بازدید 21958

اشکالات پرسشنامه 30ميلياردي دولت

کد خبر: ۱۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۲:۰۷ 25 July 2008
همه گفته‏اند و مي‌دانيم که در فرآيند هدفمند کردن پرداخت يارانه‌ها، اولين و شايد مهمترين گام اجرايي، شناسايي و احصاء گروه هاي هدف مي باشد. در راستاي نيل به اين مهم، مرکز آمار ايران به صورت فوریتی طرحي را تدوين نموده تحت عنوان«طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي کشور» که براساس آن قرار است از نيمه دوم مرداد ماه سالجاري، مردم طي يک فراخوان عمومي و کاملا داوطلبانه اين فرم ها را تکميل و به مراکز از قبل تعريف شده تحويل نمايند.

«الف» نوشت: بررسي شواهد و مطالعه اقلام فرم پرسشنامه اطلاعات افراد خانوار، مواردي از ابهامات و اشکالات را آشکار مي‏سازد که بشرح ذيل خلاصه مي گردد:

1. طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار، قطعا يک طرح کلي بوده و پروژه جمع آوري پرسشنامه افراد خانوار اولين گام اين طرح مي باشد. سوال اينجاست که پروژه و گام هاي اجرايي تعريف شده در اين طرح کدام ها هستند؟ بعبارتي طرح ريزي جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها به چه صورت است؟ با توجه به اينکه تدوين و اجراي چنين طرح پايه اي، اولين تجربه کشور و مرکز آمار است، پشتوانه علمي (تئوريک آمارو اقتصاد) و تجربي (استاندارد بودن طرح و پرسشنامه، مطابق تجربيات بين‌المللي) آن کجا و چگونه است؟

2. عنوان طرح، حاکي از اطلاعات «اقتصادي» افراد است، حال آنکه در پرسشنامه چيزي جز وضعيت شغلي، درآمد و دارايي‌هاي افراد مطرح نشده و اطلاعاتي نظير کم و کيف مخارج خانوار و... مورد نظر قرار نگرفته است. چنانچه هدف طرح تنها احصاي وضعيت درآمدي افراد است، لزومي به طرح عنوان «اقتصادي» نبوده و اگر غير از اين باشد، جايگاه اطلاعات هزينه‌اي در کجا منظور شده است.

3. براي اجراي چنين طرح مهم ملي، روايي و پايايي پرسشنامه و اطلاعات کجا پيش آزمون (پرتست) شده و آيا مي‌توان با درصد خطاي از پيش برآورد شده به نتايج اين طرح اعتماد نمود؟

4. مسئولين محترم اجراي طرح از قبل اذعان داشته اند که مستندات و بانک هاي اطلاعاتي براي «راستي آزمايي» (يا دروغ سنجي)، وجود دارند. اصولا چه مستنداتي براي چک نمودن درآمد شغل‌هاي آزاد رسمي و غير رسمي، قانوني و غير قانوني وجود دارد. تکليف آنهايي که هم پزشک متخصص و هم استاد دانشگاه هستند چطور؟ آنهايي که کارمند دولتي بوده و در بخش خصوصي هم فعاليت مي‌کنند و عضو هيات علمي نيمه وقت و... هستند، کجا و چگونه رصد مي‌شوند؟ چه مکانيزمي براي بررسي صحت و سقم ارزش بازاري املاک و مستغلات و يا ارزش خودرو وجود دارد؟ اگر افراد از شبکه‌هاي غير رسمي (که چه بسيارند آنهايي که دستشان به خوان گسترده تسهيلات ارزان قيمت نرسيده) وامي دريافت کرده باشند، کجا و چگونه احصا و ارزيابي مي‌شوند؟ آيا بهتر نيست براي جلوگيري از ارايه اطلاعات نادرست، دقيقا مشخص شود و به اطلاع عموم برسد که نمونه اجرايي مستندات «راستي آزما» کدامند؟ آيا اقلام اطلاعاتي و موارد موصوف نياز به بازنگري ندارند؟

5. اطلاعات مورد درخواست ايستا بوده و ماهيت پويا ندارند. به اين مفهوم که نگاه به مجموعه درآمد و دارايي‌ها تنها نگاه به سه ماه اخير تاکنون است. تکليف آنهايي که بلافاصله بعد از ارسال و تاييد پرسشنامه، تسهيلاتي دريافت مينمايند، اتومبيلي خريداري مي‌کنند، تصميم مي‌گيرند که بازپرداخت وام‌هاي دريافتي را انجام ندهند، و... چگونه خواهد بود؟

6. از آنجا که مشارکت در تکميل و تحويل پرسشنامه امري داوطلبانه و ذکر اطلاعات به صورت خود اظهاري است، برآورد اوليه از حضور خانوارها چقدر است؟ پيش بيني طرح نقدي نمودن يارانه‌ها، پرداخت يارانه به هفت دهک پايين درآمدي يعني حدود 49 ميليون نفر است. اگر پرسشنامه‌هاي تحويلي به رقم مطلوب نرسد، تکليف پرداخت نقدي به مجموعه هدفگذاري شده چه مي‌شود؟ آنهايي که به هر دليل از فراخوان طرح مرکز آمار باز مي‌مانند، چه مي‌شود؟

موارد مشروح فوق تنها گوشه‌اي از ابهامات بوده و قطعا همه عزيزان مي‌توانند به ساير موارد و مشکلات نيز اشاره نمايند. اما آنچه از اجراي چنين طرح حساس ملي (که حتي مي‌تواند تبعات فراملي نيز داشته باشد) استنباط مي‌گردد، به قرار زير است که اميدوارم مورد توجه مسئولان محترم قرار گيرد:

1. تدوين و اجراي عجولانه طرح جمع آوري اطلاعات، نتنها مارا به هدف مطلوب نرسانده، بلکه در عمل ضعف يا نادرستي اطلاعات خصوصا به عنوان معيار توزيع مجدد درآمد، مي‌تواند زيان‌هاي جبران ناپذيري در ابعاد خرد و کلان اقتصادي وارد نمايد.

2. يکي از اصول لاينفک هدفمند کردن يارانه‌ها، مديريت و صرفه‌جويي هزينه اجراي آن است. پيش بيني شده که اجراي طرح پرسشنامه، حدود 300 ميليارد ريال هزينه داشته باشد. آيا نمي‌بايست در همين آغازين گام با صرف اعتبار مصوب، بيشترين بهره را از آن برد؟ اگر طرح و پروژه به دلايل موصوف از اعتبار لازم برخوردار نباشد، آيا در تناقض با اصول حاکم نيست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
با سلام
این فرم واقعا غیر علمی طراحی شده است به دلایل زیر
1- معمولا در جمع آوری اطلاعات اقتصادی نباید سوالی از قیمت تسهیلات خانوار از قبیل اتومبیل خانه و.... پرسیده شود
به دلیل اینکه این سوالات از حساسیت زیادی برخوردار است و اگر نام اتومبیل و مدل اتومبیل پرسیده میشد بهتر بود قیمت پراید و ماکزیما مشخص است برای قیمت مسکن و اجاره مسکن هم منطقه مورد برسی کافیست
2- معمولا در این سطح باید از اعداد و ارقام که امکان اشتباه در آن وجود دارد اجتناب گردد
3- طبق تحقیقات مختلف هزینه ها و درآمدها در پرسشنامه ها اگر بطور مستقیم پرسیده شود خطای زیادی دارد
را کار چیست راه کار اطلاعات غیر مستقیم و شفاف است به عنوان دانشجویی با من کار میکرد و روی وضع اقتصادی زنان باردار و تغذیه آنها کار میکرد یک سری از آنها در بیمارستان جنوب شهر و یک سری در شمال شهر در گرانترین بیمارستان زایمان کرده بودند جالب این که آنها اصلا وضع اقتصادی خود را آنچنان که بود راست نگفته بودند و آنهایی که وضعشان بد بود وضع خود را خوب و آنهایی که خوب بود بد گزارش کردند و درنهایت ما مجبور شدیم از روی آدرس و منطقه ای که آنه زندگی میکردند قیمت اجاره بها و ملک را استخراج کرده تا به وضع معمول و واقعی افراد پی ببریم
سلام عليكم
به نكته هاي بسيارخوبي اشاره كرده ايد .اميدوارم مسئولان به اين نكته ها توجه خاص نمايند .جاي خيلي ازمسائل وجزئيات در اين فرم خالي و ياناقص عنوان شده ازجمله درقسمت اجاره يارهني منزل مسكوني كسي كه آپارتماني را15 ميليون رهن كامل گرفته باشد وبدون پرداخت اجاره دركدام گزينه بايد قيد شود زيرادرفرم هم قيمت رهن را خواسته است هم اجاره 2- آيالازم نبود كه درقسمت وضع فعاليت (شماره 12)كلمه معلول هم اضافه شود؟ خيلي ازمردم بيكارهستند اما آيا همه آنها معلول حركتي و...هستند ؟ 3- هيچ گزينه وسئوالي درمورداملاك قولنامه اي دراين فرم نشده است و....
زياد سخت نگيريد اگر اشكالاتي باشد به مرور رفع ميشود .عيبي ندارد اگر همه مردم از اول يكسان يارانه دريافت كنند ولي به مرور آمارها اطلاح شود.
سلام اين را هم اضافه كنيد من يك دانشجوي شاغل هستم وبايد كد شاغل بودن را درج كنم اما كجا خرج تحصيل ترمي 700 هزار تومان دانشگاه آزاد را درج كنم
ضمن تاييد نظرات فوق در انتها بايد عرض كنم ،اگر پرسشنامه اقتصادي روايي و پايايي هم داشته باشد و كليه اطلاعات با صحت به دست مسئولان وصول گردد . آيا تسهيم به نسبت مستقيم يارانه ها به مردم مشكلي را برطرف خواهد نمود . با اين يارانه هاي ناچيز نه دهك بالا(بقول مسئولين كنوني كه گويا تازه با اين واژه ها آشنا شده اند) نيازي به اين پرداخت دارد و نه دهك پايين مي تواند از عهده ي مخارج زندگي برآيد.
لذا مناسب است اين ارقام در ثبات اقتصادي ، امكانات بهداشتي ، آموزشي و رفاهي و... كشور هزينه گردد .
البته اين طرح به اندازه اي اشكال دارد كه گفته هاي فوق تنها چكيده ي بخشي از مشكلات را بيان نموده است
آیا مستاجر بودن به معنی فقیر بودن فرد می باشد؟ چه بسا افرادی که مستاجر نیستند ولی با بدبختی زندگی می گذرانند و اسم صاحبخانه را یدک می کشند. و چه بسا افرادی که ترجیح می دهند مستاجر باشند و با سرمایه خود کار و تجارت کنند ، مثلا به جای خانه ، مغازه یا کارگاه خریده اند. از طرف دیگر گرفتن اجاره نامه به سادگی امکان پذیر است و صحت گفته مردم در خصوص نداشتن خانه با امکاند خرید و فروش های وکالتی و قول نامه ای و این همه خانه بدون سند در سطح کشور چگونه قابل اثبات است؟
سلام هزینه هایی مثل داشتن فرزند معلول و داشتن پدر و یا مادری تحت تکفل با بیماریهای صعب العلاج کجا مشخص میشود و ایا این موارد بررسی میشوند.زیر نظر یک ارگان حمایتی مثل بهزیستی و یا کمیته امداد که در مقابل هزینه های بالا دردی را دوا نمیکند.
مقاله خوبی است من هم با نظرات نویسنده موافقم و به نظر می رسد علیرغم تاکیدات زیاد مسوولان بر روی این فرم کا ر کارشناسی صورت نگرفته است . این مساله سمی می باشد که اساس یارانه ها را در هم می ریزد . سوالی که مطرح می شود این است که این هم عجله برای چیست ؟ البته همه جوابش را می دانند
این پرسشنامه سراسر اشکال دارد و به هیچ وجه ملاک مناسبی برای پرداخت یارانه نمی باشد داشتن و یا نداشتن خودرو ،املاک و غیره آنهم در این فرجه کوتاه یک ماهه تکمیل پرسشنامه چه ملاکی برای پرداخت ها می باشد؟ اصلا در پرداخت یارانه قرار نبود که بین افراد تفاوتی باشد و هدف پرداخت به صورت عادلانه بین همه افراد مطرح بود
من قبول دارم که این طرح اشکالات زیادی دارد ولی به نظرم بهتر است این اجازه بدهیم طرح اجرا شود و بعد شروع به رفع معایب آن کنیم. چون من هر جور نگاه می کنم هیچ وقت تمام ابزارها و اطلاعات مورد نیاز آن جمع نخواهد شد. حداقل بهره آن ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مردم است که به مرور زمان تکمیل و اصلاح می شود.
اگر اطلاعات املاک و سایر دارایی های افراد در بانکهای اطلاعاتی موجود است چرا دوباره در قالب این پرسشنامه سوال می شود آیا این پرسشنامه ها تست دروغسنجی مردم است؟
بهتر بود اطلاعات کارمندان توسط دستگاه اجرائی محل کارشان تنظیم میشد هم واقعی تر بود هم سریعتر . ضمناً بحثی از کد پرسنلی و یا کد بیمه شده و نوع بیمه نشده که ضعف بزرگد در فرمهاست .
سلام،
منطقا" اگر قرار است يارانه بنزين نقدي پرداخت شود، بر ااس چه قانون و مجوزي مي خواهند به برخي از دهك هاي درآمدي يارانه ندهند مگر آنها ايراني نبوده و از سرمايه ملي و نفت خود سهمي ندارند؟ اين خود بي عدالتي از زاويه ديگر است. يارانه سوخت متعلق به همه است و بايد بطور مساوي به تعداد افراد خانوار توزيع شود. (با فرض يارانه 90 ميليادي، به هر فرد در هر ماه حداقل 100 هزار تومان يارانه تعلق مي گيرد) دهك هاي پايين جامعه كه نه خودرو دارند و بسيار كم از خدمات خودرو هم استفاده مي كنند، عمده يارانه دريافتي را خرج مخارج زندگي مي كنند و دهكهاي بالاي جامعه، يارانه را صرف خريد بنزين و ... و حتي از جيب هم خواهند پرداخت. اين عين عدالت است. اما نمي توان گروهي را از يارانه بنزين محروم كرد. يارانه بهداشت،‌شير و ... را مي توان محدود به دهك هاي خاص كرد اما يارانه سوخت، خير؟ بدين ترتيب علت تهيه پرسشنامه و دريافت اطلاعات مالي و سرمايه اي نامشخص است.
با سپاس-استاد دانشگاه
صرفنظر از مسائل مذکور ،قطع بزرگ پرسشنامه این ابهام را تقویت میکند که تهیه کنندگان آن ، از اطلاعات اولیه و ابتدائی در مورد سافت ویرهای کامپیوتری بی بهره بوده و از استانداردهای رایج در چاپگر های معمولی بی خبر !
با سلام ،براساس اين پرسشنامه ها تنها حقوق بگيران ضرر خواهند كرد چون امكان دروغ نوشتن براي آنها كمتر خواهدبود
سلام فرض كنيم تمام اين محاسبات دقيق و درست صورت گيرد اين همه سال تجربه نكرده ايم كه به محض افزايش n% حقوق كارمندان حداقل 2n% اجناس گران ميشود ؟!!! خانه از پاي بست ويران است .
با سلام
در صورتیکه تمام ابعاد و تبعات این طرح چه در مراحل جمع آوری اطلاعات و چه در اجرای عملی طرح بررسی شده باشد ( که بعید بنظر میرسد ) یکی از مشکلات اساسی این طرح این است که اقبال جامعه به سمت افرادی است که بدلایل مختلف از جمله عدم تلاش در تحصیل و کار دارای درآمد کمتری هستند و نتیجه این طرح تنبل پروری و مهر تایید بر عملکرد افرادی است که نسبت به آینده خود بی تفاوت بوده اند و نیز بی عدالتی نسبت به افرادی است که با تلاش و کوشش نه تنها سربار جامعه نیستند بلکه موجبات رونق و گردش چرخه اقتصاد را فراهم نموده اند.
بعلاوه افرادی که از جرگه پرداخت یارانه حذف میشوند و باید قیمت های واقعی انرژی و .... را پرداخت نمایند عمدتا افرادی هستند که یا کارخانه دار هستند و یا به نوعی محصول یا خدمتی را به بازار عرضه می نمایند که در این صورت قیمت تمام شده محصولات و خدمات آنها افزایش یافته و دهک های پایین ( که دولت عدالت محور دغدغه آنها را دارد ) مجبورند بهای بیشتری را برای دریافت مایحتاج خود پرداخت نمایند .
به امید آنکه روزی در کشور ما در هر اقدامی و قبل از اجرای هر طرحی تبعات عینی آن مشاهده گردد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل