بازدید 25309

بانك مركزي: چهارده ميليون نفر در ايران زير خط فقر هستند

گزارش بانك مركزي از آن جهت قابل توجه است كه با توجه به تورم شديد در يك سال گذشته ـ كه دو برابر سال 85 شده است ـ و نيز افزايش حدود 10 درصدي درآمد حقوق‌بگيران، افراد زير خط فقر در جامعه به شدت در يك سال گذشته افزايش يافته‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴ 02 August 2008

فصلنامه «آمار اقتصادي» كه توسط بانك مركزي منتشر مي‌شود، در تازه‌ترين شماره خود، با محاسبات گوناگون نشان داده است كه دست كم چهارده ميليون نفر در ايران زير خط فقر هستند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، در گزارش كه مستند به آمار رسمي است و در اداره تحقيقات و مطالعات آماري بانك مركزي تهيه شده، خط فقر با سه روش ميانگين هزينه، ميانه هزينه‌هاي درآمدي و مصرف كالري محاسبه شده است. در روش ميانگيني، 50 درصد ميانگين هزينه افراد جامعه، به عنوان مرز خط فقر تعيين مي‌شود.

در روش محاسبه ميانه درآمد جامعه، خط فقر 50، 55 و 60 درصد ميانه درآمد جامعه در نظر گرفته شده؛ به اين معنا كه فقير شخصي است كه كمتر از نصف افراد معمولي جامعه درآمد دارد. در روش مصرف كالري نيز فقير، شخصي در نظر گرفته شده كه قادر به تأمين 2300 كالري حداقل غذاي مورد نياز يك انسان نيست.

نتايج اين مطالعات نشان مي‌دهد كه به رغم تبليغات انجام‌شده، افراد زير خط فقر در ايران در دو سال نخست دولت نهم بيشتر شده و از 18 درصد به 19 درصد جامعه رسيده‌اند، يعني اكنون معادل چهارده ميليون نفر در زير خط فقر به سر مي‌برند.

گزارش بانك مركزي از آن جهت قابل توجه است كه با توجه به تورم شديد در يك سال گذشته ـ كه دو برابر سال 85 شده است ـ و نيز افزايش حدود 10 درصدي درآمد حقوق‌بگيران، افراد زير خط فقر در جامعه به شدت در يك سال گذشته افزايش يافته‌اند.

در اين گزارش، بنا بر روش ميانگين نرخ خط فقر براي هر فرد در ماه در سال 1385، 73 هزار تومان تعيين شده است كه با احتساب تورم آغاز سال 1387، اين رقم به بيش از يكصد هزار تومان مي‌رسد. به اين معنا كه اگر درآمد يك خانوار چهار نفره شهري در كشور، كمتر از چهارصد هزار تومان در ماه باشد، آن خانواده زير خط فقر به شمار مي‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
باسلام چند وقت پیش توی یک سایت می خواندم کسی که حقوق زیر 600 هزار تومان دارد زیر خط فقر زندگی می کندنمی دانم معیار کدام است ولی این رامی دانم (ما یک خانواده 2 نفری هستیم) طب گفته های بالا ماباید جزء خانوادههای متوسط باشیم ولی با این گرانیها وقسطمسکن و غیره ازحقوق همسرم جز 50هزارتومان چیزی برایمان نمی ماندوبا همین پول باید تا آخرماه سپری کنیم
یعنی یک آدم اگه بیشتر از 2300 کالری دریافت کنه ، فقیر نیست ! پس بقیه نیازها چی : پوشاک ، مسکن ، کار ، ازدواج ......
در آمد چهارصد هزار تومان که هیچ دوبرابر این هم برای یک خانواده 4 نفره مساوی فقر شدید است .
دست كم چهارده ميليون نفر؟؟؟؟؟؟؟
خانوار چهار نفره شهري در كشور، كمتر از چهارصد هزار تومان در ماه ؟؟؟؟
به نظر شما این دو جمله درست است؟؟؟؟؟؟
مگرنظربینندگان مهم هم هست؟ببینیدمن کارشناس اقتصاد نیستم وبا کلمات وعبارات هم نمیتونم بازی کنم ولی اگریارانه هاپرداخت بشوندوقشرکاسب و پولدار هم ازیارانه کمتری استفاده کننددرنهایت هرکاسبی درهرسطحی که باشد افزایش قیمتها را درگرانترکردن جنسی که میفروشد جبران میکند ولی کارمندوقشرضعیف ازاین انعطاف پذیری بی بهره هستند وبازهم خواهیم دید که پولدارهاپولدارتروفقیرهافقیرتروفسدوفحشاوناامنی و.........بیشترخواهدشدومردم ضعیف هم بایدتاوان بدهند!!!!!!!!!!!
آنچه در اين بررسي به نظر مي رسد اين است كه خط فقر بسيار پايين تر از واقعي در نظر گرفته شده است. لذا اگر خط فقر صحيح در نظر گرفته شود جمعيت بيشتري را شامل مي شود.
پس اینجوری اگه بگیم حدود 30% مرددم پولدار هستند و 19 % هم زیر خط فقر 51% باقی مونده هم روی خط فقر با بدبختی و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
با سلام البته مي دانم نظر بنده را ذكر نمي نمايد ولي بنا به نمونه گيري آماري كه بر اساس يك تحقيق آماري ميداني در چندين منطقه انجام گرديده متاسفانه آمار بانك مركزي اشتباه محض است و افراد زير خط فقر به احتمال قوي بيشتر از دو برابر آمار اعلامي بانك مركزي محترم مي باشد كه شاخصهاي در نظر گرفته شده در اين تحقيق :
1- افزايش تورم نسبت به سال قبل
2-خشك سالي موجود در مناطق مورد تحقيق
3-ركود بازار و وجود سياست پولي غلط بانكها ( عدم پرداخت وامها)
4- بيكاري مفرط
اگر بانك مركزي محترم شرايط بالا در نظر گرفته باشد حتما" و به راحتي مي تواند پي به اين نقطه ببرد كه ميانگين درآمد ماهانه هر فرد در جامعه نمونه آماري كمتر از 150000هزار تومان مي باشد و مقايسه درآمد ها و هزينه به راحتي ميزان فقر جامعه را آشكار مي نمايد .
خدابدرشمارابیامرزدبنده بازنشسته ودارای 4سرعایله با232هزارتومان که بعدازکسورات 196هزارتومان حقوق بدستم میرسد باسابقه حضوردر جبهه که میدانم افرادازمنهم فقیرتر نیزوجوددارند تراخدااین رابنویسیدتاشایدآقایان بخاطر خدادلی بحال مردم بسوزانندچون مردم چیزی قوت لایموت ازآنها نیخواهند .
به شرط اين كه اون خانوار مستاجر نباشه و نخواد بدون پول پيش اجاره بده چون در اين صورت درآمد باقيمانده پس از تامين سرپناه براي اين فرد زير 200000 تومان خواهد بود حالا خدا وكيلي با اين ميزان پول مي شه تو اين تهران شكم خانواده رو سير نگه داشت؟
به نام خدا
بهتر است عزیزان به جایاینکه هر روز در تلویزیون از رشد فقر در دیگر کشورها خبر دهند فکری به حال ملت خودمان بکنند.
سلام
اولا افزایش حقوق 10 درصد نبوده و 9 / 7 درصد به عدد مبنا اضافه شده یعنی با توجه به ضرایب حکم که برای مشاغل مختلف، متفاوت است رقم نهایی حکم ها هم با هم فرق میکند بعد از اعمال ضرایب میبینیم که افزایش حقوق سالانه بین 4 تا 6 درصد است! جالب اینکه افزایش سنواتی افراد نیز که 5% حقوق مبنا است در کل حکم کمتر از 4% تاثیر دارد که بعضی از مسئولین به اشتباه آن را با افزایش عدد مبنا جمع کرده و مثلا میگویند 12% به حقوق ها اضافه شده در صورتیکه کل تاثیر هردوی اینها برروی دریافتی در سال 87 بین 7 تا 9% بوده است

ثانیا اینکه معلوم نیست ارقام و اعداد بانک مرکزی از کجا تهیه میشود من حاضرم 50 درصد روی حقوقی که سال 86 میگرفتم بگذارم و آنرا در اختیار مسئولین بانک مرکزی قرار بدم ببینم میتوانند همان چیز هایی که با حقوق سال گذشته میخریدم را با این مبلغ بخرند؟
این آمار باز هم با واقعیت زندگی در تهران و برخی شهرهای بزرگ همخوانی ندارد.بنده کارمندی هستم با 8 سال سابقه کار و با مشخصات زیر:
1. حقوق ماهیانه 500 هزار تومان
2. یک فرزند پسر دانش آموز با مخارج متعارف
3. مستأجر ،ساکن در خانه ای 60 متری با 18 میلیون رهن و 60 هزار تومان اجاره
4. از این 18 میلیون 10 میلیون به چندین نفر بدهکار هستم.
5. علاوه بر مبلغ اجاره، 15 هزار تومان هزینه شارژ ماهانه و 175 هزار تومان قسط می پردازم.هزینه آب ، برق و گاز نیز به این مبالغ اضافه می شود.
6. در طول ماه علاوه بر هزینه خورد و خوراک و هزینه تحصیل فرزند ، رفت و آمد و.... باید دغدغه پرداخت بدهی سنگین خود را نیز داشته باشم.
نکته: خوشبختانه بنده دارای اقوام نزدیکی هستم که در مواقع لزوم برای پوشش هزینه تأمین مسکن به یاریم می آیند.
قطعا کسانی هستند که چنین شانسی ندارند.بنابراین باید اجاره بیشتری بپردازند.تصور کنید من که از سال 1379 و با دریافتی ماهانه 60 هزار تومان کارم را آغاز کرده ام سالی چقدر می توانستم پس انداز داشته باشم؟اگر به فرض سالی 500 هزار تومان هم روی هم می گذاشتم پس از 8 سال می شد 4 میلیون.در این صورت در خانه فعلی با 4 میلیون باید 480 هزار تومان اجاره می دادم ( کما اینکه افراد زیادی با حقوق کم مبالغ بسیاری هزینه اجاره مسکن می کنند).
حال با این شرایط آیا تعیین رقم 400 هزار تومان به عنوان خط فقر آن هم برای خانواده 4 نفره شهری مقرون به واقعیت است؟
اين آمار بانك مركزي بر اساس محاسبه 20 درصد تورم خوشان مي باشد ولي اگر تورم واقعي جامعه را در نظر بگيريم ، آمار افراد زير خط فقر فراتر از 14 ميليون نفر مي باشد.
تازه خط فقر در شهرهاي مختلف متفاوت است. مثلا در تهران، بايد خط ديگري ترسيم كرد!
با سلام
فکر کنم منظور چهارده میلیون خانوار بوده
حتي به فرض درست بودن رقم 400 هزار تومان براي يك خانواده 4 نفره شهري تعداد افراد زير خط فقر بايد بيشتر باشد. من كارمند پيماني وزارت بازرگاني با مدرك كارشناسي ارشد از يكي از بهترين دانشگاههاي ايران هستم و حقوق ماهانه من با اضافه كار و يارانه پرداختي براي غذا و اياب ذهاب 387هزار تومان است كه حتي كمتر از مبلغ خط فقر است. حال اگر تعداد خانوارهاي فاقد درآمد به علت بيكاري و افرادي نظير بسياري از كارمندان و كارگران و تقريبا تمامي بازنشسته‌ها وكاسبان خرد را در نظر بگيريم قطعا تعداد افراد فقير بيشتر خواهد بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی