بازدید 6492

آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق

راهکار کمیسیون تلفیق برای اجرای لایحه خدمات رسانی به ایثارگران/ مخالفت کمیسیون تلفیق با تجدید رأی برای تعیین درآمد هدفمندی
کد خبر: ۱۵۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷ 16 April 2011
سرویس مجلس «تابناک»ـ سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، با اشاره به مسکوت ماندن لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به دلیل بار مالی از راهکارهای جدید مجلس برای تأمین مالی و اجرای آن خبر داد.

بنا بر این گزارش، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در نشست خبری، ظهر امروز شنبه، مصوبات کمیسیون تلفیق در روز پنجشنبه و جلسه صبح امروز را برای خبرنگاران تشریح کرد.

وی گفت: بنا بر یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق ـ که درباره حقوق و دستمزد کارمندان است ـ مقرر شد اعتبارات هزینه ای دستگاه ها در صورتی که کسر بودجه داشته باشند، تا سقف 10 درصد جابجا و افزایش یابد.

به گفته مفتح، این مصوبه کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از ارایه متمم یا اصلاح بودجه در پایان سال به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: بر پایه مصوبه دیگر، مقرر شد تفاوت تطبیق حقوق بگیران و کارمندان دولت به عنوان حقوق ثابت آنها به شمار رود.

به گفته مفتح، این تفاوت تطبیق بر مزایای حقوق ثابت، از جمله بازنشستگی به شمار می رود.

نماینده رزن یادآور شد: بنا بر مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، به دولت اجازه داده شد، برای توسعه ورزش همگانی و زیرساخت های ورزشی با رعایت ماده 13 قانون برنامه پنجم تا سقف 1 درصد از اعتبارات ملی و استانی دستگاه ها و نیز هزینه مستقیم تولید در شرکت های تولیدی با نظر معاونت راهبردی رئیس جمهور به وزارت ورزش و جوانان واریز شود.

مفتح گفت: وزارت ورزش و جوانان نیز مکلف شد، دست کم 30 درصد این هزینه را برای ورزش روستایی و 5 درصد آن را برای کانون های فرهنگی - ورزشی بسیج هزینه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: همچنین به دولت اجازه داده شد، برای توسعه فرهنگ قرآنی حداکثر تا 5 درصد اعتبارات استانی دستگاه ها منهای بحث حقوق و دستمزد و هزینه های شرکت های تولیدی را برای این کار اختصاص دهد و 30 درصد آن برای توسعه بخش عشایری و روستایی باشد.

بر پایه مصوبه دیگر، مقرر شد سازمان های بیمه گر خدمات درمانی، موظف شوند در پانزده روز 60 درصد تعرفه های درمانی بیمارستان ها را بدون رسیدگی پرداخت و پس از سه ماه با بیمارستان ها تسویه حساب کنند.

مفتح گفت: به هیأت امنای صندوق توسعه ملی اجازه داده شد 10 درصد منابع این صندوق را در بانک کشاورزی سپرده گذاری کند تا برای طرح های کشاورزی دارای توجیه اقتصادی به صورت ارزی ـ ریالی به بخش خصوصی تسهیلات داده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به مسکوت ماندن لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به دلیل بار مالی گفت: برای اجرایی شدن این لایحه، دولت موظف شد برای حقوق، دیون و مطالبات ایثارگران و خانواده شهدا از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی یا واگذاری سهام به دستگاه های ذیربط یا فروش آنها و یا فروش اموال مازاد دستگاه ها و یا صرفه جویی در حین اجرای بودجه، بار مالی این لایحه را تأمین کند.

مفتح همچنین گفت: بنا بر مصوبه دیگر این کمیسیون، مقرر شد افراد و رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب، دچار آسیب روحی و روانی شده اند، اما صورت سانحه و یا مدارک بالینی ندارند، با معرفی یگان های اعزام کننده و تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران به میزان درصد جانبازی مورد حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می گیرند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: بنا بر مصوبه دیگر کمیسیون، مقرر شد وجوه اداره شده ای که در اختیار بانک هاست و در پایان سال 89 جذب نشده و همچنین منابع حاصل از پرداخت وام ها که رقم آن هشت هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است، به خزانه کل کشور واریز شود.

وی ادامه داد: دولت مکلف شد 50 درصد این مبلغ را بابت طرح های فصل آب و 50 درصد دیگر را برای توسعه باغات به ویژه زیتون و احیای جنگل ها و قنوات هزینه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: همچنین مقرر شد، در سال 90 تحصیلات عالی ایثارگران و مدد جویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی رایگان باشد.

به گفته مفتح، دولت مکلف است هزینه بخش غیر دولتی را بر عهده بگیرد.

وی گفت: در مصوبه دیگر، مقرر شد اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی وزارت دادگستری و مجموعه های وابسته به قوه قضائیه به صورت صد در صد به آنها تعلق یافته و پرداخت شود.

مفتح خاطرنشان کرد: در بخش درآمدی پانصد میلیارد تومان جرایم رانندگی پیش بینی و در بخش هزینه ای مصوب شد، 50 درصد این مبلغ بابت بالا بردن توان سخت افزاری ناجا و مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه شود.

به گفته مفتح در مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، مقرر شد بانک مرکزی از طریق بانک های عامل تسهیلات دولتی تا سقف چهل هزار میلیارد ریال برای خرید گندم داخلی در اختیار کارخانجات آرد قرار دهد.

دولت همچنین مکلف شد، گندم را به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کند.

مفتح گفت: دولت می تواند تا بیست هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین اصل و سود آن برای طرح های کشاورزی منتشر کند. توزیع این عدد بین دستگاه های دولتی توسط معاونت برنامه ریزی تعیین می شود.

وی افزود: در مصوبه دیگر، مقرر شد صد در صد اعتبار فروش مجتمع های تفریحی کنار سواحل باید صرف ساماندهی، بهسازی و خدمات رسانی رفاهی و فرهنگی به گردشگران شود.

مفتح گفت: سازمان مناطق آزاد تجاری موظف شدند دست کم 1 درصد از عوارض ورود و خروج کالا و خدمات را به مردم محروم بومی آن منطقه از طریق نهادهای حمایتی تخصیص دهند.

مخالفت کمیسیون تلفیق با تجدید رأی برای تعیین درآمد هدفمندی

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه یک سوم اعضای این کمیسیون خواستار تجدید رای نسبت به مصوبه درآمد 62 هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه ها شدند، از مخالفت دیگر نمایندگان عضو کمیسیون با این اقدام خبر داد.

محمد مهدی مفتح در پاسخ به این که چه بندهایی از لایحه بودجه 90 باقی مانده است، گفت: بحث مربوط به رابطه مالی دولت و نفت همچنان باقی مانده است.

وی گفت: در صورتی که این بحث در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد، بسیاری از احکام بودجه تعیین تکلیف خواهد شد.

کمیسیون تلفیق، در حالی رابطه مالی دولت و نفت را هنوز به سرانجام نرسانده که کلیات بودجه کشور بر پایه درآمد نفت تنظیم می شود.

مفتح همچنین از درخواست یک سوم اعضای کمیسیون تلفیق برای تجدید رأی در مصوبه این کمیسیون درباره درآمد 62 هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: بر پایه آیین نامه کمیسیون تلفیق، امکان تجدید رأی نسبت به مصوبات وجود دارد و بر پایه آن، یک سوم اعضا می توانند نسبت به ماده ای درخواست تجدید رأی کنند، ولی این درخواست باید دو سوم آرای اعضا را به دست آورد تا نسبت به مصوبه کمیسیون رأی گیری دوباره انجام شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: در هفته گذشته، درخواست نمایندگان برای تجدید رأی نسبت به این مصوبه به هیأت رئیسه کمیسیون ارجاع داده شد و کمیسیون برای این درخواست رأی گیری کرد، ولی این درخواست نتوانست دو سوم آرای اعضا را به دست آورد؛ بنابراین، تجدید رأی انجام نشد.

وی همچنین از تعامل مثبت دولت با کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه 90 خبر داد و گفت: بسیاری از تغییراتی که در لایحه صورت گرفته، با نظر مثبت نمایندگان دولت همراه بوده است.

تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس «تابناک» بخوانید.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان