بازدید 16406

عکس یادگاری و اصرار به لمس آثار تاریخی!

تاکید باستان شناسان و حافظان میراث فرهنگی در رعایت مواجهه گردشگران با اشیای تاریخی و لمس نکردن آنها در حالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی به عنوان مدیران سازمان متولی حفاطت از میراث فرهنگی خود به این نکته مهم توجهی ندارند.
کد خبر: ۱۶۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲ 23 May 2011
تماس نداشتن دست افراد با آثار تاریخی به دلیل انتقال چربی بدن انسان، همیشه موضوعی بوده که کارشناسان حفاظت از میراث فرهنگی بر آن تاکید کرده اند این درحالی است که مقامات ارشد سازمان میراث فرهنگی به این توصیه‌ها اعتنا نمی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، همیشه و همه جا کارشناسان میراث فرهنگی و حفاظت از اشیا و ابنیه تاریخی در مواجهه با گردشگران و مردم، در سخنرانی ها و هنگام بازدید از آثار و اشیای تاریخی تاکید می کنند که دست زدن به اشیای تاریخی و حتی دست کشیدن به ابنیه کاری بس اشتباه است چرا که چربی دست انسان روی یک اثر تاریخی از عمر آن اثر بکاهد.

الهه نیک آذر یکی از باستان شناسان دراین باره به خبرنگار مهر گفت: در بسیاری از ابنیه تاریخی حد و مرزی بین اثر نامنقول( بخشی  از بنای تاریخی) و گردشگران وجود دارد تا اثر دست انسان روی آن نماند و باعث کثیفی، سیاهی و انتقال چربی دست روی آنها نشود.

وی با بیان اینکه اثر چربی بدن انسان از جمله دست او روی ابنیه و آثار چند صد ساله تدریجی است افزود: دست زدن به اشیای تاریخی باعث خواهد شد تا چربی دست انسان و یا رطوبت آن جذب شی شود و به مرور زمان همان نقطه رو به سیاهی و کثیفی برود بنابراین یکی از دلایل اینکه همواره کارشناسان میراث فرهنگی می گویند در مواجهه با ابنیه و اشیای تاریخی مراقب باشید، همین مورد است.

تاکید باستان شناسان و حافظان میراث فرهنگی در رعایت مواجهه گردشگران با اشیای تاریخی و لمس نکردن آنها در حالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی به عنوان مدیران سازمان متولی حفاطت از میراث فرهنگی خود به این نکته مهم توجهی ندارند.

به عنوان مثال منشور کوروش که بعد از سالها تلاش شهریور ماه سال 89 از موزه بریتانیا برای نمایش در ایران به موزه ملی رفت؛ داخل محفظه شیشه ای نگهداری شد تا آنکه سازمان میراث فرهنگی اواخر فروردین ماه، مراسم اختتامیه نمایش منشور کوروش را برگزار کرد و آن را به نمایندگان موزه بریتانیا تحویل داد.

منشور کوروش در این برنامه که با حضور رسانه ها، نمایندگانی از موزه ملی، سازمان میراث فرهنگی و اسفندیار رحیم مشایی برگزار شد، با تشریفات خاص از داخل ویترین بیرون آمد. مسئولان موزه بریتانیا با صندوق حاوی منشور کوروش وارد سالن شدند. منشور از صندوقچه بیرون آورده شد و روی میز مقابل مشایی قرار گرفت تا وی هنگام سخنرانی خود "منشور کوروش " را به‏روی دست بگیرد. مشایی برخاست و در حالی‌که منشور را همراه با بالش ویژه آن به روی دست گرفته بود سخنرانی خود را آغاز کرد.

 

دست زدن به منشور کوروش بدون دستکش!

از سوی دیگر حمید بقایی، که تا چند روز پیش ارشدترین مقام در سازمان میراث فرهنگی بود، در عکسی که یکی از خبرگزاری ها نیز آن را منتشر کرده است، منشور کوروش را بدون دستکش در دست گرفت. این درحالی است که بقیه افراد از جمله نماینده موزه بریتانیا حاضر در این برنامه جانب احتیاط را رعایت کرده و برای تماس با این منشور از دستکش آبی رنگی استفاده کرده اند.


عکس یادگاری با جام طلایی مارلیک

غیر از بقایی یکی دیگر از مسئولان سازمان میراث فرهنگی در بخش موزه های تحت نظر این سازمان، بدون رعایت ضوابط و با در دست گرفتن جام مارلیک که جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی متر است عکس یادگاری انداخته و همین عکس را روی وب سایتهای جهانی قرار گرفته است.

نیک آذر در این باره گفت: وقتی مسئولان و متولیان حفاظت از میراث فرهنگی در کشور جانب احتیاط را مورد آثار تاریخی رعایت نمی کنند از مردم عادی و گردشگران چه انتظاری داریم؟

وی تصریح کرد: به نظر می رسد از آنجایی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی به دلیل اینکه قبل از انتصاب در این سازمان، هیچ تخصصی در ارتباط با میراث فرهنگی و باستان شناسی و حفاظت از آثار تاریخی نداشته اند، نمی دانند حساسیت ها در برابر مواجهه با آثار تاریخی چقدر است! این درحالی است که حافظان آثار تاریخی در کشورهای دیگر حتی اثر مخرب تنفس انسان بر اشیای تاریخی را نیز بررسی کرده و برای کنترل اثرات مخرب آن برنامه ریزی می کنند! 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر