بازدید 9206

نظر شورای نگهبان درباره تاخیر لایحه بودجه

خبرنگاري با بيان اين‌كه دولت امسال لايحه‌ي بودجه را دير به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده و مجلسي‌ها نسبت به اين موضوع انتقاد داشته‌اند، از سخنگوي شوراي نگهبان سوال كرد كه تدبير اين شورا در اين خصوص چيست؟ كدخدايي پاسخ داد: تنها راهكار ما اين است كه تعطيلات را لغو كنيم. براي خودمان كه مي‌توانيم تعطيلات را لغو كنيم. آماده هستيم در هر زماني كه لايحه‌ي بودجه از سوي مجلس تصويب شد و به دست ما رسيد، در كوتاه‌ترين زمان بررسي و اعلام نظر كنيم.
کد خبر: ۱۵۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۱ 12 March 2011
سخنگوي شوراي نگهبان با اظهار اميدواري براي بررسي لايحه بودجه در فرصت باقي‌مانده تا پايان سال جاري در مجلس گفت كه اين شورا حاضر اين براي اعلام نظر درخصوص لايحه بودجه تعطيلات خود را لغو كند.

به گزارش ايسنا، عباسعلي كدخدايي در آخرين نشست خبري سال 89 پس از تشريح مصوبات ارسالي از سوي مجلس شوراي اسلامي و دولت، يادآور شد: هنوز طرح دوفوريتي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، طرح دوفوريتي اصلاح قانون تدوين و تنقيح قوانين و مقررات و طرح دوفوريتي اصلاح رديف 1 جزء «ع» بند 3 ماده واحده قانون بودجه سال 1389 به شوراي نگهبان ارسال نشده است و ما فارغ از اظهارنظر هستيم.

خبرنگاري با بيان اين‌كه دولت امسال لايحه‌ي بودجه را دير به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده و مجلسي‌ها نسبت به اين موضوع انتقاد داشته‌اند، از سخنگوي شوراي نگهبان سوال كرد كه تدبير اين شورا در اين خصوص چيست؟ كدخدايي پاسخ داد: تنها راهكار ما اين است كه تعطيلات را لغو كنيم. براي خودمان كه مي‌توانيم تعطيلات را لغو كنيم. آماده هستيم در هر زماني كه لايحه‌ي بودجه از سوي مجلس تصويب شد و به دست ما رسيد، در كوتاه‌ترين زمان بررسي و اعلام نظر كنيم.

وي ادامه داد: اين‌طور نيست كه بن‌بستي ايجاد شود. راهكارهايي در آيين‌نامه‌ي داخلي مجلس از جمله يك دوازدهم و دو دوازدهم پيش‌بيني شده است. مجلسي‌ها نيز رايزني‌هايي داشته‌اند كه اميدواريم در فاصله‌ي باقي‌مانده مجلس بتواند به بررسي لايحه بپردازد و ما اعلام نتيجه كنيم.

سخنگوي شوراي نگهبان يادآور شد: ولي اگر اين امر صورت نگرفت راهكارهاي قانوني وجود دارد و قانون اساسي و ساير قوانين ما به اندازه‌ي كافي انعطاف لازم را براي جلوگيري از بن‌بست‌ها دارند.

به گزارش ايسنا، از كدخدايي درخصوص نتيجه‌ي طرح جامع انتخابات سوال شد كه وي پاسخ داد: همان‌طور كه گفتم مصوبه‌ي دوفوريتي مجلس هنوز به دست ما نرسيده است و هر وقت براي شوراي نگهبان ارسال شود اعلام نظر مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: آن‌چه مهم است و ما بارها نيز آن را يادآور شده‌ايم اين است كه ما از دولت و مجلس درخواست كرديم كه قانون جامع انتخابات را تدوين كنند تا اين‌گونه اصلاحات پيوندي را شاهد نباشيم؛ زيرا اين‌گونه موارد نمي‌تواند تامين‌كننده‌ي نيازهاي جامعه‌ي خوب و رو به رشد ما باشد.

سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: انتظار ما اين بود و درخواست ما اين است كه مجلس و دولت در اين فاصله‌ها پس از انتخابات مجلس هشتم نسبت به تدوين قانون جامع مجلس اقدامات اساسي‌تري را داشته باشند كه به هر حال زمان گذشت و گمان نمي‌كنم در فرصت باقي‌مانده‌ي سال 90 مجلس بتواند چنين قانوني را تصويب كند. خواهش ما از دولت و مجلس اين است كه اقدامات اوليه را انجام دهند تا در مجلس نهم قانون جامع انتخابات را داشته باشيم.

خبرنگاري خطاب به كدخدايي گفت: اظهارات شما درخصوص لايحه‌ي بودجه نشان مي‌دهد كه بررسي بودجه به سال آينده موكول خواهد شد. كدخدايي در پاسخ گفت: من پيش‌بيني خاصي ندارم ولي بيان كردم كه بن‌بستي در قوانين ما نيست و راهكارهايي براي برون‌رفت از اين بن‌بست احتمالي وجود دارد. فكر نمي‌كنم مشكل خاصي ايجاد شود ولي اميدواريم در همين فرصت باقي‌مانده‌ي سال لايحه‌ي بودجه به تصويب برسد و ما بتوانيم نظر خود را اعلام كنيم.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه آيا براي تصويب يك دوازدهم بايد لايحه‌اي مجزا ارايه شود؟ گفت: بنده نمي‌توانم اظهارنظري در اين زمينه داشته باشم. هرچه اقتضائات قانون باشد بايد بر اساس آن عمل كرد.

كدخدايي هم‌چنين درخصوص انتخابات سال آينده‌ي مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اين‌كه انشاءالله حضور گسترده‌ي مردم را در اين انتخابات داشته باشيم، گفت: مذاكراتي با دوستان در وزارت كشور درخصوص زمان‌بندي انتخابات در حال انجام است و انشاءالله اگر به نتيجه‌ي قطعي رسيديم اعلام مي‌كنيم. سه ماهه‌ي اول سال 90، سه ماهه‌ي آغاز انتخابات است و تاريخ‌ها و زمان‌بندي‌ها اعلام خواهد شد.

خبرنگاري با بيان اين‌كه با توجه به بررسي طرح استاني شدن انتخابات مجلس در كميسيون‌ها، اصلاح قانون انتخابات مجلس چه زماني بايد صورت گيرد؟ كه كدخدايي گفت: ديگر زمان اصلاح قانون اصلاح انتخابات مجلس گذشته است و نبايد انتظار داشته باشيم اصلاحات جزئي و پيوندي منجر به قانون انتخابات شود. از جهت نظارتي و اجرايي براي ما امكان‌پذير نيست كه اين اصلاحات را به كار ببنديم. البته از لحاظ قانوني مشكل خاصي نيست.

سخنگوي شوراي نگهبان يادآور شد: ظاهرا اين مصوبه نيز از دستور كار كميسيون‌ها خارج شده است.

خبرنگاري با اشاره به اين‌كه چندي پيش نامه‌اي از سوي مجلس به دولت ارسال شد كه اعلام كرده بود 36 مصوبه‌ي دولت از سوي هيات تطبيق، مغاير با قانون است كه كدخدايي در جواب گفت: صحبت‌هاي هيات تطبيق را در جايي ديگر بيان مي‌كنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس