بازدید 11382

وضع دانشجویان پس از قطع رابطه با انگلیس

کد خبر: ۱۴۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳ 09 January 2011
کامران دانشجو (وزیر علوم)، محمود ملاباشی (معاون دانشجویی وزیر علوم) و محمدحسین مجلس آرا (مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم) در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای درباره تکلیف دانشجویان ایرانی در انگلیس پس از تصویب قطع رابطه با انگلیس در مجلس شورای اسلامی پاسخ دادند.

به نوشته «آرمان»، قطع روابط ایران و انگلیس توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. موضوع تکلیف دانشجویان شاغل به تحصیل در انگلیس پیش از اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخواهند در صحن علنی مجلس رأی به قطع کامل روابط با انگلیس دهند، زمانی جدی تر شد که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار نظر کرد.

کاظم جلالی گفت: سعی بر این است که قانون قطع رابطه با انگلیس به نوعی تنظیم شود که آسیبی به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس وارد نشود. از طرفی دانشگاه‌های معتبر زیادی در دنیا وجود دارد که این دانشجویان می‌توانند در آنها تحصیل کنند؛ البته پس از تبدیل این طرح به قانون، دولت باید اقداماتی در مورد این موضوع انجام دهد.

کامران دانشجو، وزیر علوم در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه در صورتی که مجلس شورای اسلامی قطع کامل رابطه با انگلیس را تصویب کند وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس چه می‌شود گفت: «در موقعیتی نیستم که بخواهم این موضوع را پاسخ دهم. جای دیگری در این رابطه تصمیم می‌گیرند و بعد از اینکه تصمیم گرفتند اقدام خود را انجام می‌دهند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا آن مجموعه تصمیم گیرنده «وزارت امور خارجه» است گفت: «به هر حال مجموعه‌ای غیر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این رابطه تصمیم می‌گیرند.»  محمود ملاباشی ، معاون دانشجویی وزیر علوم نیز درباره تکلیف دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس پس از قانون شدن «قطع کامل رابطه با انگلیس» چه می‌شود گفت: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس به تحصیل خود ادامه می‌دهند و ما هیچ کاری در این زمینه نداریم.

وی وقتی با این سوال روبرو شد که «به هر حال یک سطحی هر چند مختصر از نظر علمی با انگلیس رابطه وجود دارد، این سطح رابطه علمی با تصویب قطع کامل رابطه با انگلیس دستخوش چه تغییری می‌شود؟» گفت: «معمولا سطح روابط علمی کاری به روابط سیاسی ندارد، این استقلال دانشگاه‌ها را در پذیرش افراد می‌خواهد. این ما هستیم که باید ببینیم انگلیس با ما چه می‌کند، آن وقت تصمیم بگیریم که باید جوانانمان را به انگلیس بفرستیم یا نفرستیم.»

معاون دانشجویی وزیر علوم در پاسخ به اینکه «پس از تصویب قطع کامل رابطه با انگلیس، سطح فشار سیاسی از سوی انگلیس  روی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور را چگونه پیش بینی می‌کنید؟» گفت: «به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اعم از دانشگاه‌های انگلیس گفته‌ایم که هرکدامشان مشکل دارند می‌توانند به دانشگاه‌های داخل بازگردند و در داخل ایران درس بخوانند.»

ملاباشی در این زمینه افزود: «هر دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس که حاضر هستند با مشکلات و مسائل آنجا بسازند خب بمانند و بسازند.» محمدحسین مجلس آرا، مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم درباره اینکه تکلیف دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس پس از تصویب قطع کامل رابطه با انگلیس چه می‌شود گفت: «مگر ما الآن با آمریکا رابطه داریم؟ رابطه‌ای نداریم اما دانشجویان ایرانی دارند در آمریکا درس می‌خوانند. همان طور که الآن در آمریکا دانشجو داریم در انگلیس هم می‌توانیم داشته باشیم.»

مجلس آرا در پاسخ به اینکه «آیا برای فرزندان برخی مسئولان کشورمان که در انگلیس شاغل به تحصیل هستند مشکلی پیش نمی آید» نیز گفت: «خیلی از فرزندان مسئولان ممکن است در آمریکا هم باشند و در آنجا تحصیل کنند. بعید می‌دانم اتفاقی در حوزه تحصیل دانشجویان ایرانی در انگلیس رخ دهد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل