بازدید 14461

مردم در حال خفه شدن؛ مسئولان در جلسه!

اما تأسف انگیز این که مسئولان مربوطه که در رأس آنها، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هستند، در این چند سال، تنها سخن گفته اند و از عمل خبری نبوده است، چرا که اگر سازمان حفاظت محیط زیست، اقدام کارسازی انجام می داد، امروزه شاهد عبور گرد و غبار از مناطق جنوبی و جنوب غرب کشور و رشته کوه زاگرس به سمت استان های مرکزی و حتی شمالی کشور نبودیم.
کد خبر: ۱۵۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱ 15 April 2011
از قدیم می گویند: «کار نشد ندارد»؛ اما هنگامی که این ضرب المثل را در کنار ناتوانی های مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور می گذاریم، می بینیم که یا این مثال نادرست است و یا آن که مسئولان کنونی سازمان محیط زیست، قادر به حل مشکل چند ساله گرد و غبار ناشی از بیابان های کشورهای همسایه و عربی به ایران نیستند!

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، پدیده گرد و غبار در ایران، در دهه هشتاد هجری شمسی در استان های جنوب غربی کشور و هم اکنون هم در استان های مرکزی و حتی شمالی و شمال غربی به صورت پی در پی دیده می شود که علت وقوع آن، فرسایش خاک در بیابان های کشورهای همسایه و منطقه است؛ کشورهای همچون عراق، عربستان و اردن.

اما تأسف انگیز این که مسئولان مربوطه که در رأس آنها، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هستند، در این چند سال، تنها سخن گفته اند و از عمل خبری نبوده است، چرا که اگر سازمان حفاظت محیط زیست، اقدام کارسازی انجام می داد، امروزه شاهد عبور گرد و غبار از مناطق جنوبی و جنوب غرب کشور و رشته کوه زاگرس به سمت استان های مرکزی و حتی شمالی کشور نبودیم.

حال این پرسش ها مطرح است که آیا مسئولان کشور، به ویژه مسئولان این سازمان، از گسترش گرد و غبار به بیش از بیست استان کشور اطلاع ندارند و آیا مسئولان وزارت بهداشت، از میزان خطرناک بودن ذرات گرد و غبار برای سلامتی مردم چیزی نمی دانند؟

بنابراین، بهتر است، اگر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، قادر به دفاع از سلامتی مردم نیستند، به کمترین کاری که می توانند انجام دهند، یعنی استعفا بسنده کنند تا مردم نیز تکلیف خود را بدانند و دست کم و احتمالا دولت هم به میزان وخامت اوضاع پی برده و اقدامی عاجل و ماندگار برای رفع پدیده گرد و غبار عربی در کشور بیندیشد.

آیا استانداران آذربایجان شرقی، غربی، کردستان، همدان، قم، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، البرز، قزوین، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان که این روزها با مشکلات پدیده گرد و غبار روبه رو هستند، از کمترین کاری که می توانستند، انجام دهند (فرستادن نامه مشترک به رئیس جمهور و اظهار نگرانی از سلامت مردم و ادامه روند موجود) و انجام ندادند، پاسخی برای افکار عمومی کشور و آیندگان دارند و آیا اگر یک موضوع سیاسی حتی از نوع پیش پا افتاده آن بود، این استانداران سکوت کرده و منفعلانه برخورد می کردند؟!


جالبتر آن که مسئولان مربوطه، از جمله مدیر کل محیط زیست استان تهران، در مصاحبه های رنگارنگ خود با رسانه ها، تنها به بیان جملات کلی درباره پدیده گرد و غبار می پردازد و از بیان کارهایی که این سازمان برای رفع این پدیده انجام داده، طفره می روند.

چرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره نتایج سند همکاری پنج جانبه برای گرد و غبار که به امضای مسئولان محیط زیست ایران، عراق، سوریه، ترکیه و قطر ـ که در مهر ماه سال گذشته برگزار شد ـ رسید، چیزی نمی گوید؟ آیا این نشست ها برای پر کردن صفحات مطبوعات و رسانه ها بوده و کارآیی عملی ندارند یا آن که گزارشی است برای ارایه عملکرد سازمان محیط زیست به مقامات بالاتر؟

هرچند با وخامت اوضاع، 23 نماینده مجلس در تذکری رسمی به رئیس جمهور، خواستار رفع مشکلات پدیده ناشی از گرد و غبار شده اند، آیا سلامتی مردم، حمایت و دقت نظر بیشتر نمایندگان را نمی طلبد و آیا از مجلس 29 نفره، تنها 23 نماینده به فکر سلامت مردم هستند؟!

بنا بر این گزارش، از سوی دیگر، موسی الرضا ثروتی، نماینده مجلس می گوید: با تعطیلی چند روزه صنایع، سازمان ها و ادارات و تقسیم آن به روزهای سال و درآمد ناخالص ملی، می توان گفت که با زیان سه میلیار تومانی روبه رو هستیم که این رقم، برای یک دوره یک ساله، نزدیک چهار هزار میلیارد تومان می شود.

به هر روی، باید امیدوار بود که امسال مسئولین سنت شکنی کرده و دولت برای رفع پدیده گرد و غبار و زیان های ناشی از آن، راهکار اساسی بیندیشد و با صرف جلسه های هزینه بردار به جنگ این لشکر ریزگرد نرود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
مشکل را در قلب بحران باید حل کرد . یعنی عراق و اردن. به همکاری عربستان هم که امیدی نیست.
دو کشور دیگر هم که درگیر مشکلات داخلی خود هستند. پس باید ایران همت به خرج دهد و بس!
مشکل این جاست که مسولین ما فارس زبان و گرد و غبار ها عرب زبان هستند در نتیجه زبان یک دیگر را نمی فهمند . شما به دل نگیرید
من نمی دونم چرا این مشکل وقتي به تهران برسه اينا و مسئولان جلو چششون ميبينن و ياد مردم ميافتند ياد گرد خاكي كه كشور رو به باد فنا داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
آخه چرا اين‌قدر حرف بی خود مي‌گين
الان تهرانم سرشار از آلودگي هواست و هيچ كسي هم فكر نمي‌كنه
گرد و غبار به تهران هم رسيد ولي كسي كاري نكرد.
همچنين آلودگي ناشي از خودروها هيچ جاي ايران به شدت تهران نيست
بابا شماها کجای کارید ؟ اصلا گردو غبار کجا بود ؟چرا الکی شایعه پراکنی میکنید ؟ اصلا چرا دروغ می گید؟ هوا به این خوبی!!!!!!!
کاش و ای کاش حداقل کردستان ،ایلام،کرمانشاه یا خوزستان پایتخت بود
من نمي دونم براي مسولين چه چيزي از سلامت شهروندان و محيط زيست مهمتره.هم ميهنان ما در استان ايلام داريم خفه ميشيم باور كنيد جدي ميگم اين شوخي نيست در چند روز گذشته آلودگي به 43 برابر حد مجاز رسيد ما چقدر بايد در خانه حبس بشيم تازه اين لعنتي اينقدر ريزه كه از هر درز كوچكي هم وارد خونه ميشه. اكثر افراد حساسيتشون به صورت عطسه ‘ سرفه دل درد ‘تشنج و ....بروز داده ميشه. در بلند مدت موجب عوارض جسمي شديد خواهند بود .از نظر روحي شك نكنيد كه اين ملت بشدت آسيب ديده و خواهند ديد . محيط زيست نيز آسيب ديده من ديروز رفتم رفتم كوه طبق پيش بيني هواشناسي غبار مي بايست كمتر شده و از بين ميرفت اما بدليل زيادي غباري كه روي درختا و علفها نشسته بود هرگاه نسيمي ميوزيد انبوهي از گرد و غبار بلند مي شد.برگ درختا پلاسيده و رنگ اونا ديگه سبز نيست درختا ديگه شاداب نيستند و با ادامه اين روند خشك خواهند شد.خلاصه اينكه آدما آسيب ببين درختا و حيوانات و بطور كلي محيت زيست نابود بشه و ما هيچ كاري نكنيم پس اگه چه اتفاقي بيفته دست به كار مي شيم .راستي در خوزستان آلودگي 70 برابر حد مجاز بوده خدا بهشون صبر بده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها