بازدید 38523

تحولات سوریه، از مخالفان تا موافقان + تصاویر

بنا بر اعلام مخالفان، تنها در روز گذشته که «جمعه عظیم» نامگذاری شده بود، 88 نفر از معترضین کشته شدند... دولت می‌گوید: شماری از خرابکاران خیابان‌های اصلی شهر را بسته و با آتش زدن لاستیک خودرو به اموال عمومی و خصوصی آسیب زدند.
کد خبر: ۱۶۰۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰ 23 April 2011
خبرهای رسیده از سوریه، ضد و نقیض است. در حالی که مخالفان بشار اسد، از کشتار بی سابقه تظاهر کنندگان خبر می‌دهند، رسانه‌های دولتی این کشور بر آنند که درگیری‌ها بعد از آن شروع شد که افراد مسلح به گشتی‌های پلیس و ارتش حمله کردند و تعداد اندکی از طرفین کشته و مجروح شدند.

مخالفان حکومت چه می‌گویند؟

منابع خبری مخالف حکومت بشار اسد اعلام کرده‌اند شمار کشته شدگان سرکوب اعتراضات دیروز جمعه در سوریه نزدیک به 90 نفر رسیده است. دیروز در سوریه از سوی مخالفان «جمعه عظیم» نام گذاری شده بود.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، معترضین در سوریه فهرستی از نام 88 کشته اعتراضات دیروز جمعه را منتشر کرده‌اند. این افراد در مناطق مختلفی از سوریه از بندر لاذقیه تا شهرهای حمص، حمات، دمشق، روستای ازرع در جنوب سوریه کشته شده‌اند.
سازمان عفو بین الملل  اما شمار کشته شدگان را 75 نفر اعلام کرد.

عفو بین الملل افزود، شمار کشته شدگان سرکوب دولتی معترضین در سوریه، دیروز جمعه را به خونین ترین روز از زمان آغاز اعتراضات در پنج هفته پیش تاکنون تبدیل کرده است.

در این اعتراضات، مردم خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و پایان حکومت حزب بعث در این کشور هستند. بر پایه قانون اساسی سوریه، تنها حزب بعث حق حکومت را دارد.

یکی از معترضین در شهر حمص که دیروز شاهد بیشترین حجم سرکوب و شمار کشته شدگان بود نیز به الجزیره گفت: بیش از صد نفر در این شهر زخمی شدند که وضعیت بسیاری از آنها خطرناک توصیف شده است؛ این تظاهرات تنها یک روز پس از حکم بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای لغو وضعیت حالت فوق العاده امنیتی صورت گرفت.

تظاهرات اعتراض آمیز دیروز جمعه در شهرک‌ها و مناطق اطراف پایتخت نیز روی داد. شهرهای بانیاس، قامشلی، سلمیه، کسوه و درعا هم شاهد اعتراضات گسترده‌ای بودند.

بسیاری از معترضین دست نوشته‌هایی را به همراه خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «الشعب یرید اسقاط النظام»؛ ملت خواهان سقوط حکومت است.

بیشتر معترضین در ازرع در نزدیکی درعا، حمص، المعضمیه، دوما، داریا، درعا، قابون، برزه، الحجر الاسود، زملکا، حرستا کشته شدند.

در نخستین بیانیه مشترک مخالفان که شبکه الجزیره آن را منتشر کرد، از بشار اسد خواسته شده تا ضمن آزادی زندانیان عقیده، به انحصار حکومت در دست حزب بعث پایان دهد.

در شهر دمشق هم نزدیک دو هزار نفر از مردم به تظاهرات پرداختند که با مقابله شدید و گسترده نیروهای امنیتی روبه رو شدند. نیروهای امنیتی از باتوم و گلوله‌های گاز اشک آور به مقابله با معترضین در دمشق پرداختند.

معترضین در شهرها همچنین شعارهایی را در تکذیب ادعای‌های دولتی سر دادند. دولت سوریه بارها معترضین را سلفی (گروه‌های تندروی اسلامی) و تروریست خوانده بود.

معترضین همچنین شعار می‌دادند: «الله، سوریا و حریه و بس» (فقط خدا، سوریه و آزادی) «سلمیه... سلمیه» (مسالمت آمیز... مسالمت آمیز). پیش از این حامیان دولت شعار می‌دادند: «الله سوریا و بشار و بس» (فقط خدا، سوریه و بشار).

در همین حال، باراک حسین اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه ضمن محکومیت کشتار معترضین در سوریه مدعی شد، بشار اسد رئیس جمهور این کشور برای مقابله با معترضین از ایران کمک می‌گیرد.

حکومت سوریه چه می‌گوید؟

تلویزیون دولتی سوریه، شمار کشته شدگان  را تنها هشت نفر از مردم و دو نفر از ارتش و شمار زخمی‌ها را 28 نفر دیگر اعلام کرد.

منابع دولتی در سوریه اضافه کرده‌اند که گروه‌های مسلح به گشتی‌ها و پایگاه نظامی در حومه معضمیه در دمشق حمله کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه با تکذیب برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز گفته‌اند که گروه‌های مسلح به سمت مردم و نیروهای ارتش آتش گشوده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه هم گزارش داد، در منطقه جوبر دمشق چند گروه خلافکار و جنایتکار به خودروهای آتش نشانی حمله مسلحانه کرده و سه نفر از نیروهای آتش نشانی را زخمی کرد.

همچنین در شهر حمص نیز شماری از خرابکاران خیابان‌های اصلی شهر را بسته و با آتش زدن لاستیک خودرو به آسیب زدن به اموال عمومی و خصوصی اقدام کردند. همچنین یک دستگاه خودروی آتش نشانی نیز آسیب دید.

خبرگزاری رسمی سوریه افزود: در ادامه تجاوزهای گروه‌های جنایتکار مسلح علیه شهروندان و نیروهای پلیس و امنیتی و اموال عمومی و خصوصی، یک گروه مسلح جنایتکار، شماری از اتوبوس‌های حمل و نقل داخلی را در منطقه تشرین دمشق آتش زد.

بر پایه گزارش این منبع، دو عضو ارتش در شهرهای حمص و دمشق به دست گروه‌های مسلح کشته شده‌اند.

روزنامه دولتی تشرین چاپ دمشق نیز به نقل از وزارت کشور سوریه نوشت: هیچ گروهی حق ندارد قبل از دریافت مجوز از این وزارتخانه، به برگزاری تظاهرات اقدام کند.

این روزنامه با اعلام اینکه در برخی نقاط کشور، تجمع‌های بسیار محدودی انجام شد اضافه کرد: در شلیک گلوله گروه‌های مسلح در سوریه، دیروز جمعه دو نیروی ارتش و هشت نفر از مردم کشته شده‌اند.

تشرین در خبر دیگری نیز اضافه کرد: ارتش در منطقه درعا موبایل‌هایی با سیم کارت‌های خارجی و دوربین‌های فیلمبرداری بسیار پیشرفته‌ای از گروه‌های جنایتکار مسلح کشف و ضبط کرده است.

بنا بر این گزارش، در این دوربین ها، فیلم‌های جعلی و ساختگی از تظاهرات وجود داشت. همچنین این موبایل‌ها برنامه‌های مکان یاب داشتند.

نیروهای امنیتی به همراه این گروه مسلح، باتوم، شمشیر، باتوهای فلزی و بطری‌های بنزین کشف کردند.
این روزنامه اضافه کرد: گروه‌های مسلح قصد داشتند با استفاده از این وسایل، با برگزاری تظاهرات به نیروهای امنیتی حمله کنند..

عکس‌های منتشره از رخدادهای سوریه در رسانه‌های دولتی این کشور






رسانه‌های دولتی با انتشار این عکس اظهار داشتند که این افراد محدود علیه حکومت تجمع کرده بودند
اما ماهواره‌ها، از این جمع اندک، یک تجمع عظیم جعلی ساختند.

















تصاویر منتشره توسط مخالفان
رسانه‌های دولتی سوریه، اکثر این عکس‌ها را جعلی و مونتاژِی می‌دانند





















تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۸۸
تابناك رسيدن به خير.
چه عجب تابناك بالاخره يه خبر از سوريه گذاشت.....
حمایت از دیکتاتورهای عرب؟؟؟
بلاخره بیداری اسلامی هست یا نه! تکلیف ما رو مشخص کنید! چه حالی می ده شما تو آچمز گیر افتادید!
والله به حضرت عباس مردم سوريه عليه ديكتاورشان قيام كرده اند مثل بحرين و عربستان. شك نكن بردار تابناك
می دانم برای انعکاس نظرات و اخبار در مورد سوریه مشکل دارید لذا فقط به ابراز همدردی با شما بسنده می کنم.
چون این اتفاق در ایران هم وجود دارد.
چه عجب!!!
ادم عاقل وقتی بقول خوشون 10 نفر کشته شده اند پس جمعیت هم بیش از ده نفر تو عکس باید باشه
Diktatro bayad sogoot kone
فكر كنم آخرش داداش بشار ضايع بشه.
از بس که تابناک منافقانه اخبار را بررسی می کند!! نمونه اش اینجا است که مثلا می خواهید بگویید دولت سوریه عکس های تظاهرات های گسترده مردمی را دروغ و ساختگی می داند اما چیزی که بسیار آشکار است همان جمعیت اندک در عکس های زیر نوشته شما است! نابود است مکر و حیله که امروز تابناک مکررا استفاده می کند! شما بسیار جهت دهی شده اخبار را اعلام می کنید! حداقل یه عکس از یه جمعیت زیاد می ذاشتید!!!!!! اینها که از 100 یا 200 نفر بیشتر نیستن!! هر جامعه ایی هم حداقل 10 تا 20 درصد مخالف یا حتی در کشورهای اروپایی 40 درصد هم وجود دارد!!!! اینها را لطفا بخوانید و اطلاع بدهید!!1 طبق همیشه می دانم که این نظر گذاشته نمی شود مگر با سانسور!!! تابناکی ها نون حلال بخورید تو رو خدا!!!!
جالبه حکومت بحرین و حکومت سوریه دارن هر دو یک جنایت رو انجام می دن ولی مردم بحرین حق آزادی دارن ولی مردم سوریه نه!!!!!!! خجالت بکشید.
ما طرفداریم یا مخالف؟!!! من که نفهمیدم!
چرا عکس فقط چند نفر را نشان می دهد؟ چرا عکسی نمی گذارید که واقعیت امر را نشان دهد؟
حقيقت مشخصه. همه اطلاع دارند كه در سوريه چي ميگذره. سانسور نكنيد. از حكومتهاي ديكتاتوري حمايت نكنيد. با انتشار اين خبرهاي دروغ فقط بي اعتبار ميشيد.
مگه سوریه هم شلوغ شده ما که قبول نداریم چون رسانه ملی ما چیز دیگه می گوید اجانب هم فهمیدند ما به سوریه ارادت داریم دارن فرافکنی می کنندفقط بحرین و یمن وتونس ومصر ولیبی شلوغه این عکس هاهم فتوشاپ است .
از اين تعداد معدود هم 40 نفر ديروز توسط پليس ضد شورش كشته شدند!!!!!
تابناك فكر نمي كني فراموش كردي كه رسالت ژورناليستي داري؟؟؟؟؟؟
چه عجب تابناک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر اینطوره پس باید ملاک عکسهای منتشره توسط دولت و رسانه هاش باشه پس قذافی راست میگه 1000-1500 نفر مخالف داره،از شما بعیده تابناک که واقعیات رونبینید و یا ببینید و ...
خیلی آقایی تابناک
جعلي خبرهاي شماست كه نگاه دو گانه به سوريه و ساير كشورها داريد .
واقعاً از ديدن اين عكس ها شگفت زده شدم.آيا واقعاً در سوريه چنين اتفاقاتي رخ مي دهد. لعنت بر حريري و عربستان و اردن...
بابا فیلم هم مگه میشه مونتاژ باشه ؟ ادم یاد خدا شاه میهن میافته که همین شماها گفتین بده .ولی حالا خدا بشار سوریه خوب شده ؟
آفرین بر تابناک بالاخره کجدار و مریض خبر سوریه را گذاشتی؟ مردم سوریه باید چند سال بشار را تحمل کنند؟
]iچه عجب هر چند نصف نیمه حداقل شما یک بار خبری از سوریه داشتید.مرحبا
سرت را از زير برف بيار بيرون تابناك تا كي؟؟؟؟؟؟؟؟
اين مردم گناهي ندارن فقط در دام هياهوي تبليغاتي غرب وامريكا گرفتار شدن وقادر به تصميم گيري درست نيستن نه فقط در سوريه بلكه در همه جاي دنيا
نمیدونم چرا دیکتاتورها از خبرنگارها میترسن
بزار بگن مونتاژِیه...
اولش همشون همینو میگن !
فرض کن تمام این عکس ها ساختگی!!!فقط فرض کن اما به این جمله توجه کن:"بر پایه قانون اساسی سوریه، تنها حزب بعث حق حکومت را دارد." این جمله وضعیت این مرد... و حزبش رو مشخص میکنه و البته وضعیت سیاست خارجی ایران و پایبندی به اصول در این سیاست ها. خبر رسانی در این مورد در تلوزیون ایران دیدنیه!!! من از مردم عذر خواهی میکنم!سنگ پاست به خدا...
تعجب از سوریه هم نوشتید. آیا آنجا نسل کشی نشده است!
ممنون از اطلاع رسانی تابناک

ولی تلویزیون ایران طبق معمول چیزی نگفته واقعا در بحرین در طول یک ماه اعتراضات مردمی تا کنون طبق گفته تلویزیون سو وهشت نفر کشته شده و تلویزیون ما بحق هم هر روز انرا تبلیغ میکند ولی اخبار سوریه را که در یک روز 80نفر کشته میشود هیچ نمی گوئید ادم شک نمی کند ....ما بعنوان حکومت اسلامی باید مدافع همه مظلومان باشد
Good congoulation one step a head tabnak
بابا بسه دیگه ! فکر میکنی صورتمون پشمالوه ؟؟؟
تشکر می کنم از تابناک که حداقل بحران در سوریه ( فارغ از اهداف آن را ) به تصویر کشید. به صدا و سیمای ما که امیدی نیست.
حالا تابناک تو تحقیق کن ببین کدوم طرف راست میگن؟؟؟
چرا در مورد بحرین هم مثل اخبار سوریه، اخبار منتشره توسط دولت بحرین رو منتشر نمیکنید؟؟؟!!!
الشعب یرید اسقاط النظام
افرادی که اخیرا برای سفر زیارتی به سوریه رفته اند، متفق القول می گویند اکثر مردم سوریه حامی بشار اسد هستند و جو قالب در این کشور حمایت از بشار اسد و حکومت سوریه است و مخالفین در اقلیت محض هستند. اینو من از هرکس که عید امسال رفته بود سوریه شنیدم.

قضیه مخالفین هم یه چیزی تو مایه های جدایی طلبان ایرانه که از خارج تحریک میشن...
تابناک ادای بیطرفی بهت نمیاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار