بازدید 17961
۹

ارتش جديدترين جنگنده ايراني را مي‌سازد

هواپيماي صاعقه در واقع پيشرفته‌تر از نوع اوليه خود (آذرخش) بود كه در طراحي بدنه و سامانه‌هاي اصلي آن، تفاوت‌هاي زيادي صورت گرفته بود.
کد خبر: ۱۵۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶ 26 February 2011
معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي هوايي ارتش از شروع پروژه ساخت جديدترين جنگنده بومي كشور خبر داد.

امير محمدرضا كارشكي معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي نيروي هوايي ارتش در گفتگو با خبرگزاري فارس از شروع پروژه ساخت جديدترين جنگنده بومي كشور با همكاري اين نيرو و صنايع دفاعي وزارت دفاع خبر داد و گفت: مراحل آغازين اين پروژه در حال اجراست و در آينده بايد منتظر شنيدن خبرهاي خوشي در اين زمينه باشيم.

كارشكي با اشاره به تجربه ساخت جنگنده صاعقه به عنوان اولين جنگنده بومي كشور تصريح كرد: پروژه ديگري در دست اقدام است كه طي آن با ايجاد تغييرات اساسي در يك نوع هواپيماي ديگر غير از صاعقه، اين هواپيما به يك جنگنده پيشرفته تبديل خواهد شد كه اين امر نيز در مرحله مطالعات و پژوهش قرار دارد.

به گزارش فارس، طراحي و ساخت جنگنده يكي از پيچيده‌ترين علوم در امر تجهيزات نظامي است كه مستلزم توان بسيار بالاي علمي و تخصصي در زمينه هوافضاست.

به دنبال دستيابي متخصصان نظامي كشور به اين فناوري پيشرفته، طراحي ساخت جنگنده صاعقه در سال 79 توسط مركز تكنولوژي و الكترونيك نيروي هوايي با كمك دانشگاه شهيد ستاري آغاز شد و اين جنگنده در تابستان سال 1383اولين پرواز آزمايشي خود را با موفقيت انجام داد.

هواپيماي صاعقه در واقع پيشرفته‌تر از نوع اوليه خود (آذرخش) بود كه در طراحي بدنه و سامانه‌هاي اصلي آن، تفاوت‌هاي زيادي صورت گرفته بود.

پس از ساخت سري بعد اين جنگنده بومي كه با انجام تحقيقات فراوان بر روي نسل اول آن با همكاري نيروي هوايي و سازمان صنايع وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح صورت گرفت، در تاريخ 29 شهريور 86 بود كه دو فروند از سري جديد جنگنده‌هاي صاعقه در محل پايگاه يكم شكاري مهرآباد، با حضور فرماندهان عالي‌رتبه ارتش، وزير دفاع و چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تحويل نيروي هوايي شد.

ساخت تعداد بيشتري از اين جنگنده در دستور كار صنايع دفاعي كشور قرار گرفت تا اينكه در تاريخ 28 شهريور 88 امير خلبان حسن شاه‌صفي فرمانده نيروي هوايي ارتش در گفتگو با فارس از تشكيل اولين اسكادران جنگنده صاعقه در كشور خبر داد و افزود: با اين اقدام مهم، ايران اسلامي جايگاه خود را در عرصه هوايي ارتقاء خواهد بخشيد و نيروي هوايي ارتش و وزارت دفاع نشان دادند با يك برنامه‌ريزي صحيح و مديريت مناسب، مي‌توانند در بخش مهم و مدرني چون ساخت جنگنده نيز سرافراز باشند.

فرمانده نيروي هوايي ارتش همچنين تاكيد كرد: با توليد انبوه جنگنده‌هاي بومي صاعقه، تمام گلوگاه‌هاي طراحي و ساخت اين هواپيما براي ما حل شده است و ما تلاش خواهيم كرد تا در آينده، نمونه‌هاي به‌روزتر و مدرن‌تري را وارد ناوگان هوايي خود كنيم.

امروز و با همت متخصصان صنايع دفاعي كشور جنگنده بومي صاعقه در كنار انواع جنگنده‌هاي استراتژيك موجود در نيروي هوايي ارتش مانند اف 4، اف5، اف14، سوخو24، ميگ29 و ميراژ اف1 به انجام ماموريت‌هاي محوله مي‌پردازد و با توجه به دستيابي متخصصان صنايع دفاعي كشور به فناوري پيچيده طراحي و ساخت هواپيماهاي نظامي، بايد منتظر ورود جديدترين نوع جنگنده بومي به ناوگان نيروي هوايي ارتش باشيم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹
ایشالا که به خوشی مصرف کنی!!!
زمانی میرسد که اسـلام و جوان مومن ایرانی قله های دانش علم را فتح خواهد کرد انشاا...
خدا قوت
جنگنده اف 14 پیچیده ترین و قوی ترین جنگنده متعلق به نیروی هوایی ارتش ایران می باشد که در زمان گذشته خریداری شده. حالا اگر این جنگنده ی جدید ساخت نیروی هوایی مثل صاعقه از روی اف 5 طراحی و ساخته شده باشه، فکر نمی کنم که حالا حالا ها بتونم در عرصه ی کشور های سازنده جنگنده های درجه 2 مثل برزیل، هند، هلند، آلمان، سوئد و این دست کشور ها هم هنوز حرفی برای گفتن داشته باشیم. چون تکنولوژی جنگنده ی اف 5 و یا صاعقه متعلق به 40 سال پیش است و جنگنده ی اف 14 با این که سنی 33 ساله دارد اما در زمان خودش فوق پیشرفته بود و حتی در خود آمریکا هم در سال 2006 بازنشسته شد.
حالا اینها تولید انبوه هم میشود یا نه اگه فقط یکی دوتا باشه دشمنان مملکهت اتهام میزنند که همان آمریکاییهای دست دوم را تغییرات کوچکی در شکلش داده ایم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر