بازدید 2978

همه سلولهای جهان دارای ساعت هستند!

زمان سنج 24 ساعته ای که درون سلولهای بدن انسان وجود دارد، در سلولهای جلبکها نیز وجود دارد و منشا آن به میلیونها سال پیش باز می گردد. به بیانی دیگر ساعت درونی بدن موجودات زنده مکانیزمی باستانی است که با گذشت دوره ای یک میلیارد ساله از سیر تکامل همچنان پابرجا مانده است.
کد خبر: ۱۴۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴ 30 January 2011
دانشمندان موفق به کشف ساختار کنترل کننده داخلی شده اند که کنترل زمان 24 ساعته درونی تمامی گونه های حیات از انسان گرفته تا جلبکها را به دست دارد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کمبریج و ادینبرگ اعلام کردند یافته جدید آنها می تواند دیدگاه بسیار ارزشمندی را از بیماری های مختلفی که ویژه مشاغل شیفتی از جمله پرستاری، خلبانی و ...که در آن ساعت بدن دچار اختلال می شود در اختیار دانشمندان و پزشکان قرار دهد.

در این مطالعه همچنین مشخص شد زمان سنج 24 ساعته ای که درون سلولهای بدن انسان وجود دارد، در سلولهای جلبکها نیز وجود دارد و منشا آن به میلیونها سال پیش باز می گردد. به بیانی دیگر ساعت درونی بدن موجودات زنده مکانیزمی باستانی است که با گذشت دوره ای یک میلیارد ساله از سیر تکامل همچنان پابرجا مانده است.

دانشمندان در اولین تحقیقات خود برای اولین بار دریافتند که گلبولهای قرمز نیز از آهنگ و ریتمی 24 ساعته برخوردارند. این پدیده از آن جهت جالب توجه است که آهنگ شبانه روزی معمولا با فعالیتهای DNA و ژنها ارتباط داده می شد، اما بر خلاف دیگر سلولهای بدن انسان، سلولهای گلبول قرمز DNA ندارند.

دانشمندان تا کنون دریافته اند که اختلال ساعت بیولوژیکی بدن تحت تاثیر نقصهای متابولیکی از جمله دیابت؛ مشکلات ذهنی و حتی سرطان به وجود می آیند از این رو با افزایش دانش در رابطه با چگونگی عملکرد 24 ساعته زمان سنج سلولهای بدن می توان ارتباط شفاف تری را میان ساعت شبانه روزی سلولها و بیماری های متابولیکی درک کرد.

محققان در مطالعه جدید خود سلولهای گلبول قرمز را از بدن داوطلبانی که در نهایت سلامت به سر می بردند، در تاریکی و در حرارت معمولی بدن خارج کرده و طی چند روز به نمونه برداری از آنها پرداختند. سپس به بررسی میزان نشانگرهای زیست-شیمیایی خاصی به نام "پروکسی ردوکسین" که در تمامی گونه های زیستی شناخته شده یافت می شود و میزان زیادی از آن را می توان در خون بدن انسان یافت، پرداختند. نتایج این بررسی ها نشان دادند حفظ چرخه 24 ساعته یا شبانه روزی در بهبود یافتن عملکرد این سلولها تاثیر قابل توجهی دارد.

مطالعات بیشتر از وجود چرخه 24 ساعته مشابهی در جلبکهای دریایی خبر داد، به این معنی که ساعت شبانه روزی بدن همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، حتی در زمانی که تنها ابتدایی ترین نسل از حیات بر روی زمین ساکن بوده اند. این چرخه شبانه روزی بر اساس فعالیت DNA جلبکها تعیین شد، به این معنی که DNA این موجودات در شب غیر فعال است اما حتی در هنگام خواب بودن این بخش از ساختار جلبک، ساعت درونی آن به تیک تاک کردن خود ادامه می دهد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، دانشمندان در گذشته بر این باور بودند که فعالیت ساعت درونی و شبانه روزی به فعالیتهای ژنتیکی وابسته است اما مطالعات جدید نشان دادند ساعتهای درونی گلبولهای قرمز و جلبکها، بدون نیاز به فعال بودن DNA نیز می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل