بازدید 52184

جولان مانکن ها در مشهد

مسافران مشهد در سال های اخیر که تسامح و تساهل در حوزه حجاب و عفاف ملموس شده است، در روزهای اقامت، موانع و مشکلات موجود در شهر خود را فراموش و خیابان های شهر امام رضا(ع) را جولانگاه رفتارهای نامناسب قرار می دهند
کد خبر: ۱۷۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰ 30 June 2011
با آغاز فصل تابستان ورود گسترده مسافران به مشهد شروع شده و هر روز دهها هزار نفر خود را به مرکز خراسان رضوی می رسانند تا روزهایی را در جوار جاذبه های این شهر سپری کنند در میان توجه به مسئله حجاب یکی از ضروریات این شهر مذهبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسافران مشهد در سال های اخیر که تسامح و تساهل در حوزه حجاب و عفاف ملموس شده است، در روزهای اقامت، موانع و مشکلات موجود در شهر خود را فراموش و خیابان های شهر امام رضا(ع) را جولانگاه رفتارهای نامناسب قرار می دهند.

تا پشت بازرسی آزاد

حرمت حرم آقا ثامن الائمه(ع) از اشتراکات همه دین باوران است در گذشته های دوره شهر مشهد به عنوان نقطه ای که مضجع شریف امام رضا(ع) را در آغوش خود دارد، از رفعت معنوی و احترام والایی برخوردار بود.

مهدی هدایتی از بازاریان امام رضا(ع) می گوید: متاسفانه در سال های اخیر در خیابان های منتهی به حرم مطهر امام هشتم هم شاهد نمایش انواع مد و چهره های بزک کرده هستیم.

وی می افزاید: احترام و پوشیدن چادر از زمان ورورد به بازرسی صحن ها آغاز می شود این باعث شده است تا، بسیاری از هنجارشکنان که با والدین خود در نقاط نزدیک حرم تردد می کنند، بی ملاحظه رفتار کنند.

برنامه ریزان مقصرند

در دو دهه گذشته ماهیت برنامه ریزی برای مشهد تغییر کرده است، از اوایل دهه هفتاد که بازار بین المللی در غرب شهر پایه گذاری شد، ذائقه مسافران مشهد هم تغییر کرد.

به تقلید از این بازار که مورد استقبال قرار گرفت، چند فروشگاه بزرگ دیگر نیز با نام های خارجی در محله های مرفه نشین شهر رویید و این شد اسباب رفت و آمد بی پروا در مراکز خریدی که در مشهد هستند، اما شکل و شمایلشان سنترهای دبی را تحقیر می کند.

رضا نیک اندیش کارشناس شهری می گوید: داشته های هر شهری معرف ماهیت مهیمانان و مسافران آن شهر است.

وی می افزاید: طی 20 سال اخیر که تسهیلات گسترده ای برای افزایش فضاهای اقامتی و تفریحی در مشهد اختصاص یافت، سرمایه گذاران با نیت جذب مشتری دنبال لوکس سازی رفتند، در این سال ها هتل ها آنقدر ستاره گرفتند که دیگر افراد متوسط، اندیشه اقامت در این مکان ها را فراموش کردند.

نیک اندیش بیان می کند: اقامت در یک سوئیت معمولی و در یک هتل به ازای هر شب از 200 هزار تومان فراتر می رود، با این اوصاف چند درصد جامعه می توانند از این فضاها استفاده کنند، پرداخت یک میلیون تومان هزینه 5 روز اقامت در هتل تنها از کسانی بر می آید که اکثریت آنها با حجاب بیگانه اند و پیاده روهای  مشهد را به رفتارهای نامناسب خود آلوده کرده اند.

البته خودی ها هم هستند

در ماههای اخیر آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه در دیدار با گروه های مختلف، تیغ انتقاد خود را متوجه بدحجابی در مشهد کرده است.

هنجار شکنی در این شهر زیارتی آنقدر عادی شده است، که صدای رسای امام جمعه از تریبون نماز هم به گوش های قفل شده نمی رسد.

حسین مفیدی یک شهروند می گوید: در سال های اخیر برخی دختران و پسران مشهدی هم پوست انداخته اند و در این شهر هم پارتی های شبانه برگزار می شود.

وی با اشاره به رشد قارچ گونه انواع پاساژهای مدل غربی و صداهای گوش خراش موسیقی های تند و صف های طویل پیتزا فروشی ها عنوان می دارد: باید بپذیریم که در ارتقاء شاخص های فرهنگی غفلت کرده ایم.

به گفته مفیدی، تردد خودروهای صد میلیونی و ماشین های شاسی بلند خارجی که به اسباب بازی دختران جوان تبدیل شده اند، در مشهد کم دیده نمی شود، باید به این تجمل پرستی ها و فخر فروشی ها، روسری های افتاده و سرهای برهنه را هم افزود.

شب های مشهد

این روزها خورشید که به پشت کوه پر می کشد، دقایق ورود انفرادی و دسته جمعی بچه پولدارهای شهر به خیابان ها هم آغاز می شود.

هنوز چراغ های شهر روشن نشده است، که ماشین های تک سر نشین در خیابانهای سجاد، راهنمایی، کوهسنگی و دانشگاه ترافیک ایجاد می کنند، وجه مشترک همه اینها موسیقی تند، صورت های بزک کرده و انواع لباس های تنگ و رنگارنگ است.

نگویید طرف امل و ندید و پدید است، ساعت 6 بعد ازظهر هر جا که دوست دارید سر بزنید، زیست خاور، برج آلتون، پروما، پیاده روهای خیابان راهنمایی، فرعی های بلوار وکیل آباد و جاهای کم سوتر کوهسنگی و پارک ملت، اگر این روند با همین شتاب تداوم یابد به کجا می رسیم؟

طرقبه یا صفا سیتی

طرقبه و شاندیز دو منطقه پر خاطره، زیبا، طبیعی و ییلاقی مشهد هستند، در این دو آبادی، درختان سر به فلک کشیده، باغات میوه و سرسبزی بهشت گونه همه را جذب می کرد.

طرقبه و شاندیز در سالهای اخیر به شهر شیشلیک هم معروف شده است، رستوران های سنتی با عرضه غذاهای خوش طعم و لبینات سنتی، لحظه های پر خاطره را برای رهگذاران رقم می زند.

اما امروز دیگر از آن فضاهای نشاط انگیز فقط بوی کباب آشنا است و آنچه وجود دارد با مردم مؤمن و سابقه این دو روستای دیروز و شهر امروز، ناسازگار است.

در محدوده این منطقه ییلاقی، باغسراهایی ساخته شده است که همه خط های قرمز مذهبی و سنتی شهر را عادی سازی کرده اند.

در کوچه باغ های پیچ در پیچ این محدوده، صدای آدمی به گوش فلک هم نمی رسد. نوع آدم ها و ماشین ها به خوبی وضعیت را روایت می کنند.

از وقتی باغسرا در مشهد مد شد، ارکسترهم شغل شد، آن هم شغلی پر در آمد که خیلی ها را به عنوان نوازنده و خواننده به سوی خود می کشد.

در باغسراها پایتخت معنوی ایران گاهی برای این جماعت میلیونها تومان هم می دهند و آن طور که گفته می شود، نوبت برخی از این جماعت، طولانی و مستلزم پارتی و پرداخت بیشتر است.

جدی بگیریم

امام رضا(ع) ولی نعمت همه ایرانی هاست، برکت کشور اسلامی ماست، مشهد خانه امید است، کانون الهام است، دیار حاجت و استجابت است، مشارکت کنیم تا قداست و حرمتش حفظ شود.

مسئولان در اعطای مجوزها شرط و شروط بگذارند، سرمایه گذاران هم به عاقبت اقدام خود بیندیشند.

اجازه ندهیم، صدای خوش نقاره، در لابلای موسیقی پاپ گم شود، طوری عمل نکنیم که چادری ها در اقلیت قرار بگیرند. به شکلی رفتار نکنیم که شهر زیارت به شهر سیاحت تبدیل شود.

وقتش که برسد، شفاعت مولا را لازم داریم. قلب پر مهر امام رئوف را مکدر نکنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر