بازدید 54468
از انفجار پالايشگاه عبرت نگرفتند؛

آبگيري سد گتوند براي افتتاح زودهنگام! +تصاویر

در روزهای اخیر، گزارشی با نام «تخلیه تراشه‌های نمک توسط مجریان سد گتوندعلیا در رودخانه کارون» منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه‌های کشور پیدا کرد و پیرو آن، برخی نمایندگان مجلس از خطر شوری آب کارون ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۶۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶ 29 May 2011
پس از آنکه شتابزدگی برخی مدیران محلی استان خوزستان در افتتاح فاز سوم پالایشگاه آبادان، حادثه تلخ انفجار این پالایشگاه را رقم زد و موجب کشته شدن دست کم نفر از هموطنانمان شد، پیگیری های خبرنگار ایبنانیوز، حاکی از فشارهای غیرمنطقی به مدیریت سدگتوندعلیا برای شتاب بخشیدن به افتتاحیه این پروژه ملی و آغاز آبگیری این سد با حضور رئیس جمهور است و متأسفانه، استاندار خوزستان به عنوان نماینده رئیس جمهور در استان نیز با چشم پوشی از نواقص این پروژه عظیم ملی، به سوی کلید زدن حادثه‌ای دیگر قدم بر می‌دارد.

به گزارش ایبنانیوز، در روزهای اخیر گزارشی با نام «تخلیه تراشه‌های نمک توسط مجریان سد گتوندعلیا در رودخانه کارون» منتشر شد که بازتاب وسیعی در رسانه‌های کشور پیدا کرد و پیرو آن، برخی نمایندگان مجلس از خطر شوری آب کارون ابراز نگرانی کردند.

به فاصله چند روز و در حالی که هنوز سرنوشت سازندهای نمکی کناره رودخانه کارون مشخص نشده و نگرانی‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد، سیدجعفر حجازی استاندار خوزستان با حضور در شوی تبلیغاتی شرکت مجری طرح، از سلامت این پروژه خبر داد و به این ترتیب، آبگیری سد گتوند علیا ـ که پیش از این به علت ابراز نگرانی شدید فعالان محیط زیست به تعویق افتاده بود ـ بصورت بی سر و صدا آغاز شد.

استاندار خوزستان درباره نگرانی‌ها از شوری آب کارون پس از آبگیری سد گتوند علیا تأکید کرده بود: «در این رابطه حتی اقدامات نظارتی و نکات احتیاطی بسیار ریز در نظر گرفته شده تا این طرح برای بیش از صد سال آینده نیز با مشکل خاصی مواجه نشود»!

رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم، دغدغه‌های فعالان محیط زیست را با عنوان تحقیرآمیز «اعلام نگرانی برخی محافل» تعبیر کرد و گفت: «ما با یک ضریب اطمینان بالاتر از حد لازم فعالیت‌های کنترلی را با ایجاد پوششی روی این سازند و نیز با پر کردن حفره‌هایی که حتی فاصله زیادی هم از مخزن دارند، انجام می‌دهیم. همچنین دستگاه‌های ویژه‌ای نیز برای پایش کیفیت آب در دوران آبگیری در نظر گرفته شده تا با کنترل‌های لازم این سد بزرگ بدون مشکل خاصی آبگیری شود».

این در حالی است که وجود کوه‌های نمکی (تصاویر شماره۶و۴و۷و۱۶و۱۸) در مخزن سد «گتوندعلیا» موضوعی است که نزدیک به چهار سال تلاش گروه‌های مردم نهاد و فعالین اجتماعی استان خوزستان را به خود معطوف کرده است، ولی مدیران این پروژه به جای چاره‌اندیشی مناسب در پی تصحیح اشتباه فاحش وزارت نیرو در جانمایی این سد یا راهکارهای دیگر نظیر تقلیل ارتفاع سد، جابجایی، یا عایق کردن کوه‌های نمکی برنیامدند و به این ترتیب، امروز نگرانی‌های گسترده‌ای دست به گریبان بزرگترین پروژه ملی کشور است و ای کاش چنین نبود و به حق می‌توانستیم کار عظیمی که در ساخت نیروگاه، تونل‌های انحراف آب و بدنه آن انجام شده را یک افتخار ملی بنامیم.

در چند روز گذشته، پس از درج دوباره خبر وجود کوه‌های نمکی در حاشیه کارون، از مدیران پروژه انتظار می‌رفت عملکرد یک پیمانکار در تخلیه تراشه‌های نمک در رودخانه کارون (تصویر شماره 10 و 20) را خطای سهوی بنامند و درصدد جبران آن برآیند، ولی مدیران این شرکت دولتی، جوابیه‌ای منتشر کردند که ضمن دفاع از عملکرد مجریان پروژه، به انکار حقایق و فرافکنی مشکل شوری آب کارون پرداخته بود.

در این جوابیه «شور شدن آب شرب روستاهای عقیلی و گتوند» که همه اهالی به آن اذعان داشته و در مطبوعات محلی استان خوزستان بازتاب برجسته‌ای داشته، تکذیب شده است! در بخشی از این جوابیه، «شوری آب کارون در عقیلی و گتوند» ناشی از ورود رودخانه‌های محلی از جمله «شور دشت بزرگ» خوانده شده است. در حالی که هر کس اندک آشنایی با منطقه داشته باشد، می‌داند که رودخانه «شور دشت بزرگ» در ۲۰ کیلومتری پایین دست محل احداث سد گتوندعلیا به سمت جنوب کارون قرار دارد و هیچ گونه تأثیری بر شوری آب گتوند نمی‌تواند داشته باشد!

در بخش دیگری از جوابیه، وجود کوه‌های نمکی عظیم در مخزن سد انکار و با اعلام خبر «پوشش رخنمون‌های نمکی توسط دیواره‌های بتنی»، ادعای «مهار گنبد نمکی» مطرح شده است.

اقدام این شرکت دولتی در فرافکنی وجود توده‌های بزرگ نمک در مخزن سد گتوندعلیا، آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) را بر آن داشت تا به انتشار تصاویری از این پروژه و آنچه به عنوان «مهار گنبد نمکی» نامیده شده است، بپردازد. (تصاویر شماره۵و۸) مهاری که همانگونه که در گوشه سمت چپ تصویر شماره ۸ به چشم می‌خورد، غیر اصولی و از هم اکنون موجب بیرون زدن لایه‌های نمک از آن شده است.

بر خلاف آنچه مدیران پروژه تحت عنوان «مهار گنبد نمکی» مطرح می‌کنند، تنها روی یک سوم کوه‌های نمکی «پوششی از لاشه‌های سنگ» قرار گرفته که این پوشش هیچ تضمینی برای عدم انحلال این توده‌های نمکی در آب دریاچه سد را به دست نمی‌دهد. ارتفاع گرفتن آب پشت سد، کوه‌های نمکی را در خود غوطه ور خواهد نمود و به میزان ارتفاعی که دریاچه پیدا می‌کند، سطح تماس آب رودخانه با کوه‌های نمکی بیشتر و در نتیجه شوری آب بالاتر خواهد رفت.

همان گونه که در تصاویر مشهود است، کارهای انجام شده تنها بخش کوچکی از ارتفاع این «رخنمون ها» را خواهد پوشاند و معلوم نیست مابقی ۱۸۲ متر ارتفاعی که دیواره سد گتوند علیا را به دریاچه‌ای مهیب بدل می‌کند، چگونه قرار است پوشیده شود.

تصاویر پیوستی این گزارش که ظرف چند روز گذشته تهیه شده است به خوبی بیانگر تخلیه نمک در کارون (تصویر شماره 10 و 20 و و 11 ) و وجود کوه‌های نمک بدون هیچ پوشش در مخزن سد و آغاز آبگیری غیررسمی و بی سر و صدای سدگتوندعلیا است که قضاوت درباره آن تنها زمانی میسر است که یک گروه حقیقت یاب زیست محیطی، بتواند نسبت به آن اظهارنظر کند. (تصاویر شمار۱۳و۱۴)

درخصوص ادعای این شرکت دولتی مبنی بر «بی تأثیر بودن سازند نمکی گچساران بر آب رودخانه کارون در محدوده سد گتوند علیا»، تصویر تابلوی EC آب رودخانه به خوبی بیانگر واقعیات این پروژه و تأثیر آن بر شوری کارون است؛ در عکس شماره 1 به تاریخ ۲۸/۲/۹۰ که در سمت راست تابلو درج شده و همچنین میزان EC آب قبل و بعد از تماس توده‌های نمکی توجه کنید. (این عکس‌ها نمایانگر EC محاسبه شده توسط مهندسان سد است که توسط خبرنگار ایبنانیوز عکس برداری شده است).

در این میان، شاید انتظاری از مدیران شرکت دولتی آب و نیرو نمی‌رود و طبیعی است که آنان بیش از آنکه به فکر محیط زیست و آب شرب مردم خوزستان باشند، به فکر پیشبرد پروژه خود هستند، ولی از استاندار خوزستان (به عنوان کسی که قانوناً وظیفه نظارت بر پروژه‌های ملی در استان را برعهده دارد) انتظار می‌رود درباره عکس‌های مندرج در گزارش ایبنانیوز پاسخ دهد. به ویژه که ایشان پس از بازدید از این پروژه نه تنها مشکلات را نادیده می‌گیرد بلکه در یک شوی تبلیغاتی تمام عیار ادعا می‌کند «آبگیری سد گتوند علیا، موجب افزایش کیفیت آب کارون خواهد شد».

آیا مجریان پروژه، استاندار محترم را در جریان بازدید هفته گذشته، به جای دیگری غیر از محل سازندهای نمکی راهنمایی کرده‌اند تا ایشان حقایق را نبینند؟

اگرچه اظهارنظرهای عجیب آقای استاندار که «آبگیری سد گتوند نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه کیفیت آب شرب اهالی پائین دست خوزستان را بالا می‌برد» و اینکه «تا یکصد سال آینده هیچ مشکلی در این پروژه نخواهد بود»، نزد آگاهان به عنوان یک «شوی تبلیغات سیاسی» تلقی می‌شود، ولی همزمان نشانه ضعف نظارت وی نیز قلمداد می‌گردد؛ زیرا ایشان طی سالهای گذشته، با غافل شدن از وظایف اصلی خود در استان نظیر نظارت بر ابعاد فنی و اجتماعی پروژه‌های ملی، بیشتر وقت خود را صرف امور شخصی و سلیقه‌ای همچون دخالت در امور شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکیل اتاق بحران به منظور به بن بست کشاندن، بی اثر نمودن و برخورد بی سابقه با اعضای شوراهای شهر اهواز، آبادان، خرمشهر و ایذه و... نموده است که نمایندگان آن اصلی ترین منتقدان مدیریت ضعیف استاندار و فجایعی نظیر ضعف نظارتی مفرط در پروژه‌های عمرانی استان بوده‌اند.

در سالی که به نام جهاد اقتصادی مزین شده است، آیا اصرار لجوجانه مسئولین شرکت آب و نیرو به خسارت چند میلیون دلاری به اقتصاد کشور منجر خواهد شد؟ آیا کوه‌های نمکی به زیر آب می‌روند و عمر سدگتوندعلیا که طولانی ترین زمان احداث یک پروژه را به خود اختصاص داده است، به دلیل فرسایش بیش از حد خاک و رسوب گذاری شدید، به کوتاهترین عمر مفید یک پروژه بدل خواهد شد؟ آیا تأسیسات گرانقیمت مولد برق بر اثر آب شور کارون دچارخوردگی فلزات خواهند شد و سرمایه عظیم بیت المال به هدر خواهد رفت؟ آیا تعجیل غیرفنی در آبگیری سد گتوند علیا ـ پیش از آنکه گنبدهای عظیم نمک به خوبی مهار شوند ـ فاجعه‌ای شبیه انفجار پالایشگاه آبادان را رقم نخواهد زد؟

بخشی از حقایق سدگتوند علیا به زبان تصویر:

























































تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۹۸
این نمک ها به چه درد میخوره توی سد ؟ شما دارید ذهن ها را مشوش میکنی ؟ افتتاح افتتاحه دیر و زود نداره .
پاسخ ها
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
بله دوست عزيز افتتاحيه دير و زود داره . اگر زود باشه ميشه يكي از فازهاي پالايشگاه آبادان كه هم منفجر ميشه هم آتش سوزي هم كشته و مجروح شدن آدم ها و هم هدر رفتن سرمايه مملكت .
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
مجيد جان اين نمك به دردسد نميخوره اب سد شور مي كنه اب شور هم زمينهاي كشاورزي خوزستانو از بين ميبره گرفتي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
نمک به درد نمیخوره، آب سد دیگه غیر قابل استفاده میشه، میلیاردها تومن پول من و شما که صرف ساخت این سد شده از بین رفت
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
نمک ها به درد نمی خوره. مسئله اینجاست که با آبگیری، این کوههای نمکی به زیر آب می روند و آب کارون شور خواهد شد. شور شور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
آقای ناشناس عزیز دو مشکل وجود دارد هم آب شور می شود و هم قسمت های نمکی در آب حل شده وکوه ریزش میکنه ...اوکی؟...
تابناك عزيز منون از افشا گريت. خواهش ميكنم نظرات خوانندگان را فعال كنيد تا دولت محترم! واكنش مردم را ببيند بلكه كاري گند.
فقط سیاه نمائی
خدا به اهالی گتوند رحم کنه !!! من اگه جای اهالی غیورگتوند باشم ازحالا یه دست لباس غواصی و قایق و اینا واسه خودم آماده می کنم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
شما کلاً اصل مسئله رو نگرفتی
امین جان آب کارون بزرگترین رودخانه ایران شووووور میشه
یکی به اینها بگه که اینها خیانت به منابع طبیعی و ثروت این کشور و بیت المال هست.جون من یکی جلو اینارو بگیره دیوونه شدیم.اون از خبر مربی فوتسال (شمس) اینم از این. سکته زدیم رفت!!
این کوه های نمکی چه مناظر زیبائی دارن، چرا به جای ساخت سد در این محل و از بین بردن رودخانه کارون، با ایجاد مرکز گردشگری از این جاذبه های طبیعی برای جذب توریست استفاده نمیشه؟
البته شما سایت دورغ ساز هر کاری برای تخریب دولت خدمت گذار خواهید کرد و ما مردم هم میدانیم ولی در انتخابات توی دهانتان می زنیم ولی در خصوص اون بنده خدا که معروف به سد ساز شد باید عرض کنم که یادتان هست که فقط کلنگ سد را می زد و هر سال که می گذشته و هزار میلیارد تومان هزینه صوری میشد ولی سد ساخته نمی شد و نشد !!! اما ظاهرا دولت خدمتگذار این سد ها را به قول شما به دقیقه 89 رسانده و به کوری چشم شما و اربابتان آنهم درست خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
شما مردم نیستی دوست عزیز
فقط یک نظر داری و نه بیشتر
امیدوارم که به فرهنگی برسیم که اتلاف سرمایه های ملی را به حساب هنرمندی هایمان نگذاریم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
چرا سیاسی اش میکنی. بنده طرفدار آقای احمدی نژاد هستم ولی این کار اشتباه محضه!!!!
چه کوه قشنگی بود ؟
نتیجه طرح : نابودی تمام صنایع کشاورزی ! نابودی جلگه خوزستان ! خداحافظ کارون ! خداحافظ خوزستان !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
همینه که هست اگه میتونی بیا جلوشون رو بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
ناشناس با این طرز تفکر پیشرفتمون حتمیه
سد سيوند آبگيري شد صدات در نيومد تابناك!
چي شده حالا داغ كردي!
کاش هر چه زودتر کارشناسان این موضوع نظرات خودشان را اعلام می کردند.هر چند فکر نمی کنم اثری در آب گیری سد داشته باشه ولی برای آگاهی مردم خوب است.
من دوره اي را در کنار اين سد گذراندم. گذشته از مسائل زيست محيطي اين سد در زمان اجرا با مسائلي روبرو بود که همه ماست مالي شد.با فرض بالا نرفتن EC آب اين سد عمر زيادي نخواهد داشت. نيروگاه آن هم که رو زميني است و خط آب گرفتگي دارد. خدا به خير کند.
اگر دولتيان اينقدر بي مسئوليتند پس نمايندگان مجلس كجايند ؟
این یکی انفجار نداره که کسی چیزیش بشه...ولی کم کم کارون تبدیل می شه به بحرالمیت...
به کجا داریم میریم؟
اول سدسيوند بعد راه آهن شيراز بعد پالايشگاهي در جنوب و حالا كتوند و افتتاح در راستاي پس رفت همچنان ادامه دارد
اميدوارم بخاطر تبليغات و نشان دادن آمار بالا و اينكه در زمان دولت فلاني چقدر كار شده است و يا اينكه ما تا الان چقدر خرج كرده ايم حالا بايد نتيجه آن را ببينيم سد گتوند آبگيري نشود تا مشكل بطور اساسي و معقول حل و با رعايت حفظ محيط زيست انجام گيرد.
اگه نحوه ابگیری سد سیمره را تو اینترنت جستجو کنید میبینید این سد هم قبل از موعد آبگیری میشود .این در حالی است که کار بتن ریزی سازه تمام نشده است
چه کسی باعث شد سد در جایی ساخته شود که گنبد نمکی را در بر گیرد. بر اساس طرح اولیه، سد در بخشی ساخته می شد که دریاچه سد، لایه های نمکی را در بر نمیگرفت ولی باز هم خرابکاری ها و ندانم کاریهای قرارگاه خاتم الانبیا قرار شد که سد در پایین دست ساخته شود تا هزینه ها کاهش یابد که نتیجه آن همین هست که می بینیم.
من متولد شهر شوشتر هستم ودقیقاً مطالبی که در باره لایه های نمکی گفته شده صیحیح است چون خودم زمین شناس هستم و آنها را تایید میکنم ودر ضمن من با این دولت هیج خصومتی ندارم و به عنوان یک زمین شناس نظر خود را گفتم. اگر قبول ندارید لطفاً بروید از نزدیک رویت نمایید
یکی از فامیلهای من پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر است و جزو تیم تحقیات دانشگاهی این پروزه بوده، می گفت: وجود گنبدهای نمکی در مخزن سد، علاوه بر تاثیرات زیست محیطی، دو نگرانی دیگر را بوجود آورده است؛ یکی آنکه رسوب گذاری حاصل از فرسایش نمکزارها موجب کاهش چشمگیر عمر مفید این سد و پر شدن مخزن می شود و دیگر آنکه عنصر نمک موجب خوردگی فلزات و تاسیسات گرانقیمت مولد نیروگاه خواهد شد.
خدا رحم کنه. این همه پول بی زبون را فقط به خاطر چند ماه عجله برای افتتاح زودهنگام، بر باد می دهند!
این که یک فاجعه زیست محیطی است آب پشت سد به چه مصرفی خواهد رسید ؟ اصلا آب شور به چه دردی می خورد ؟
من استاد دانشگاه هستم و از نزدیک در جریان مشکل نمک در مخزن این سد هستم. علی رغم زحمات بسیار زیاد و تخصص بالای مشاورین سد سازی در کشور بعلت فشارهای سیاسی و تصمیم گیری های سیاسی برخی از بزرگترین ناکامی های سد سازی مربوط به ایران است بعنوان مثال سد لار و وجود حفرات انحلالی که فرار آب زیادی را سبب شد بعنوان نمونه ای از عدم مطالعه صحیح در کلاسهای درس برخی از اساتید خارجی بیان می شود. بررسی های نشان می دهد که اگر این سد آبگیری شود سال دوم به بعد کیفیت آب پشت سد غیر قابل شرب و حتی مناب برای کشاورزی نیز نخواهد بود.
قابل توجه یکی از عزیزان که می گوید این کوه نمک ها چه کاری انجام می دهد باید عرض کرد که این کوه نمک به شدت باعث افزایش مواد محلول در آب و شوری آن شده که در صورت مصرف توسط انسان باعث سنگ کلیه بسته شدن لوله ها ته نشین در کتری و سماورها و ....می شود
در این صورت این آب نه به درد شرب می خود نه به درد صنعت درصورتی هم که قرار باشد استفاده شود دوباره باید یک هزینه گزاف جهت ساخت آب شیرین کن مصرف شود که خود مشکل دیگری است.
قدمی ها خوب گفته اند:
*جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعته*
کاش هر چه زودتر کارشناسان این موضوع نظرات خودشان را اعلام می کردند.هر چند فکر نمی کنم اثری در آب گیری سد داشته باشه ولی برای آگاهی مردم خوب است.
اینها مهم نیستند، مهم ازبین رفتن میراث باستان ومحیط زیست میباشد که شکر خدا بخوبی انجام میدهند
البته امیر کبیر هم در زمان خودش دشمن زیاد داشت ولی بعد از مرگ، ملت قدر دان زحمات او هستند دولت احمدی نژاد نیز زحمات بسیاری برای محرومیت زدائی کشیده است و ملت انرا درک و لمس میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
امیر کبیرو با رییس جمهور مقایسه می کنی؟؟؟ گمونم اصلا نمیدونی امیر کبیر چه جایگاهی داشت
من الن نزديك كوه نمك در روستاي عنبل نه امبل كار ميكنم و كار پوشاندن كوه نمك با سرعت زيادي در حال انجام است در ضمن سد قراره 30 درصد ابگيري بشه نه 100 درصد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
دیگه چی رو دارن می پوشونن ؟؟
درهر جای دنیا چنین فاجعه ای رخ می داد(پروژه چندمیلیارد دلاری)دادستان آن کشور مشاوران سهل انگار را به دادگاه می کشید.با اینکه از ابتدای ایجاد این طرح وچود این کوه های نمک مشخص و و روشن بود بعلاوه احتمال حضور عناصر قلیایی دیگر در مواد معدنی حاشیه این سد بسیار بالاست فطعا آب ذخیره شده در دریاچه سد کلکسیونی از املاح قلیایی با غلظت بالا خواهد بود.ای کاش قوه قضاییه به این موضوع و خیانت صورت گرفته رسیدگی می نمود
نمکها به کنار هزاران خانوار عشایری هم در این سد سکونتگاه و هستی خود را از دست می دهند
حیف آب سد شور میشه نمیشد جای دیگه ای بسازن سدو؟؟؟؟
دیر و زودش چه فرقی داره وقتی جاش اشتباه، سد را که بر نمیدارند ببرند جای دیگه
حرص بیخودی میخوریداا ، راست میگید مثل این خارجیا برید بشینید کف سد نذارید ابگیری شه ، عمرا اگه برید، یا بتونید
بیشتر به یک بزرگنمایی می مونه تا یک واقعیت اگر بلورهای نمکی با مقیاسی نشون داه می شد معلوم می شد که حتی اندازه یک جعبه دستمال کاغذ هم نمیشه. وقتی خبر از تخریب پل قدیمی یا همون آبشار های شوشتر را توی سایت درج کردید خودم رفتم و از نزدیک دیدم واقعا اون کسی گه شما توی سایت زدید با اون چیزی که در واقعیت بود از سیاهای تا سفیدی اختلاف داشت به فکر راه حال باشید نه تخریب و تضعیف و تحقیر
اینها هیچ دردی را دوا نمی کنه
تابناک اگه سازنده هستی به فکر بی بی بیان و تمبی و بازار چشمه علی و........................... باش
واقعا برای بعضی مخاطبان سایت متاسفم هر خبری رو بدون بررسی می پذیرن
اولا که چند تا عکس با زوم بالا گرفتید گفتید اینا کوه نمکن!!
دوما بیه سری عکس از محوطه سد گرفتید گفتید که این سفیدیها نمکن!!
تازه اگر هم باشه از کجا معلوم که از حد استاندارد بیشتره!!
اگه واقعا اون کوههای نمک هست چرا یه عکس باز از محوطه نذاشتید که این کوهها توش باشن!!
این گونه که متوجه شدم مشکل آبگیری سد نیست بلکه مکان احداث سد مشکل دارد .
این سد از هنگام طراحی اولیه (یعنی 10 سال قبل) اشتباه جانمایی شد. اما به هر حال ساخته شد. شرط استفاده از آن حل مشکل کوههای نمکی بوده است زیرا در غیر اینصورت اولاً مردم پایین دست سد بدلیل نداشتن آب شرب باید منطقه را ترک کنند ثانیاً کشاورزی و دامداری در 5000 هکتار زمینهای پایین دست غیرممکن خواهد شد و ثالثاً تأسیسات سد در کمتر از 20% عمر طراحی خود نابود خواهند شد. ظاهراً افراد سیاسی (استاندار) با مجبور کردن کارشناسان به آبگیری زودهنگام سد میخواهند سند خیانت و جنایت نابودی حیات اطراف سد را بنام خود بزنند.
ضمناً سازمان بازرسی کل کشور هم پرونده ای در زمینه این سد داشته و قاعدتاً باید بزودی چند نفری در این زمینه تحت پیگرد قرار گیرند.
من از پرسنل این پروژه هستم. زحمانت بسیار بزرگی در این پروژه ملی کشیده شد ولی با این حرف و حدیث ها، خستگی در تن ما ماند. اوایل که انتقاداتی از پروژه گتوند در رسانه ها مطرح می شد، عصبانی می شدم ولی رفته رفته دیدم حق با منتقدان است. در بسیاری از جلسات مهم این پروژه شخصاً حضور داشتم.
حجم عظیم نمک به قدری بود که امکان جابه جایی آن در مدت زمان باقی مانده کاری دشوار می نمود، لذا در میان سردرگمی و اختلاف نظرهای بسیار سرانجام ایجاد دیوار حایل و پوششی سنگی بر روی «رخ نمون» های نمکی در دستور کار قرار گرفت. تا اینجای کار مسئله چندان مورد انتقاد نیست اما حمل تراشه های نمکی و غرق کردن آن در آب رودخانه کارون که به منظور تسریع در کار صورت می گیرد، تمهید غیر قابل پذیرشی است که برای این مهم در نظر گرفته شده است.
ده ها کامیون از سنگهای نمکی طی ۸ ماه گذشته حمل و در رودخانه کارون رها سازی شده اند! طی ماه های گذشته به دستور مدیران پروژه، هر کمپرسی روزانه ۴ تا ۶ سرویس خاک و سنگ معدن نمک را در کنار کارون رها کرده است. امری که به شوری بی سابقه آب رودخانه کارون و نارضایتی مردم شهرهای گتوند و شوشتر منتهی شده است. واقعا متاسفم.
اما بدتر از شوری آب کارون، نابودی زودهنگام تاسیسات نیروگاه سد است. در اثر شوری آب، فلزات دچار خوردگی می شوند و عمر تاسیسات نیروگاه به شدت کاهش می یابد.
یک سد آب نمک به جه درد می خوره؟!
دستتون درد نكند عجب گزارش كامل و قشنگي
تویی که فکر میکنی این دولت خیلی کار کرده، این همه درآمدهای نفتی کجا رفت؟ سر سفره تو یا سر سفره ....
من فارغ التحصیل دکتری محیط زیست از دانشگاه برن سویس هستم تا دیر نشده باید یک وزارتخانه پاسخگو بنام محیط زیست ایجاد کرد نه مانند اکنون یک سازمان با حداکثر شش هزار نفر کارمند که من چند روز پیش شنیدم بیشترشان قراردادیند آخه کدام کارمند قراردادی میتوانند با قاطعیت اضهار نظر کند وگرنه در ده سال آینده شاهد بحرانهای شدید زیست محیطی در کشور خواهیم بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل