بازدید 2964

تهدید ثبت جهانی تنگ صیاد به دلیل عبور خط لوله گاز

کد خبر: ۱۶۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۹ 11 May 2011
مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی گفت: عبور خط لوله گاز از ذخیره‌گاه زیستکره تنگ صیاد در استان چهارمحال و بختیاری، ثبت جهانی این ذخیره‌گاه را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است منجر به ثبت نشدن تنگ صیاد در فهرست ذخیره گاههای زیستکره جهانی شود.

شیرین ابوالقاسمی مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این اقدام شرکت گاز از عوامل تهدید کننده منطقه حفاظت شده تنگ صیاد است و ممکن است نظر کارشناسان بین المللی را از جهت ثبت جهانی این ذخیره گاه تغییر دهد.

وی افزود: ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد که همزمان با ذخیره گاه زیست کره دنا برای ثبت جهانی معرفی شده است هنوز ثبت جهانی نشده و درحالی که در روزهای اخیر منتظر نهایی شدن ثبت جهانی آن هستیم چنین اقداماتی نبایستی صورت گیرد.
به گفته ابوالقاسمی، دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست بایستی با در نظر گرفتن تمام تبعات و تهدید های احتمالی برای منطقه موضوع را بررسی کند.

در نخستین روزها از اردیبهشت ماه سال جاری، یک بی قانونی آشکار در قسمت شمالی منطقه‌ی حفاظت شده و پارک ملّی تنگ صیاد در بام ایران رخ داد. تنگ صیاد یک اثر طبیعی و ذخیره گاهی منحصر بفرد در استان چهارمحال و بختیاری است که به همراه اثر طبیعی دنا در کهکیلویه و بویراحمد که در سال 1389 توسط شورای بین المللی انسان و کره مسکونی در فهرست جهانی ثبت شد برای ثبت جهانی معرفی شد تا تعداد ذخیره‌گاه های زیست کره در کشور به عدد 11 برسد.

ذخیره‌گاه های زیست کره، مناطق حفاظت شده‌ای هستند که از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند و هدف اصلی از تعیین این ذخیره‌گاه ها، ایجاد زمینه علمی مناسب به منظور هماهنگی بین کشورها و تبادل دانش علمی برای جلوگیری از کاهش روند رو به نابودی تنوع‌ زیستی جهان است.

بر مبنای ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه تخریب و تجاوز به این گونه محیط های ارزشمند حفاظت شده و پارک های ملّی مطلقا"ممنوع و جرم بوده و سازمان حفاظت محیط زیست باید از هر جا که متوجه این جرم و بی قانونی آشکارشد، مانع از ادامه تجاوز و تخریب شود.

به نظر می رسد سازمان حفاظت محیط زیست بدون مقاومت اجازه عبور یک خط لوله جدید گاز را در محدوده ی تنها ذخیره گاه زیستکره استان صادر کرده و پیمانکار نیز درحال احداث جاده دسترسی به طول حدود 15 کیلومتر با عرض تخریبی بیش از 10 متر بوده که تاکنون حدود 5 کیلومتر از این جاده احداث شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی