بازدید 67484
بررسی تحلیلی جنایت خمینی شهر اصفهان -2؛

مردم، هم «هیچکاره» و هم «قربانی» در روند دستگیری شروران

شرور از نوع ایرانی اش، می رباید، تجاوز می کند، فیلم می گیرد و فیلمش را هم بلوتوث می کند و شب که تلویزیون را نگاه می کند، می بیند هیچ خبری نشده است و شنیع ترین جنایت ها نسبت به نوامیس مردم بازتاب خبری در تلویزیون نداشته و در عوض گزارشگر صدا و سیما از لندن، گزارشی انتقادی از کوچه ای از لندن فرستاده که خوب برف روبی نشده و نگران است که مبادا مردم انگلیس زمین بخورند!
کد خبر: ۱۷۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱ 18 June 2011
سرویس «تابناک» اجتماعی ـ در ادامه بررسی حواشی و پس لرزه های جنایت وحشتناک خمینی شهر اصفهان، این بار خبرنگار «تابناک» به موضوعی جدید پرداخته است.

در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا، همواره از مردم برای دستیابی به اطلاعات لازم برای دستگیری مجرمان خطرناک کمک می گیرند، متأسفانه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از این روش که فواید بسیاری دارد، به دلایلی ناموجه استفاده نمی کنند: نه از انتشار عکس مجرمان خطرناک فراری خبری هست، نه سایتی که تصاویر آنان را در اختیار مردم گذارد، نه آدرس ایمیلی که مردم بتوانند با خیال راحت، اطلاعات خود را برای مسئولان ذیربط بفرستند و البته صدا و سیما هم که به عالم خودش دلگرم است.

مسئولان قضایی و انتظامی پس از حادثه شرم آور و تکان دهنده حمله چهارده نفری عده ای شرور به یک مهمانی و تجاوز گروهی به زنان و دختران، اعلام کرده اند که تعدادی دستگیر شده و  دیگر متهمان فراری کاملا از سوی پلیس شناسایی شده اند و بیشتر آنان از افراد سابقه دار هستند.

بنابراین، پلیس تصویر آنان را در اختیار دارد؛ اما به روش چهل سال پیش می خواهد صرفا با تحت نظر قرار دادن ارتباطات و محل های رفت و آمد، آنان را دستگیر کند و به اشتباه و بر خلاف عرف معمول در دنیا برای دستگیری مجرمان خطرناک، از شیوه اختفای کامل ـ که برای ردیابی و دستگیری جاسوسان به کار گرفته می شود ـ استفاده می کند.

با جستجوی کلمه «Most Wanted Fugitives» در اینترنت، می توان سایت های پلیس در کشورهای گوناگون را دید که از مردم کشورشان برای دادن اطلاعاتی از مجرمان فراری کمک می گیرند.

اینکه چرا دنیا ده ها سال است به این روش روی آورده است، هم به خاطر منافع بسیار آن است و هم این که در جریان نگذاشتن مردم، به سادگی آنان را تبدیل به قربانیان از همه جا بی خبر جنایات آینده جانی می کند.

برخی از فواید کمک خواستن از مردم برای دستگیری مجرمان خطرناک که در ایران اجرا نمی شود، از این قرارند:

1. این کار عرصه را بر فعالیت های آینده مجرم بسیار تنگ می کند (اگر تصاویر سه متهمی که به تازگی در زاهدان دستگیر شدند، بارها و بارها از طریق صدا و سیما منتشر شده بود، آیا آنها می توانستند تا زاهدان بروند)؟

 2. مردم اهتمام مسئولان کشورشان برای دستگیری هر چه زودتر مجرمان فراری را به روشنی لمس می کنند، به ویژه آنکه با تعیین جایزه های کلان، این امر بهتر احساس می شود.

3. فشار افکار عمومی باعث می شود مسئولان قضایی و انتظامی برای دستگیری و سپس مجازات مجرمان تلاش مضاعفی از خود نشان دهند.

4.هرچند این کار به تلاش بیشتر مجرم فراری برای اختفا منجر می شود ولی با توجه به اینکه میلیونها نفر در تعقیب وی هستند دستگیری بسیار زودتر صورت می گیرد.

5. وقتی تصویر و اطلاعات متهم منتشر نشود، مجرم فرصت بیشتری برای تهدید قربانی یا خانواده او برای انصراف از پیگیری شکایت می یابد.

با صد افسوس، اشتباه آشکاری که پلیس و مسئولان قضایی ما می کنند، این است که می پندارند هدف اصلی، «دستگیری» متهم است؛ بنابراین، اصل نخست برای آنان این است که مجرم تا جایی که می شود، متوجه نشود در تعقیب او هستند تا دستگیری وی راحت تر انجام شود؛ بنابراین، تنها پس از آنکه جستجوی طولانی پلیس ـ که گاه ممکن است تا یکی دو سال طول بکشد ـ به جایی نرسید، نسبت به انتشار تصویر وی اقدام می کنند (که البته در کشور ما در این مرحله هم به ندرت چنین کاری صورت می گیرد). در واقع پلیس ما، هدف و وسیله را با هم درآمیخته و گمان می کند هدف نخست و اصلی، «دستگیری»  مجرم است.

دستگیری مجرم، وسیله ای است برای افزایش امنیت مردم، و انتشار عکس مجرم دامنه فعالیت هایش را بسیار محدود می کند و خود به خود هدف اصلی یعنی به خطر نیفتادن امنیت مردم تأمین می شود؛ بنابراین، حتی اگر دستگیری وی به تعویق افتد ـ که معمولا نمی افتد ـ ضرری متوجه جامعه نمی شود. چنانکه خواهیم دید مجرمی که به مردم معرفی شده و سه ماهه دستگیر می شود، ضررش برای مردم بسیار کمتر از مجرمی است که در ظرف ده روز دستگیر می شود، ولی مردم از وجود او بی خبرند.

مهمترین فایده این نوع اطلاع رسانی این است که وقتی شروران دیگر ببینند، انجام یک جرم به انتشار تصویر آنان در عرض چند ساعت در همه جا از جمله تلویزیون منجر می شود، ترس در دلشان حاکم می شود. شرور از نوع ایرانی اش، می رباید، تجاوز می کند،  فیلم می گیرد و فیلمش را هم بلوتوث می کند و شب که تلویزیون را نگاه می کند، می بیند هیچ خبری نشده و شنیع ترین جنایت ها نسبت به نوامیس مردم بازتاب خبری در تلویزیون نداشته و در عوض، گزارشگر صدا و سیما از لندن گزارشی انتقادی از کوچه ای از لندن فرستاده که خوب برف روبی نشده و نگران است که مبادا مردم انگلیس زمین بخورند! روشن است که شرور وقتی می بیند آب از آب تکان نخورده است ـ ولو آنکه در واقع پلیس در تعقیب او باشد ـ برای کارهای شنیع تر جرأت پیدا می کند.

برخی به اصطلاح کارشناسان گمان می کنند، انتشار تصاویر متهمان، آرامش روانی و احساس امنیت مردم را به هم می ریزد که این هم استدلالی است کاملا باطل.
 
نخست: این روش در بسیاری کشورها اجرا می شود و در عین حال، مردم احساس امنیت بسیار بالایی دارند که یکی از شواهد آن علاوه بر اظهارات صریح مردم آن کشورها، دختران تنهایی است که به وفور در خیابان های کاملا خلوت با لباس هایی آزاد در ساعات پایانی شب به دویدن می پردازند.

دوم: آیا حال که به این روش عمل نشده، مردم ما احساس امنیت بالایی دارند؟ مدعیان، سری به مدارس دخترانه بزنند. بنا بر قانون، مردم معمولا فرزندان خود را در مدارس محل زندگی شان نام نویسی کرده اند. خیل خانواده هایی که در هنگام تعطیلی مدارس به مدرسه می روند و دل آرام نیستند که دخترشان ـ و حتی پسر آنان ـ راه چند صد متری مدرسه و خانه را به تنهایی بروند، ناشی از چیست؟ این یکی از شاخص هایی است که نشان می دهد احساس امنیت در جامعه به چه میزان است و البته خود مقامات نیروی انتظامی، پیشتر اذعان کرده اند که احساس امنیت در جامعه ما از خود امنیت کمتر است.

سوم: فرض کنیم با پخش خبر یک جنایت هولناک و پخش تصاویر متهمان، آرامش فکری بخشی از مردم از بین برود. آیا برای مردم «تشویش اذهانشان» مهمتر است یا «تجاوز به ابدانشان»؟

حال ببینیم بی خبر گذاشتن مردم از وجود مجرمان خطرناک چه پیامدهایی دارد. وقتي کودک رباي متجاوز مرودشتي در سال 80، چند دختربچه را با موتور گازي ربود و خانواده‌هاي آنان را به خاک سياه نشاند، پليس با وجود آنکه پس از مورد «سوم»، از ماجرا آگاه بود، حتي يک هشدار محلي اعلام نکرد و تنها پس از دستگيري مجرم پس از دو سال از ماجرا پرده برداشت. البته در اين زمان، شمار قربانيان به 46 مورد رسيده بود! (ايسنا، 9 مهر ماه 82).

شايد بخت با مرودشتي‌ها همراه بود، از اين جهت که پیش از آنکه رقم قربانيان سه رقمي شود، مجرم دستگير شد، زیرا در مورد ديگر، پليس درباره بهزاد، رباينده 340 دختر نوجوان و متجاوز به عنف به 170 نفر از آنان، پیش از دستگيري وي لب به سخن نگشود (فارس، 20 تير ماه 1385). در سال 85 فرمانده وقت نيروي انتظامي اصفهان درباره همین پرونده (تجاوز به 170 دختر نوجوان) چنين گفت: اين پرونده ما را پير كرد و وقت زيادي صرف دستگيري اين فرد شد (کيهان، 21 تير ماه 1385).

اين گرگ صفت هيچ يک از قربانيان را نکشته بود و بنابراين، پليس از همان موارد اول مي‌توانست با هشدار، تصوير چهره نگاري شده او را ضمن پخش در ميان گشت هاي پليس در اختيار هفتاد ميليون ايراني گذارد. در اين صورت، هم تعداد قربانيان بسيار کمتر بود و هم کسي در اين ميان پير نمي‌شد. همين رويه خبررساني ـ و در واقع خبرنرساني! ـ درباره خفاش شب در تهران، مرد عنکبوتي در مشهد، رتيل کودک آزار در تجريش و همه موارد مشابه تکرار شده و مي‌شود.

مثال زیر سیاست کنونی نیروی انتظامی در دستگیری مجرمین را روشن تر می کند.

فرض کنیم که در یک کلاس درس، عقربی چند دانش آموز را نیش زده است. بعد آگاه شویم قضیه از این قرار بوده است که معلم مدرسه، عقرب را در زیر صندلی دانش آموزان دیده اما منتظر فرصت مناسبی بوده که آن را به دام اندازد و در این فاصله، چند کودک قربانی شده اند، با این استدلال که معلم نمی خواسته با اعلام وجود عقرب در کلاس، آرامش روانی شاگردان را به هم بزند. آیا این استدلال که به دام انداختن عقرب به منظور حفظ آرامش دانش آموزان باید در خفای کامل انجام می شد پذیرفتنی است؟!

اعتراض کاملا نامعقول نماینده مردم خمینی شهر ـ که چرا خبر تجاوز دسته جمعی در اطراف اصفهان رسانه ای شد ـ ناشی از همین منطق نادرست است که هدف اصلی را به جای امنیت مردم، دستگیری متهمان می داند و ناآگاهانه ناموس مردم را تبدیل به موش آزمایشگاهی می کند که باید در روند دستگیری مجرمان فراری قربانی شود. معلوم نیست که اگر خبر تعرض در خمینی شهر اعلام نمی شد، این متجاوزین به جای پنهان شدن، با خیال راحت در همین چند روز چند خانواده دیگر را به خاک سیاه نشانده بودند. 

اطلاع رسانی با پخش تصاویر مجرمان خطرناک فراری، یکی از ده ها کار لازمی است که باید برای مقابله با شروران انجام شود. نمی توان انکار کرد که با روش های موجود در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و همچنین نقش منفعلانه صدا و سیما ـ که بسیار بیش از آنکه به دنبال تأمین امنیت مردم باشد به دنبال آن است که بگوید چقدر سایر نقاط دنیا ناامن است وچقدر همه جای ما امن است ـ  تکرار آنچه در اصفهان اتفاق افتاد، هرگز دور از انتظار نیست.

مسئولان محترم! با پخش نکردن تصاویر شروران فراری مردم نخواهند گفت عجب مملکت امنی داریم؛ اخبار ناامنی درباره تجاوز و زورگیری و آدم ربایی، همواره دهان به دهان می گردد.  اقدام اولیه و اجتناب ناپذیر برای آنکه مردم اهتمام مسئولان نسبت به امنیتشان را لمس کنند و  برای آنکه بدانند طعمه های بی دردسر در روند دستگیری متهمان نیستند و برای آنکه شروران، کشورمان را دیگر با جنگل اشتباه نگیرند، آن است که مردم با اطلاع رسانی های سریع و همه جانبه در روند دستگیری شروران خطرناک شرکت داده شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴۵
تابناک این توییییییییییییییییییییییییی؟؟؟
دل و جرات پیدا کردی؟؟
افرین، احسنت، احسنت
خدا نگذره از مسوولان غیرکارشناس مملکت ما که اکثرشون میدونن لایق پستی که گرفتن نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
خداوند به مسئولین این مملکت انصاف دهد
باسلام و تشكر از مقاله ارائه شده و درخواست پيگيري مستمر و مكرر سايت محترم تابناك جهت به ثمر رساندن اين مقوله در نيروي انتظامي و قوه قضائيه.
بالاخره ما دو کلمه حرف حساب هم تو این وبسایت دیدیم
آفرین.
واقعا مقاله جالبی بود.
بعد میگن چرا تو ایران خانواده ها همه اش پسر دوست دارن؟ معلومه امنیت برای دخترا پایینه
این یعنی دو کلمه حرف حساب ولی متاسفانه مسئولین ما علاقه چندانی به اطلاع رسانی درست ندارند و سعی میکنند لاپوشانی کنند که مبادا با اطلاع رسانی در این موارد احیاناً زیر سوال بروند! ولی باید در آخر اینرا قبول کنند که دانستن حق مردم است و این دانستن در انتها به نفع همه است.
آفرین
مرحبا به نویسنده این مطلب، واقعا از شجاعت و صداقت او لذت بردم
پاسخ ها
SABA
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
دعا کنیم این شجاعت و صداقت به همه نویسنده های تابناک در هر بخش خبری سرایت کنه انشالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
البته مهم تر از شجاعت و صداقت نویسنده عزیز به درک و فهم ایشون هم باید درود فرستاد....
بسيار عالي و منطقي بود-با تشكر
گیر نده برادر من دیگه. گفتن خوب فضیه چی بوده، تقصیر خود صاحب باغ بوده!!
پاسخ ها
ناصح
| - |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
مقاله ای به این زیبایی کمی غیرت و انسانیت را در شما ناشناس محترم برنمی تابد. از سایت های موجود کمتر مقاله ای به این صداقت و شجاعت دیده بودم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
برات متاسفم
ناشناس
| Iraq |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
البته تقصیر صاحب باغ بوده سگ نبسته بود به دیوار ها یا به نرده های باغ برق وصل نکرده راست می گی حق با تو و آن جنایتکاران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
برو املاتو درست کن بعد بیا حرف مفت بزن.
قضیه نه فضیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
لطفا يكبار ديگه متن را با دقت لطفا با دقت بخوان اصلا صحبت از مقصر و غيرمقصر نيست.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
بابا این داره مسخره میکنه
میگه یعنی جای اینکه برن اوباشو دستگیر کنن یقه صاحب باغو گرفتن...
آخه چرا اول منفی میدین بعدا فکر میکنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به علامت تعجب آخر جملش دقت کنین...
ناشناس دوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
بابا این ناشناس به طعنه گفته حرف رو!!! منفیندین اینقد.
" گزارشگر صدا و سیما از لندن گزارشی انتقادی از کوچه ای از لندن فرستاده که خوب برف روبی نشده و نگران است که مبادا مردم انگلیس زمین بخورند! " ، اين تيكه ات منو كشته ، بابا تو ديگه كي هستي ، دست شيطون و از پشت بستي (با ريتم بخونيد ، بدون حضور عوامل منكرات و راپل كار ها !!!)
شما خودتون هم كه تصاوير رو با چشم بند چاپ كرديد. خودسانسور نباشيد خوب و اول از خودتان شروع كنيد.
مدیر پایگاه کابر محترم تصاویر را تابناک فیلتر نکرده بلکه از ابتدا به این گونه بوده است
ای ول تابناک، واقعا ایده خوبی هست
یک مطلب درست در این سایت باشه همینه !
اين فاجعه كمر مردم ايران را شكست. شرم آوره، همه خوابيم
مقاله جالبی بود و بنده کاملا موافقم اما لازم به ذکر است تا زمانیکه متاسفانه یه عده افراد در شهر های دیگر این جنایت 14 نفره را به کل شهر نسبت می دهند و کل مردم ولایی خمینی شهر را زیر سوال می برند گاهی اوقات باید به نماینده مردم خمینی شهر هم حق داد!!!!!!!!!!!
ا تویی مستشار نه نه ببخشید تابناک تویی بابا منو تو این شرایط چرا قرار میدین
نا بابا تابناك هم يه چيزايي را بلده!!!!
مقاله فوق العاده بود.آقا این مسئولان ما کی سر از برف بیرون میاورند، خدا عالم است.تا کی شاهد این بی تدبیری های مسئولان نیروی انتظامی و قضایی باشیم.چرا مشکلات را زیر بنایی حل نمی کنند،چرا مسایل را ریشه ای تحلیل نمی کنند.وقتی هم حل می کنند کار از کار گذشته. این همه روانشناس و جامعه شناس چه کاره اند.دانشگاهها سالی صد هزار-صد هزار دانشجو تحویل جامعه میدهند.یعنی دوتا نخبه توی اینها نیست یا اینکه آب از سر چشمه ...!نقش صدا و سیما هم هیچ،فقط بگذار تحلیل فیلم و سریال و برنامه هفت و نود الی ماشاءا...،آفتابه و لگن هفت دست،شام و نهار هیچی.
بابا تابناگ این حرفها از تو بعیده افرین
چه عجب دو كلمه حرف حساب !!
باید خمینی شهری باشی تا ببینی این اتفاق چه تاثیری روی شما می گذارد.
من هم با نویسنده موافقم. حرف حساب زده است
بابا دمت گرم از گزارشت و واقعا مرسی
بسیار عالی بود. ای کاش اینگونه مسایل و بررسی و تحلیل آنها را به جای و یا در کنار شبکه فارسی بی بی سی و یا من و تو می توانستیم در صدا و سیمای خودمان هم شاهد باشیم.
چه عجب بین این همه خبر خاله زنکی یه مقاله هم دیدیم که به درد مردم و اصلاح امور کشور بخوره.
واقعا به نکته خوبی اشاره شده
در متن گزارش از تحت نظر قرار دادن ارتباطات و محلهای تردد مجرمان توسط مامورین پلیس سخن به میان آمده است این در حالی است که در تبریز می گویند برو متهم را پیدا کن بعد بیا ماشین بگیر و ما مامور بدهیم و بروید دستگیر کنید
به به....آفرين به تابناك...اين آخري ها يه چيزايي مينويسين آدم كيف ميكنه...متحول شدينا
با سلام خدمت تابناک و نویسنده مطلب
حدود دو سال پیش فرزند شهید مطهری یعنی آقای محمد مطهری دقیقا عین مقاله فوق را در سایت خود شما منتشر کرد اگر آن روز ما مردم پی اش را می گرفتیم یا مسئولین مربوطه کمی بیشتر به این پیشنهادات فکر می کردند این حال و روز فعلی مان نبود . اگر با همین روش ادامه دهیم تا دوسال دیگر فارسی وان خانواده ها را نابود می کند (نقل از مسئولین) بعد این افرادی که معنویاتشان توسط ماهواره تضعیف شده (نقل از مسئولین) می آیند یک گوشه ای از یک باغی با وضعی نامناسب و زننده که بسیار تحریک آمیز است (نقل از مسئولین) میهمانی برگذار می کنند و لهو و لعب و شرور رهگذری که نزد نیروی انتظامی پرونده دارد (نقل از مسئولین) این وضع را می بیند و بعد کمی تحریک می شود به دوستانش زنگ می زند چه نشسته اید اینجا یک سری افراد تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای ، مجلس لهو و لعب راه انداخته اند بیایید تا فرصت از دست نرفته ... بعد اراذل و اوباش شناسنامه دار که تصادفا ول می چرخند فرار می کنند تا بازی دزد و پلیس راه بیاندازند. چند وقت دیگر با زحمات پلیس همه شان دستگیر می شوند و وسط میدان مرکزی شهر ، به دار آویخته می شوند مردم هم فراموش می کنند تا پرونده بعدی که خوراک خبری صفحه حوادث روزنامه ها خواهد شد و سرگرمی مردم کوچه بازار .
با این وضع اقتصاد و هجمه فرهنگی دشمنان و آمار درخشان اشتغال و ازدواج و طلاق ، اگر اگر امروز جلوی این قضیه گرفته نشود فردای سیاهی در انتظار ما و نوامیسمان خواهد بود . یادمان باشد قربانیان تجاوز (بخوانید آزار و اذیت شاید کمتر اعصابتان خرد شود) همه شان بی حجاب و بدحجاب نبوده اند بسیاری از آنها نیز محجبه و عفیف و مومن بوده اند بخاطر خودمان هم که شده یک فکری بکنیم شاید شش ماه دیگر خیلی دیر باشد و آنموقع روزنامه ها درباره حادثه ای که برای خانواده خودمان رخ داده مشغول قلم فرسایی باشند....
برای آنکه شروران، کشورمان را دیگر با جنگل اشتباه نگیرند آن است که مردم با اطلاع رسانیهای سریع و همه جانبه در روند دستگیری شروران خطرناک شرکت داده شوند.
احسنت - بسيار عالي بود.منصفانه و غيرگروهي و به دور از پيشداوري و برچسب زدن و شيوا و رسا
چند وقتي بود مقاله درست علمي - اجتماعي در اين وب سايت ها نخونده بودم . اين نحوه برخورد براي مدرسان و دانشجويان علوم اجتماعي و علوم تربيتي هم سرمشق است.
اي كاش مي شد اين مقاله را در چند بخش ديگرش ادامه داد مخصوصا وظايف اصلي سيما و آنچه در وضع موجود عمل مي كند و يا مسير رواني كه مجرم در دو مدل اعلام و عدم اعلام به مردم طي مي كند.
مردم هوشيار ايران منتظر اينگونه مقالات در اينجا و آنجا تحقيق مي كنند پس باز هم بنويسيد
تابناک آفتاب از کدوم ور در اومده!؟ یک مدته داری حرف دل ما رو میگی!! مقاله خوبی بود..ادامه بده تابناک جان.
مشکل اینه که پلیس همیشه می خواد بگه همه چی آرومه و همه خوشحالن
احسنت بسیار عالی بود. آفرین
بازگشت تابناك به جرات و جسارت مبارك
برادر من شما خودت جرات نداري عكس واضح از اين اشخاص رذل توي سايتت بگذاري (عكسشون را نامشخص كردي) صدا و سيما كه اصلا وظيفه اي در قبال تشويش افكار عمومي نداره
تابی جون شجاع شدی؟؟؟پشتت به جای جدیدی گرم شده؟؟؟
اولش 20 نفر بودند بعد شد 17 نفر بعد 15 نفر حالا هم 14 نفر؟
آخر چند نفر بودند؟
ممنون از تحلیل زیبایی که انجام دادید.
سعی کنید که این موضوع رو به گوش مسئولین برسونین
تابناک غصه نخور ؛ متجاوز و مورد تجاوز قرار گرفته از یک قماش هستند زیادی خودتو ناراحت نکن .
عالی بود و حساب شده
اینو میگن انتقاد درست و حسابی
تابناک دمت گرم ! ای ول داری بازم به شما که در این باره چند تا مقاله دادی و موضوع را بدون رودرباستی پیگیری .

تابناک آگه از این اشرار عکس داری منتشر کن ! صدا و سیما که دیگه خیلی وقته بهش امیدی نیست !
مطلب بسیار خوبی بود متاسفانه اشکال از مسئولین ما می باشد . مطالب زیادی در این خصوص در مطبوعات نوشته شده :کسی که میلیاردی وام گرفته و نداده آزاد است و نباید نامش برده شود ولی آنکه مبلغ کمی برده براحتی نامش را اعلام میکنند !! شخصی به چندین نفر تجاوز می کند آزادش می کنند!! شخصی که به اعدام محکوم شده را به مرخصی می فرستند!! با سندمالکیت جعلی جنایتکار را برای کار بعدی به مرحصی می فرستند!! و . . . .
با سلام
من در هلند زندگی می کنم کاملا با نظر شما موافقم. مخصوصا این استدلال که چرا یک خانم تنها در اخرین ساعات شب به راحتی می تواند در خیابان حرکت کرده و هیچ کس جرات کوچک ترین تهدید اون را ندارد. ولی در مملکت ما استدلال می شود که چون وضعیت حجاب اونها نامناسب بوده باعث تجاوز به اونها شده است.
ما اصولا الگوبرداری مناسب از راه کارهای کشورهای پیشرفته را کار غلطی می پنداریم و تصور می کنیم روشهای خودمان از همه روشها برتر است!
خدايا با همه گناه كاريام....هر موقع فكر ميكنم به اين حادثه انوقدر خشمگين ميشم كه فقط تو ميتوني ارومم كني......
عدم اطلاع رساني ، ناشي از اين نيست كه متهم نداند پليس در تعقيب اوست بلكه هدف اين است كه مملكت را امن و عاري از اين مسائل جلوه دهند
امروز در روزنامه اي خواندم فردي كه به دختري 8 ساله در سال 88 در نيريز فارس تجاوز كرده بود اعدام شد. لطفا پيگيري كنيد در شهري مثل نيريز چند پرونده مهم تر از اين وجود دارد كه بايد دو سال طول بكشد تا به نتيجه برسد.
خدا مي داند مطلب تان را با گريه خواندم .
شما اینگار تو باغ نیستی ها!!
تو این وضع اگه بخوان عکس پخش کنن که تلویزیون باید کلا برنامه های دیگشو تعطیل کنه که بابا!!
خیلییییییییییییی خوووووووب بود!
اگر برای این حادثه یک هفته عزای عمومی هم اعلام بشه بازم کمه. آیا فکر کردید چه بر سر زنها و مردها در آن شب رفته
تا زمانیکه مسئولین مثل کبک سر زیر برف کنند وخود را به خواب بزنند وهر انتقاد دلسوزانه ای را سیاه نمایی جلوه دهند واگر جوانی خدای ناخواسته خدای ناخواسته زبانم لال به این دولت کریمه انتقاد بکند،به وضع امنیت انتقاد کند،به اقتصاد ومعیشت انتقاد کند مارک کافر بودن چسبیده شده وآویزه گردن می شودواوضاع سروسامان نمی یابد.در اهواز باید شبها دربهای منازل را سه قفله کنند.روز روشن به مردم حمله می کنند ودزدی می کنند وکسی هم جرات ندارد به زبان بیاورد
بسيار اتفاقات ناگواري مي افتد كه به دلايل فرهنگي زنان از پيگيري آن امتناع مي ورزند ، اگر تصاوير اين افراد كثيف در تلويزيون و ايترنت منتشر ميشد تا كنون مابقي هم دستگير ميشدند و شايد جنايتكاران گمنامي ديگري هم از كار خود دست ميكشدند.
تابناک یعنی تو تا الان نفهمیدی که مسئولان وقتی این حرفها رو میشنون خودشون رو میزنن به کری ؟ باز مینویسی و باور نداری که نرود میخ آهنی در سنگ ؟ ولی خوب تلاشت رو بکن ما پشتتیم
آفرین خدا خیرت بدهد که حق مطلب را ادا کردی
وقتی خانم چادری واقعا محجبه ای رودیدم که ازاشنایان بودوقصدگذر از خیابان راداشت ولی سواری های عبوری قطارشده بودنددرحالی که شاید برگرده ببینند خواهرمادرخودشون هست یادتوصیه به امنیت برای نوامیس افتادم که خانم شوهردارمحجبه به فاصله عرض یک خیابان امنیت نداره
تابناك ديگه پاتو از گليمت دراز تر كردي ، روشنگري تاكجا؟ بازم مرسي.
خیلی ممنون از پیدا کردن یک آدم دلسوز واقعی واقعا نا امید شده بودم. ولی کو گوش شنوا؟ کو دلسوز واقعی که برای یک لحظه هم شده فکر کند ممکنه از این مسایل و مزاحمتهای اراذل و اوباش برای دختر یا همسر یا خواهر خودشون پیش بیاد. اراذل واوباش اسمشون با خودشونه اراذل و اوباشند بد حجاب و با حجاب نمی شناسند .
متن بسیار زیبا و گویایی بود امید که گوش شنوایی هم باشد
خود شما هم جرات انتشار تصاویر را ندارید
تف تو روحت تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
چرا؟؟؟؟
شما راست ميگين ، ولي نكته اينجاست كه در آنصورت عكس خيليها را مردم در رسانه هاي جمعي مي بينن كه خوب صورت خوشي ندارد!!!!
من تشکر از سایت تابناک که این مطلب را که حداقل خواسته مردم از مسوولین می باشد را چاب نموده اند یک نکته را هم اضافه می کنم که مسوولین توجه نمایند:ما همه در یک کشور زندگی می کنیم و اگر نا امنی برای فرزندان مردم وجود داشته باشد برای همه نیز همین گونه است دیگر مسوول و غیر مسوول قرقی ندارد جامعه پر از گرگهای درنده ای می شود که منتظر فرصت هستند.لذا از مسوولین این پرونده و همه کسانی که به نوعی با این پرونده ها سروکار دارند استدعا می کنم از روشهای مدرنی که در تمام دنیا رایج است استفاده نمایند که تعدادی از آنها در این مقاله نگارنده محترم ذکر گردیده.دنیا خیلی عوض شده با روشهای قدیمی تمی توان دزدها و جانیان مدرنیزه شده را دستگیر نمود.
ما هميشه حرف ميزنيم كه استانداردهاي ما حتي بالاتر از جهاني است و ادعاي مديريت جهاني داريم، اما در عمل ....
اين مورد هم يكي ديگر از استانداردهاي ما
امیدوارم این تحلیل را بالاترین مقام نیروی انتظامی کشور بخواند و در اولین جلسه، نسبت به تجدید نظر در شیوه مقابله با این جرائم تجدید نظر نمایند. ممنون
بسيار منطقي و شجاعانه بود آفرين به نويسنده مقاله
عجب ! تابناک . خدا رو شکر که یکی داره حرف عقلانی میزنه . امیدوارم گوش شنوایی باشه . ممنون
ببینید دوستان تابناک. احساس ناامنی از خود ناامنی بیشتره. دلیل اینکه تلویزیون این طور خبرها رو پوشش نمیده اینه که موجب بوجود اومدن احساس ناامنی میشه وگر نه مطئمن باش خیلی ها دلشون از شما بیشتر واسه ملت میسوزه
باسلام لطفاَ پيگيري مستمر نمایید تا این قضیه به ثمر نشیند.
بسیار بسیار مقاله خوبی بود ممنون اما کو گوش شنوا
دمت گرم ايواله نديده بودم كه اينقدر بر سر غيرت مردانه بايستي - مشكلات كشور باصراحت بيان ومردانه گفتن حل ميشود نه با پج پج زنانه-باز هم ممنون هستم
کاش این حرفها تاثیر داشت. مخصوصا در مورد صدا و سیما خیلی باحال گفتی
اونا فقط ناراحت زمین خوردن مردم انگلیس هستند.
در کشوری که نیروی انتظامی و قوه قضاییه مقتدر و خوبی نداشته باشه, فساد و نا امنی و ... رواج خواهد یافت.(تکبیییر)
ما فقط بلدیم دم و تشکیلات بهم بزنیم و ...
مرگ من, صدا و سیما با این یال و کوپالش چیکار داره میکنه؟
همه ارگانها همینطور هستند.
انتشار تصویر متهم قبل از قطعی شدن حکم خلاف قانون است .
نیروی انتظامی تقسیری ندارد .باید قانون اصلاح شود
به نظرم به حیثیت همه ما تجاوز شده وقتی که ما مردم را انقدر کم فهم تصور می کنند. همانقدر که احساس امنیت با رفتار این حضرات برای ما از بین می رود احساس امنیت برای ارازل و اوباش به وجود می آورد. آفرین تابناک . بغض کردیم همه مان.
مقاله خوبی بود و به امید به ثمر رساندن این مقوله توسط مسوولین سایت تابناک
بسیار مقاله جالبی بود ولی افسوس و صد افسوس که همچین کارهایی تو ایران آرزوهای دست نیافتنی است ...
احسنت!
مرحبا به تابناک ای کاش مسئولین به فکر بیفتند و فقط از خودشان تعریف نکنند
درود بر تابناك. خواهشا اين موضوع رو پي گيري كامل كنيد . نياز باشه ما هم حمايت مي كنيم
چون متجاوزان (ظاهرا) به بانوانی که اظهار به بارداری کرده اند کاری نداشته اند , نیروی انتظامی هم به خاطر احترام به وجدان نداشته این افراد و حفظ آبروی ایشان از انتشار تصویر آنها خودداری کرده .
یک کلام : فقط اعدام آن هم بدون محاکمه
خیلی جالب و به جا بود
مطلب درستی را اشاره کردید با این خبر ما هراز گاهی به باغ یکی از اقوام در کرج می رفتیم که با این اتفاق وحشتناک از رفتن منصرف ویا پیش بینی هائی خوا هیم کرد
بارها من نيز اين پيشنهاد را در سايت پليس طرح كردم ولي پاسخي نگرفتم. لطفا موضوع را از طريق مسئولين پليس دنبال كنيد و حتي اگر لازم شد اين موضوع را از طريق سيما پيگيري كنيد تا اثربخش تر باشد. گرچه خيلي به پليس اميدوار نيسيتم كه انتقاد پذير بوده و اهل تغيير در كوتاه مدت باشد ولي همين كه براي 10 تا 15 سال آينده بخواهد اين طرح را اجرا كند بايد كلاهمان را بالا بياندازيم.
خنگ اگه عكس مجرم رو قبل از جنايت داشتن زيادي باهوش نشدي تابناك اگه همه مردم بفهمن ما هم همه ژان وال ژان يارو يه قمه كشيد دو سه نفر هلاك شدن چي اينجا كه خارج نيست صبر كنن پليس بياد ميرن ...ميزنن به همه چيز
اگر توجیح بعضی از مسیولین را بپذیریم که مقصر صاحب باغ یا میهمانان بوده اند با بی حجابی همسایه را تحریک نموده اند این مسیله باعث خشونت میشود مثلا اگر جوانی پیاده باشد ویک اتومبیل گران قیمت از جلو او عبور کند وباعث تحریک او شود پس میتواند ان جوان اتومبیل اورا بگیرد و هر رفتار دیگری را انجام دهد انوقت باید مسیولین بگویند مقصر صاحب اتومبیل بوده در صورتیکه اینگونه استدلالها درست نیست باید ریشه اینگونه خشونتهاتوسط کارشناسان بررسی شود شاید بیکاری وشکستن قبح زندان وعدم توجه به جرایم کوچکتر باعث جسارت انان شده باشد چنانچه مسیولین گفته مجرمین دارای سو سابقه بوده اند.
با حرفهاتون موافقم.ولی دلیل اعتراض نماینده خمینی شهر این نبوده که چرا این قضیه علنی شده.من خودم اهل خمینی شهرم. ایشون شاکی از این هستن که تو کشور بلاهای بدتر از این و وحشتناکتر هم میافته ولی صداش رو در نمیارن .اما بدلیل مذهبی بودن مردم شهر ماوخصومت بی دلیلی که برخی ها با شهر ما دارن فوری این قضیه رو توبوق و کرنا کردن
واقعا حرف دل اکثریت مردم رو زدید. درود بر شما
اگر همه امور شفاف باشند ، اگر مسئولین مردم را محرم خود بدانند و اطلاع رسانی دقیق کنند شاهد همراهی مردم خواهند بود. کاش این مقاله را مسئولین قوه قضائیه بخوانند و مورد توجه قرار دهند.
با توجه به حساسيت مطلب و اينكه در هر نقطه دنيا كه اين اتفاق شيطانى مى افتد بلافاصله ريس و مرئوس شهر استعفا با عذر خواهى از مردم صورت مى كيرد و اين احترام به نظام و رهبروملت وخون شهداست و صد البته خدابسند براى اين وضع اسفناك
آفرین تابناک تو کشورهای دیگه عکس مجرمان رو به صورت تابلو و بنر چاپ میکنند و در جاهایی که مجرم کارهای مجرمانه انجام داده نصب می کنند تا کسایه دیگه قربانی اون مجرم نشن و همه با دیدن عکس اون اونو بشناسن مثلا تو قتل هایه ادامه دار ولی تو ایران یه قاتل بعد از اینکه توسط پلیس تحت تعقیبه بازم تا مدتی به قتلاش ادامه میده و مردم اونو نمی شناسن
عالی بود
با توجه به این نحوه عملکرد مسئولین ذیربط کشور ما بهشت مامن ارازل و اوباش شده است. جای دارد که با یک غیرت مذهبی و ملی برخورد قاطع با هنجارشکنان و ناامن کنندگان بعمل آید
احسنت تحلیلت عالی بود اگرچه مسئولین در خوابند شاید یک افسر با شعور این استدلال را پی بگیرد
با سلام
بابا دفاع از ناموس ملت که حرف سیاسی نیست که بعضی از آقایان از ترس خودشان (ظاهرا) صورت مسئله را پاک می کنند و گناه را به گردن حجاب خانمها می اندازند
متجاوز به عنف ، مفسد فی الارض است . ........تمام ..!!!
بفکر چاره باشید
با سلام
ضمن تشکر از این تحلیل کاملا" کارشناسیتون خواستم بگم اگر امکان داره این خبر( پیشنهاد ) رو بین کاربرانتون به رای بگذارید تا با رای بالائی که خواهد آورد شاید تاثیر بیشتری داشته باشه .
ممنون
خوب بود.نماينده ميگه چرا رسانه اي كرديد؟!!!!! كلا همه دوست دارند وقتي اتفاقي در شهرستان ها ميفته رسانه اي نشه و كسي خبر دار نشه تا مسئولان بگن چه شهرستان و چه استان خوبي داريد!!!!!!!!
کو گوش شنوا . هر کی کاره خودش رو میکنه و مقاله جالب شما اصلا توجه اقایون را جلب نمی کنه
با تشکر ازنیروی انتظامی
اگر تجاوز به ناموس مردم منحصر به این مطلب بودوامیدوار بودیم که تکرار نشود باز هم بد نبود اما متاسفانه مجددا در یک از
روستاهای خراسان تجاوز به عنف دسته جمعی به یک زن تکرار شده و بنظر میاید با بگیر و ببند وجیغ و داد نمیتوان با این اعمال شرم آورمقابله کرد .متاسفانه حر یم خصوصی مردم بسیار
آسیب پذیر شده و اصلاح و ترمیم آن کاری
هز ینه بر و طولانی است اما باید در شاخه
فرهنگی و اقتصادی نیز به کمک کارشناسان
مربوطه قدمی بر داشت چراکه نمیتوان توقع
داشت با اعدام نامردانی شهوت پرست و
انگل جامعه آحساس امنیت را بار دیگر به
مردم بازگرداند. اللهم اجعل عواقب امورناخیرا
آقای کارشناس شما ادعا میکنی که در خارج از کشور دختر ها تا ساعات پایانی شب با لباس آزاد در خیابانها پیاده روی میکنند . محض اطلاع شما بنده حدود 18 سال است که در آلمان زندگی میکنم و فکر می کنم شما اشتباه میکنید اینجا بسیار نا امنتر از آن چیزی است که شما تصورش را میکنید پلیس اینجاهم در ابتدا عکس مردم را منتشر نمیکند و دقیقا مثل پلیس ایران عمل میکند.تنها تفاوت ما اینست که در اینجا عشرتکده هایی وجود دارد که خیلی ها به آنجا مراجعه میکنند با این وجود آمار جرم هایی مثل تجاوز بخصوص به بچه ها از نوزاد شش ماهه تا نوجوانان دبیرستانی خیلی زیاد است و در بسیاری از موارد یا توافق طرفین مسئله یا با پول حل میشود یا اشخاص به خاطر آبروریزی از شکایت صرف نظر میکنند.بعضی قربانیان هم در مصاحبه هایی که به صورت ناشناس انجام میدهند میگویند که از ترس متهم حاضر به شکایت نیستند.چون از طرف متهم تهدید شده اند.متاسفانه چون در اینجا مجازات اعدام وجود ندارد متهمینی هم که به زندان میروند بعد از آزادی یا در هنگام مرخصی دست به جنایت دیگری میزنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
دوست عزیز از وی.پی.ان استفاده می کنی بعد میگی از آلمانم؟ ما رو بچه فرض کردی؟ می خوای از مجازات اعدام حمایت کنی خوب لازم نیست قصه بگی، بگو من طرفدار اعدامم!
واقعا که حرف حق جواب نداره
.
.
.
توجیه داره :)
درود برنویسنده عزیز متاسفانه مسئله امنیت همانند آلودگی هوا وریزگردها برای مسئولین نامسئولمان هیچکونه اهمیتی ندارد .کوگوش شنوا.به قول یکی از وکلای دادگستری متاسفانه کشورما بدلیل نقص قوانین بهشت خلافکاران است.
مثل اينكه دوست دارين چند مدتي تعطيل بشين برين استراحت. فقط مواظب باشين به گير چندتاي ديگشون كه فراري اند نيفتين
چطور باید یک مسلمان این دغ رو تحمل کنه که به یه عده به ناموسش تجاوز کنن
باسلام:
حرف حساب جواب ندارد به استناد حوادث اخیر ونظرات مثبت مردمی
]چقدر ساده ايد خوب كه خبر داديد توسط مامورين به مجرم معرفي مي شويد وبه لطف قوه قضائيه قاطع مجرم آزاد وبه تهديد شما مي پردازد...
بابا دمت گرم
آهای مسئولان جمهوری اسلامی به فکر ارضا جنسی مردمتان(اوباش و اراذل و غیر اوباش و اراذل) باشید. توقع نداشته باشید همه از راه ازدواج ارضا جنسی شوند. تا این مشکل حل نشود باید هر روز منتظر چنین اخباری باشیم.
به نظر من حوادث اینچنینی ریشه در بیکاری و فقدان امکانات تفریحی و فرهنگی و عدم آزادی های اجتماعی دارد.
مگر عزیزان خبر ندارند که ریختن ابروی مسلمان گناهی بس بزرگ است وبا توجه به اینکه در کشور ما اینکار اصلا انجام نمیشه چرا به نیرو انتظامی گیر میدید
دوستان محترم تابناکم از دس دادیم اینم فردا فیلتره !

با جمله هایئ که گفتین وی پی ان ام به دادتون نه میرسه !
به نکته بسیار جالبی اشاره کردید چرا باید جنایتکاران بعد از جنایتشان تصویر کاملشان در رسانه ها قرار نگیرد چرا اسامی وفامیل چنین افرادی به طور کامل در روزنامه ها انتشار نمی یابد؟
البته خانم های بد حجاب هرچه سرشان بیاید نصف حقشونه! ولی با مجرمان باید بشدت برخورد کرد که دیگه کسی جرءت تجاوز و دست اندازی به حریم دیگران نداشته باشند !!!
نوشتن با رعایت قواعد نظری وعلمی همیشه محاسن خوبی دارد از جمله فواید این خرد ورزی پذیرش ان نزد افکار عمومی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها