بازدید 5279

اقتصاد ايران به روايت وزير اقتصاد

کد خبر: ۱۵۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵ 18 April 2011
دنیای اقتصاد نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارايی در یک نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خارجی در واشنگتن برگزار شد، ضمن پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران به تشریح تحولات و پیشرفت‌های چشمگیر اقتصادی جمهوری اسلامی‌ایران پرداخت. به گزارش روابط عمومی‌سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، شمس‌الدین حسینی در این نشست ذخیره‌ارزی کشور در سال گذشته را 100 میلیارد دلار و بدهی خارجی ایران را 20 میلیارد دلار اعلام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به قطعنامه 1929 سال گذشته سازمان ملل متحد و تحریم ایران به موضوع تحول ساختاری اقتصاد ایران و هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و آن را نشانه عزم دولت برای پیشرفت و توسعه مبتنی بر عدالت برشمرد. وی در عین حال خاطر نشان کرد‌: قبل از هدفمند کردن یارانه‌ها، جمهوری اسلامی‌ایران بیشترین یارانه‌ها را در بخش انرژی می‌پرداخت‌، ولی ایران تحت همان شرایط تحریم‌، برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها را به اجرا درآورد که این موفقیت حاکی از ظرفیت‌های بالای اقتصاد ایران است. وزیر اقتصاد در ادامه با بیان پیشرفت‌های اقتصادی ایران در سال گذشته تصریح کرد: شاخص کل بورس تهران در سال 1389 به میزان 86 درصد و ارزش بورس تهران 70 درصد رشد داشته است.


مبادلات نفتی و غیر نفتی با 190 کشور

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ایران بیش از 24 درصد افزایش یافت، یادآور شد: حجم ترانزیت 40 درصد رشد کرد و جالب اینکه در سال گذشته بیش از 80 کشور از ایران به عنوان راه ترانزیت استفاده کردند و در سال گذشته ایران با 190 کشور مبادلات نفتی و غیرنفتی داشته‌است. به گفته وی‌، ذخیره‌ارزی کشور در این مدت 100 میلیارد دلار بوده‌، حال آنکه بدهی خارجی ایران 20 میلیارد دلار بوده است. حسینی در ادامه افزود: اقتصاد ایران به قدری جذاب است که به لحاظ شرکای تجاری بی نظیر است و مطلوب‌ترین مکان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. وی در پایان تصریح کرد: ایران اسلامی‌به‌رغم تحریم‌ها و فشارها و جریانات بحرانی منطقه در یکسال گذشته از رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه در زمینه افزایش تجارت و تحول در کاهش مصرف بنزین به خاطر هدفمند کردن یارانه‌ها و کاهش مصرف انرژی‌، برخوردار بوده است.

از توفان تحريم‌ها گذشتيم

وزیر اقتصاد همچنین در حاشيه اجلاس بهاره بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول در گفت‌وگو با‌ايرنا با تاكيد براينكه اقتصاد‌ايران جذاب و داراي ظرفيت‌هاي بسيار بالايي است آن را به كشتي بزرگي تشبيه كرد كه از توفان تحريم‌ها گذشته است. حسینی در پاسخ به سوالي درباره تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد كشورمان اظهار کرد‌: عظمت اقتصاد‌ايران و بزرگي جهان تحريم‌ها را بي اثر كرده است.


وزير امور اقتصادي و دارايي در بخش ديگري از‌اين گفت‌وگو با بيان‌اينكه‌ايران هم اكنون با 190 كشور جهان رابطه اقتصادي و تجاري دارد، گفت‌: در سال گذشته برخي كشورها را از فعاليت‌هاي اقتصادي كنار گذاشتيم. حسيني خاطرنشان كرد‌: به عنوان مثال در گذشته انگليس شريك پنجم تجاري ما بود، اكنون رتبه‌اش تنزل پيدا كرده و تركيه بالا آمده است. وي تاكيد كرد‌: به دنبال ابتكاراتي هستيم و با تجار صحبت كرديم كه‌اين كشور را كمتر در نظر بگيرند.

سال 90 تحول اقتصادي شتاب مي‌گيرد

حسيني در پاسخ به سوالي درباره برنامه‌هاي وزارت اقتصاد در سال جهاد اقتصادي گفت‌: در سال 90 مجموعه اصلاحات و تحول اقتصادي در كشور شتاب بيشتري خواهد گرفت.
وي خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم رشد اقتصادي هشت درصدي داشته باشيم و بتوانيم سالانه براي دو ميليون و 500 هزار نفر شغل‌ايجاد كنيم، بايد شرايط تسهيل مالي در همه جهات بهبود يابد.

وزير اقتصاد و امور دارايي گفت‌: تسريع در نظام بانكي و گمركي يكي ديگر از طرح‌هايي است كه در‌اين سال دنبال خواهد شد. وي با بيان‌اينكه مرحله اول قانون اجراي هدفمندي يارانه‌ها با موفقيت پشت سر گذاشته شد، گفت‌: موج صرفه جويي به موج بهره‌برداري تبديل مي‌شود.

وي در پاسخ به سوالي درباره تاثير هدفمندي يارانه‌ها بر تحريم‌ها گفت‌: سال گذشته در زمان اجراي‌اين طرح، برخي دلسوزانه و برخي ديگر كه به دنبال تضعيف دولت بودند، اظهار داشتند كه نبايد‌اين قانون اجرا شود. وزير اقتصاد با اشاره به اجراي موفقيت‌آميز مرحله اول ‌اين قانون گفت‌: هدفمندي يارانه‌ها بخش‌هاي زائد اقتصاد ‌ايران را سبك وكم مي‌كند.

اعتراف به موفقيت‌آميز بودن ‌اين طرح

حسيني با اشاره به برخي ملاقات‌هايش با همتايان خود در اجلاس بهاره بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول افزود: در ديدارهايي كه داشتم مديران اقتصادي ساير كشورها تاييد مي‌كردند كه‌ايران با موفقيت‌اين طرح را اجرا كرده است. وي اضافه كرد‌: به عنوان مثال با اجراي هدفمندي يارانه‌ها 30 درصد از هدر رفتن گندم‌، آرد و نان جلوگيري مي‌شود و‌ اين امر به مقابله با تحريم‌ها كمك مي‌كند. حسيني همچنين يادآور شد: سال گذشته عده‌اي به‌اين دل بسته بودند كه با تحريم بنزين مشكل‌ ايجاد كنند، اما در‌اين سال نه تنها واردات بنزين نداشتيم، بلكه صادركننده هم بوديم. وي به نقش اساسي مردم در اجراي ‌اين قانون هم اشاره كرد و گفت‌: مردم نظام خود را دوست دارند و در هر شرايطي از كارهاي سودمند پشتيباني مي‌كنند. وزير اقتصاد همچنين خاطرنشان كرد: هدفمند كردن يارانه‌ها استحكام بيشتري براي كشور‌ايجاد مي‌كند.

ديدارهاي دوجانبه وزیر اقتصاد

وزير اقتصاد در جريان سفر خود با تعدادي از همتايانش ديدار و گفت‌وگو كرد. حسینی، در ملاقات با وزیر امور اقتصادی و دارایی سوئیس با اشاره به تاخیر 7 ساله بانک جهانی در تدوین و ارائه سند همکاری سه ساله کشورمان با آن بانک (CAS) از حمایت مدیر اجرایی سوئیس در هیات‌مدیره بانک جهانی از تدوین و تدارک این سند قدردانی به عمل آورد.


به گزارش روابط عمومی‌ سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران‌، حسینی در عین حال خاطرنشان کرد: عدم تدوین این سند به قبل از تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و دفتر حقوقی بانک جهانی عدم شمول قطعنامه‌های سازمان ملل بر فعالیت‌ها و همکاری‌های توسعه‌ای بانک جهانی با ایران را تایید کرده است.

خانم شلامپف، وزیر اقتصاد سوئیس نیز ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس این موضوع به مدیر اجرایی این کشور در بانک جهانی‌، خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و سوئيس شد.

ملاقات با وزیر اقتصاد چین

همچنين در دیدار مشترک وزرای اقتصاد ایران و چین‌، حسینی ضمن تشکر از کشور چین برای حمایت از موضوع تدوین سند همکاری ایران با بانک جهانی از افزایش حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو کشور در دو سال گذشته اظهار خرسندی کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان خواستار مذاکرات و همکاری‌های بیشتر در حوزه همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای بین دو کشورشد و اعلام کرد: با توجه به انتقال مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران به وزارت امور اقتصادی و دارایی، پایان هفته‌جاری برای برگزاری این کمیسیون در پکن خواهد بود و تمایل دارد مذاکرات تکمیلی را در آنجا با طرف‌های چینی ادامه دهد.

وزیر اقتصاد چین نیز در این دیدار ضمن تاکید بر نقش مهم و کلیدی ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی را خواستار شد.

وزیر اقتصاد چین با اشاره به حمایت قطعی چین در خصوص سند همکاری ایران با بانک جهانی تصریح کرد: با توجه به رو به پایان بودن پروژه‌های بانک با ایران نیاز به تدوین این سند حتی به طور موقت وجود دارد.

دیدار مشترک وزرای اقتصاد ایران و افغانستان

حسيني همچنين با وزیر اقتصاد افغانستان ديدار و گفت‌وگو كرد. وزیر اقتصاد افغانستان در این دیدار ضمن اشاره به همکاری‌های آن کشور با بانک جهانی از سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان در افغانستان استقبال و از کمک‌های مالی و فنی ایران به آن کشور قدردانی نمود.


وی همچنین به موضوعات گمرکی فیمابین‌، بازارچه‌های مشترک و راه‌آهن خواف- هرات اشاره و از سیدشمس‌الدین حسینی برای سفر به کابل دعوت کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز ضمن پیشنهاد راهکارهایی برای گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و تسهیل مبادلات گمرکی پیشنهاد کرد همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری دو کشور در کابل برگزار شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر