بازدید 10146
۲

آلودگي هوا، افزايش سرطان تهراني‌ها

محمودي در گفت‌وگوي هفته گذشته خود نيز آب پاكي را روي دست همگان ريخته و اعلام كرده بود كه مسأله ريزگردها حل شدنی نيست و در پایان، از همشهرياني كه دچار بيماري‌هاي قلبي، ريوي و تنفسي هستند، می خواهد تا جايي كه می توانند، از منزل بیرون بیایند.
کد خبر: ۱۶۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲ 11 June 2011
سرویس «تابناک» اجتماعی ـ افزايش تعداد سرطاني‌هاي پايتخت نشين، در حالي جامعه پزشكي را در بهت برده كه هنوز از وعده «مرضيه وحيددستجردي» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مبني بر اعلام دقيق مرگ و ميرهاي تهراني‌ها بر اثر آلودگي‌هاي هوا خبري نيست!

او پارسال در پي‌اعتراض‌ها به رقم اعلام شده مرگ چهار هزار تا پنج هزار تهراني بر اثر آلودگي هواي تهران، اعلام كرد كه به طور قطع در سال 90، ميزان مرگ و ميرهاي تهراني‌ها را اعلام خواهد كرد، ولی به جاي اعلام تعداد واقعي متوفيان، معافيت معاينه فني خودروها از دو سال به پنج سال افزايش يافت و جامعه را با چالش روبه رو کرد.

بنا بر این گزارش، در همین راستا، افزايش بيماري‌هاي سرطاني ناشي از آلودگي هوا در ميان تهراني‌ها، جامعه پزشكي كشور را شوك زده كرد.

اين در حالي است كه معاون استانداري تهران مي‌گويد: هواي تهران در شرايط اضطرار نبوده و نيازي به تشكيل كميته اضطرار آلودگي هوا نیست؛ كميته‌اي كه تا به امروز به راهکاري براي رفع آلودگي‌هاي كشنده منجر نشده است.

با وجود آرامش خيال معاون استانداري، «صدرالدين عليپور» مديرعامل مراكز معاينه فني‌ خودروهاي تهران مي‌گويد: «به دليل افزايش آلاينده‌هاي هوا، متأسفانه آمار بيمارهاي سرطاني عجيب و غريب به صورت وحشتناكي رشد يافته است، به گونه اي كه پزشكان در اين عرصه دچار شوك شده‌اند».

به نوشته تهران امروز، افزايش شمار سرطاني‌هاي پايتخت نشين، در حالي جامعه پزشكي را در بهت برده كه هنوز از وعده «مرضيه وحيددستجردي» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مبني بر اعلام دقيق مرگ و ميرهاي تهراني‌ها براثر آلودگي‌هاي هوا خبري نيست.

او پارسال كه اعتراض‌هايي از سوي دستگاه‌هاي مسئول ايجاد آلودگي هوا به رقم اعلام شده مرگ چهار هزار تا پنج هزار تهراني براثر آلودگي‌هاي هواي تهران بلند شد، اعلام كرد كه به طور قطع، در سال 90 ميزان مرگ و ميرهاي تهراني‌ها را اعلام خواهد كرد، ولی به جاي اعلام تعداد واقعي متوفيان، معافيت معاينه فني خودروها از دو سال به پنج سال افزايش يافت و جامعه را در شوك برد.

بهارستاني‌ها در حالي به درخواست نيروي انتظامي براي افزايش زمان معافيت معاينه فني خودروها رأي مثبت دادند كه آلودگي هواي تهران، بيش از هر چيز، از نقص خودروهاي ساخت داخل كشور و خودروهاي فرسوده آب مي‌خورد؛ مسأله‌اي كه باعث تعجب عليپور مدير عامل مراكز معاينه فني خودروهاي تهران هم شده است.

او گفته است: «تعجب من از افرادي است كه خود در اين محيط زندگي مي‌كنند اما قانون افزايش سن معاينه فني را تصويب مي‌كنند.»

همچنين بهارستان‌نشين‌ها در حالي رأي مثبت خود را به اين قانون دادند كه آلودگي‌ها در سال گذشته، بارها پايتخت را به تعطيلي كشاند؛ تعطيلي‌هايي كه البته به گفته كارشناسان تأثيري روي كاهش آلاينده‌ها نداشت.

عليپور مي‌گويد: «سال‌ها زحمت كشيديم براي محيط زيست؛ اما به يكباره با تغيير قانون معاينه فني در صدد از بين بردن اقدامات ما هستند. با توجه به آمار سال گذشته كه چهار هزار نفر بر اثر آلودگي هوا و چهار هزار نفر بر اثر نقص فني خودرو جان خود را از دست دادند، لازم است اقدامات مستمري در اين حوزه صورت گيرد».

 مديرعامل مراكز معاينه فني خودروهاي تهران، با اشاره به تشكيل كميته سه‌جانبه سازمان محيط ‌زيست استانداري و مراكز معاينه فني مي‌گويد: پيگيري‌هايي توسط فراكسيون محيط زيست مجلس براي بازگشت دوباره الزام معاينه فني به دو سال داشتيم و اميدواريم با توجه به مخالفان بي شمار، اين قانون همانند گذشته شود. البته با توجه به رويكرد ما به معاينه فني كه جنبه اقتصادي ندارد، از آنجا كه بخش خصوصي با ما همكاري مي‌كند، بايد فكري براي كاهش تعداد مراجعين داشته باشد.

اما واكنش محمدرضا محمودي، معاون امور عمراني استانداري تهران به وضعيت هواي تهران كه بر پایه آمار سال گذشته، سالانه چهار هزار تهراني را به گورستان بهشت زهرا مي‌فرستد، تعجب برانگيز است.

به گفته او، هواي پايتخت در مرحله اضطرار نيست و بنا بر نظر كارشناسان، شرايط هواي شهر و شهرستان‌هاي استان تهران نيز در روزهاي پاياني اين هفته و هفته آينده به مرحله اضطرار نخواهد رسيد.

محمدرضا محمودي با بيان اينكه كميته مواقع اضطراري آلودگي هوا بايد در شرايط اضطرار و بحران هوا تشكيل جلسه دهد، مي‌گويد: با توجه به اينكه هواي استان در شرايط اضطرار نبوده، نيازي به تشكيل جلسه كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا نيست.

گویا، محمودي تشكيل جلسات اين كميته را به زمستان‌ها محدود كرده كه علاوه بر ريزگردها، آلودگي‌هاي ناشي از نقص خودروها و سوخت آنها به اوج مي‌رسد.

او به وجود ريزگردها در هواي تهران و شهرهاي استان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اين پديده از سوي كشورهاي همسايه، با توجه به وجود جبهه‌هاي گرم هوا و بادهاي غربي و شرقي به آسمان تهران وارد شده است.

محمودي در گفت‌وگوي هفته گذشته خود نيز آب پاكي را روي دست همگان ريخته و اعلام كرده بود كه مسأله ريزگردها حل شدنی نيست و سرانجام از همشهرياني كه دچار بيماري‌هاي قلبي، ريوي و تنفسي هستند تقاضا مي‌كند تا جايي كه امكان دارد از منزل خارج نشوند.

او مي‌گويد: استفاده از كولرهاي آبي با توجه به رطوبت آب و سنگين كردن ذرات معلق در آن مي‌تواند در كاهش اثرات ريزگردها موثر باشد.محمودي به سالمندان توصيه مي‌كند از تردد غيرضروري در هواي آزاد خودداري كنند و همچنين والدين، كودكان را كمتر در معرض هواي خارج از منزل قرار دهند.

امضاي تفاهمنامه كنترل ريزگردها به شرط وجود شرايط

«محمدجواد محمدي زاده»، رئيس سازمان محيط زيست هم خبر خوشحال كننده‌اي براي اهالي 22 استان درگير با ريزگردهاي عربي ندارد. او كه در هفته محيط زيست ميزبان روسا و وزراي كشورهاي شركت كننده در چهارمين اجلاس وزراي محيط زيست اكو در تهران بود از انعقاد تفاهم نامه كنترل ريزگردها با سوريه به محض فراهم شده شرايط خبر مي‌دهد: «سوريه براي تأمين اعتبار و منابع مورد نياز درباره كنترل ريزگردها تلاش مي‌كند و به محض فراهم شدن شرايط، تفاهمنامه امضا مي‌شود».

شرط حل معضل ريزگردهاي سوري، تأمين اعتباري است كه ظاهرا كشور سوريه بايد از طريق سازمان‌هاي ‌جهاني چون UNDP تأمين كند.

به گفته محمدي‌زاده بررسي‌ها در سوريه نشان داده كه 450 هزار هكتار از اراضي ايران، كانون بحراني در جنوب شرق اين كشور است. او البته تفاهمنامه‌اي با كشور عراق را براي مبارزه با كانون ريزگردها در اين كشور به امضا رسانده ‌است؛ تفاهمنامه‌اي كه تا دو ماه آينده اجرايي مي‌شود.

گرد و غبار سياسي

«مصطفي الدمير»، قائم‌مقام وزير محيط زيست تركيه هم اعتقاد دارد كه سد‌سازي تأثيري روي بيابان زايي در منطقه ندارد. اين نگاه باعث شد تا او نظر كساني كه اعتقاد دارند تركيه با ساخت سد ايل سو باعث ايجاد گرد وغبارهاي منطقه‌اي شده را يك نگاه صرفا سياسي بداند كه بهانه‌اي است تا رابطه كشورهاي همسايه به هم بخورد.

او در پاسخ به اين كه با توجه به تأثير ساخت سد ايل سو كه بيش از 40 درصد از آب دجله را كاهش مي‌دهد و موجب افزايش معضل گرد و غبار در اين كشور مي شود چه تمهيداتي در اجلاس اكو انديشيده شد، مي‌گويد: اين سد با توليد انر‍‍ژي نه تنها موجب هدر رفتن آب نمي‌شود بلكه به عنوان يك منبع آب هم در نظر گرفته مي‌شود و فايده آن به كشور‌هاي عراق و سوريه نيز مي‌رسد.

پاسخ مصطفي الدمير نشان مي‌دهد همان گونه كه مجريان و طرفداران سد‌سازي در كشور حاضر به پذيرش تأثير سد‌سازي در زايش بيابان‌ها نيستند، نمي‌توان از تركيه هم انتظار داشت براي نجات منطقه آب سد ايل سو را به روي منطقه باز كند.

موانع پيشروي براي ايجاد هواي پاك در حالي به قوت خود باقي است كه شاخص‌هاي آلاينده هواي تهران، نشان مي‌دهد كه هواي تهران همچنان در شرايط ناسالم قرار دارد.

البته ناگفته نماند پیشتر نیز کارشناسان و متخصصان از وقوع سونامی سرطان در ایران خبر داده بودند و علل بروز این فاجعه را به مسئولان گوشرد کرده بودند.

شیوع بالای سرطان در ایران و کاهش سن ابتلا به این بیماری سخت و پر هزینه باعث شده که برخی متخصصین سرطان شناسی از اصطلاح «سونامی سرطان» برای نشان دادن شدت خسارات جانی و مالی این بیماری در کشور استفاده کنند.

سرطان انواع گوناگونی از جمله سرطان های ریه، خون، معده، پروستات، مثانه و... دارد که متأسفانه شیوع بالایی در ایران دارد، به گونه ای که مواردی از ابتلا به سرطان در افراد 25 ساله و هجده ساله کشور نیز مشاهده می شود که ناشی از اختلالات ژنتیکی، عوامل محیطی و افزایش مصرف مواد دخانی و مخدر است.

بر پایه برآورد سازمان جهانی بهداشت، می بایست سالانه نزدیک هفتاد هزار سرطان در ایران وجود داشته باشد که بر پایه آمار جمع بندی سال 1386، شمار مبتلایان به سرطان در کشور نیز هفتاد هزار نفر بوده است.

در کشور ما، از میان سرطان های دستگاه گوارش، سرطان معده از همه شایع تر است، به گونه ای که 50 درصد از سرطانهای شایع کشور مربوط به دستگاه گوارش است. این آمار زنگ هشداری برای مردم در جهت تغییر عادات نامناسب غذایی است؛ افزون بر اینکه مردان سه برابر زنان در معرض ابتلا به سرطانهای دستگاه گوارش هستند.

سرطان به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسانها در تمام گروه های سنی، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
دکتر عبدالله فضلعلی زاده، رئیس انجمن سرطان ایران از رشد فزاینده بیماران سرطانی در کشور به عنوان یک سونامی ناگهانی نام می برد و می گوید: سرطان به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسان ها در تمام گروه های سنی، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی هایی که از میزان مراجعه بیماران به آنکلوژیست ها در بین سالهای 1998 تا 2003 صورت گرفته است، نشان می دهد که تعداد بیماران از یازده میلیون و هشتصد هزار نفر در سال 2005 به هجده میلیون و دویست هزار نفر در سال 2020 خواهد رسید.

رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به آمارهای جهانی که حکایت از یک رشد فزاینده انواع سرطان ها در تمام جوامع بشری دارد، می افزاید: یکی از دغدغه های اصلی سیاستگذاران کشورها در دهه های اخیر، افزایش هزینه های درمان سرطان است.

فضلعلی زاده با تأکید بر نیاز جامعه برای افزایش تربیت آنکلوژیست، می گوید: پولهایی که در بخش درمان بیماران سرطانی هزینه می شود، باید در تشخیص بیماری به کار گرفته شود، زیرا، پیشگیری و غربالگری از جمله مسائل مهمی است که در کنترل این بیماری باید به آن پرداخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
يعني فقط تهراني ها مريض ميشن و سرطان ميگيرن خدا رحم کرده کلا 3 بار بيشتر خاک نرسيده بهشون تازه اون هم که تعطعلشون کردن ما بايد چي بگيم توي خوزستان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس