بازدید 33882
نگین اشترانکوه، در معرض تهديد و تخريب جدي است!

گهر، گوهری که در حال مرگ است+تصاویر

ماهيگيراني را دیدیم كه قاچاقی تورهاي دام گسترده و برخي حتی در آب درياچه براي صيد ماهي، سم كلر ريخته بودند و نیز ماهياني که در كنار آب مرده بودند.از سوی دیگر، این را نیز باید یادآور شد که در مسير و ساحل شرق درياچه اصلا سرويس بهداشتي به چشم نمی خورد ـ که البته آلودگي اين مولفه اخلاقي - تربيتي قابل تبیین نيست.
کد خبر: ۱۷۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸ 12 June 2011
سرویس «تابناک» اجتماعی ـ هرچند سازمان محیط زیست و نهادهای ذیربط، همواره در آمارهای کذایی خود از نجات و رسیدگی به وضع منابع طبیعی و محیط زیست خبر داده و می دهند، مشاهدات خبرنگار «تابناک» از چیز دیگری درباره یکی از زیبارترین دریاچه های آب شیرین ایران، آن هم در دل کوه حکایت دارد.

بنا بر این گزارش، بی توجهی به ساماندهی حضور گردشگران در منطقه بکر اشترانکوه و دریاچه گهر، کوهی از زباله را در این مسیر انباشته و تخریب های زیست محیطی را پدید آورده است، حال آن که به این موضوع، بارها از سوی تشکل های زیست محیطی انتقاد شده است.

همچنین در این باره باید گفت که در آخرین مورد، حجم بسیاری از زباله ها در جنگلی که میان دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک است، پیدا شده که نشان از تلمبار شدن زباله هایی دارد که عمدتا قوطی کنسرو بوده و به بیانی در دست کم یک دهه اخیر، این میزان زباله، روند حیات گونه های زیستی در این جنگل را با خطراتی روبه رو کرده است.

این در حالی است که هم اکنون دریاچه گهر در میان بی توجهی متولیان امر، شاهد حضور گردشگرانی به میزان ده ها برابر ظرفیت واقعی این اکوسیستم است که این موضوع نیز این دریاچه را در گذر نابودی قرار داده است.

در این گزارش آمده است: این دریاچه، از زيباترين درياچه هاي كوهستاني ايران، در 121 كيلومتري شرق استان لرستان و در 35 كيلومتري جنوب شرقي شهر دورود و در جنوب شرقی الیگودرز بوده که همچون نگيني در مركز منطقه حفاظت شده اشترانكوه در ارتفاع 2350 متري از سطح درياي آزاد قرار دارد و شامل دو بخش به نام هاي گهر بزرگ (كله گهر) و گهر كوچك (كره گهر) است.

درياچه گهر بزرگ، نزدیک 100 هكتار با عمقی بين 4 تا 28 متر، عرض 400 تا 800 متر و طول 1500 متری است.

بچه ماهي هاي مرده، نشانه استفاده از سم كلر در آب درياچه

ميزان بارش سالانه در منطقه، نزدیک 931 ميلي متر و بيشتر به صورت بارش برف است، به گونه ای که در سال هاي پر برف، یعنی از آغاز دي ماه تا اواسط اسفند ماه، سطح درياچه يخ بسته و مناظر زيبا و بديعي را براي علاقه مندان به طبيعت و گردشگران پدید مي آورد.

موقعيت درياچه گهر محصور شده در میان رشته كوه هاي اشترانكوه كه از سمت شمال به قله «ازنا» در «كول شاكول»، دره «دايي» قله «سن بران»؛ از شمال غرب به كوه «گزر سون» و «پريز كوه بزرگ»؛ از شمال شرق به «پريز كوه كوچك»؛ از جنوب شرق به كوه «تخت كالا» و در ارتفاعات «دره دزدان»؛ از جنوب به ارتفاعات «اسينه» و در جنوب غربي به كوه «گولك» و از شرق به قله «همايون» و «مالره» محدود مي شود.

همچنین منطقه حفاظت شده اشترانكوه با حيات وحش متنوع شامل حيواناتي است همچون بز، قوچ، آهو، كل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه اي، كفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، كبك، شاهين، تيهو و ديگر پرندگان بومي هستند. همچنین مار ماهي، لاك پشت، قورباغه، ماهي قزل آلاي رنگين كمان و ماهي خال قرمز نیز در اين درياچه زیبا زيست مي كنند.

البته در این باره باید گفت که تنها تنوع حیات وحش زیبا، باعث جذب مردم و گردشگران نشده و جاذبه هایی همچون واقع شدن درياچه در ارتفاع 2350 متري از سطح درياي آزاد، محصور بودن آن در ميان كوهساران اشترانكوه، رويش متنوع گل ها و گياهان دارويي، كوهنوردي، ماهي گيري با قلاب، شنا، قايق راني، ديدن حيات وحشي، راهپيمايي در كنار درياچه، از جمله دیگر جذابيت هايي است که خاطرات خوشي را براي هر بازديدكننده اي به يادگار خواهد گذاشت؛ بهترين زمان بازديد از درياچه از اواسط بهار تا اواسط تابستان است.

این گزارش همچنین در ادامه آورده است، در كنار درياچه گهر، امكاناتي چون سرويس بهداشتي و پاسگاه نيروي انتظامي و پاسگاه محيط زيست، كمپ موقت تابستاني هلال احمر با سی چادر برافراخته است که در آنجا به گردشگران، چادر و پتو اجاره داده می شود. همچنین بخشی از حاشيه درياچه داراي سيستم روشنايي با باطري هاي خورشيدي بوده و آب شرب نيز با لوله از چشمه كشيده شده است.

اما این همه جاذبه، باعث شده که هجوم و سیل گردشگر و کم کاری مسئولین و همچنین بی توجهی مردم به این زیبایی خدادادی، صحنه های بسيار دردناك و تأسف باري پدید آوردهد و دل علاقه مندان به محیط زیست را به درد آورد.

در همین زمینه، در تعطیلات اخیر،  خبرنگار ما سفری به این منطقه داشته که سفرنامه، مشاهدات و توضیحات وی درباره این منطقه زیستی در ادامه می آید:

اين نخستين باري نبود كه من برای كوهنوردي به قله هاي زيبا و منحصر بفرد اشترانكوه و قاليكوه مي رفتم، ولی نخستين باري بود كه به اين دخالت هاي ناشيانه و آسيب زاي گردشگران جوان و غالبا ناآشنا به اصول حفاظت از طبيعت و مسير دسترسي به درياچه گهر برخورد می کردم!

راه رسیدن به درياچه زيباي گهر از شهرستان اليگودرز، تقريبا 70 كيلومتر است كه تقريبا هشت كيلومتر آن، مسيري با شيب ملايم به صورت مالروست، حال آنكه مسير دسترسي به درياچه از مسير درود از شهر درود تا چشمه خيه، نزدیک 17 كيلومتر جاده آسفالته است و از چشمه خيه تا درياچه گهر، 18 كيلومتر مسافت مالروست تا به درياچه بروند و همین سبب شده است که بيشتر گردشگران، مسير شهرستان اليگودرز را برگزینند، چرا که با يك ساعت و نيم پياده روي به درياچه مي رسند؛ آن هم با شيب ملايم که ورودي هم پرداخت نمي كنند، حال آن که مسير درود، پنج ساعت پياده روي دارد و باید از مسير دشوار گردنه پنبه كار بگذری و ورودي هم پرداخت کنید.

مسير اليگودرز از شرق درياچه دسترسي دارد كه دقيقا حوزه آبگير درياچه به شمار می رود و همه آلودگي هاي ايجاد شده به دست گردشگران، مستقيم و غير مستقيم به درياچه مي ريزد.

نكته بسيار نگران كننده، غفلت مسئولان محيط زيست از حفاظت بهداشت و تخريب جنگل هاي پیرامون درياچه است.

سال گذشته، انتهاي ارديبهشت به همراه دوستانی كه همگي كوهنورد و آشنا به نگهداري از سرمايه ارزشمند طبيعت بودند، به ديدن مناظر زيباي درياچه گهر رفتيم و دیدیم شمار گردشگران از صد نفر بیشتر نمی شد، ولی امسال، در سيزدهم خرداد، تقريبا چهار هزار نفر گردشگر جذب شده بودند و متأسفانه، برخي نوجوانان، برای تفریح یا گرم کردن خود، اقدام به آتش زدن درختان سبز واقع در حاشيه درياچه و یا قطع درختان بید می کردندو باید گفت، حجم تخريب آنقدر بالا بود كه اشك هر بيننده با وجدانی را درمي آورد.

خانواده هايي را دیدیم كه در كنار درياچه، حیوان سر می بریدند و فضولات آن را به درياچه مي ريختند، به گونه ای که پوست و روده رها شده حيوانات در ساحل زیبای دریاچه، بوي تعفن و صحنه هاي بسيار بدي را پدید آورده بود.

ماهيگيراني را دیدیم كه قاچاقی تورهاي دام گسترده و برخي حتی در آب درياچه براي صيد ماهي، سم كلر ريخته بودند و نیز ماهياني که در كنار آب مرده بودند.

از سوی دیگر، این را نیز باید یادآور شد که در مسير و ساحل شرق درياچه اصلا سرويس بهداشتي به چشم نمی خورد ـ که البته آلودگي اين مولفه اخلاقي، تربيتي قابل گشودن نيست.

اما در غرب درياچه، مصيبت از نوع ديگري گريبان اين نگين زيبا را گرفته بود؛ تراكم جمعيت آنقدر زياد بود كه قابل تحمل نبود؛ در شب همه چراغ هاي آنجا، غير از يك چراغ ـ كه از سلول هاي خورشيدي تغذيه مي شوند ـ خراب بودند و روشن نمی شدند.

در این منطقه اما سه سرويس بهداشتي بود كه پاسخگوي انبوه جمعيت صف كشيده را نمي داد و این در حالی بود که تنها يك شير آب براي آشاميدن و شستن وجود داشت كه حكايت «يك مبيذ و چهل قلندر» را مي کرد.

خلاصه آن که مأموران هلال احمر و محيط بانان، تقريبا قدرت كنترل امنيت اخلاقي و امنيتي و بهداشتي آنجا را از دست داده بودند.

و اما شب... ما منتظر تجربه كردن آرامش كوهستان و ديدن آسمان پرستاره بوديم كه دعوا سروصدای افراد از یک سو و شلیک تیر هوایی آن هم برای تفریح برخی افراد از سوی دیگر، سبب شد که آرامش آنجا را حس نکنیم. ناگفته نماند، با توجه به اينكه حيوانات وحشي در آنجا هستند و منطقه حفاظت شده است، این کار آنان جاي بسي تأسف داشت؛ آتش زدن درختان، غم عالم و حسرت از دست دادن آن همه سرمايه طبيعي، گریبانمان را گرفت، حال آن که هيچ كاري از دستمان برنمي آمد؛ بنابراین، بر آن شدم برای انذار گردشگران در پاسداشت حرمت طبيعت، اين نوشته را قلم بزنم؛ شايد مسئولين هم به خود آیند و کاری كنند!

با توجه به این که باید از محل پاركينگ اتومبيل تا درياچه را آن هم در هر دو مسير، پياده رفت، ولی هيچ گونه ارتباط تلفني يا دسترسي به امكاناتي همچون جان پناه و وسيله نقليه، امكانات رفاهي ـ بهداشتي و يا جان پناه برای محفوظ ماندن از رخدادهای طبيعي (سرما، گرما، برف و باران) و يا انساني نیست و اینها همه در حالی است كه درياچه گهر، نه تنها در ايران، بلكه در سطح جهانگردي هم دارای شهرت بوده و در حال مطرح شدن است.

باید گفت، متأسفانه هيچ گونه كار فرهنگي در طول مسير و يا در كنار درياچه انجام نشده است؛ بنابراین، جا دارد در طول مسير تابلوهايي به اين مضمون: «از ريختن زباله در مسير خودداري کنيد» و يا این که دست کم «زباله هاي خود را در زير خاك دفن کنيد» نصب شود و يا این که مسئولان امر در طول مسير و در هر یک كيلومتر، يك زباله دان نصب کنند تا رهگذران مجبور به ريختن زباله های خود در راه نباشند و محيط زيست را آلوده نكنند و يا تابلوهايي به اين مضمون مي توان در كنار درياچه نصب نمود که «برای آرامش خود و ديگر گردشگران و نیز حيات وحش، از ايجاد سر صدا، جدا خودداري کنيد» و ده ها کار دیگر ... .

با این همه، گویا رعايت بهداشت محيط زيست به صورت دولتي، محكوم به شكست است و كار فرهنگي و فرهنگ سازي حرف اول را مي زند!

در پایان باید افزود، ما در هر منطقه زيباي گردشگري و مناظر طبيعي که وارد مي شويم، انتظار پاکیزگی و سرسبزی داریم و این که كسي آنجا را آلوده یا تخريب نكرده باشد؛ پس بهتر است، اين انتظار عملي در رفتار و عملكرد خودمان نیز به هنگامي كه در حال استفاده از طبيعت هستيم، تجلي یابد، چرا که «طبيعت، سرمايه ملي ماست؛ آن را پاس بداريم».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵۵
اين از بي فرهنگي عده ای از ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
بالاخره باید بیاموزیم. هر مشکلی راه حلی دارد. دست روی دست گذاشتن گره از کاری نمی گشاید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
ما که تو دنیا به با فرهنگی معروفیم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
اگر مشکل فرهنگی است چرا مثلا در صداوسیما تمرکز روی فرهنگ سازی و حفاظت از محیط زیست گذاشته نمی شود
مشکل فرهنگی یک چیز است و گم کردن سوراخ دعا از سوی مسئولین چیز دیگری است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
عزیزم عده نیست خیلیه
مهم اينه كه همه ما (بويژه مسئولان) حرفهاي قشنگي درباره طبيعت مي‌زنيم. حداقل نصف اجر اخروي رو برديم!!!
هنر نزد ايرانيان است و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
ببخشید کدام هنر ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
ایرانی و هنر !!!!!
داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
هنر گند زدن به طبيعت!!
چون مسیرش را اسفالت کردن و از بکر بودن دراومده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
ما چند سال پیش از دورود نصف روز پیاده رفتیم تا گهر . یعنی الان با ماشین می شه رفت تا خود دریاچه ؟
مشکل ما اینه که بجای اینکه خودمون رو بابت این فرهنگ و رفتار سرزنش کنیم مدام ستایش می کنیم!
قابل توجه متولیان توسعه گردشگری طبیعی در کشور! راستی آیا اصلا گردشگری طبیعی در کشور ما متولی دارد؟ زمانی صحبت از کمیته ملی طبیعت گردی بود اما اکنون چه ...
ما خارج هم که میرویم بجای رفتار درست اجتماعی , یاد میگیریم چطور موهایمان را سیخ کنیم یا روز به روز مساحت بیشتری از پوست مان را در معرض نمایش عمومی بگزاریم! عده دیگرمان هم که مدام داد سخن از "فرهنگ منحط غرب" میدهیم! ما در دنیای سیاه و سفید زندگی می کنیم بعضی از ما آنقدر شریف می شوند که جانشان را فدای دفاع از حق مردم می کنند و بعضی از ما تا لیست کاملی از تعدی به حقوق جامعه را یک به یک تیک نزنیم روزمان شب نمی شود! قوم عجیبی هستیم نیستیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
تو خارج کجا موهاشون سیخه عزیزم،والا تو سفری که ما به سوئد و آلمان و انروژ و فلاندو اسپانیا و ....موی سیخ ندیدیم!!!تا دلت بخواد موهای از ته تراشیده دیدیم!!!فقط گروههای هوی متال و طرفداراشون که انگشت شمارن اونجوری هستن!!!!
انصافا ما لياقت داشتن هيچ چيزيو نداريم ...
نیاز است که فرهنگ سازی شود که با وجود جماعت موجود محال است
باسلام . متاسفانه چه زود دیر میشود . در رودخانه زاینده رود اصفهان ( چادگان ) روزگاری ماهی قزل آلا وجود داشت و درختان و.... در حال حاضر بدلیل بی توجهی مسئولان فقط عکس های آن وجود دارد و در یاسوج فقط رودخانه ای که شبیح جوی آب است و به لطف وجود و قیمت نازل دینامیت و سم ماهی وجود ندارد ، گهر و... ورزش ماهیگیری به تاریخ پیوست . واقعا اصلا سازمان محیط زیست بود و نبودش چه تفاوتی دارد مثلا اصلا همچنین سازمانی وجود نداشت چه اتفاقی قراربود انجام بشود که نشده ، شکارگاهها که ....
ما مردم دورود فقط باعث و بانی این جنایت بزرگ را احداث جاده آسفالت ای که از الیگودرز به دریاچه منتهی شده است میدانیم و از مسئولین سایت تایناک عاجزانه تقاضای ارجاء این مورد را به مسولین مریوطه داریم.با سپاس گروه ورزشی پارسیان دورود به نمایندگی از مردم فهیم شهرستان دورود (پایتخت طیبعت ایران )
پاسخ ها
یک الیگودرزی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
جاده آسفالتی که از الیگودرز می آید حداقل 20 کیلومتر با دریاچه فاصله دارد مشکل از نبود نظارت بر دریاچه است نه جاده وگرنه تمام آثار دیدنی دنیا جاده دارند در این دریاچه با ده ها و شاید صد ها هزار گردشگر در سال یک سطل زباله وجود ندارد ...
عزیزم اگه میخوای روحیت عوض بشه برو یه سری به دریاچه ارومیه بزن !...
برادرم اگر امکانات بذارند اینگونه مشکلات حل خواهد شد.
نويسنده مقاله احتمالا خيلي آشنا به موعيت جغرافيايي نداشته است. درياچه گهر در شمال شهر ازنا قرار دارد و زيباترين مسير دسترسي به آن نيز از همين شهر مي‌باشد. مسير دسترسي از دل اشترانكوه است و صحنه‌هاي طبيعي است كه به عمر خود نديده‌ايد. در اين مسير قلعه رستم و دشت تيان وجود دارد (فردوسي از زبان رستم در شاهنامه مي‌گويد هواي شتركوه و دشت تيان مرا خوشتر آيد ز ملك گران).
متاسفانه اين منطقه استثنايي بيشتر توسط اهالي بومي منطقه در حال تخريب است و محروميت امكاناتي استان لرستان باعث شده مسئولان بودجه لازم براي اصلاح زيرساختي منطقه را نداشته باشند.
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
1-اطلاعات نويسنده در حد قابل قبول مي باشد 2-نگارش درست تيان "طيان" مي باشد .3-دسترسي از سمت دورود مي باشد و همچنين از روستاي طيان نيز بعد از عبور از اشترانكوه مي توان به سمت گهر رفت ( كوهنوردي)
4-تخريب اتفاقا بيشتر از طرف مسافران و گردشگراني است كه نقاط ديگر به اين منطقه مي آيند
یه الیگودرزی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
کلا دریاچه گهر برای ازنا و دورود، ولی لطفا جوری آن را نگهداری و اداره کنید که آبروی لرها و لرستان نرود.
ناشناس
| United States |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
مجید جان دریاچه گهر در جنوب
ازنا قرار داره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
اول جهت های جغرافیایی رو یاد بگیر بعد ادعای مالکیت کن دریاچه گهر جنوب اشترانکوهه اشترانکوه هم جنوب الیگودرز و دورود ازناست
10 سال پیش 2 تا توریست خارجی بودن که اومدن چندتا پروانه تو گهر گرفتن و مفت مفت بردن ( بعدا فهمیدم ارزش هر کدوم از اونا 10.000 دلار بود ) فکر می کردم این آخر فاجعست!!! حالا افسوسه اینو می خورم که کاش در همون حد باقی می موند چون نمی دونم الان اسمه اینو چی بزارم :( .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
چرا
این جوری مینویسید ؟ پروانه 1 دلاری هم نداریم چه برسه به ده هزار دلار !
زمانيكه به قلل اشترانكوه و درياچه گهر صعود مي كنيد در درجه اول در قدرت خداوند باري تعالي مات و مبهوت مي شويد . الله اكبر از اين همه زيبايي .
اشترانكو دقيقا نگيني است در 20 كيلومتري جنوب شهر ازنا با وجود اين رشته كوه عظيم ازنا جلوه خاصي به خود گرفته است . با توجه به ارتفاع اين رشته كوه و وجود يخچالهاي فراوان و مشرف شدن آن در بالاترين نقاط به درياچه گهر ،
اگر سرمايه گذاري در آنجا صورت مي گرفت به عنوان مثال از دره تخت تلكابيني تا درياچه گهر زده مي شد
1- اين مسير 20 دقيقه طي مي شد تا ديگر كسي از درود و اليگودرز اين مسير را طي نكند. 2-تعداد گردشگران 90 درصد افزايش پيداميكرد . 3- كساني كه اين طبيعت( نشانه قدرت لايزال الهي ) را مشاهده مي كردند ديگر خود وخانواده خود را در ترافيك هاي جاده شمال سرگردان نمي كردند.(از تهران تا ازنا 350 كيلومتر ) 4- بهترين مسير از نظر زيبائي و مسافت براي ورود به درياچه گهر از مسير ازنا مي باشد . كه در حال حاضر فقط كوهنوردان اين مسير را طي مي كنند .
واقعا متاسفم اين هم از توجه مسئولينه ...البته ما ايرانيا كلا فرهنگ طبيعت گردي نداريم
آقاي محمدي زاده رئيس محيط زيست مدت مديدي استاندار اين استان بودند ولي هيچ اثري از ايشان نديديم براي بهبود وضعيت گهر و ساير نقاط جذاب توريستي استان لرستان اما مصاحبه هاي ايشان بسيار بسيار پر طمطراق و دهن پر كن و البته بي نتيجه - گهر هم مثل ديگر نقاط ايران در حال نابودي است ولي قرار است در سال 1404 رتبه اول منطقه را داشته باشيم -ممكن است از آخر مقصود رسان باشد
خیلی خیلی جای تاسف است فقط دریاچه گهر نیست که الوده و تخریب شده این بلا سر دریاچه ارومیه وسایر دریاچهاو تالاب هاو رودخانه ها و تمامی جنگلها و بیشه ها و مراتع وتمامی منابع طبیعی ما بطور کاملا بیرحمانعی امده فقط سازمان محیط ریست یادولت نمیتواند کاری از پیش ببرد بعزم ملی نیاز است درست مانند قضیه جنگ همه باید استین بالا بزنیم وگرنه نسل بعدی در زباله و کثافت و مدفوع غرق خواهد شد شاید هم همین نسل
خوب درياچه اروميه خشك شد مگر كك كي گزيد اين هم دوميش ما مردم ايرانيم كه لياقت ما همين هاست نه از دشمن است كه بر ماست و نه بلائي از خداوند بلكه از ماست كه بر ماست
سلام درودي ميگن گهر مال ماست - ازنايها ميكن مال ماست اليگودرزيها ميگن مال ماست اما اينو بگم اگه خواستين برين گهر حتماً‌باسيتي ازروستاي دربند بريد تيان وبهد بريد قلعه رستم بعد بريد تا چشمه معروف وبعد هم مسير رو به سمت گهر ادامه دهيد بهترين مسير براي شما همين مسير است البته اگر عاشق طبيعت هستيد
اينكه ما مردم اين مملكت با تمدن 2500 ساله! فرهنگ نداريم ولي الي ماشاءا... ادعا تا بي نهايت داريم درست! ولي مسئولين ما در اين مناطق چقدر براي حفظ محيط زيست تلاش كردند! اگر مسئولين در اين محلهاي بسيار اندك گردشگري امكانات لازم رو ايجاد كنند و كيسه هاي زباله و سرويسهاي بهداشتي به وفور در اختيار مردم قرار بدهند حتي ان آدم بي فرهنگ هم سعي ميكنه براي حفظ كلاس اجتماعيش هم كه شده محيط رو آلوده نكنه!!! متأسفانه مسئولين محترم براي همه چي اعتبار دارند به جزء براي حفظ محيط زيست، اماكن گردشگري و.... ولي من پيشنهاد ميكنم براي اينكه عدم اعتبار بهانه براي مسئولين نشود براي تمامي گردشگاهها از مردم ورودي كافي اخذ كنند ولي تمامي سرويسهاي لازم رفاهي و حفظ محيط زيست رو ارائه كنند!!! البته نظارت لازم و مستمر نيز از سوي مسئولين بالادست انجام شود.
كاش ميشد اين چيزا رو هم فرستاد موزه هاي خارج تا برامون نگهش دارن
ای مردم به دادگهر برسید صدا وسیما به جای تهیه گزارش از قطب جنوب کمی در این مورد روشنگری کند
لطفا پرداختن به مسائل محیط زیست را بخش ثابت سایت خود کنید
از وقتي اين شهر شناخته شده به پايتخت طبيعت ايران ،برعكش شده. كسي بهش نميرسه!!
من خودم سالي دو بارو بايد گهر برم ولي چيزهايي ميبينم كه از زمينو زمون زده ميشم.
مگه جنگل پائين(جنگل پائين درياچه)يا حاشيه درياچه چقدر درخت داره كه بعضي هردفعه كه ميرم دارن خردشون ميكنن واسه كبابهاشون!!؟
گهر 10 سال پيش با اين گهر زمين تا آسمون فرق داره.اون گهر مرد.
4ساعت پياده روي از دورود،پنبه كار.خداقوت.چشمه يخ و....اين حال ميداد نه با ماشين.
البته علاوه بر فرهنگ سازی به ضعف مدیران استان هم برمی گردد.
متاسفانه درارائه نقطه نظرات خوانندگان محترم اين گزارش به جاي ارائه راهكار و درخواست حمايت از مسئولين هركس به دنبال غنيمتي ست، به قولي بايد گفت بزرگوارن كاميون چپ نكرده دوچرخه به ديوار خورده . ولي آنچه در اين بين مهم و از همه نظر داراي اهيميت است ايجاد كار فرهنگي است و تغيير نگرش در خصوص استفاده درست از اين نعمات گرانقدر خدادادي است كه بايد سخت بكوشيم با رعايت بهداشت محيط را براي ديگران سالم و دلشين نگه داريم كه در اين راستا حضور مسئولين به عنوان متولي امر گردشگري را نبايد ناديده گرفت ، تاجائيكه با ايجاد فضاي اقامتي و تفريحي ديگر با رعايت حفظ طبيعت زمينه ايجاد اشتغال و درامد زائي رابرايمنطقه محروم لرستان كه به حق مردمي بزرگ ، صادق ، قهرمان پرور و...هستند فراهم نمود نه اينكه مردم منطقه در اين آب گل آلود با متهم كردن مسئولين و .. دنبال سهم خود باشند فقط كافيست با كمي همت همانگونه كه در هشت سال دفاع مقدس مردم اين منطقه آبرو دار آقا امام حسين بودند با روحيه بالا و كرامت انساني كه در وجود تك تك مردم اين منطقه است يا علي گفته و درياچه گهر و ساير مراكز مشابه ( آبشار آب سفيد و .. ) را آباد نمايند و زمينه تفريح و استراحت هم وطنان خود را فراهم نمايند .
متاسفانه مسئولین فقط توانائی همه چیز را دارند. و آباد کردن را آسفالت کردن می دانند آیا نابودی کلاردشت درس عبرت برای مسئولین نشد آیا نابودی روستای زیارت در گلستان در جلوی دیده مسئولین و حتی مسئولینی که خود در آنجا ویلا ساختند درس عبرت نشد آیا نابودی جواهر ده و بندر انزلی و دریاچه ارومیه درس عبرت نشد تا کی این روند ادامه خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
لعنت به این نفت،پولی که واسه بدست آوردنش زحمت کشیده نشه،باد میبره، به جای اینکه واسه گهر و ارومیه و گاوخونی و مرداب انزلی و ... خرج بشه،هزینه آسفالت میشه!!!!!!!!!!!لعنت به این نفت که همه رو تنبل بار آورده.
متاسفانه مناطق بکری در این استان وجود دارد که بعلت عدم برنامه ریزی مسولان و تخصیص بودجه مناسب جهت نگه داری در حال نابودی است امید است مسولان استان کمی هم به فکر مناطق گردشگری باشند و مردم هم با رعایت محیط زیست نگذارند طبیعت بی نظیر لرستان نابود گردد
این نتیجه رفتارهای ناهنجار خودمونه
تاوقتی ضعف فرهنگی داریم همینطوریه
مسئولين محترم به خاطر خون شهداء يك فكري براي لرستان محروم بكنيد.
با سلام. باید گفت زیبا ترین راه دسترسی به دریاچه زیبای گهر مسیر طیان- قلعه رستم ویا حتی کمندان میباشند که در مقاله اشاره ای نشده.البته احتمال دارد خبرنگار محترم این مسیرها را تجربه نکرده باشد.ای کاش همه ی ما به سهم خود در نگهداری طبیعت خدادادی خود دقت بیشتری کنیم.فرزندانمان هم در اینده دوست دارند این طبیعت را درک کنند.
بايستي مامورين محيط زيست منطقه از هر گردشگر مبلغ قابل قبولي را در وروديهاي منطقه بگيرند و اين مبلغ را صرف پاك سازي ، كنترل و حفظ و حراست نگين اشترانكوه بكنند .
گهر را من بار ها دیده ام دو سال قبل وضع اسف باری داشت دیگر نرفتم چون طاقت دیدن وضعیت اسفبار آن را ندارم.
محیط زیست بی عرضه و گاها مسافرینی بی فرهنگ گهر زیبا را در ارتفاعات اشترانکوه به ذلالت کشیده اند.
بله ما تمدن 7 /8 هزار ساله داریم. ما ایرانیها همیشه دولت را مقصر میدانیم و خود را مبراه از هر عیبی. به نظر من ما خودخواه ترین افراد دنیا هستیم.بطور مثال یک نفرمان در ناسا کار میکند و ادعا میکنیم که تسخیر ماه بوسیله دکتر خسابی انجام شد و یا اگر پول ما نبود ترکیه و دبی عددی نبودند.اخر فرهنگ تمیزی چه ربطی به دولت و رژیم دارد و همیشه دیگران مفصر هستند نه ما
انصافا عجب جای بکری است بطوریکه وسط مردادماه کنار این نگین گرانبهای لرستان یخ میزنی ولی حیف که تمامی مواردی که دوست عزیزمان فرمودند واقعیتی است انکارناپذیر مخصوصا اینکه اطلاع رسانی اصلا وجود نداره وما پس از برگشت از راه دورود ازمردم الیگودرز وازنا فهمیدیم متاسفانه راه بهتری هم وجود داشته امیددارم سفر بعد ازراه ازنا نیز انرا امتحان کنم
در آمریکا از افراد داوطلب برای تمیزکردن اینگونه جاها استفاده میشود .چزا از مردم دعوت نمیکنید تا کمک کنند و مثلا از گروههای کوهنورد کمک بگیرید که آنها بخاطر دوستیشان با طبیعت حتما کمک خواهند کرد. موفق باشید از خبررسانیتان ممنون.
مطالب شما خیلی عالی است و واقعیت را منعکس کرده اما با این روند تا 5 سال دیگر اثری از جنگل گهر نخواهد بود.ونه تقصیر الیگودرزی هاست نه درودی ها امکانات آنجا طبیعی است و کسانی که به گهر میروند باید دوستار طبیعت باشند و بتوانند با آن وضعیت چند روز بمانند.من خودم شاهد قطع درختی کهنسال با اره بزرگ نجاری توسط اعضای یک خانواده بودم که متاسفانه خیلی هم خوشحالی میکردند .ونگهبان محیط زیست نبود که به آنها حداقل تذکری بدهد. درخت یعنی جان زنگی اما افرادی این جان را میگیرند که با آن کبابی درست کرده یا چای را دم بیاورند.خودمان باید رعایت کنیم.
مسیر( الیگودرز- مورزرین - تاپله )2ساعت با ماشین بعد 1ساعت پیاده روی از کنار رودخانه و جنگل تا لب دریاچه خیلی با صفاست . حتما این مسیر را انتخاب کنید.
برای نجات جنگل ودرختان اطراف گهر بیدرنگ افروختن آتش در محدوده گهر رامانع شوید!
kojara hefz kardim ke inja bashe baba zaynderodam khoshk shod
ملت ما خ خ خ يلي با ف ف رهنگ خواهند شد
گهر مال دورود یا ازنا نیست اگرچه دورود پایتخت طبیعت ایرانه ...گهر مال همه ایرانه که متاسفانه داره از بین میره اگر کاری قراره بشه خودمون باید بکنیم از این دولت ابی گرم نمیشه همه ارزش هامون رو داریم از دست میدیم
تقريبا ايمان پيدا كرده ام كه محيط زيست براي اين مردم هيچ ارزشي ندارد.
محيط زيست يكبار مصرف بسيار اصطلاح مناسبي براي محيط زيست كشور ماست.
به محض ورود آسفالت، بچه نوزاد شش ماهه خود را هم مي‌اورند به منطقه يعني من در اين منطقه پوشك بچه هم ديده‌ام.
چهار سال پيش كه ما به اين منطقه رفتيم براي جمع كردن زباله هاي بين راه حدود سه ساعت وقت گذاشتيم فرداي آن روز در هنگام بازگشت همان مقدار زباله پراكنده در سطح منطقه ديديم.
به شخصه براي سيستم محيط زيست مان متاسفم كه معلوم نيست هدف از بودنش چيست.
اصلا در اين سازمان عريض و طويل محيط زيست دلسوز اين آب و خاك هم پيدا مي شود؟
چرا پيش از فرهنگ سازي در باره توريست و گردشگري پاي مردم عادي را به مناطق وحشي كشور باز مي كنيم تا همه چيز را در چشم به هم زدني نيست و نابود كنند.
مخالف گردشگري و تفريح مردم نيستم ولي وقتي نحوه نگهداري از منابع زيست محيطي را بلد نيستند بهتر نيست از ورود آنها به مناطق بكر جلوگيري به عمل بيايد؟ يا افرادي كه نگهبان محيط زيست هستند خود را موظف به تذكر كنند. بسياري از كوهنوردان و طبيعت گردان حاضرند اين كار را انجام بدهند.
به نظر من داشتن يك نعمت مهم نيست لياقت و نگهداري از آن است كه اهميت دارد.
قبلا در يكي از خبرهايتان در مورد آبشار سنگان و پروژه جاده سازي در آن منطقه نظر گذاشتم اما هيچ خبري تهيه نكرديد.
تا گهر رفتيد به آبشار سنگان هم سري مي زديد.
مساله جدیدی نیست سالیان است که متولی کار بخصوصی نمیکند .فقط معلوم نیست ورودیه ای که به ازای هر نفر بابت ورود به منطقه اخذ می شود صرف چه می شود.اگر کاری هم انجام شود به همت کوهنوردان و طبیعت دوستان است.
فجایع زیست محیطی کشور عمدتا ریشه در 1-عدم وجود استراتژی ملی برای مدیریت محیط زیست کشور 2-تغییرات مدیریتی بسیار زیاد در سطح کشور و انتصاب افراد غیر متخصص-بی تجربه یا کم تجربه-... 3-نداشتن برنامه عمل و مدیریت سرزمین بر اساس توانهای محیطی برای مناطق ویژه اکولوژیک 4-افزایش بیش از حد تعداد کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد در سازمان محیط زیست و ایجاد اختلال در حضور فعال کارکنان در عرصه های مختلف سرزمین 5-(مهمترین)سیاسی نمودن سازمان و انتخاب مدیران ارشد سازمان با نگاه سیاسی 6-عدم استفاده از توانهای متخصصین جوان-خلاق و آگاه به اصول و مبانی دانش محیط زیست و اکولوژی 7-عدم بهره مندی سازمان از اساتید دانشگاهی با تخصصهای مختلف بعنوان مشاوران تخصصی 8-حضور مدیران سنتی و غیر پویا در حوزه محیط زیست کشور
خارجی ها بهتر از ما از پس نگهداری آن برمی آیند
حتی عکاسان خارجی عکس های بهتری از طبیعت این منطقه میگیرند که جهانی شود و همین سایت بعنوان یکی از نقاط برتر جهان قرار دهد
مردم رو نميشه درست كرد.كوتاهي كردن مسئولين رو چطور؟
من در 14 خرداد امسال(1390) آنجا بودم به همراه خانواده و شاهد بودم که درختان چگونه تکه تکه می شوند.شبانه عده ای در 100 قدمی پاسگاه محیط بانی تور می انداختند.
نبود سطل آشغال در کنار دریاچه رها کردن زباله در کنار دریاچه و اطراف و نبود سکویی برای شستشوی ظروف و فاضلاب کفی حاصل شستشوی ظروفی که در پای گیاهان ریخته می شد شستن سر با شامپو در رودخانه و دریاچه . دستشویی های فاقد سطل زباله مخصوصا در قسمت بانوان و ... این ها صحنه های ناراحت کننده هر دوستدار محیط زیست بود که من شاهد آن بودم.
در كشور ما بسيار زياد است از اين مسائل اگر نبود جاي تعجب است مگر براي زنده كردن آثار باستاني اين مملكت تا بحال چه اقداماتي انجام شده است؟؟؟؟؟
یه گزارش هم از آلودگی سواحل شمال تهیه کنید ببینید چه خبره دریغ از یک سطل زباله دریغ از یک سرویس بهداشتی دریغ !!!
ببخشید من آخرش نفهمیدم گهر مال درود هست یا ازنا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
هیچکدام. مال الیگودرزه
ما که هر بار که گهر رفتیم از دورود رفتیم و اگه به دورود برسن واقعا دورود پایتخت طبیعت ایران است
عادت بدي كه همه ما به اون دچار شديم اين كه هر كاري كه مِي خوام با طبيعت مِِِي كنيم بعد ميام نق مِِِِِِِِي زنيم وا مصيبت طبيعت نابودشد . جالب اينجاست كه مدعي ها خودشون بدترين رفتارها رو دارند بابا هر جاي دنيا كه بريد مردم جلوتر ازدولت حافظ محيط زيستند ودولت رو مجبور به هزينه ميكنند.
لطفا بيشتر عمل كنيم نه حرف بزنيم.
گهر مال بروجرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
شما خودتون رو ناراحت نکنید، کلا ایران و حومه اش مال بروجرده!
ترابخداسراين جنگ نكنيدكه گهرمال درودياازناست حتاسراين جنگ نكنيدكه مال لرستانست يااصفهان(اصفهانيهافرداادعانكننداين يك مثالست)درياچه گهروامثال ان ذخيره هاي زيستي بشريت وكره ي خاكي اند.وازبين رفتنشان زندگي رابرهمه سخت ميكند.سالهاپيش تركيه باخودخواهي روي سرچشمه هاي دجله وفرات دركردستان تركيه سدساخت درنتيجه اكوسيستم جنوب ومركزعراق بهم خوردوامروزگردوغباران گريبان ماوخودتركيه راگرفته!واله اگردرايران دست ازسياسي كاري تايك دهه ي ديگرچنان فجايعي رخ خواهددادكه ايران براي انسان غيرقابل سكونت خواهدشد!همين الان لوله هاي نفتي كه به علت پوسيدگي وعكرزيادهرروزدرجنگلهاي لرستان مي تركديابه رودخانه هاسرازيرمي شودابي كه ازلرستان به كويرمي روددرياچه اي كه دراروميه مي خشكدتالابي كه درپلدختراخرين نفسهايش راميكشدهشدارهاي كمي نيستنداماكوگوش شنوا؟؟؟كورسانه اي كه جرات بازگوداشته باشد؟؟؟
ضمن تشکر از شما برای این گزارش ، پیشنهاد میکنم بخش محیط زیست را با توجه به اهمیت آن ، در سایت جهت تبادل نظر آزاد راه اندازی نمایید چون مسئولین سازمان چنین فضائی را ایچاد نکرده اند.
به نظرم به جای حرص خوردن و ناراحت شدن باید چند تا کار اساسی کرد:
1- از مسوولان به کلی ناامید بشویم. در این صورت خودمان بهتر میتوانیم برنامه ریزی کنیم.
2- هر کدام از خوانندگان این خبر، خودشان را موظف کنند که این خبر را برای چند نفر ایمیل کنند.
3- عزیزان ساکن لرستان در این مورد با خانواده، دوستان و اقوام در باره اهمیت این دریاچه صحبت کنند و از آنها بخواهند که نکات بهداشتی و محیط زیستی اطراف دریاچه را رعایت کنند. به راحتی میشود خانواده ها را مجاب کرد که اقلا هر کدام یک یا چند کیسه زباله باخودشان ببرند و زباله ها را با خوشان بیاورند پایین.
و مواردی از این دست. اگر دوستان دیگر نظرات دیگری هم دارند لطفا بیافزایند. البته به شرطی که خودمان واقعا به این نکات عمل کنیم.
سلام بر طبيعت ايران
با عرض معذرت بزرگترين اشتباه همينه كه محيط زيست به به ما مردم ناسپاس اجازه ورود به مناطق حفاظت شده رو ميده گهر يك منطقه حفاظت شده نه گردشگري كه حالا بخواد واسه ما هم امكانات رفاهي هم تهيه كنه حالا هم كه اجازه داريم بايد تميز بريم و تميز هم تحويل بديم اين لطف محيط زيسته، گستاخي گردشگري، نا سپاسي و ناشكري ما
مطالب تاجایی که خوندم خوبه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس