بازدید 22617

عمده نفت خلیج فارس در دست شیعیان

نقشه فوربیس مناطق نفتی را با رنگ سبز نشان می دهد که نشان دهنده وجود مناطق نفتی در بخش شیعه نشین کشورهای منطقه است عراق، ایران، عربستان و کویت و... دارای میادین نفتی واسکله های بارگیری صادرات نفتی هستند که عمدتا در مناطق شیعه نشین قرار دارند
کد خبر: ۱۵۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸ 08 March 2011
بولتن نیوز نوشت:

اگرچه کشورهای شمال افریقا هم دارای ذخایر نفتی هستند اما بیشتر نفت کشورهای اسلامی در منطقه شیعه نشین جنوب و جنوب غرب و شمال خلیج فارس قرار دارد که متعلق به جمعیت شیعه نشین کشورهای اسلامی است و حتی 80 درصد نفت عربستان نیز در منطقه شمال وشمال شرق آن که شیعه نشین هستند قرار دارد.

نقشه فوربیس مناطق نفتی را با رنگ سبز نشان می دهد که نشان دهنده وجود مناطق نفتی در بخش شیعه نشین کشورهای منطقه است.

عراق، ایران، عربستان و کویت و ... دارای میادین نفتی واسکله های بارگیری صادرات نفتی هستند که عمدتا در مناطق شیعه نشین قرار دارند.  شیعیان عمده نفت کشورهای اسلامی و حاشیه خلیج فارس را در اختیار دارند و از این رو نقش ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار و با نفوذ در منطقه می تواند بیش از پیش مورد توجه باشد.

__________

رنگ سبز  نشان دهنده مناطق و میادین نفتی  است و سه میدان معروف از بالا به پایین به ترتیب میدان نفتی عراق، میدان نفتی کویت و میدان نفتی  عربستان است. میادین نفتی ایران نیز در بالای خلیج فارس مشخص است.

______________________

در کنار میادین سبز رنگ، خطوط سبز رنگی نیز وجود دارد  که خطوط لوله نفت هستند.


سرزمین های شیعه نشین نیز با قهوه ای پر رنگ مشخص شده است

در این ارتباط غیر از ایران سه منطقه مهم برای استخراج و تولید و صادرات نفت خام که جزء نقاط کلیدی خلیج فارس می باشند وجود دارند که با دایره قرمز رنگ مشخص شده اند.

1- میدان نفتی جنوب عراق معروف به میدان نفتی "رومیله" که بزرگترین میدان نفتی عراق می باشد و روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام از این میدان تولید می شود و نفت این میدان به خطوط لوله ای سرازیر می شود که در شهر بصره دومین شهر بزرگ عراق قرار دارد و از آنجا به سکوهای نفتی دریایی در خلیج فارس می رسد.

2- منطقه "بورگان" در جنوب کویت که  میدان نفتی بزرگ بورگان در آن قرار دارد و این منطقه در مرکز کویت قرار دارد و و این منطقه سنی نشین دارای شیعیان بسیاری می باشد که در نقاط مرزی جنوب عربستان قرار دارند اما اکثر کشتی ها در مناطق شیعه نشین جنوب کویت بارگیری می شوند و بجای اینکه در مناطق سنی نشین شهر کویت در منطقه نفتی بورگان کویت که بیش از 1.7 میلیون بشکه نفت تولید می کند شاهد بارگیری باشیم عملا بارگیری نفت در منطقه شیعه نشین انجام می شود .

3- ابرمیدان نفتی "قوار" عربستان که تولید روزانه آن 5 میلیون بشکه نفت در روز است  بزرگترین میدان نفتی در دنیا می باشد که در سمت راست این میدان شهر "الحفوف" قرار دارد که حدودا 650 هزار نفر جمعیت شیعه دارد و تولید نفت این میدان از طریق خط لوله به ایالات شمال شرقی ارسال می گردد که از آنجا از طریق بزرگ راه ها به مبادی خروجی عربستان در خلیج فارس می رسد که این مناطق کلا شیعه نشین می باشند.

یکی از میادین بزرگ نفتی جهان نیز در میدان نفتی جنوب ایران قرار دارد که منطقه ای شیعه نشین است .

خلیج فارس بعنوان بزرگترین منطقه تولید نفت جهان بشمار می رود و جمعیت این کشورها نسبت به کشورهای عربی دارای درآمد سرانه بمراتب بیشتری می باشند.

خاندان پادشاهی سعودی فقط شامل یکصدهزار نفر است که در این کشور 20 میلیون نفری زندگی می کنند.در همین حال در امارات متحده عربی نیز 80 درصد جمعیت کارگرانی هستند که به این کشور مهاجرت کرده اند بدون اینکه به انها حقوق شهروندی اعطاء شده باشد . همچنین حداقل دو سوم جمعیت بحرین شیعه هستند اگرچه حکمرانان این کشور از سنی ها هستند.

اگرچه کشور بحرین کشور مهمی در زمینه انرژی محسوب نمی شود اما سه کشور کویت و عراق و عربستان سعودی کشورهای مهمی در این ارتباط محسوب می شوند که مهمترین مراکز نفتی آنها در مناطق شیعه نشین قرار دارند و حتی بنادر مهم صادراتی جزء مناطق شیعه نشین می باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار