بازدید 27909

چرا ژاپنی‌ها مغازه‌هایشان را غارت نمی‌کنند؟

پس از زلزله ژاپن با خسارات جانی و مالی فراوانی مواجه شد؛ کشته شدن افراد بسیار، بی‌خانمانی، از دست دادن دست یا پا، و... اما مردم ژاپن علی رغم این مصیبت رخ داده هنوز دست تعدی به سوی غارت اموال دیگران نگشوده‌اند...
کد خبر: ۱۵۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴ 01 April 2011
پس ازوقوع زلزله ۹ ریشتری در ژاپن، ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست در دست یکدیگر دادند و وقایع یکی پس از دیگری در ژاپن رخ دادند. سونامی که در نتیجه وقوع زلزله دراقیانوس ایجاد شده بود به سواحل ژاپن رسید و شهرهای ساحلی ژاپن را در خود غرق کرد. این حادثه بسیاری از ژاپنی‌ها را آواره و یا زنده به گور کرد. از سوی دیگر مردم این کشور با خسارات جانی و مالی فراوانی مواجه شدند؛ کشته شدن افراد بسیار، بی‌خانمانی، از دست دادن دست یا پا، کمبود آب آشامیدنی، کمبود مواد غذایی و بهداشتی و... در این میان انفجار راکتور هسته‌ای قوزی شد بر بالای قوزهای دیگر. حادثه اخیر موجب شد، افراد بسیاری در ترس از تکرار حادثه چرنوبیل فرو روند.

با همه این تفاسیر و جزئیات که هر روزه از خبرگزاری‌ها مرتبا گزارش می‌شود، اما یک حلقه مفقوده وجود دارد که هیچ اشاره‌ای به آن نشده است و گویا خبرگزاری‌ها نیز دوست ندارند چندان روی آن مانور دهند. مردم ژاپن علی رغم این مصیبت رخ داده هنوز دست تعدی به سوی غارت اموال دیگران نگشوده‌اند. هنوز بی‌نظمی و هرج و مرج که معمولا پس از این حوادث رخ می‌دهند، در این کشور رخ نداده است.

به گزارش سرویس بین الملل «فردا»؛ جک کافتری (یکی از وبلاگ نویسان شبکه خبری CNN) در وبلاگ خود به این مسئله پرداخته است. او اشاره می‌کند: «غارت پدیده‌ای است که معمولا بعد از وقوع چنین حوادثی به کرات اتفاق می‌افتد. برای مثال زلزله سال گذشته هائیتی و شیلی، وقوع سیل در انگلستان در سال ۲۰۰۷ و یا حادثه کاترینا که در سال ۲۰۰۵ در امریکا رخ داد. در این حادثه‌ها بازماندگان به مانند قانون «بقاء اصلح» داروین، شروع کردند به  غارت اموال دیگران. آنها با این تفکر که « شما صاحب هر شیء بی‌صاحب هستید» هر چیزی را که می‌دیدند برای خود بر می‌داشتند.

کافتری در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند «یکی از خبرنگاران روزنامه «تلگراف» از این رفتار مردم ژاپن شگفت زده شده بود. او در گزارش خود آورده بود «سوپر مارکت‌های ژاپنی پس از بحران ایجاد شده، قیمت کالاهای خود را پایین آوردند. ماشین‌های حمل کالا درمناطق مصیبت زده می‌چرخیدند و بین مردم نوشیدنی‌های مجانی توزیع می‌کردند. غربی‌ها مطمئنا با دیدن این صحنه‌ها عمیقا متعجب می‌شدند.»

کافتری با اشاره به این موضوع، عنوان می‌کند «برخی‌ها معتقدند، ژاپنی‌ها تحت تاثیر آموزه‌های دینی خود دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند. اما به من نظر من چیزی مهم‌تر از این بایستی در این قضیه تاثیرگذار باشد.» او در وبلاگ خود از دیگران می‌خواهد او را در جواب دادن به این پرسش همراهی کنند.

بنا بر این گزارش، وقتی توفان کاترینا به نیواورلئان رسید و سد‌ها شکسته شد، مردم آمریکا آن آمریکای دیگر را کشف کردند. آمریکایی که هالیوود درباره‌اش فیلمی نمی‌سازد. مردم دیدند که آدمهایی که مامور حفظ نظم و قانون هستند خودشان در حال بار زدن اجناس فروشگاه‌ها هستند. پلیس نمی‌توانست جلوی غارت را بگیرد چون کم نبودند ماموران پلیسی که به غارت مشغول بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۶
آموزش درست آموزش درست آموزش درست که طي ساليان بصورت زيربنايي آن را فراگرفتند و هيچ ربطي به هيچ ديني ندارد شما اگر دقت مي کردديد مردم گرسنه و تشنه ژاپن همه در يک صف منظم آب و غذا دريافت مي کردند و اگر از روبرو نگاه ميکردي گويا فقط يک نفر است که در صف ايستاده است اما در کشور ما وقتي غذاي نذري مي دهند که هيچ کس به آن چند لقمه هم محتاج نيست و فقط به نيت تبرک آن را مي گيرد چه هجومي در جلوي در منازل يا مساجد وي کنند و هرکس نداند فکر مي کنند اينها از قبايل گرسنه اتيوپي هستند . پس آيا دين ما اينچنين گفته که هجوم بياوريم يا دين بودايي گفته در يک صف منظم بايستيم پاسخ بطور حتم منفي است و فقط در آموزشي که اين افراد در طي ساليان از کودکي فراگرفته اند
چنین اتفاقی دو-سه سال پیش در مورد زلزله چین نیز رخ داد و آنها نیز همبستگی بسیار زیادی در زمان بروز بحران داشتند. قصد من از این نوشتن نه تحقیر کسی یا ملیتی است و نه شیفتگی به ملیت یاکسی دیگر. بلکه ما باید در این موارد مشاهده گر باشیم و خوبی های دیگران را به خود اضافه کنیم.
یکی از بزرگان گفته است، عادت کاری است که آن را با اشتیاق، علم کافی به آن و با تجربه انجام دهیم. مثلاً یک راننده حرفه ای مسابقه، درهنگام تعویض دنده، به آن فکر نمی کند و با تجربه کافی و اشتیاق آن را انجام می دهد. من از خیلی ها این سوال را کرده ام و می خواهم به کمک شبکه وزین تابناک این سوال را از همه بپرسم که چه کارهایی خوبی را در جامعه سراغ دارید که از روی عادت (تجربه، اشتیاق و دانش) به صورت عمومی انجام می شود؟
اگر تعداد این عادات در فردی یا جامعه ای زیاد باشد، به آن جامعه می شود گفت، جامعه اخلاقی، وگرنه با لق لقه زبان نمی شود. از تابناک می خواهم کمک کند و به شناخت بیشتر از یکدیگر کمک کند. قربان همه شما، یک هموطن عضو هیئت علمی دانشگاه
این اخبار مهندسی شده است ...
خبرنگار مذکور هم بیشتر از شما درباره ژاپن چیزی نمی دونه.

3 عامل مهم تاثیر گذارند:

1-فرهنگ ژاپنی ها
2- سیستم پاداش و مجازات در برابر اشیای گم شده

3- یاکوزا: یاکوزا نه تنها سریعتر از دولت شروع به کمک رسانی کرد بلکه مسول حفظ نظم هم هست
اين گزارش منو به ياد اولين روزهاي جنگ تحميلي وحمله صدام به شهر بيدفاع عزيزم خرمشهر انداخت كه با وجود اصابت بمب وموشك به بسياري از خانه ها ومغازه ها و.... وتخريب ديوارها احدالناسي از مردم و كساني كه براي كمك ازديگر نقاط ايران عزيزبه اين شهر آمده بودندوبا وجود احتياج به مواد غذايي و....كسي دست درازي به اموال رهاشده وبي صاحب نكرد. از آن طرف هم بعد از چند روز سيل كمك هاي مردمي كه از كيفيت بالايي هم برخورداربودند بدادمان رسيد . پس درود واحترام به مردم كشور عزيزمان ايران كه در آن شرايط ثابت كردند كه در اين شرايط حتي از مردم ژاپن نيز بالاتر هستند وبايد قدرشان را دانست.
ظاهرا مدينه النبي را بعد از اينهمه سال آموزش مسايل ديني بايد در يك كشور بودايي پيدا كنيم.... براي خودمان متاسفيم
واقعاً برای من هم جالب بود یک فیلم مستند فروشگاهی را نشان میداد که صف طویلی از مردم با آرامش کامل داخل صف (یک ردیفه) وفروشنده تعداد محدودی را به داخل راه می داد و در را می بست .بدون هیچ اعتراضی وقتی با صف های تو تهران مقایسه می کنم (صف ها حداقل چهار و پنج ردیفه ودر بی نظمی کامل). در دلم گفتم حقشان بوده به این درجه از پیشرفت برسند.وگرنه هردو آسیایی هستیم و ما به عقبه تاریخی و فرهنگی مان می نازیم ..... راستی چرا ؟؟؟!!!!
با سلام.احسنت بر مردم ژاپن.دلیل این رفتار هرچه می خواهد باشد ,نتیجه اش مهم است.در کشور خود ما اگر یک باران مختصر ببارد کرایه تاکسی چند برابر می شود.بنزین سهمیه بندی شد یادتان هست چند فروشگاه و سوپر مارکت غارت شد؟زلزله لرستان یادتان هست چگونه کمکهای انسان دوستانه یا غارت شد یا تصاحب شد...؟
فرهنگ عمومی در رعایت قوانین و حقوق دیگران با سود جویی شخصی و خودخواهی و کوته بینی جایگزین شده است.در خیابانهای ما هرکس هرجور که راحت باشد و تمایل داشته باشد رانندگی میکند و ......
ریشه همه مشکلات ما خودبینی و کوته بینی ماست
بیایید با رعایت قانون و حقوق دیگران ما نیز زبانزد باشیم.باتشکر
به نظر من چند عمامل باعث شده است که ژاپنی ها دست تعدی به اموال دیگران دراز نکنند1- تجربه ژاپنیان در این جور مصیبتها 2- اعتقادات محکم 3- اطمینان به کمک های دولتی
برای اینکه ژاپنی ها به معنای واقعی انسان هستند ! همین .
ژاپنی ها شریفند
غنای فرهنگی
شما باور می کنید این حرفارو؟!!
واقعا از این نظر فرهنگ عمومی بسیار
متعالی را صاحب هستند.!
چون آنها انسانند. بدون درك اسلام كرامت انساني را ميفهمند! حالا حالا ها مونده تا ما و امريكاييها به اونها برسيم!
در حدیث هست از امام صادق (علیه السلام) که اگر می خواهید انسان مؤمن را بشناسید
به نماز و روزه او نگاه نکنید
به راستگویی و امانتداری او نگاه کنیید
.
.
.
اگر این اتفاق در کشور ما بیفتد
به نظر شما:
ما ایرانی ها چه می کنیم!؟
دلیل آن این است که آنها عقاید فلسفی و دینی عمیقی دارند و دارای فرهنگ متمدنی هستند
به نظر من یک دلیل ساده وجود داره و اون اینه که ژاپنیها بصورت واقعی فهمیدند و درک کردند که صداقت و درستی و در یک کلام انسانیت بهترین و مطمئن ترین راه برای داشتن یک زندگی و آینده بهتر هست. البته این را باید مدیون برنامه های تربیتی و نیز صداقت در عملکرد دولت خودشان باشند که سالها برای آن وقت گذاشت.
با عرض معذرت " قانون بقای اصلح" مال اسپنسر هست. قانون " انتخاب طبیعی" مال داروین هست
تمدن و سرمایه های انسانی یعنی همین
یاد کلونی مورچه ها و زنبورها افتادم و هماهنگی همه برای یک هدف و کمک به یکدیگر و ...
واقعا تحسین برانگیز بود
چون با شعورن، چون با حرف و شعار زندگی نمیکنن. چون انسانن. ما که انقدر ادعای دین و ایمون داریم بخدا اگه خدای نکرده در شرایط مشابه قرار بگیریم..... خدا اون روز رو نیاره
واقعا که درد ومصیبت مردم ژاپن هم درس است!!!!!!!!!!!!!!!!
درود بر مردم فهیم وباشعور ژاپن
واقعا و جدا بايد به اين فرهنگ و آموزه هاي ديني احسنت گفت و صد البته درسي بزرگ براي تمامي جوامع بايد باشد.از تابناك هم بخاطر درج اين مطلب تشكر ميشود.
melat gapon dorostkarand ey kash ma ham entor bodem....
ژاپنی ها مردمانی هستند با وجدان،
وجدان محکمه ای است که به قاضی و کلاه شرعی نیاز ندارد. انصافاً تولیدات آنها نیز که به سایر دول صادر میگردد بالاتر کیفیت را در جهان دارا میباشد درس اخلاق و معرفت را از آنها باید آموخت.
فرهنگ فرهنگ فرهنگ باز هم فرهنگ
چون از نظر مذهب بسیار آدم های مذهبی اند وبه نظر من مسلمان واقعی ان ها هستند و دارای وجدان هستند.
موضوع خیلی جالبی بود، ولی چرا همش به آمریکا و کشورهای دیگر اشاره کردید.
چون انسانند و انسانیت و اخلاق را می فهمند و در نیتجه خدا را می فهمند و از من و شما مومن تر!
بله مسلمونی یعنی این

درود بر این مردم
حتی با افزایش مالیات هم موافقت کردن تا صرف ساختن ویرانی ها بشه . چقد به حکومتشون اعتماد دارن!!
چون قانون براي برخورد باسارقان به طور كامل اجراميشود
ژاپنیها برای غارتگری از در وارد میشوند نه دیوار . برای نمونه چه بلاهایی که بر سر ایرانیانی که برای کار به آنجا میرفتند در نیاوردند چندین برابر یک کارگر ژاپنی کار میکشیدند و یک پنجم حقوق را به آنان میدادند. خداوند به آنها فهماند که بیش از حد مغرور صنعت و تکنولوژی خود نشوید
تمدن
ازبس مردم بافرهنگ وصبوری هستند. خداخودش کمکشون کنه که زودتر خودشونو پیدا کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل