بازدید 65883

ساختمانی در ژاپن که فرو نریخت +عکس

این ساختمان دارای 13 ستون فولادی و 7 صفحه میله‌ای فولادی می‌باشد. طبقات زیرین در این ساختمان دارای قابلیت جذب انرژی ارتعاشاتی زمین لرزه می‌باشد.
کد خبر: ۱۵۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۲ 16 March 2011
حوادث و بلایای طبیعی و اثرات و تجربیات ناشی از آن با توجه به اینکه بسیار ناراحت کننده و دردناک است ؛ اما این گونه حوادث درسهایی به ما می‌آموزد که درک و فهمیدن آن بسیار آموزنده بوده و راههای پیشرفت را هموارتر می‌سازد.

به گزارش معماری نیوز، نمونه بارز آن زلزله اخیر ژاپن است که از 2 منظر قابل تامل و حائز اهمیت است.

نکته اول اینکه علی رغم نظم و دقت کار مهندسان ژاپنی، متاسفانه شاهد به وقوع پیوستن حادثه‌ای تلخ در راکتورهای هسته‌ای آن کشور بودیم که هر آن احتمال به وقوع پیوستن چرنبیلی به مراتب گسترده تر می‌رود که این موضوع در تخصص اینجانب نمی‌باشد و از ادامه موضوع صرف نظر می‌کنم.

نکته دوم موضوع مهندسی عمران و مقوله مقاوم سازی در ساختمانهای ژاپن بود که با توجه به تخریب بسیار ناچیز آن، ضمن حیرت جهانیان به دقت و نظم در طراحی و اجرای آن، تحسین متخصصین امر را نیز به همراه داشت.

برای نمونه ساختمان با نمای شیشه‌ای که بعد از زلزله 9.1 ریشتری، هیچگونه آسیبی به ساختمان نرسیده و ساختمان 100% سالم باقی مانده است.

نکته‌ای که چند صباحی است که دغدغه و کابوسی برای مسئولین در شهرداری، شورای شهر و وزارت مسکن شده است. کابوسی که هر از چند گاهی منجر به صدور بخشنامه‌هایی یک شبه و غیرکارشناسی که عمدتا ضمانت اجرایی ندارند می‌شود. بخشنامه‌هایی که در صورت ساخت چنین برجها و مکانهایی مانع از صدور پایان کار برای سازنده آن می‌شود.

البته چون ایجاد زیرساخت و اصلاح وضعیت فعلی چند سالی بطول می‌انجامد و از صبر و حوصله مسئولین خارج است، نظرشان را با توضیحاتی مختصر به همراه عکس در این مقاله جلب می‌نماییم.

ساختمان مرکز فرهنگی و آموزشی «مدیا تک»

ساختمان مرکز فرهنگی و آموزشی «مدیا تک» در سال 2001 با طرح «تویو ایتو» معمار برجسته ژاپنی اجرا شد.

 این ساختمان دارای 13 ستون فولادی و 7 صفحه میله‌ای فولادی می‌باشد. طبقات زیرین در این ساختمان دارای قابلیت جذب انرژی ارتعاشاتی زمین لرزه می‌باشد.

نمای این ساختمان از شیشه‌های دو جداره با مقاومت بسیار بالا و عایق قوی صدا تشکیل شده است.
دیوارهای تعبیه شده در طبقات بالایی دارای قابلیت حرکت و جابجایی می‌باشند. با توجه به اینکه این ساختمان یک مجتمع عظیم می‌باشد، در زلزله 9.1 ریشتری به هیچ عنوان خسارت قابل توجهی ندید.

ساختمان «مدیا تک» دارای 9 طبقه می‌باشد که 2 طبقه در زیرزمین و 7 طبقه بالای زمین میباشد. ارتفاع این ساختمان حدود 37 متر می‌باشد. نکته قابل توجه اینجاست که ستون‌های اصلی این ساختمان، علاوه بر نقش اصلی خود در ایجاد پایداری ساختمان، به عنوان رابط عمودی طبقات، انتقال نور خورشید از بام به داخل طبقات، عبور شبکه کابلی و راه پله و آسانسور نیز به کار می‌رود.





















تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۳
آفرین به ژاپن
خدا پدر و مادر سازندگانش را بیامرزد.
چه زیبا..حتی شیشه هاش هم نریخته.
شما در مورد ژاپن نمیخواد نظر بدین.
قابل توجه کاربری که به خاطر تعریف بنده از میزان پیشرفت ژاپنی ها وعقب ماندگی ما احساساتش جریحه دار شده بود . بعد از سی سال به این نتیجه رسیدیم که به جای ایمن سازی تهران پایتخت را منتقل کنیم .
علتش اینه که اگر سازنده نتونه به تعهدات خودش عمل کنه اولا جریمه سنگینی خواهد شد در ثانی خودکشی می کند.
ژاپنی ها در صورت شکست خود کشی می کنند.
الان هم که دارم برای شما پیام می ذارم داره زلزله میاد.
به نظر من كه خيلي جالب نبود ..... ژاپني يا بايد ميرفتن بم رو ميديدن حال ميكردن ....
ماهم داریم یه ساختمان تو مشهد میسازیم دقیقا همه ی این خصوصیات رو داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!0؟
فكر نكنم براي ويراني تهران اينقدر زور لازم باشه. همون 6و7 تا كافيه
در رعايت نكات ايمني و فني ساختمان سازي ژاپني ها شکي نيست اما آيا اين ساختمان در منطقه زلزله 9 ريشتري واقع است كه سالم مانده!؟
عزیزان تابناک بهتره بدونید مجهزترین و مقاومترین ساختمان در مقابل زلزله برج مکزیکوسیتی است که نه تنها در شدیدترین زلزله ها نمیریزه بلکه بوسیاه سوپاپهای بزرگ در فونداسیون و در زاویه های مختلف
باعث میشه که ساکنین برج متوجه زلزله نشن.و از همه مهمتر سازنده این برج یک مهندس جوان ایرانیست مهندس محمودی
بعد از عمری یک بالاخره جمله عاقلانه در سایت شما دیدم:
این موضوع در تخصص اینجانب نمی‌باشد و از ادامه موضوع صرف نظر می‌کنم.
بنده يك كارشناس ارشد مهندسي زلزله و استاد دانشگاه هستم اين موضوع را جهت اطلاع خوانندگان محترم عرض مي‌نمايم :توجه راوي محترم را به اين نكته جلب مي‌نمايم كه دليل عدم فروريزش نماي تمام شيشه ساختمان مذكور علاوه بر اينكه رعايت ملاحظات خاص در طراحي اتصالات مي باشد بايد به اين نكته توجه نمود كه ساختمان اساسا به گونه‌اي طراحي شده است كه تغيير مكان نسبي طبقات كه عامل اصلي در تخريب نما و نيز كل سازه ساختمان مي‌باشد، بسيار ناچيز و يا حداقل قابل تحمل اجزاء غير سازه‌اي و نما باشد(طراحي جداشده از پايه و يا اصطلاحا base isolation) . بنا براين موضوع عدم فروريزش بحث تكنيكي بسيار جدي است. با روند ساخت و سازهاي جاري در مملكت ما قطعا در صورت حدوث زلزله هاي قوي فروريزش و كشتار شيشه هاي نما اجتناب ناپذير خواهد بود.
شاهكاره زنده باد انديشه هاي سازنده و مفيد
توضيحات خيلي سطحي و غير كافي بود
ما که چیزی نفهمیدیم
چه برسه به مسئولین
دمشون گرم
اگر یه دستگاه پیش بینی زلزله از ایران می خریدند اینهمه بدبختی نمی کشیدند
عنوان خوبی نیست کنار همین عکس صدتا دیگه ساختمون نریخته
آقا شما هم یک دهم یک دهم می گذارید روی این زلزله. از 8.9 شروع کردید رسیدید به 9.1.
به یک بنده خدائی میگن تیر خورد تومغز بابات جادرجاکشته شد یارو میگه خوب شد که تو چشمش نخورد اخه آدم بی عقل پدر صاحب زاپنیها در آمده دهها هزار نفر کشته شدند شهرها به ویرانه تبدیل شدند اونوقت تو ذوق میکنی میگی مهندسان زاپنی فلان وفلان براستی تااین غضنفرها تو تابناک مطلب مینویسند وضعتون به همین شکل باقی میماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
بردارمن اگه همین زلزله تو ایران بود که بجای دهها هزارنفرمیلیونها نفر کشته می شدن.انتظارداری یه زلزله 9 ریشتری تاثیری نداشته باشه.تازه خیلی از اونایی که کشته شدن براثرسونامی بوده.
ایا وقت ان نرسیده که بررسی کنیم چرا این ملت ژاپن اینقدر صبور و با فرهنگ هستند. ایا روشهای حکومت انها باعث این رشد فرهنگ نشده است. و چرا فرهنگ ما روز بروز عقب میرود ؟
درود بر اندیشمندان پر تلاش ژاپن امیدوارم ما هم بتوانم زمانی اینگونه بافکر ودور اندیش باشیم.
دریغ است ژاپن که ویران شود ..
حیف ژاپن که به این روز بیفته ...
محمد از مشهد
در هیچکدام از عکسها خبری از زلزله نیست که ببینیم این ساختمان بعد از زلزله ریخته یا نه؟
ببخشید ژاپن نف و گاز داره ؟!
خيلي بد ترجمه شده است.اساسا مفهوم آن از بين رفته است.ايكاش در متون تخصصي از كارشناس مربوطه استفاده گردد.يك استاد دانشگاه.
مطمئنید فقط این ساختمان فرو نریخت؟؟؟؟ میدانید در جریان زلزله (و نه تسونامی بعد از آن) فقط 6 ساختمان با جمعت حدود 39 نفر دچار خسارت کلی شد؟؟؟
در کشور ژاپن به این دلیل ساختمان ساخته شده سالم مانده که طراح ناظر و سازنده ان با کمال اطمینان کار خود را بدون نقص انجام داده اند و در صورتیکه مشکلی پیش بیاید که ناشی از قصور هر یک که باشد خودکشی میکنند تا شرمسار نشوند اما در ایران نه طراح نه سازنده و نه ناظر هیچکدام در کار خود را درست انجام نمیدهند و در صورت بروز حادثه کک هیچکدام هم نمیگزد و دست اخر با دیه مسئله حل میشود
تازه شده مثل ساختمانهای ما............!!!!
نیروگاه ژاپن با این همه علم و دقت چنین شد نیروگاه روسی ما چه شود خدا داند فاجعه ای به بار اورد که خلیج فارس هرگز فراموش نکند.
به چه دليل بايد اطمينان كنيم كه اين ساختمان بعد از زلزله هم پا بر جا مانده و شيشه اي از نما نشكسته.آيا عكسي با نشانه هايي از زلزله وجود دارد.شايد كارشناس مربوطه ساختماني را داراست كه به دليل نماي شيشه اي معطل پايان كار است؟لطفا ساختمان وزارت راه در خيابان سپهبد قرني را بعد از آتش سوزي به ياد بياوريد كه خطر بزرگتر از آتش شكستن شيشه هاي نما ذكر شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
نکنه فکر میکنی این عکس فتوشاپه.مگه این ساختمون تو افغانستان (یاایرانه)که بهش شک داری
عجب ساختمانی ،مهندسهای ایرانی یادبگیرند
عالی بود . اگر زلزله ژاپن در ایران اتفاق می افتاد ؟؟؟؟
به این معمار باید چه پاداشی دادد تا نتیجه کارش رو بشه جبران کرد
حالا ما هر روز و شب توی تی وی افتخار کنیم که فلان بچه تونسته توی 6 سالگی کتاب داستان بخونه
فلان معمار رفته کوه برگشته
دقیقا نا کسا عین ساختمونای ایران ساختن..........
بارک الله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل