بازدید 11440

شعيشع ، «پير قرآن كريم» در گذشت

قاري بين‌المللي قرآن كريم «ابوالعينين شعيشع» شامگاه پنجشنبه گذشته در سن 89 سالگي درگذشت.
کد خبر: ۱۷۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶ 25 June 2011
قاري بين‌المللي قرآن كريم «ابوالعينين شعيشع» كه رهبر معظم انقلاب اسلامي وي را «پير قرآن كريم» ناميدند در سن 89 سالگي درگذشت.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، قاري بين‌المللي قرآن كريم «ابوالعينين شعيشع» شامگاه پنجشنبه گذشته در سن 89 سالگي درگذشت.

«ابوالعينين شعيشع» رئيس انجمن قراء مصر متولد شهر «بيلا» در استان «كفرشيخ» مصر در سال 1922 بود و در دوران كودكي حافظ كل قرآن شد و در سال 1936 در شهر «المنصوره» به شهرت رسيد.

وي در سال 1939 در راديو قاهره به تلاوت قرآن مشغول شد و در نيمه دهه 40 ميلادي روش خاص خود را در تلاوت قرآن اتخاذ كرد؛ وي اولين قاري است كه در مسجد الاقصي به قرئت قرآن پرداخت.

«ابوالعينين شعيشع» در اكثر كشورهاي دنيا از جمله عراق، سوريه و ايران تلاوت كرد و در آغاز دهه 60 ميلادي به بيماري‌اي مبتلا شد كه مدتي نتوانست قرائت كند.

وي در دهه هفتاد تلاش خود را براي ايجاد انجمن قراء مصر دنبال كه در اين كار بزرگان چون «شيخ محمود علي البناء» و «شيخ عبدالباسط عبدالصمد» او را همراهي كردند و در سال 1988 وي به عنوان دبير اين انجمن انتخاب شد.

«ابوالعينين شعيشع» عضويت شوراي عالي امور اسلامي مصر، رياست موسسه بين‌المللي حفظ قرآن كريم و عضويت كميته عالي قرآن كريم وزارت اوقاف مصر را بر عهده داشت و در طول حيات خود نشان‌هاي عالي كشورهاي لبنان، سوريه، فلسطين، تركيه، سومالي، پاكستان،‌امارات و برخي كشورهاي ديگر اسلامي را دريافت كرد.

وي كه از دوستداران اهل بيت(ع) بود، يكي از علاقه‌مندان جدي انقلاب اسلامي و به‌ويژه مقام معظم رهبري به حساب مي‌آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامي در توصيف شعيشع وي را «پير قرآن كريم» و «كسي كه عمرش را با قرآن گذرانده است» ناميده‌اند.

* برگزاري مراسم عزا بدون حضور نمايندگان الازهر

بنابر گزارش پايگاه خبري اليوم السابع، مراسم عزاي اين استاد برجسته قرآن كريم روز گذشته در مسجد «خلفاي راشدين» با حضور خانواده، مريدان و برخي از قراء مصر برگزار شد.

اين روزنامه در خبر خود اعلام كرد اين مراسم بدون حضور نماينده‌اي از سوي شوراي نظامي حاكم، شيخ الازهر، مفتي اعظم مصر، وزارت اوقاف مصر، و همچنين در غياب جريان‌هاي اسلامي از جمله «اخوان المسلمين» برگزار شد.

در عين حال در اين مراسم «شيخ محمود صديق المنشاوي»، «شيخ محمود الطبلاوي» «شيخ حسن المرعب» از قراء لبناني و همچنين نمايندگاني از سفارت عربستان سعودي حضور داشتند.
عدم حضور مقامات بلندپايه سياسي و ديني مورد انتقاد شديد خانواده استاد الشيعيع واقع شده است و نوه وي گفته است كه اين امر به معني نابودي ارزش‌هاي ديني است.

* «شيخ محمود الطبلاوي» جانشين شعيشع شد

بنابر اين گزارش «شيخ محمود الطبلاوي» پس از استاد ابوالعينين شعيشع رئيس انجمن قراء مصر شد؛ وي قاري مسجد جامع الازهر مصر است و روش خاص و مكتب ويژه‌اي در قرائت قرآن دارد.
وي متولد 14 نوامبر 1934 در منطقه «ميت عقبه» در استان «جيزه» مصر است كه «محمود السعدني» كتاب «شيخ طبلاوي آخرين دانه تسبيح قراء عظام» را درباره وي نوشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
خدا رحمتش کنه . صدقه جاریه با صداش خودش بجا گزاشت که تا مدتها دلهای مومنین رو به نور قرآن نورانی خواهد کرد .
خدایش بیامرزاد......
واقعآ حيف شد. عالم اسلام استادي گرانبها را از دست داد.خداون ايشان و همه خدمتگزاران به قرآن كه ديگر در بين ما نيستند را غريق رحمت كند. شادي روحش صلوات
شاید بد نباشد بدانید آیه ای که مدام از تلویزیون می شنوید که یک نفس میخواند:
ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم و یبشر المومنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجرا کبیرا
توسط این قاری مرحوم خوانده شده که الحق یادگاری گرانقدر است.
روحش شاد
تحمل رفتن كساني كه با صدای خود دنیا را تسخیر می کنند سخت است. استاد شعیشع صدایی آسمانی داشت و بعد از سال ها دوری از آسمان به خانه خویش بازگشت.
استاد عزیز سلام ما را به قاریان به یاد ماندنی چون عبدالباسط،‌مصطفی اسماعیل و شحات محمد انور برسان
خدايش اورا با ابرار محشور كند صداي محزون ودلنشيني داشت اميد آنكه راديو قرآن وشبكه قرآن تلاوتهاي بر جسته ومجلسي ايشان را بيشتر پخش كند
پیشنهاد می شود مجلس ختمی در ایران از سوی مجمع القرای ایران نیز برگزار گردد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار