بازدید 7327
۲

تلاش عربی برای جلوگیری از نفوذ ایران در انقلاب های منطقه

چندی پیش و به دنبال دیدار عصام شرف، نخست وزیر مصر از ابوظبی، امارات به پرداخت یک وام سه میلیارد دلاری به این کشور متعهد شد که قرار است در تجارت های کوچک و متوسط و پروژه های ساختمانی هزینه شود. عربستان نیز در ماه می، کمکی به ارزش چهار میلیارد دلار به مصر داد و انتظار می رود قطر نیز به زودی مبلغ بسته کمکی خود را اعلام کند؛ به این معنا که...
کد خبر: ۱۷۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳ 09 July 2011
سرویس بین الملل ـ خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی به نقل از تحلیلگران نوشت: امارات متحده عربی نیز در ارایه یک بسته کمکی چندمیلیاردی به مصر، به عربستان پیوست تا به این ترتیب، مانع از گسترش نفوذ ایران در مصر پس از مبارک شوند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که قرار است در ماه سپتامبر، نخستین انتخابات مصر پس از سقوط حسنی مبارک برگزار شود، اعضای دولت موقت برای بهبود اوضاع نابسامان اقتصادی کشورشان و دستیابی به کمک های نقدی لازم، در حال سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.
 
«بلومبرگ» در این باره نوشته است: برای کشورهایی چون عربستان سعودی، امارات و کویت نیز کمک به مصر از دو جنبه دارای اهمیت است: آنها از یک سو می توانند به ادعاهای خود مبنی بر مداخله گری ایران در امور منطقه ادامه دهند و از سوی دیگر، از فرصت های موجود در پرجمعیت ترین کشور عربی جهان شود لازم را به دست آورند.

«سلمان شیخ»، مدیر موسسه بروکینگز در دوحه قطر، در این باره می گوید: «خارج شدن از مدار مصر و قرار گرفتن در محوری که در آن، دخالت ایران در منطقه به دیده ظن و دشمنی نگریسته می شود، عمده نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس است».

بلومبرگ در ادامه می افزاید: چندی پیش و به دنبال دیدار عصام شرف، نخست وزیر مصر از ابوظبی، امارات به پرداخت یک وام سه میلیارد دلاری به این کشور متعهد شد که قرار است در تجارت های کوچک و متوسط و پروژه های ساختمانی هزینه شود. عربستان نیز در ماه می کمکی به ارزش چهار میلیارد دلار به مصر داد و انتظار می رود قطر نیز به زودی مبلغ بسته کمکی خود را اعلام کند؛ به این معنا که دیگر نیازی به کمک صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی نخواهد بود.

به باور یک تحلیلگر، کشورهای خاورمیانه می دانند که اگر تغییری جدی در مصر رخ دهد، بر همه منطقه تأثیرگذار خواهد بود و این کشورها از افزایش نفوذ ایران و ترکیه در منطقه نگران هستند.

به نوشته این خبرگزاری، در شرایطی که پس از انقلاب اسلامی ایران، روابط دیپلماتیک این کشور کامل پایان یافت، در ماه مارس، نخست وزیر وقت مصر اعلام کرد که مصر فصل تازه ای از روابط را با ایران آغاز کرده است و هم اکنون ایران تلاش می کند از تغییرات سیاسی در خاورمیانه و آفریقای جنوبی بهره لازم را ببرد.

از سویی، ناآرامی ها چشم انداز پیشرفت و توسعه قاهره را تیره و تار کرده است و صندوق بین المللی پول نیز در ماه آوریل از کند شدن چشمگیر روند رشد اقتصادی این کشور خبر داد. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه فوریه، صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در مصر به ترتیب با افت 80 و 26 درصدی همراه بوده است.

در همین حال، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته ایران را به تلاش برای گسترش نفوذ در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس متهم و تصریح کرد که این مسأله به طور خاص از آغاز انقلاب های مردمی در تونس، مصر و دیگر کشورها نمود یافته است!

این در حالی است که عصام شرف اعلام کرده که موضع مصر در برابر ایران تغییر نکرده است.

گفتنی است، «اسام الاریان»، معاون رهبر حزب آزادی و عدالت مصر، از پشتیبانی از حفظ امنیت ملی مصر و کشورهای عربی و گفت وگو با ایران و ترکیه که می تواند موجب توسعه اقتصادی و امنیتی منطقه شود، خبر داده و گفته است، هر کس از این موضع پشتیبانی کند، منفعت به دست می آورد و هر کس سعی در توقف آن داشته باشد، شکست خواهد خورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
البته رابطه با مصر به نفع منافع ملی ماست ولی یک رابطه معقول و منطقی و بدور از احساسات و عجله . باید توجه داشت که مصریها بدلیل وضعیت اسفناک اقتصادی توقعات مالی زیادی از کشورهای دیگر دارند . آنها در گرفتن پول از سایر کشورها حرفه ای هستند . از شگردهای رژیم گذشته مصر ورود به اختلافات مرزی کشورهای حاشیه خلیج فارس و حمایت از آنها در مقابل گرفتن مقادیر زیادی پول بود . مبارک مزدور طی سفرهای دوره ای به امارات می رفت و از تعلق جزایر سه گانه به این شیخ نشین سخن می راند و در مقابل میلونها دلار کاسبی می نمود . به نظر می رسد مقامات فعلی این کشور نیز بدشان نمی آید از روشهای مقامات گذشته استفاده نمایند . لذا جمهوری اسلامی ایران باید توجه نماید که بهای برقراری رابطه با مصر به قیمت تاراج بیت المال نباشد و همیشه بدنبال برقرای یک رابطه معقول و منطقی با قواعد سیاست بین الملل باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل