بازدید 57838

منتفي شدن حق طلاق زوجه با عدم تمكين

درباره‌اي ارزيابي‌اش از راي ديوان عالي كشور مبني بر منتفي شدن حق طلاق زوجه در صورت اثبات عدم تمكين گفت: اين راي از نظر اصولي صحيح است، وقتي زن حاضر به تمكين از شوهر خود نيست و وظايف زناشويي را انجام نمي‌دهد، مرد با مراجعه به دادگاه حكم عدم تمكين را گرفته و مي‌تواند براي اختيار كردن زن ديگر اقدام كند و قانون اين حق را به او مي‌دهد.
کد خبر: ۱۵۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۳ 26 February 2011
يك قاضي دادگاه خانواده با انتقاد از قانون جديد حمايت خانواده تاكيد كرد كه راي اخير ديوان عالي كشور درباره‌ي منتفي شدن حق طلاق زوجه درصورت اثبات عدم تمكين، مشكلي از پيچيدگي‌هاي روابط زن و شوهر را حل نمي‌كند.

قباد اكبري، رييس شعبه 240 دادگاه خانواده در گفت وگو با ايسنا، درباره‌اي ارزيابي‌اش از راي ديوان عالي كشور مبني بر منتفي شدن حق طلاق زوجه در صورت اثبات عدم تمكين گفت: اين راي از نظر اصولي صحيح است، وقتي زن حاضر به تمكين از شوهر خود نيست و وظايف زناشويي را انجام نمي‌دهد، مرد با مراجعه به دادگاه حكم عدم تمكين را گرفته و مي‌تواند براي اختيار كردن زن ديگر اقدام كند و قانون اين حق را به او مي‌دهد.

وي افزود: ماده 1108 قانون مدني زوجه را مكلف كرده است تا بر اساس قانون از زوج تمكين كند و وظايف زوجيت را ادا كند، مگر اين كه مانع مشروعي او را از اين كار منع كند.

اكبري عنوان كرد: مانع مشروع دامنه وسيع و گسترده‌اي دارد، مثل اعتياد، بدرفتاري شوهر، تنفر جسماني و روحي كه براي اثبات كردن آنها از سوي زن احتياج به راي دادگاه دارد. براي مثال، ثابت كردن اعتياد در آزمايش‌هاي پزشكي قانوني كه امروزه با هزار حقه همراه است،كار بسيار دشواري است كه بايد در مورد آن فكر اساسي شود. در قانون وكالت بلاعزل نداريم و وكالت با راي دادگاه عزل مي‌شود.

وي نظر خود را نسبت به اين راي ممتنع اعلام كرد و گفت: اين راي از يك طرف عادلانه است و از طرف ديگر پيچيدگي‌هاي روابط زن و شوهر را نمي‌تواند برطرف كند.

اكبري در پايان اظهاركرد: قانون جديد حمايت خانواده كه در راه است همراه با اشكالات زيادي است كه اعتراضات زيادي به آن شده، ولي متاسفانه مجلس شوراي اسلامي اهميت چنداني به اين اعتراضات نداده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۱۴
من همسری دارم که بدون هیچ دلیل نزدیک شش ماه است که مرا تنها گذاشته و رفته و می گوید باید در شهر پدری من ساکن شویم. با اصرار، خواهش و التماس نیز حاضر به برگشت نیست. همیشه هم تاکید دارد اگر جرات داری برو زن بگیر تا حق طلاق به من برسد. من با مراجعه به دادگاه عدم تمکین گرفته بودم ولی جرات ازدواج نداشتم هر چند الان هم تا حد امکان تن به ازدواج مجدد نخواهم داد شاید ایشان عاقل بشود و برگردد ولی با این قانون جدید شاید کمی ترس بر او غالب شود. مهندس هستم و کارمند دولت در تهران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
بنده ی خدا طبق قانون اگر شما نفقه پرداخت نکنی می ندازنت زندان .
نفقه + مهریه رو می دی و بعدشم شانس بیاری طلاق یا زندگی مشترک با طلاق عاطفی
36 هزار آقا در زندان هستند شما اظهار نگرانی نکردید ، حالا یه کم قرار است حق آقایان احقاق شود شما نگران منافع زنان هستید؟
آخه بعضی چیزا خیلی ساده است خودم در دادگاه دیدم شخصی که از خماری در دادگاه چرت میزد و اعتیادش از سرو رویش معلوم بود ولی جواب آزمایش اعتیادش منفی بود و دادگاه عدم اعتیاد را بیان کرد آیا قاضی نمی تواند به مدارک حسی خود رجوع کند و نتیجه بگیرد؟؟؟؟؟؟؟؟
به خدا پيش آمده شوهر به جرم اعتياد و دزدي در زندان بوده و زن تقاضاي طلاق داشته ، و دادگاه اصرار كرده بايد 4 شاهد عاقل و بالغ و.. باشد در حالي اصلا" مرد به خاطر جرم محرز شده در زندان به سر مي برد. چرا قانون اين كشور اينقدر مرد سالار است؟
من هم مشكل نظر اول آقاي ناشناس را دارم
اول یک فکری برای این مهریه های بالابکنید بقیه مشکلات حل میشود یکی از ایات عظام اعلام کردند مهریه بیش از 200 سکه حرام است چرا دفاتر ازدواج این نکته را رعایت نمی کنند اگر نظر اقایان ارزش ندارد اعلام کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار