بازدید 76303

آنتن های تلفن همراه، مضر یا بی ضرر؟

عضو شورای شهر تهران: اظهارات شورای شهر، مبنی بر عوارض تشعشعات آنتن های «bts» تلفن همراه در سطح شهر بر پایه مطالعات کارشناسان بیان و از لحاظ علمی ثابت شده است/ صدوقی: از مسئولین خواهشمندیم، تنها به ادعا و اظهارات برخی بسنده نکنند/ موسوی: این آنتن ها را بررسی کرده و تاکنون به نتایج شرایط ایمن رسیده ایم/ آنچه وزارت بهداشت بررسی کرده، نشان می دهد که...
کد خبر: ۱۶۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴ 15 May 2011
سرویس اجتماعی ـ افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال های اخیر، افزایش شمار ایستگاه های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده است؛ اما این امر با توجه به امواجی که این آنتن ها ساطع می کنند، نگرانی هایی از حیث خطرساز بودن این امواج پدید آورده؛ نگرانی هایی که از سوی دو طرف ماجرا رد و سرانجام، به این پرسش که آنتن‌های ««BTS»» موبایل در شهر، برای شهروندان مضر است یا نه، منجر می شود؟ این اساسی‌ترین پرسشی است که اکنون مردم با آن روبه رویند.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، به تازگی شورای شهر تهران، نشستی درباره تجمیع دکل‌های مخابراتی در تهران برگزار کرده که هدف اصلی آن، حفظ سلامت شهروندان و البته بهبود مبلمان شهری آورده شده است. با این حال، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، این ادعا را نپذیرفته، می‌گویند که این آنتن‌ها اصلا ضرری برای شهروندان ندارد.

و البته ماجرا تا جایی پیش رفته که مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در درون منزل مسکونی‌‌اش، آنتن «BTS» نصب کرده تا غیرمستقیم به مردم بگوید، این وسیله بی‌زیان است.

همچنین رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح، مبنی بر تأثیر آنتن‌های «BTS» موبایل بر سلامت انسان، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که آنتن‌های موبایل، پیرامون خود، چگالی انرژی بیش از اندازه مجاز تولید نمی‌کنند.

در این باره دکتر کاظم ندافی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مطالعات انجام شده درباره تأثیر آنتن‌های «BTS» موبایل بر سلامت انسان، گفت: نتایج مطالعات انجام شده، حاکی از آن است که چگالی انرژی آنتن‌های «BTS» موبایل، از حد مجاز استاندارد ملی کمتر است.

همچنین سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های مرتبط بین‌المللی تأیید می‌کنند که این‌ آنتن‌ها در پیرامون خود، چگالی انرژی بیش از حد مجاز تولید نمی‌کنند و به ‌طور کلی ضرری برای سلامت انسان ندارند؛ اما در عین حال توصیه می‌شود، آنتن‌های «BTS» موبایل در نزدیکی مدارس و کودکستان‌ها نصب نشود و به‌ عنوان یک توصیه علمی، دست کم در فاصله صد متری از این مکان‌ها نصب شود.

وی در پایان گفت: لازم است مردم درباره همه وسایلی که امواج الکتریکی یا میدان الکتریکی و مغناطیسی از خود ساطع می‌کنند، احتیاط کنند.

شورای شهر: در نصب آنتن های موبایل استاندارد رعایت نمی شود

مسئولان شورای شهر تهران، تلاشی بس مضاعف دارند تا با جلوگیری از نصب دکل های تلفن همراه، سلامتی شهروندان را تأمین کنند، به گونه ای که لایحه «ساماندهی دکل ها، آنتن ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران» را تدوین و اعلام کردند که منابع بین المللی حتی بر زاویه تابش این آنتن ها تأکید دارند و هرچند استفاده از تلفن همراه خوب است، مهمتر از آن، رعایت فاصله ها و جلوگیری از بروز عوارض آنها بر سلامتی افراد است.

اعضای شورای شهر تهران، به دلیل نگرانی از غیر استاندارد بودن نصب دکل ها و آنتن های مخابراتی در منازل اشخاص و سطح شهر بر این باورند که در نصب دکل ها و آنتن های «BTS» باید همه موازین تخصصی و سلامت جامعه رعایت شود، ولی در نصب این آنتن ها، استانداردها و شعاع مجاز آنها رعایت نمی شود و بیشتر این آنتن ها، با اتاق خواب و منزل افراد فاصله ای کمتر از یک متر دارد.

برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که استاندارد و تشعشع این آنتن ها، 10 وات است، حال آن که در تهران، آنتن هایی با تشعشع 50 وات هم نصب شده که بیشتر کنار خانه ها و درون حیاط منازل و محل های پر رفت و آمد افراد بوده و برای اطرافیان بسیار خطرناک است.

اپراتورهای موبایل نباید با مردم قرارداد ببندند باید با ...

اظهارات شورای شهر، مبنی بر اثرات و عوارض تشعشعات آنتن های «BTS» تلفن همراه در سطح شهر بر پایه مطالعات، تحقیقات و نظریات کارشناسان بیان و از لحاظ علمی ثابت شده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: اپراتورهای تلفن همراه نباید مستقیم با شهروندان برای نصب آنتن موبایل روی پشت بام ها، منازل و سایر اماکن قرارداد ببندند.

مرتضی طلایی با بیان این مطلب افزود: اپراتورهای تلفن همراه، می توانند در صحن شورای شهر حاضر شوند و از ادعای خود، مبنی بر رد عوارض منفی تشعشعات آنتن های «BTS» موبایل دفاع کنند.

وی گفت: اظهارات شورای شهر، مبنی بر اثرات و عوارض تشعشعات آنتن های «BTS» تلفن همراه در سطح شهر بر پایه مطالعات، تحقیقات و نظرات کارشناسان بیان شده و از لحاظ علمی ثابت شده است.

طلایی با تأکید بر اینکه استدلال های اپراتورهای تلفن همراه در زمینه امواج آنتن های موبایل باید در صحن شورای شهر و در میان افکار عمومی مورد قضاوت قرار گیرد، گفت: این حق شورای شهر است که نسبت به سلامت، امنیت و زیباسازی مبلمان شهری حساس باشد و از خود واکنش نشان دهد.

رگولاتوری: موردی نیست

این در حالی است که پیش از این، مدیرکل نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از رعایت استاندارد تشعشعات آنتن‌های «BTS» خبر داد و به مهر گفته است: در بررسی‌های انجام پذیرفته شده از آنتن‌های «BTS»، هیچ گونه موردی مبنی بر رعایت نکردن استاندارد تشعشعی این تجهیزات دیده نشده است.

وی ادامه داد: همه بررسی‌های انجام شده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سازمان انرژی اتمی ایران فرستاده و پس از بررسی‌های انجام شده، مورد تأیید آن سازمان نیز قرار گرفته است.

پزشکان: امواج الکترومغناطیسی تأثیر دارد

محمدرضا رزاقی، رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به افزایش آمار ناباروری در کشور می گوید، امواج رادیویی تلویزیونی، تلفن، موبایل و در کل شعاع تابشی امواج گوناگون به افزایش ناباروری در کشور منجر شده، به گونه ای که امواج گوناگونی که جوانان در معرض آن هستند، سلول های جنسی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد که نقص عملکرد این سلول ها، مایه ناباروری می شود.

در همین حال، محمدرضا صادقی، معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به تأثیر امواج الکترومغناطیس بر DNA نیز گفت: افزایش ارتعاشات الکترومغناطیسی بر کیفیت اسپرم و تخمک موثر بوده و چنانچه فرد در میدان های الکترومغناطیس قرار گیرد، موجب آسیب DNA و ناباروری می شود.

وی با اشاره به ارتباط امواج موبایل، رادیو، تلویزیون بر مشکلات ناباروری افزود: امواج الکترومغناطیس با یک شدت خاص، می تواند بر تکثیر و فعالیت های سلولی کارساز باشد.

صادقی با تشریح آزمایش های محققان روی حیوانات در این زمینه افزود: در این آزمایش ها، شماری از حیوانات در معرض مستقیم ارتعاشات قرار گرفتند که نتایج به دست آمده، نشان از تغییرات پارامترهای خونی آنها دارد.

بر پایه این یافته ها، لازم است میزان تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر بدن انسان، دقیق بررسی شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: برخی پژوهشگران تحقیقاتی در زمینه رد تأثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان انجام داده و شرکتهای عرضه کننده موبایل نیز از این تحقیقات حمایت کرده اند که این توجیهات کاملا نادرست بوده و لازم است نسبت به این آن توجه بیشتری شود.

مجلس: وزارت بهداشت خطری را اعلام نکرده است

این اظهارات در حالی بیان می شود که نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تاکنون مدارکی دال بر خطرات احتمالی آنتن های تلفن همراه از سوی وزارت بهداشت به این کمیسیون داده نشده، گفت: بنا بر اعلام مسئولان، آنتن های موبایل با رعایت استاندارد جهانی در کشور نصب می شوند.

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سال گذشته از وزیر ارتباطات برای رفع ابهامات درباره خطرات ناشی از تشعشع این آنتن ها دعوت کرد، گفت: بر پایه توضیحات ارایه شده از سوی وزیر ارتباطات، مشخص شد که آنتن های موبایل دارای استانداردهای معتبر جهانی هستند و نصب آنها در نقاط گوناگون شهر و منازل مسکونی افراد خطری به همراه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در آن جلسه معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان نیز حضور داشت، ادامه داد: تاکنون گزارشی که خطرساز بودن آنتن های تلفن همراه بر سلامتی افراد را تأیید کند، از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت به کمیسیون ارایه نشده است.

یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از مأموریت وزارت ارتباطات برای بررسی میزان استاندارد امواج الکترومغناطیسی خبر داد و گفت: تاکنون ضرر امواج دکل های تلفن همراه و پارازیت های ماهواره ای اثبات نشده و این امواج، تنها گرما و حرارت ایجاد می کنند؛ اما از آنجا که این امر بر مردم مشتبه شده که امواج، سلامت افراد را در خطر قرار می دهد، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بررسی های جدیدی را در این رابطه آغاز کرده که در آن وزارتخانه های بهداشت و ارتباطات مأموریت یافته اند، نتایج فنی و علمی خود را در این باره ارایه دهند.

علی اکبر کاییدی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مأموریت یافته که نتیجه بررسی استانداردهای این امواج را در قالب گزارشی به کمیسیون بهداشت مجلس ارایه کند. این وزارتخانه ماموریت دارد تا امواج ماهواره ای و رادیویی را از لحاظ فنی بررسی کند و در این رابطه، موظف به تجهیز ابزار لازم و تهیه دستگاه های ثبت و اندازه گیری امواج شده است.

همراه اول: آنتن ها سلامت را تهدید نمی‌کنند

روز گذشته نیز صدوقی مدیرعامل همراه اول، از بی ضرر بودن بی تی اس های همراه اول دفاع کرده و در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: شهروندان و مسئولان به اپراتور ها کمک کنند تا پوشش آنتن دهی یکسان شود و مشکلی برای مردم پیش نیاید، چرا که هرچه آنتنی ضعیف تر باشد، گوشی تلفن همراه میدان بیتشری ایجاد کرده و قدرت بیشتری مصرف می کند تا به آنتن متصل شود که گاه این میدان تا دو وات نیز بالا می رود که قطعا اثرات امواج دو واتی آن هم در کتار سر و مغز انسان ها خطرات و اثرات زیانبار بیشتری دارد.

صدوقی ادامه داد: از مسئولین خواهشمندیم، صرفا به ادعا و اظهارات برخی بسنده نکرده و برای مخالفت ها و انتقادهای خود دلایل و مدارک علمی مطرح کنند.

از سوی دیگر، سید حسن سید موسوی مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار به تشریح امواج الکترومغناطیسی و حدود آستانه مجاز تابش آنها پرداخت و با اشاره به دستگاه های پیشرفته و گران قیمتی تهیه و در اختیار دانشگاه دهای معتبر تهران قرار داده گفت: امواج ناشی از گوشی های موبایل و همچنین سایت های «BTS» در زمره امواج فرکانس های رادیویی RF قرار دارند که به هیج وجه اثر تخریبی روی بافت های زنده نداشته و تنها باعث افزایش دمای ناحیه ای از بدن می شوند که در معرض تابش قرار گرفته است.

سید موسوی از این امواج به عنوان امواج غیر یونیزه کننده یاد کرد و به «تابناک» گفت: بنا بر استاندارد ICNIRP کمیت SAR متوسط گیری شده روی 10 گرم بافت بدن نباید از دو وات بر کیلوگرم تجاوز کند و حد در معرض تابش قرار گرفتن انسان در باند 900 مگاهرتز به وسیله استاندارد حفاظت رادیویی نیز مقدار 450 میکرو وات بر سانتی مترمربع توصیه شده است. حد در معرض تشعشع قرارگیری بافت زنده در باند 900 و 1800 مگاهرتز به ترتیب نیم و یک میلی وات در استاندارد ICNIRP توصیه شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار با اشاره به اندازه گیری های انجام گرفته روی مقدار تابش ناشی از سایت های «BTS» تأکید کرد: حتی ماکزیمم توان اندازه گیری شده در بدترین و نادرترین شرایط، تنها نزدیک چند درصد حد قابل قبول استاندارد بوده که برای عموم مردم بی خطر است.

وی افزود: توان جذب شده در بدن ناشی از تابش سایت با دور شدن شخص از فاصله سایت تا فاصله حدود 10 متری آن افزایش و پس از آن شروع به کاهش می کند.

همچنین مقایسه نتایج اندازه گیری های انجام شده در اروپا از میدان تابشی سایت های «BTS» با میدان های نزدیک و دور در مجاورت گوشی های همراه از یک نسبت یک به 10 به توان 4 حکایت دارد.

موسوی با نشان دادن مجوزهایی که از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شده گفت: در بررسی ها، مشخص شد که سطح انرژی الکترومغناطیسی ناشی از سایت های تلفن همراه 1.4 درصد امواج ناشی از فرستنده های رادیویی AM و 28 درصد امواج ناشی از فرستنده های رادیویی FM است؛ بنابراین، با توجه به اثبات بی خطر بودن امواج رادیوی که نزدیک صد سال است نصب شده اند، بی خطر بودن امواج ناشی از «BTS» ها نیز محرز و مشخص است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار همچنین با نشان دادن شناسنامه برخی آنتن های تلفن همراه، گفت: با بررسی های مستمر و معتبری که با همکاری دانشگاه های معتبر تهران به ویژه دانشگاه علم و صنعت ایران انجام داده و دستگاه های سنجش امواجی که با هزینه بسیار زیاد و گرانی خریداری کرده، در اختیار این واحدهای علمی و پژوهشی گذاشته، این آنتن ها را بررسی کرده و تا کنون در همه آنتن های «BTS» بررسی شده به نتایج شرایط ایمن و سبز و به عبارتی سازگار غیر مشروط رسیده ایم.

وی افزود: مخابرات، مجوز بهره برداری از واحد حفاظت انرژی اتمی را برای نصب دکل های مخابراتی گرفته و این آنتن‌ها مطابق با استانداردهای اروپایی هستند؛ اما در سال 87 نزدیک ده سایت موبایل به دلیل تشویش اذهان عمومی و تقاضای مالک جمع‌آوری شده و در سال 87، 29 سایت و در حال حاضر نیز 17 سایت به دلیل دغدغه مالک از امواج زیان آور این سایت‌ها جمع‌آوری شده است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: تا کنون بررسی های نهادهای علمی و بیطرفی مانند دانشگاه ها نشان داده که میزان امواج «BTS» های همراه اول، حتی از میزان مجاز استاندارد داخلی نیز کمتر است.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه فاصله مشترکان با دکل های دی تی اس، کمتر از 500 متر است، افزود:‌ کمترین میزان تشعشع از آنتن های موبایل در خود ساختمان است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مضر بودن این امواج ارایه نشده است.

سازمان انرژی اتمی: مردم نگران آنتن های تلفن همراه نباشند

در همین حال، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به نظارت مستمر این سازمان بر آثار آنتن های تلفن های همراه اعلام کرد که امواج این آنتن ها بر سلامتی مردم تأثیری ندارد.

علی شیرزادیان، سخنگو و مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به وظیفه این سازمان در حفاظت مردم و محیط در برابر پرتوها اظهار داشت: بر پایه قانون حفاظت در برابر اشعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1368، سازمان انرژی اتمی ایران نظارت بر اجرای این قانون برای حفاظت، مردم، کارکنان و نسل های آینده در برابر خطرات انواع پرتوها به عهده دارد و این وظیفه به مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور (امور حفاظت در برابر اشعه) واگذار شده است.

وی تأکید کرد: همه اپراتورهای تلفن همراه بر پایه قانون حفاظت در برابر اشعه و با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران باید با گرفتن پروانه اشتغال به کار با پرتوهای رادیویی و مایکروویو از امور حفاظت در برابر اشعه کشور به نصب و بهره برداری از تجهیزات تلفن همراه بپردازند که در این صورت، هر اپراتور برای دریافت پروانه اشتغال فوق متعهد می شود که ضوابط مربوطه و نیز استاندارد ملی ایران را در ارتباط با پرتوگیری مردم رعایت کند.

شیرزادیان گفت: عموما وقتی که از پرتوها سخن به میان می آید، افراد پرتوهایی چون ایکس و گاما را به یاد می آورند. این پرتوها، مولکول ها و اتم ها را یونیزه می کنند و به همین دلیل با ایجاد واکنش های شیمیایی در بافت بدن انسان بر آنها اثر می گذارند و به عنوان پرتوهایی که می توانند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند، شناخته شده اند.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت، هرچند ماهیت پرتوهای ایکس و گاما با ماهیت پرتوهای رادیویی و مایکروویو که در ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند، مشابه است، به علت تفاوت بسیار در فرکانس، تأثیرات این پرتوها بر انسان مشابه نیست. پرتوهای رادیویی و مایکروویو در هیچ شرایطی قادر به یونسازی در بدن انسان نیستند، نقش این پرتوها در افزایش ریسک سرطان توسط مجامع معتبر جهانی، نظیر سازمان جهانی بهداشت تأیید نشده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره میزان اثرگذاری پرتوهای مضر بر انسان گفت: برخورد پرتوهای رادیویی به ماده سبب می شود که مولکول های ماده نوسان کنند و در نتیجه گرم شوند. به همین دلیل، این پرتوها می توانند بر بدن انسان تأثیر بگذارند. این پرتوها در شدت های زیاد (بسیار زیادتر از شدت هایی که برای آنتن های «BTS» مطرح است) می توانند باعث آسیب دیدن چشم ها، سوختن پوست و احساس گرما در بدن شوند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا برای پیشگیری از آسیب دیدن مردم در اثر پرتوهای رادیویی، میزان پرتوگیری مردم محدود می شود، تأکید کرد: در ایران نیز مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان  «پرتوهای غیر یونساز ـ حدود پرتوگیری» مصوب موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، آمده است، کمتر باشد.

شیرزادیان گفت: امور حفاظت در برابر اشعه کشور در راستای اجرای وظایف قانونی خود، نظارت بر عملکرد اپراتورها و برطرف ساختن نگرانی های عمومی، اقدام به اندازه گیری های متعدد از پرتوهای ناشی از نصب آنتن های «BTS» در نقاط گوناگون شهرهای کشور کرده است.

به گفته وی، در فرکانس های GSM مورد استفاده در ایران، حد چگالی توان 4/4 وات بر متر مربع است و همه نتایج اندازه گیری ها با این حد مقایسه شده است؛ نتایج اندازه گیری ها در بیش از 1700 محل نشان می دهد که چگالی توان در هیچ موردی از یک صدم حد بیشتر نبوده است.

شیرزادیان خاطرنشان کرد: برای تنویر افکار عمومی و اجرای وظایف سازمان در رابطه با مردم، گزارش مبسوط نتایج اندازه گیری های فوق، در وبگاه سازمان انرژی اتمی ایران با آدرس «  www.aeoi.org.ir/INRA» در بخش پرسش های متداول در دسترس عموم قرار گرفته است.

بنا بر اعلام سازمان انرژی اتمی با توجه به بررسی های انجام شده، شرایط نصب و بهره برداری از آنتن های «BTS» در ایران به گونه ای است که در اوضاع کنونی بر مبنای اطلاعات تأیید شده توسط مجامع علمی جهانی، مردم می توانند بدون نگرانی، از این فناوری سودمند در برقراری ارتباطات بهره مند باشند، چرا که مرکز نظام ایمنی هسته ای امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی به طور مستمر، بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا اطمینان شود که همواره شدت میدان های الکترومغناطیسی ناشی از نصب آنتن های فوق، در محل های کار و زندگی مردم، با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد.

وزارت بهداشت: مردم نگران نباشند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بررسی اثر تشعشعات آنتن های موبایل بر سلامت شهروندان خبر داد و گفت: هفته آینده در این راستا جلسه ای با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود تا گزارش علمی نهایی درباره این موضوع ارایه شود.

مرضیه وحید دستجردی در بهمن ماه سال گذشته، با اشاره به دغدغه های مردم از خطرات ناشی از دکل های موبایل و اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت گفت: در بخش سلامت محیط اظهارنظرهای دقیقی از سوی کارشناسان و مسئولان مربوطه انجام و همکاری تنگاتنگی با وزارت ارتباطات در زمینه بررسی تشعشعات دکل های موبایل شده است.

وی با بیان اینکه بر پایه گزارش های ارایه شده، تاکنون این تشعشعات تأثیر منفی بر سلامت مردم نداشته است، افزود: آنچه وزارت بهداشت تاکنون بررسی کرده، نشان می دهد که تشعشعات دکل های موبایل، سلامتی افراد را به مخاطره نمی اندازد، ولی گزارش نهایی از این موضوع هفته آینده ارایه خواهد شد.

وحید دستجردی تأکید کرد که هفته آینده دو وزارتخانه ارتباطات و بهداشت در جلسه مشترکی، گزارش های نهایی خود در این زمینه را بررسی کرده و گزارش علمی نهایی را در مورد میزان تأثیر و یا عدم تأثیر تشعشعات دکل های موبایل ارایه خواهد شد.

بر پایه اعلام سازمان انرژی اتمی با توجه به بررسی ها، شرایط نصب و بهره برداری از آنتن های «BTS» در ایران به گونه ای است که در اوضاع کنونی و بر مبنای اطلاعات تأیید شده از سوی مجامع علمی جهانی، مردم می توانند بدون نگرانی با بهر گیری از این فناوری سودمند ارتباطات برقرار کنند.

مرکز نظام ایمنی هسته ای امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی به طور مستمر بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا اطمینان حاصل شود که همواره شدت میدان های الکترومغناطیسی ناشی از نصب آنتن های فوق در محل های کار و زندگی مردم با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، آن چه مسلم است، این که مسئولینی که به نصب آنتن های تلفن همراه انتقاد دارند، باید انتقادات خود را با دلایل و منطق علمی و فنی ارایه دهند تا از یک سو، نگرانی و دغدغه شکل گرفته در اذهان عمومی برطرف شود و از سوی دیگر، اپراتورهای تلفن همراه خود را در برابر مستندات و دلایلی ببینند که مجبور به پاسخگویی شوند که نبود چنین فضایی، سبب می شود که فضایی آشفته ایجاد شده و پاسخگویی مسئولین به فراموشی سپرده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۷
چرا ازت جربیات سایر کشورها حرفی به میان اورده نمیشود ؟ به عنوان مثال در اتحادیه اروپا هم از این روش استفاده میشود ؟ آیا انها مضر تشخیص داده اند یا غیر مضر ؟

ممنون
من نمی دونم آنتن بی تی اس موبایل ضرر داره یا نه ؟ ولی می خواستم بدونم پارازیت (امواج رایویی)ضرر داره یانه ؟
به عنوان کسی که در این امور در حال فعالیت است باید بگویم که:
اولا این آقای محمد رضا صادقی کم اطلاع هستند که از نام کلی امواج الکترو مغناطیس استفاده و آنها را موثر بر دی ان ای میداند. اگر ایشان اندکی مطالعه داشتند باید میدانستند که طیف امواج بسیار گسترده است و امواج یونیزان و غیر یونیزان تفاوتشان از زمین تا آسمانها هم بیشتر است.
دوما اینکه اون کسی که گفته توان آنتنها باید 10 وات باشد سر سوزنی از این دانش سر در نمی اورد. در ضمن مطابق با قوانین مصوب مجلس استاندارد ملی 8567 به عنوان مرجع و متولیان نظارت بر انطباق با استاندارد هم سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات میباشند نه شورای شهر یا هر ارگان غیر تخصصی دیگر.
سوم اینکه برابر استاندارد ملی حد چگالی توان برای باند فرکانسی 900 حدود 4.4 وات بر متر مربع برابر با 440 میکرو وات بر سانتی متر مربع است که بر اساس اندازه گیریهای انجام شده توسط سازمان انرژی اتمی حد اکثر چگالی توان اندازه گیری شده حدود 1/100 استاندارد است
با توجه به اینکه هنوز بی ضرر بودن این امواج ثابت نشده است بهتر است حداقل های ایمنی برای احتیاط رعایت گردد
لطفا چک کنید آیا آنتنی که در منزل مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نصب شده کار میکند یا فقط دکل آن بصورت نماد و برای عوام فریبی نصب شده است.
چشم .نگران نيستيم
بلاخره نفهمیدیم امواج تلفن همراه ضرر دارد یانه!!!
باید دید آیا اروپا مثلا آلمان و فرانسه و فنلاد و کانادا و بقیه کشورهای تراز اول آمریکایی با این موبایل و شبکه آنتن ها چه میکنند.
آمارهای ما اصولا باید توسط یک مرجع بررسی شود و نه اینکه هر پزشک و دانشمند و ... که علی رغم تائید دانش ایشان در مقابل اعلام نظر اپراتور شبکه بیانات ضد و نقیض ارائه دهند.
باید توسط مرجع مستقل که ذی نفع نباشد مطرح گردد.
هيچ ماست بندى نميگه ماست من ترش
براى خودمون متاسفم
بعقيده بنده هم از قديم گفته اند :
تا نباشد چيزكي هرگز نگويند چيزها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار