بازدید 15795

دریاچه ارژن شخم زده شد

کد خبر: ۱۶۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶ 16 May 2011
وضعیت دریاچه‌های مهم استان فارس امروز به حدی بحرانی است که بستر دریاچه خشک شده ارژن توسط کشاورزان شخم زده شده و تالاب بختگان نیز در انتظار سونامی نمک است.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، از چند سال پیش که خشکسالی در سطوح مختلف استان فارس رخنه کرد بخش وسیعی از دریاچه‌های استان را نیز با نابودی و خشکی مواجه کرد به طوریکه برخی از تالابها سطح وسیعی از آب خود را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز به کلی خشک شدند.

این خشکی باعث شد که بسیاری از زیستمندان موجود در این مناطق کاشانه خود را ترک کنند چراکه دیگر در سطح گسترده‌ای از برخی دریاچه‌ها به دلیل خشکی 100 درصد آب، منابع آبی و غذایی کافی وجود نداشت و در این راستا محیط زیست تا جایی که ممکن بود زیستمندان را ازمناطق خشکسالی زده به سایر نقاط انتقال داد یا مبادرت به تامین نیازهای غذایی آنها کرد.

طی این سه سال وضعیت تالابها و دریاچه‌ها گاه رو به بهبودی می‌رفت و گاه نیز در اثر شدت یافتن خشکسالی رو به وخامت می‌گذاشت و اکنون نیز بررسی دریاچه‌های مهم این استان نشان می‌دهد که روزهای بحرانی همچنان آنها را دربر گرفته است.

بختگان در نی ریز، ارژن در حوالی کازرون، مهارلو در نزدیکی شیراز و... از جمله دریاچه‌هایی در استان فارس هستند که سطح وسیعی از آنها با خشکی مواجه شده و یا کاملا خشک شده‌اند.

کشاورزان ارژن را شخم زدند

در این خصوص نماینده هماهنگ‌کننده تالاب‌های فارس در این باره به خبرنگار در شیراز گفت: دریاچه ارژن خشک شده و فقط بخش کوچکی که پوشش گیاهی دارد محفوظ مانده اما به رغم این مسئله بازهم ارژن با مشکل مواجه است.

علمدار علمداری افزود: بدتراز خشک شدن تالاب ارژن این است که قسمتی از این دریاچه که خشک شده، تغییر کاربری یافته و شخم زده شده است و در آن کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص شوره‌زار شدن این تالاب نیز گفت: با توجه به اینکه ارژن در زمان آب داری شیرین بوده قسمت کمی از آن شوره زار شده اما با این وجود حیات تالاب در خطر است.

بختگان در انتظار سونامی نمک

نماینده هماهنگ کننده تالابهای فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تالاب بختگان یکی از بهترین تالابهای کشور هم از وسعت و هم از نظر اهمیت است، افزود: وسعت دریاچه بعلاوه دریاچه طشک 150 هزار هکتار و شوری آب در زمان آب داری دریاچه در حد دریاهای آزاد است.

وی با بیان اینکه میزان نمک این دریاچه بسیار بالاست، افزود: طی مدت اخیر با خشک شدن دریاچه تمام کف آن به صورت شوره زارهایی مملو از نمک و انواع رسوبات درآمده که سلامتی تمامی زیستمندان منطقه اعم از انسانها و گیاهان را تهدید می‌کند.
 


بختگان در خشکی کامل

علمداری تصریح کرد: شوره زارها در زمان وزش باد جابجا می‌شود و پس از متصل شدن به گرد و خاکهای اطراف به مزارع رسیده و به صورت مستقیم بر روی زراعت و شور شدن آبهای مزارع تاثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: تالاب بختگان علاوه بر اینکه دارای گرد و خاک و شوره نمک است، مهمترین تالابها به شمار می‌رود چراکه در گذشته تمام آلاینده‌ها را با فرسایش آبی شسته و در تالاب متمرکز می‌کرده است اما در حال حاضر سنتر در رسوبات تالاب جمع و باعث شده عوامل مخرب بیماری زا در منطقه به وجود آید.

نماینده هماهنگ کننده تالابهای فارس با بیان اینکه روند خشکی و وجود شوره زارها در بختگان خطری است که می‌تواند زندگی منطقه را تهدید کند، افزود: این منطقه در زمان آب داری یکی از مناطق مهم به شمار می‌رفته اما با توجه به خشک شدن دریاچه می‌توان ادعا کرد که سونامی نمک در انتظار بختگان است.

وی گفت: 150 هزار هکتار از وسعت دریاچه بختگان به شوره زار تبدیل شده و هیچ راه حلی برای جلوگیری از بحران وجود ندارد مگر اینکه حقابه دریاچه داده شود و بتوان بر بحران مسلط شد.

فرسایش در کافتر

نماینده هماهنگ کننده تالابهای فارس در خصوص دریاچه کافتر نیز بیان کرد: وسعت این دریاچه نیز به سایر دریاچه‌ها کمتر بوده و حدود دو هزار هکتار است که این دریاچه نیز کاملا خشک شده و حیاتش به خطر افتاده است.

علمداری افزود: با توجه به اینکه کافتر در یکی از نقاط سردسیر استان واقع شده، فقط با بارش برف و آب شدن آن در ارتفاعات و جاری شدن در دریاچه آب دار خواهد شد که طی مدت اخیر شاهد بارش برف در منطقه نبوده ایم.
 


دریاچه کافتر

وی عنوان کرد: بر این اساس دریاچه کافتر کاملا خشک شده و ریزگرد در کف تالاب به وجود آمده و دچار فرسایش شده است، از این رو با وزش باد ریزگردهای کف تالاب جابجا می‌شود.

نماینده هماهنگ کننده استانی تالابهای فارس با بیان اینکه دریاچه کافتر نیز به شوره زار تبدیل شده، ادامه داد: وضعیت این دریاچه نسبت به بختگان بهتر است چراکه مقیاس آن قابل قیاس با سایر دریاچه‌ها نیست.

پنج هزار هکتار از وسعت 25 هزار هکتاری مهارلو آب دارد

علمداری در ادامه سخنان خود به وضعیت دریاچه مهارلو نیز اشاره کرد و با بیان اینکه وسعت دریاچه مهارلو 25 هزار هکتار است، افزود: در حال حاضر مهارلو کمی آب دارد و بخشهایی که عقب نشینی کرده نیز به شوره زار تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: آبدار بودن پنج هزار هکتار از 25 هزار هکتار دریاچه نیز به خاطر فاضلابهایی است که از شیراز وارد دریاچه مهارلو می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
!!! نگران نباشید !!!
کارون و سرچشمه هاش هنوز آب دارن میشه ازشون استفاده کرد .
چرا حرفی از دریاچه پریشان در کازرون فارس نیست.این دریاچه هم مدتهاست که خشک شده است.علت هم تنها کاهش بارش نیست شاید مهمترین علت افزایش حیرت انگیز چاههای آب غیر مجاز و برداشت بی رویه در اطراف این منابع آبی باشد.به اعتقاد بسیار از کارشناسان پریشان قربانی برداشت بی رویه شد.
فارس داره از خشك سالي ميسوزه
دعا كنيد بارون بياد
تالاب بین اللمللی ارژن قابل احیا است و در صورتیکه سازمان حفاظت محیط زیست اهتمام بیشتری به خرج دهد مشکلات آن حل خواهد شد.
شما از دریاچه زیای پریشان در شهرستان کازرون سخنی نگفتید این دریاچه خشک شده ( به علت صدور مجوز بیش از 700 حلقه چاه در کنار دریاچه ) خشک شده است و اینکه این دریاچه بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران محسوب میشد
خاك بر سر من......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار