بازدید 27074

تصاویر جالب: سفر به قلب آتشفشان خاموش

یکی از بزرگترین خطرهایی که تیم اکتشافی را تهدید می‌کرد، خطر مسمومیت گازی بود زیر هر زمانی که فردی در معرض چنین سیستم ماگمایی قرار می‌گیرد، حجم بزرگی از دی اکسید کربن وی را تهدید می‌کند، این حجم گاز از اعماق زمین نشات می‌گیرد.
کد خبر: ۱۵۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۵ 09 April 2011
گروهی از محققان دانشگاه ایسلند طی سفری پر خطر و باورنکردنی خود را به اعماق اتاق ماگمای آتشفشانی خاموش در ایسلند رسانده و به بررسی ساختار قلب یک آتشفشان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آتشفشان خاموش «ترینوکاگیگور» در ایسلند آخرین بار در حدود سه هزار سال پیش فعال شده است و حاوی ماگماهای بسیار کهنسالی است. با این وجود هر لحظه احتمال دارد این آتشفشان فعالیت خود را از سر گیرد. به گفته «هارالدور سیگورسون» یکی از اکتشاف گرانی که به درون این آتشفشان سفر کرده، این آتشفشان پدیده ای بی نظیر است و گویی فردی از قبل آمده و تمامی جرمها و ماگماها را از داخل آن تمیز کرده است. این آتشفشان در 160 کیلومتری آتشفشان مشهور «ایجافجالاجوکول» واقع شده است، که ماه آوریل گذشته با فورانش برای خطوط هوایی اروپایی دشواری‌های فراوانی را به وجود آورد.

این اولین باری است که گروهی از محققان به اتاقکهای داخلی تر یک آتشفشان وارد می‌شوند، برای ورود به این حفره محققان سیستم پایین رونده ای را آماده کردند که شامل اسکلت بندی فلزی مشابه آنچه مورد استفاده جرثقیلهای ساختمانی قرار می‌گیرند بوده و آن را در سراسر دهانه آتشفشان قرار دادند.

سپس سبدی از میانه این اسکلت بندی فلزی به درون دهانه آتشفشان معلق قرار گرفت که فرد با قرار گرفتن درون سبد می‌توانست خود را به سوی بالا و یا پایین هدایت کند. محققان احتیاط می‌کردند که هنگام پایین رفتن از آتشفشان دیواره آن را لمس نکنند زیرا نمی‌خواستند آسیبی به جایی وارد بیاید و همچنین این کار موجب حفظ ایمنی خود آنها نیز می‌شد.

به گفته محققان در هر گوشه و کنار اتاق ماگما می‌توان دیواره‌های پوشیده شده از ماگما را مشاهده کرد و همچنین دیواره‌هایی که لایه‌های رویی آنها از بین رفته و می‌توان ساختار زمین شناختی آنها را به خوبی مشاهده کرد.

این سفر اکتشافی از دید آتشفشان شناسان سفری است که می‌تواند دیدگاهی نوین از بخش‌هایی از زمین که پیش از این به ندرت دیده شده بود را به وجود آورد.

یکی از بزرگترین خطرهایی که تیم اکتشافی را تهدید می‌کرد، خطر مسمومیت گازی بود زیر هر زمانی که فردی در معرض چنین سیستم ماگمایی قرار می‌گیرد، حجم بزرگی از دی اکسید کربن وی را تهدید می‌کند، این حجم گاز از اعماق زمین نشات می‌گیرد.

اتاق ماگما خود به شکل یک بطری است که نیمه انتهایی آن وسعتی برابر 30 متر دارد در حالیکه گردن این بطری تنها سه متر وسعت دارد و ارتفاع کل این اتاق 137 متر است. از این اتاق اصلی مسیرهایی رگ مانند به اطراف شاخه شاخه شده‌‌اند که زمانی ماگما در میان آنها جریان داشته است. در جنوب غرب اتاقک تونلهای گدازه متعددی کشف شد که محققان این تونلها را کتابچه راهنمای زیبایی از چگونگی انتقال ماگما به سطح زمین می‌دانند.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، این سفر اکتشافی می‌تواند درک بهتری از سیستم تونلهای آتشفشانی، چگونگی حرکت ماگماها در میان آنها و سرنوشت تونلها زمانی که ماگماها از بین می‌رود را به وجود آورد.

طی اولین سفر اکتشافی علمی به درون اتاقک ماگمای یک آتشفشان، «اینار استفانسون» در ماه اکتبر توانست به قلب آتشفشان خاموش «ترینوکاگیگور» در ایسلند سفر کند، اتاقک ماگما سنگهای گداخته ای را در خود ذخیره می‌کند که پس از مدتی طی یک انفجار بزرگ به سطح زمین فوران خواهند کرد


کوهنورد «بیژورن اولافسون» در حال پایین رفتن به سوی اتاق ماگمای آتشفشان «ترینوکاگیگور»


«سیگورسون» در حال آزمودن سنگی از میان اتاقک ماگمای آتشفشان


دو خودروی اکتشافی در فاصله 1.6 کیلومتری از دهانه آتشفشان در حال پیمودن مسیری پوشیده از خاکسترهای آتشفشانی هستند


اتاقک ماگمایآتشفشان خاموش «ترینوکاگیگور» محققان در حال بررسی قندیل‌های ماگمایی که بر روی دیواره‌ها خشکیده‌اند


محققان در حال نگریستن به درون یک ستون ماگمایی


صحنه‌ای از رعد و برق ناشی از انفجار آتشفشان «ایجافجالاجوکول» ایسلند در میان خاکسترهای آتشفشانی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
قدرت خدا رو ببین که این چنین بشر را مات و مبهوت کرده ...
وَأَلْقَى فِي الأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَارًا وَسُبُلًا لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ و در زمين كوههايى استوار افكند تا شما را نجنباند و رودها و راهها [قرار داد] تا شما راه خود را پيدا كنيد
جالب بودند.........
واقعا هم جالب بود هم جرات میخواد.ایول
با سلام بسیار زیبا بود
عجب دل و جراتی داشتند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی