجه کنید که ما میدان مشترک داریم که حدود 43% وسعت این میدان در خاک ایران و 57% وسعت آن در قطر هست . از طرفی میزان گاز ذخیره در بخش ایران حدودا56% و در بخش قطر 44% هست و به واسطه حجم بیشتر در فضای کمتر ایران ، میزان فشار گاز در بخش ایران بیشتر هست و در صورت برداشت گاز از طرف قطر بدلیل اختلاف فشار ، سهم گاز ایران به سمت مخزن گاز قطر انتقال خواهد یافت . بنابر این ایران بایستی با همت مدیران دلسوز تلاش نماید تا هر چه سزیعتر امکان برداشت از این مخزن مشترک را تسریع نموده و فازهای گازی عسلویه را توسعه دهد ، امید است که با تلاش مسئولان دلسوز نظام و همت متخصصین داخلی این امر میسر گردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
اطلاعات درست بده 36 در صد میدان طرف ایران و شیب مخزن هم به طرف ایران و چون گاز سبک است، بعد از یک مدت که فشار افتاد گاز بهطرف قطر میرود.
عوامل عقب افتادن:
1- انتخاب ضعیف ترین مدیران نفتی به عنوان مدیران ارشد در یکی دو سال اخیر و مدیران بدون اطلاع واگهی از وضعیت نفتی...
2- نقش تحریم ها
3- عدم بازرسی و بله قربان گو بودن دستگاهایی نظارتی وقانونگذار و تصمیمات غیرکارامد ملی مانند افتتاح های صوری و ... آیا نمایندگان مجلس که امروز از منتقدان جدی دولت و خصوصا رئیس دولت هستند به صورت گروهی و گاهی بیش از 20 نفر و 50 نفر در طرح های صوری شرکت نمی کرده اند...
4- عدم رعایت مناقصات و شکوفایی و سرمایه گذاری بخش خصوصص واگذاری بخش اعظم فعالیت های پارس جنوبی به بخش دولتی و نظامی ...
5- سیاسی بازی و نا گاهی و سرباز زدن مدیران پارس جنوبی از به کارگیری سرمایه گذران داخلی برای طرح پایین دستی که ظاهرا به کلی فراموش شده است... حالا خوب است مدتی است روی بخش صنایع مادر و بالا دستی انتقادات و پیشنهاداتی انجام می پذیرد.
تيم مديريت فعلي عرضه نگه داشتن همين دكلهاي موجود را هم ندارد، آوردن دكل جديد پيشكش!!!
تو هر خیابون مثل قارچ بانک داریم با وام دادن با سود 28 درصد دولت در امد کافی داره و به گاز نیازی نیست
الان تحریم است! تا قبل از تحریم ها چه گلی به سر پارس جنوبی زدند آقايان!؟!؟؟؟ قطر آنقدر از اين ميدان برداشت میکند تا روزی که هزينه برداشت بیش از بهای گاز باشد!! آنوقت بقیه را مشترک برمیداریم!!
روزگاری بدلیل اینکه مقیاسی برای تعیین میزان برداشت مساوی گاز وجود نداشت، ايران به قطر اجازه برداشت نمی داد! بعد مسئولان محترم (با توجه به بنيه قوی تر ايران پهناور در مقابل قطر فسقلی!) بدین نتیجه رسیدند که هر طرف هرقدر توانست بردارد!! اين هم نتیجه!! آنها سالهاست که گاز برداشت میکنند بنحوی که شده اند سومين توليد کنند گاز جهان!! و ما هنوز در چک و چانه با اين شرکت چینی! يا آن طرف اروپايي! و اخیرا کارشکنی های شرکتهای خودی!!
همچي آرومه من چقدرخوشحالم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
همه چی داغونه
سلام .
اگر وزیر بعدی را از صنف طلا فروشان یا سرپرست بعدی را از شهرداری تبریز یا تیم پیروزی یا آقای کفاشیان انتخاب کنند حتما وضعیت نفت هم روشن میشود و دیگر پالایشگاهی به هوا نمی رود .
((مردم تابع حاکمانشان هستند .))
برخی کارمندان شرکت نفت هم دیگر برایشان مهم نیست چه کسی می آید و چه می شود وقتی همه آنها را دشمن خود می دانند و شرایط کاری آنها در مناطق عملیاتی را درک نمی کنند .
با سلام و احترام
ضمن عرض خسته نباشيد به دست اندر كاران تابناك
به نظر اينجانب به همين اندازه كه در زمينه هاي نظامي سرمايه گذاري ميكنيم و پيشرفت ميكنيم در زمينه صنعت نفت سرمايه گذاري كنيم صد در صد پيشرفت ميكنيم و همچنين مسئولين بايستي به جوانان در صنعت نفت ارزش بدهند و در اين خصوص بايستي كارهاي آموزشي صورت گيرد.
عاجزانه خواهشمندم به بي کفايتي مديريتي مجريان طرح شرکت نفت و گاز پارس جنوبي (POGC) و به همين روال!! شرکت معظم پتروپارس بپردازيد که فقط تيزرهاي تبليغاتي تلويزيوني تهيه کرده اند و مدير عوض ميکنند!!!!
اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی از پارس جنوبی توسط ایران، بالغ بر 220 تا 240 میلیون متر مکعب در روز است که با توسعه تمامی فازهای باقی مانده این میدان مشترک، ظرفیت تولید گاز آن نزدیک هفتصد میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت، در حالی که منابع قطری از برنامه ریزی برای رسیدن به سطح دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون متر مکعب در روز سخن می گویند
اینجاست که شاعر میگه:کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من!! نه این یکی بهتره:گر بخارد پشت من انگشت من خم شود از بار منت پشت من همتی کو تا نخارم پشت خویش وارهم از منت انگشت خویش!!!!کجای کاری عمو!؟؟
منافع ملی در بسیاری از مسائل فدای ضعف مدیران ذیربط شده است و متاسفانه برخورد لازم به اینگونه سوء جریان ها نمی شود
برداشت بيشتر عربها از حوزه هاي مشترك نفتي و گازي و ... فقط به خاطر اينه كه اونا لوله هاشون از لوله هاي ما كلفت تره . و گرنه ما كه از نظر تكنولوژي و تأسيساتي از اونا عقب تر نيستيم .
اي بابا! اوضاع نفت و گاز پارس به حدي بد شده كه حتي مديران جديدي هم كه با مديرعامل فعلي اومدند، قصد رفتن دارند. يكي نيست به داد اين شركت و آدمهاش برسه. حالا اينها هيچ، سرمايه مملكت داره غارت ميشه و ...
از همه اينها بگذريم، قطر الان داره از ميدان مشترك نفت هم برداشت مي كنه. اما ايران...
وقتي كه هيچ سرمايه اي وارد نمي شه چه انتطاري ميشه داشت!
راستي تركمنچاي و گلستان چي بود!!!
مشکل اصلی شرکت ملی نفته چون شرکتهای دیگه که تو پارس جنوبی کار میکنن انشعابهای این شرکت هستن. این شرکت به اضافه نزدیک به شصت شرکت و سازمان دیگه که اگه تو سایت nioc.ir برین تو بخش شرکتهای تابعه یکی یکی شون و نوشتن. البته لازمه بدونین تمام قراردادهای ریز و درشت با هماهنگی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و سرمایه هایی که این شرکت در اختیار میزاره صورت میگیره و مدیرای این مجموعه هام تماما بوسیله قلعه بانی منصوب شدن. البته به ظاهر بعضی از این مدیرا رو وزیر عذل و نصب کرده ولی....! پس مشکل اصلی از بالای مجموعه هستش.
دو شرکت قطری Ras Gas و Qatar Gas ماه گذشته جشن تولید سالیانه 77 میلیون تن گاز ال ان جی را می گیرند و تبدیل به بزرگترین صادر کننده گاز در دنیا از شرق تا غرب می شود در مقابل مهم ترین وزارت خانه ایران هنوز وزیر هم ندارد
آقا یه سوال تخصصی
الان نفت اوپک بشکه ای چند؟
دست گل همه درد نكنه با اين استخراج كردنمون.
دو شرکت مذکور با کمک شرکت هایی امثال شل و توتال که از پارس جنوبی خارج شدند به این نقطه رسیده اند این نشان می دهد ما مدیریت خوبی در نگه اری همین معدود شرکت ها هم نداشتیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها