بازدید 175355

فرمول محاسبه قیمت واقعی سکه بهار آزادی

بر اساس این گزارش عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۲ است و با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰، ۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آن‌ها به دست می‌آید.
کد خبر: ۱۵۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵ 16 April 2011
با توجه به اینکه برخی نسبت به وجود حباب در قیمت سکه بهار آزادی به دیده تردید می‌نگرند، گروه اقتصادی فارس فرمول محاسبه قیمت سکه بهار آزادی برای دستیابی به نرخ و ارزش واقعی این کالا را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس وزیر اقتصاد سه شنبه هفته گذشته در حاشیه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ضمن هشدار به سفته بازان بازار طلا از مردم خواست هنگام خرید سکه بهارآزادی قیمت اونس جهانی را در دلار تقسیم کرده و در صورتی که قیمت فروش بالاتر این نرخ بود، از خرید سکه خودداری کنند.

در عین حال با توجه به اینکه وزیر اقتصادی مختصراً به نحوه محاسبه سکه بهار آزادی اشاره کرده است، گروه اقتصادی خبرگزاری فارس نحوه محاسبه دقیق قیمت سکه را برای بدست آوردن قیمت واقعی آن منتشر می‌کند تا خریداران قیمت سکه با محاسبه ارزش سکه نسبت به خرید این کالا تصمیم گیری کنند.

*فرمول نحوه محاسبه قیمت سکه بهار آزادی

بر اساس این فرمول که به تائید کارشناسان و اقتصاددانان مربوطه نیز رسیده است، برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی قیمت اونس جهانی طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسیم بر وزن هر اونس که معادل ۳۱، ۱ گرم می‌شود. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد ۰، ۹۱۶ است.

بر اساس این گزارش عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۲ است و با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰، ۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آن‌ها به دست می‌آید.

به عبارت روشن‌تر فرمول قیمت سکه عبارتست از:

{ [(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱، ۱]× ۰، ۹۱۶ ×وزن سکه}+ حق ضرب

گزارش فارس حاکی است، معمولاً بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود ۵ هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد.

*قیمت واقعی سکه بهار آزادی بر اساس فرمول محاسبه

گزارش خبرنگار فارس حاکی است وزن سکه بهار آزادی ۸، ۱۳۳ گرم است که قیمت واقعی آن بر اساس محاسبه در این فرمول باید ۴۰۹ هزار تومان باشد، اما هم اکنون در بازار ۴۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود. وزن نیم بهار آزادی ۴، ۰۶ گرم و قیمت واقعی آن ۲۰۶ تومان است که در بازار با قیمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت واقعی سکه ربع بهار آزادی با وزن ۲، ۰۳ بالغ بر ۱۰۵ تومان است که با قیمت باور نکردنی ۱۳۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

بنابراین این گزارش هم اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار ۱۸ هزار تومان، نیم سکه ۸ هزار تومان و ربع سکه ۳۲ هزار تومان حباب دارد که به نظر می‌رسد دولت باید برای آن فکری بیندیشد.

تحولات جهانی طلا این روز‌ها در حالی روند شتابنده‌ای یافته که قیمت دلار آزاد در بازار نیز از هفته گذشته بالغ بر ۱۰ تومان افزایش یافته است وعدم اعمال سیاست مدیریت شناور ارز توسط بانک مرکزی و رسیدن قیمت دلار آزاد به ۱۱۳۵ تومان نیز سوال برانگیز است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر