بازدید 2906

دخالت دولت در انتخابات،استقلال مجلس را از بین می‌برد

اسدالله بادامچیان
کد خبر: ۱۵۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳ 13 April 2011
وقتی اسدالله بادامچیان به صراحت از گروهی که آنها را «وابستگان دولت» می خواند، صحبت می کند یعنی اینکه می توان مطمئن شد که منتقد مشی و رفتار سیاسی آنان است.


قائم مقام حزب موتلفه، استراتژی اصولگرایان در دوره فعلی را حرکت با محوریت جامعتین و شکل دادن مجلسی بر اساس مقتضیات دهه چهارم انقلاب می خواند. اقتضائاتی که این نماینده مردم تهران، پاسخ شفافی به آن نمی دهد و آن را به نام گذاری سال جاری، وابسته می داند.

در ادامه گفت وگوی خبرآنلاین با نماینده مردم تهران در مجلس هشتم را بخوانید.

***

ظاهرا اول اردیبهشت،نخستین نشست انتخاباتی اصولگرایان کلید خواهد خورد؟
در یک بخش بله. در اواخر سال گذشته هم یک بخش از نیروهای آقای مشایی و فقیه نشست انتخاباتی برگزار کردند و نیروهای ستادهای انتخاباتی در آقای احمدی نژاد در کل کشور، به آن دعوت شدند و آقای مشایی جلسه را اداره کردند و آقای احمدی نژاد هم در جمع آنان حاضر شد. از این طرف، اصولگرایان جلساتی دارند. من که سال قبل عرض کردم، همه گروه ها مشغول فعالیت برای انتخابات هستند.

در این نشست همه گروه های اصولگرا قرار است حضور داشته باشند؟
این نشست مربوط به جبهه پیروان خط امام و رهبری است و گروه های عضو جبهه به این نشست دعوت خواهند شد.

براین اساس حامیان دولت به این جلسه دعوت نخواهند شد؟
نه، مگرآنها عضو جبهه پیروان هستند؟! بالاخره همه ما حامی دولت هستیم. بفرمائید وابسته به دولت هستند.

الان پیش بینی شما این است که با توجه به کمیته سه نفره و جامعتین این گروه که آنها را وابسته به دولت می خوانید حضور در لیست مشترک را می پذیرند؟
به نظرم قضاوت در این باره، در حال حاضر زود است. باید جلو رفت و دید آینده چه سیاستی را پیش می آورد، اما استراتژی اصلی اصولگرایان با محوریت جامعتین رفتن به سمت مجلسی با مقتضایات دهه چهارم نظام است.

مجلسی با مقتضیات این دهه، به این معنا است که اصولگرایان به دنبال این هستند که مانند مجلس هفتم، یک نسل جدید از اصولگرایان را وارد عرصه کنند؟
جدید و قدیمش فرق نمی کند، در هر دوره مجلس، بالای صد نفر از نمایندگان وارد عرصه نمی شود و به طبع چهره های دیگر، جایگزین آنها می شوند. بنابراین جدید و قدیم ندارد. مجلس دوران جنگ یک مقتضایی داشت و مجلس بعد از پایان دفاع مقدس و دوران بازسازی کشور، یک مقتضایی دیگر. الان کشور در دهه چهارم بعد از تثبیت سیاسی، باید متناسب با اقتضای این دوران که دوران اقتصاد است باشد.

اصلاح طلبان سخن از ائتلاف با برخی گروه های اصولگرای معتدل می گویند، فکر می کنید این ائتلاف ها شکل خواهد گرفت؟
چند نکته در این زمینه وجود دارد. اول اینکه آیا این موضوع، استراتژی کل اصلاح طلبان است یا خیر؟ الان در بین خود اصلاح طلبان، اختلاف نظر وجود دارد، دومین مساله این است که این بعضی از اصولگرایان،چه کسانی هستند؟

منتقدان دولت.
خود دولت که بیش از همه منتقد دولت است! این بعضی ها هم، هنوز نامزدهایشان مشخص نیست. روی چه کسی می خواهند به تفاهم برسند؟ یک بار تفاهم در فعالیت های انتخاباتی است و یک بار تفاهم در مورد نامزدهای انتخاباتی. چون ابعاد این موضوع شناخته شده نیست، این بحث ها گفتمان روزمره است.

تلقی کنونی این است که اصولگرایان در انتخابات مجلس، احتمالا دو لیستی خواهند شد. برآورد شما هم از فضای کنونی همین است؟
تلقی نیست؛ برخی ها تحلیلشان این است. برخی ها هم تحلیلشان این است که اصولگرایان وحدت پیدا می کنند.

اینکه گفته می شود آقای مشایی و حلقه اطرافیان ایشان برای کسب یک طیف در مجلس نهم برنامه دارند، چقدر درست است؟ اصولا ایشان و دوستانشان توانایی ایجاد این طیف را دارند؟
آقای مشایی و دوستانش تا اینجا که مشخص است به عنوان شورای راهبردی نیروهای انقلاب در حال فعالیت هستند. دو بحث است، یک بحث این است که می گویند ما می خواهیم نیروهایمان را جمع کنیم و به وحدت برسیم. این کار خوبی است اما اگر بخواهند وارد فعالیت های انتخاباتی شوند، طبیعی است ورود مسئولان دولتی مثل رئیس دفتر سابق رئیس جمهور با موقعیت هایی که دارد، خلاف رویه معمول است. چون قدرت دولت وارد انتخابات مجلس می شود. برخی موارد هم اگر دولت بخواهد ورود پیدا کند می شود دخالت دولت در تعیین نمایندگان مجلس. به همین علت متهم می شود که از امکانات دولتی استفاده کردند. برخی معتقدند اگر نشست 27 اسفند سال قبل انتخاباتی باشد، از یک امکان دولتی استفاده شده و این امر،خلاف قانون است. چون این موجب شکل گیری مجلس فرمایشی می شود و استقلال مجلس را  از بین می برد.اگر این گروه در شهرستانها نامزد معرفی کنند، این خلاف قانون است چون طبق قانون، دولت حق دخالت در انتخابات مجلس را ندارد.

شما عضو کمیسیون ماده ده احزاب هستید، الان گروه های وابسته به دولت چه تعداد هستند که درخواست مجوز داده اند؟
این حق آنها است. گروه های غیر وابسته به دولت هم می توانند درخواست مجوز بدهند.

الان چند گروه و دسته هستند؟
من که نمی خواهم نام ببرم. هر کس قانونا تقاضای داشته باشد ،براساس قانون ما بررسی می کنیم.

چون گفته می شود که 7 تا 8 گروهی که درخواست مجوز کردند، از حمایت شخص آقای مشایی برخوردار هستند.
العهده علی الراوی. ما به وابستگی به این و آن کاری نداریم. ما طبق قانون نگاه می کنیم که شرایط ثبت تشکل سیاسی را دارد یا خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار