بازدید 14898

مولانا: پيشنهاد کلمبيا را من به احمدي‌نژاد دادم

کد خبر: ۱۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷ 11 August 2008
حميد مولانا گفت: سران دول بزرگ، كمتر توانستند به اندازه احمدي‌نژاد از افكار عمومي امريكا بهره‌برداري كنند.

به گزارش خبرگزاري فارس، حميد مولانا استاد روابط بين‌الملل و استاد دانشگاه «امريكن» آمريكا، بعدازظهر امروز دوشنبه در سومين نشست از سلسله ‌نشست‌هاي «ابعاد چالش‌ها و فرصت‌هاي دولت نهم» كه با موضوع جايگاه ديپلماسي دانشگاه كلمبيا در صدور انقلاب اسلامي در محل مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري برگزار شد، اظهار داشت: هنگامي كه احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهور ايران انتخاب شد و شهريور و مهر همان سال براي اولين بار در دوران رياست جمهوري خود، به آمريكا آمد از من خواست به نيويورك بيايم و در نشستي كه در اين شهر برگزار شد، به بنده اظهار داشت كه علت اصلي آمدنشان به نيويورك، نه تنها شركت در اجلاس سازمان ملل متحد بلكه تماس با افكار عمومي آمريكا و ارتباط با مردم آنجا است تا كانال‌هايي براي رساندن پيام مردم ايران به گوش آمريكايي‌ها پيدا كند.

وي افزود: در اين جلسه به رئيس‌جمهور پيشنهاد كردم كه دانشگاه كلمبيا مكاني است كه مي‌تواند براي سخنراني رئيس‌جمهور در نظر گرفته شود ولي چون در اين سفر وقت كافي وجود نداشت، اين سخنراني انجام نشد و به جاي آن، در سفر سال گذشته رئيس‌جمهور به آمريكا اين سخنراني انجام شد.

مولانا در ادامه سخنان خود با طرح اين پرسش كه چرا محافل سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مطبوعاتي اروپا و امريكا اين همه علاقه و توجه به رئيس‌جمهور ايران پيدا كرده است، اظهار داشت: ديپلماسي معمولي، ارتباطات نمايندگان دو كشور در سطوح مختلف است اما ديپلماسي قرن 20 و 21 با ديپلماسي بيسماركي قرن 19 متفاوت است، چرا كه در اين قرن‌ها، ديپلماسي به سمت فراسوي بازيكنان دولتي و سياست‌مداران حركت كرده و شامل رسانه‌ها، مردم و سازمان‌هاي اقتصادي و سياسي شد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه امروزه سرمايه‌گذاري زيادي انجام مي‌شود تا چيزي مورد توجه مردم قرار بگيرد، افزود: وقتي فردي مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، فرصت را به شخص و كشورش مي‌دهد كه پا فراسو گذاشته و مسائلي كه به آن علاقمند است در دستور كار قرار دهد.

اين استاد روابط بين‌الملل با بيان اينكه امروز نه تنها ايران بلكه خود شخص احمدي‌نژاد مورد توجه رسانه‌ها و مردم جهان قرار گرفته است، خاطرنشان ساخت: اين توجه به احمدي‌نژاد از هنگامي آغاز شد كه هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهور دوره نهم مسابقه را به او باخت؛ چرا كه انتظار اين بود كه هاشمي انتخاب شود و اين شوك بسيار بزرگي براي همه و به ويژه آمريكايي‌ها و داخلي‌ها بود، لذا آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها نه تنها از پيروزي احمدي‌نژاد نگران شدند، بلكه عصباني نيز شدند و از آن پس آنتن آنها متوجه شخص احمدي‌نژاد شد كه با اصولگرايي و مشي انقلابي و خط امامي خود آمريكا و صهيونيست‌ها را بسيار آزار مي‌داد.
وي با اشاره به تلاش‌هاي مكرر امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها براي مخدوش كردن چهره احمدي‌نژاد، اظهار داشت: با اين وجود با مواضعي كه احمدي‌نژاد در موضوع فنآوري هسته‌اي و همچنين موضوع فلسطين و زير سوال بردن هولوكاست اتخاذ كرد، به مسأله روز اجلاس‌هاي بين‌المللي تبديل شد.

مولانا خاطرنشان ساخت: با پيروزي حزب‌الله در لبنان، نقش ايران در تامين امنيت عراق و ديگر پيروزي‌هاي ايران در عرصه بين‌الملل، نه تنها اسم ايران از رتبه سيزدهم و چهاردهم مسائل اوليه دنيا به چهارم و پنجم مي‌رسد، بلكه شخص رئيس‌جمهور هدف اصلي حمله تبليغاتي غرب قرار مي‌گيرد اما با اين وجود آقاي احمدي‌نژاد به خوبي و با شيوه‌هاي درست در مقابل آنها ايستادگي مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه كاريزما و شخصيت رئيس‌جمهور بسيار بارز است، تصريح كرد:‌انرژي، صبور بودن و صلابت رئيس‌جمهور حتي در مقابل مخالفانش بسيار قابل تحسين است و من در آمريكا شاهد بودم كه روزنامه‌هاي اين كشور به خصوص روزنامه واشنگتن پست چندين مقاله را در مورد شخص احمدي‌نژاد چاپ كرده است.

اين استاد روابط بين‌الملل سخنراني احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا را اوج ديپلماسي رئيس‌جمهور عنوان و تصريح كرد: با اين وجود آقاي رئيس‌جمهور فعاليت هاي بسيار زيادي را در نيويورك انجام دادند كه كمتر مورد توجه حتي رسانه ملي كشورمان قرار گرفت در حالي كه اين فعاليت‌هاي احمدي‌نژاد در داخل امريكا بسيار تاثيرگذار بود كه ملاقات 3 ساعته وي با 72 نفر از اصحاب رسانه‌ها و نخبگان سياسي امريكا و همچنين ملاقات با علماي اسلامي و ايرانيان مقيم امريكا و نيز جلسه رئيس‌جمهور در يكي از كليساهاي نيويورك ابتدا مي‌توان از نمونه‌هاي اين فعاليت‌هاي تأثيرگذار ذكر كرد.

مولانا با بيان اينكه 80 درصد از فعاليت‌هاي رئيس‌جمهور در سفر 5 روزه‌اش به نيويورك مربوط به ارتباط با غيردولتي‌ها، رسانه‌ها، فرهنگيان، دانشگاهيان و نخبگان آمريكا بود، اين مقدار ارتباط با غيردولتي‌ها را از سوي يك رئيس‌جمهور كم نظير ذكر كرد و گفت: سران دول بزرگ، كمتر توانستند به اندازه احمدي‌نژاد از افكار عمومي امريكا بهره‌برداري كنند.

وي با اشاره به اينكه كنفرانس خبري آينده رئيس‌جمهور در شهريور يا مهر بسيار مهم‌تر از كنفرانس‌هاي قبلي وي خواهد بود، افزود: بدون شك هيچ كس در دو سال گذشته نتوانسته است به اندازه احمدي‌نژاد از منابع غيردولتي بهره‌گيري كند.
استاد دانشگاه‌هاي آمريكا با بيان اينكه شخصيت احمدي‌نژاد به خودي خود پيام‌آور است، اظهار داشت: احمدي‌نژاد خود يك رسانه است چرا كه حرفهايي دارد كه بواسطه غيرمترقبه بودن آنها، شنيدني است و احمدي‌نژاد از اين جهت رتبه اول را داراست.

مولانا با اشاره به فعاليت‌هاي رسانه‌هاي غربي براي تحت تأثير قرار دادن سخنراني احمدي‌نژاد دردانشگاه كلمبيا، خاطرنشان ساخت: احمدي‌نژاد در اين ماجرا توانست تاكتيكي‌ بچيند كه فراسوي رسانه‌ها قدم بگذارد.
وي در پايان اين بخش از سخنان خود با اشاره به اينكه پس از فروپاشي شوروي سابق تريبون سازمان ملل حالت سكوت به خود گرفته بود، گفت: با اين وجود احمدي‌نژاد مطالبي را مطرح كرده و مي‌كند كه كسي به آنها نرسيده است و براي افكار عمومي جهان غيرمترقبه، ‌جالب و شنيدني است.

اين استاد روابط بين‌الملل در بخشي ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به اين سوال كه چه تفاوتي ميان حضور احمدي‌نژاد و خاتمي در اجلاس سازمان ملل متحد وجود داشت، گفت: آقاي خاتمي هم اگر مي‌خواست مي‌توانست مانند احمدي‌نژاد عمل كند اما انتخاب آقاي خاتمي انتخاب ديگري بود.

مولانا با بيان اينكه ما حتي به شكل بهتري مي‌توانستيم از موضوع دانشگاه كلمبيا استفاده كنيم، خاطرنشان ساخت:‌ ما زيرساخت‌هاي انساني، تشكيلاتي، سياسي، ‌اقتصادي، رسانه‌اي در نيويورك نداشتيم ولي اگر اين زيرساخت‌ها در اختيار داشتيم، مي‌توانستيم بسيار بهتر از اين ماجرا بهره‌گيري كنيم.
وي تصريح كرد: ما بايستي موضوعات مطرح شده از سوي رئيس‌جمهور در اين سخنراني را پيگيري مي‌كرديم در حالي كه وقتي آقاي احمدي‌نژاد از امريكا رفت همه چيز خاموش شد، ولي عطش‌ها همچنان وجود داشت.

استاد دانشگاه امريكن با اشاره به دعوت‌هاي مكرر دانشگاه‌هاي آمريكا از وي براي حضور در جمع دانشجويان و توصيف سخنراني احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا اظهار داشت: من جنگ اعراب و اسرائيل را از نزديك ديده بودم، اما كسي از من نخواست تا آن را برايش توصيف كنم، در حاليكه بسياري از دانشگاهيان از من مي‌خواستند ماجراي سخنراني احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا را برايشان وصف كنم.

مولانا افزود: علاقه به ايران در آمريكا به قدري بالا رفته است كه وزارت خارجه در نظر دارد نشست‌هايي را براي سخنراني در خصوص ايران در امريكا برپا كند و همه اين علاقه‌ها از زمان سخنراني احمدي‌نژاد به وجود آمد.

وي با تاكيد بر اينكه احمدي‌نژاد هم در داخل و هم در خارج از ايران بسيار مسلط است و به گونه‌اي صحبت مي‌كند كه همه مردم از هر قشري سخنان او را بفهمند، اظهار داشت: رئيس‌جمهور كشورمان نستعليق صحبت نمي‌كند كه تنها يك قشر سخنان او را بفهمد و يكي از ويژگي‌هاي حضرت امام (ره) نيز همين بود.

اين استاد روابط بين‌الملل با بيان اينكه احمدي‌نژاد به حرف‌هايي كه مي‌زند كاملاً باور دارد، خاطرنشان كرد: با وجود اينكه احمدي‌نژاد صحبت‌ها را بسيار سليس، شفاف و آشكارا بيان مي‌كند اما هر صحبت او زاويه تئوريك و نظريه‌پردازي دارد و رئيس‌جمهور كشورمان همواره در سخنراني‌هاي خود چند جمله تئوريك را بر زبان مي‌راند بدون آنكه آنها را از كسي نقل كرده باشد.

مولانا با اشاره به اينكه احمدي‌نژاد در سخنراني‌هاي خود يك لغت انگليسي يا فرانسوي را به زبان نمي‌آورد، گفت: اين رفتارها به ديپلماسي رئيس‌جمهور قدرت مي‌دهد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌توان از فيلتر رسانه‌هاي غربي رد شده و پيام خود را به گوش مردم اين كشورها رساند، اظهار داشت: براي عبور از اين فيلترها بايستي زيرساخت‌هاي لازم را به وجود بياوريم.

استاد دانشگاه آمريكن با اشاره به اينكه 80 درصد از روزنامه‌هاي امريكا سياسي نبوده و به جهت سوداگري راه‌اندازي شده‌اند، خاطرنشان كرد: اگر كسي باورهاي اساسي مردم امريكا را زير سوال ببرد به وسيله اين روزنامه‌ها به موضوع روز تبديل مي‌شود و به عنوان مثال هنگامي كه احمدي‌نژاد موضوع هولوكاست را كه يك امر مقدس براي امريكايي‌ها بود زير سوال برد از فيلتر رسانه‌ها عبور كرد و به موضوع روز تبديل شد. كما اينكه رئيس‌جمهور كشورمان با زير سوال بردن مشروعيت شوراي امنيت آنهم با آوردن دلايل متقن اين حركت را تكرار كرد.
وي تصريح كرد: اينها به خاطر آن است كه اين مسائل به فكر كسي نمي‌رسد چرا كه فكر بسياري از مردم در اين سو قرار ندارد .

اين استاد روابط بين‌الملل در پايان سخنان خود با تاكيد بر اينكه بايستي زيرساخت‌هايي در نظر گرفته شود تا سياست خارجي كشورمان تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد، اظهار داشت: اگر اين زيرساخت‌ها وجود داشت اكنون در مرتبه بالاتري بوديم هر چند امروز نيز عليرغم عدم در اختيار داشتن اين زيرساخت‌ها در بسياري از مواضع مانند دانشگاه كلمبيا به پيروزي رسيديم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل