بازدید 13585

تأسیس سفارت تل آویو در نزدیکی مرز ایران

در جریان سفر به ترکمنستان مسائل مربوط به چگونگی افتتاح سفارت در عشق‌آباد را بررسی کردیم و آقای «شاه محمد دوردیلی‌اف» شهردار عشق‌آباد که پیشتر وزیر مسکن ترکمنستان نیز بوده است، چند ساختمان را در عشق‌آباد برای انتخاب به عنوان محل و مقر سفارت اسرائیل پیشنهاد کرد.
کد خبر: ۱۷۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱ 18 June 2011
معاون مدیرکل اروپای مرکزی و اوراسیای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سفر اخیر خود به عشق‌آباد، موضوع انتخاب ساختمانی برای سفارت تل‌آویو در ترکمنستان را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «پینهاس آویوی» معاون مدیر کل اروپای مرکزی و اوراسیای وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی که در راس یک هیأت سیاسی در روزهای 12 تا 15 ماه ژوئن سال جاری میلادی به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان سفر کرده بود، پس از بازگشت از این سفر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری IzRus ضمن اعلام این مطلب گفت: «اسرائیلی‌ها انتخاب ساختمان مناسب برای افتتاح سفارت تلآویو در عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان را در جریان این سفر بررسی کرده‌اند.»

وی افزود: «در جریان سفر به ترکمنستان مسائل مربوط به چگونگی افتتاح سفارت در عشق‌آباد را بررسی کردیم و آقای «شاه محمد دوردیلی‌اف» شهردار عشق‌آباد که پیشتر وزیر مسکن ترکمنستان نیز بوده است، چند ساختمان را در عشق‌آباد برای انتخاب به عنوان محل و مقر سفارت اسرائیل پیشنهاد کرد.»

آویوی تصریح کرد: شهردار عشق‌آباد برای افتتاح سفارت اسرائل در ترکمنستان تلاش زیادی کرده است.

این پایگاه خبری یهودیان روسیه که وابسته رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه با انتشار گزارشی تحت عنوان «اسرائیل در نزدیکی مرز با ایران سفارت خود را دایر می‌کند» به نقل از آویوی نوشت: «ما برای بررسی بیشتر مسائل و پیشنهادهای «یووال فوکاس» رئیس بخش «اوراسیا2» که مسائل کشورهای آسیای مرکزی را در وزارت امور خارجه اسرائیل دنبال می‌کند، هیأتی را به عشق‌آباد اعزام کردیم تا مسائل مذکور را در ترکمنستان پیگیری کند.»

معاون مدیر کل اروپای مرکزی و اوراسیای رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد: سفر به ترکمنستان و استقبال از هیئت این رژیم در عشق‌آباد بسیار خوب بوده است.
آویوی همچنین با اشاره به مذاکرات این هیئت با مقامات وزارت خارجه، وزارت اقتصاد آب و وزارت کشاورزی و دانشکده روابط بین‌المللی وزارت‌امورخارجه ترکمنستان، نتایج این مذاکرات را مثبت و سازنده توصیف کرد.

وی گفت: ما برای آشنایی بیشتر، وزرای اقتصاد آب و کشاورزی ترکمنستان را برای انجام سفر به تل‌آویو دعوت کردیم.

معاون مدیر کل اروپای مرکزی و اوراسیای رژیم صهیونیستی افزود: ما امیدواریم که با توجه به تماس‌های خوب با دولت ترکمنستان، تا اواخر سال 2011 میلادی مذاکرات دوجانبه در سطوح عالی‌تری برگزار شود.

پینهاس آویوی معاون مدیر کل اروپای مرکزی و اوراسیای رژیم صهیونیستی در جریان سفر خود به عشق‌آباد تاکید کرده بود که تل‌آویو قصد دارد حضور خود در ترکمنستان را گسترش دهد.
به نوشته رسانه های ملی ترکمنستان این مقام بلند پایه رژیم صهیونیستی در سفر به عشق‌آباد از عزم جدی تل‌آویو برای گسترش همه‌جانبه مناسبات با ترکمنستان خبر داد.

مقام رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه سفر به عشق‌آباد و نیز مذاکراتی که در محل وزارت امور خارجه ترکمنستان انجام گرفت، نتایج مطلوبی داشته است، از رئیس جمهور و سایر مقامات عالی رتبه ترکمنستان قدردانی کرد.

آویوی گفت: شرکت‌های اسرائیلی قصد دارند حضور خود در بازار ترکمنستان را گسترش دهند و برای تحقق این امر شرایط و امکانات مطلوبی وجود دارد و این فرایند در توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین 2 کشور، از اهمیتی فزاینده برخوردار است.

وی در جریان سفر خود به عشق‌آباد در محل وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد آب، شهرداری عشق‌آباد و دانشکده روابط بین‌المللی وزارت امور خارجه ترکمنستان، ملاقات‌های جداگانه‌ای را با مسئولان نهادهای مذکور انجام داد.

رسانه‌های بین‌المللی و رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه خبری IsRus وابسته به یهودیان روسیه، پیش از این سفر، در گزارش‌های خود نوشتند که پیگیری مسئله افتتاح سفارت و تعیین سفیر در عشق‌آباد از مهمترین اهداف سفر هیئت وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به عشق‌آباد است.

این در حالی است که از سال 2009 تا‌کنون، رژیم صهیونیستی در چندین نوبت تلاش کرده است سفارت خود در عشق‌آباد را افتتاح کند، اما این امر تاکنون عملی نشده است و تل‌آویو فاقد سفارتخانه و سفیر مستقل در عشق‌آباد است.

کارشناسان از قصد رژیم صهیونیستی برای نفوذ در کشورهای مسلمان‌نشین از طریق بازگرداندن یهودیان به آسیای مرکزی، به منظور تامین منافع مورد نظر مقامات تل‌آویو خبر می‌دهند.
احتمالا رژیم صهیونیستی برای اجرایی کردن این هدف از یهودیانی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق به فلسطین اشغالی انتقال یافتند، استفاده خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند: یکی از دلایل اصلی عدم موافقت دولت ترکمنستان، بویژه شخص رئیس جمهور این کشور با افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در عشق‌آباد، مجاورت با جمهوری اسلامی ایران و داشتن روابط حسنه با تهران است.

به اعتقاد این تحلیلگران، در صورت افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان، با توجه به سیاست‌های ماجراجویانه مقامات تل‌آویو، به احتمال زیاد، مناسبات حسنه تهران عشق‌آباد که ارزش مبادلات اقتصادی 2 کشور در سال گذشته میلادی بیش از 3 میلیارد دلار بود را دچار چالش خواهد کرد، و همین امر سبب شده که دولتمردان ترکمنستان تاکنون از تن دادن به خواست رهبران رژیم صهیونیستی خودداری کنند.

ولی آیا دولتمردان ترکمنستان خواهند توانست همچنان در مقابل تهدید، تطمیع و وسوسه‌های رهبران رژیم صهیونیستی مقاومت کنند تا بتوانند همچنان مرزهای خود با جمهوری‌ اسلامی ایران را به عنوان یکی از امن‌ترین مرزهای بین‌المللی در بین کشورهای منطقه، حفظ کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار