بازدید 5917
ایستگاه آخر برنامه پنجم در مجمع تشخیص مصلحت نظام

پرونده برنامه پنجم در مجلس بسته شد

گزارش محرابيان از تاثير اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در بخش صنايع و معادن/شامل شدن حقوق و مزاياي دوران اسارت براي همه آزادگان/مجلس با مستثني شدن وزارت اطلاعات از قانون برگزاري مناقصات مخالفت كرد/ تصميم‌گيري در مورد فاينانس و تامين مالي اسلامي، تركيب هيات امناي صندوق توسعه ملي، نحوه انتخاب رييس كل بانك مركزي و تصميم گيري درباره شوراي هماهنگي دستگاه‌هاي نظارتي به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت
کد خبر: ۱۴۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۶ 05 January 2011

سرویس مجلس تابناک : پس از حضور محرابيان، وزير صنايع و معادن در جلسه غير علني امروز صبح - چهارشنبه - براي ارائه گزارش در مورد تاثير اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در بخش صنايع و معادن ، نمايندگان در جلسه‌ي علني بعد از رفع ابهام از قانون حمايت از آزادگان، با مستثني كردن وزارت اطلاعات از قانون برگزاري مناقصات مخالفت و لايحه موافقت سرمايه‌گذاري بين ايران و ويتنام را تصويب كردند.

هم‌چنين طبق گفته ابوترابي فرد نايب رييس مجلس مقرر گرديد مجلس ساعت 18 امروز براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان در مورد لايحه برنامه پنجم توسعه تشكيل جلسه دهد.

مصوبات امروز مجلس به شرح ذيل است:


دغدغه‌هاي نمايندگان درمورد هدفمندي يارانه‌ها، توليد و صنعت با وزير صنايع مطرح شد

سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه غيرعلني صبح امروز مجلس با حضور وزير صنايع و معادن تصريح كرد: برخي نمايندگان در جلسه غيرعلني اجراي اصلاحات باقيمانده در طرح تحول اقتصادي در جهت كمك به بخش صنعت را ضروري توصيف كردند.

محسن كوهكن نماينده مردم لنجان در خانه ملت، در گفت‌وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: با توجه به درخواست بجا و معقول جمعي از نمايندگان و تصميم هيات رييسه در راستاي تعامل كامل، پيگيري، حمايت و نظارت و ارايه تذكراتي در خصوص اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها كه اراده جمعي بر اجراي آن استوار است از وزير صنايع و معادن دعوت كرديم تا در جلسه غيرعلني حضور يابد.

وي ادامه داد: در ابتداي جلسه چند تن از همكاران اشاره‌اي به دغدغه‌هايي كه در مورد بخش‌هاي توليد و مشخصا صنعت در ارتباط با اجراي هدفمندي يارانه‌ها به ذهن‌شان مي‌رسيد را مطرح و تذكراتي داده و سوالاتي را پرسيدند.

اين عضو هيات رييسه مجلس، يكي از اين مسائل اختصاص 30 درصد منابع حاصل از اجراي هدفمندي يارانه‌ها كه در قانون پيش‌بيني شده است عنوان كرد و گفت: اين سوال مطرح بود كه آيا به صورت تسهيلات پرداخت مي‌شود و يا سود آن به صنعتگران داده مي‌شود تا بخشي از هزينه‌هاي آنها را جبران كند.

به گفته كوهكن، يكي از تذكرات اساسي نمايندگان در مورد بخش‌هاي ديگر اجراي طرح تحول اقتصادي بود.

وي در اين زمينه اظهار كرد: طرح اصلاحات اقتصادي در هفت بخش پيش‌بيني شده است كه يكي از آنها هدفمند كردن يارانه‌هاست و براي بخش صنعت اجرايي شدن و اصلاح باقي امور نيز ضروريست كه از جمله آنها اصلاح گمركات و سيستم بانكي است تا آثار آن براي كمك به صنعت ديده شود.

نماينده مردم لنجان در خانه ملت، در مورد اظهارات وزير صنايع نيز گفت: وزير نيز كلياتي را مطرح كرد و در مورد آثار مثبت ميان‌مدت و درازمدت اين طرح در صنعت و توليد مطالبي را بيان نمود و قول داد كه در حوزه مسووليتش پيگير باشد و گزارشاتي را به مجلس و نمايندگان در اين خصوص ارايه دهد.


/نمايندگان مجلس قانون حمايت از آزادگان را رفع ابهام كردند/


حقوق و مزاياي دوران اسارت شامل همه آزادگان مي‌شود

نمايندگان مجلس قانون حمايت از آزادگان مصوب 1369 را رفع ابهام كردند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه در جلسه علني امروز در بررسي طرح استفساريه ماده 13 قانون حمايت از آزادگان مصوب 69، تصويب كردند كه حقوق و مزاياي دوران اسارت شامل همه آزادگان اعم از شاغل و غيرشاغل (در قبل و بعد از اسارت) مي‌شود.

طبق ماده واحده اين طرح كه به تصويب مجلس رسيد در سوال اين استفساريه آمده است.

آيا ماده 13 قانون حمايت از آزادگان مصوب 13 آذر 1369 شامل حقوق و مزاياي دوران اسارت همه آزادگان اعم از شاغل غيرشاغل مي‌شود؟

بر اين اساس نمايندگان با پاسخ مثبت به اين استفساريه، از قانون حيات از آزادگان رفع ابهام كردند.

هم‌چنين نمايندگان با مخالفت با كليات طرح ناظر به تاسيس فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد آن را از دستور كار مجلس خارج كردند.


جهت تامين نظر شوراي نگهبان؛
دولت موظف به تقويت و توسعه نظام استاندارد ملي در برنامه پنجم توسعه شد

نمايندگان يك ايراد باقيمانده شوراي نگهبان را به ماده مربوط به نظام استاندارد در لايحه برنامه‌ي پنجم توسعه بررسي و براي تامين نظر اين شورا يك بند الحاقي به ماده مربوط به استاندارد اضافه كردند.

براساس اين بند الحاقي، دولت بايد اقدامات لازم را براي تقويت و توسعه نظام استاندارد ملي در طول اجراي قانون برنامه‌ي پنجم توسعه انجام دهد.

به گفته‌ علي لاريجاني اين از جمله ايرادهايي بوده كه مجمع تشخيص مصلحت نظام به لايحه برنامه‌ي پنجم توسعه وارد دانسته و آنرا به شوراي نگهبان ارسال كرده بود.


مجلس با مستثني شدن وزارت اطلاعات از قانون برگزاري مناقصات مخالفت كرد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بررسي لايحه اصلاح تبصره ماده يك قانون برگزاري مناقصات، با مستثني شدن وزارت اطلاعات از شمول اين قانون مخالفت كردند.

در محتواي اين قانون قواي سه گانه، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات اعتباري و ... موظفند در برگزاري مناقصه مقررات اين قانون را رعايت كنند. در تبصره اين قانون نيروهاي مسلح، از شمول اين قانون مستثني بوده و تابع ضوابط و مقررات خاص خود بودند.

در جلسه امروز لايحه استثنا شدن وزارت اطلاعات از شمول اين قانون مطرح بود كه نمايندگان با آن مخالفت كردند.


لايحه موافقت سرمايه‌گذاري بين ايران و ويتنام تصويب شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز با راي موافق خود لايحه موافقتنامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري سوسياليستي ويتنام را به تصويب رساندند. 
 
به موجب ماده واحده اين لايحه، موافقتنامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري سوسياليستي ويتنام تصويب و اجازه مبادله اسناد آن داده مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، اين اولين لايحه موافقتنامه بين ايران و ويتنام بوده و تاكنون هيچ موافقتنامه‌اي بين اين دو كشور به تصويب نرسيده است.


مجلس ساعت 18 امروز تشكيل جلسه مي‌دهد

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي‌فرد گفت: مجلس شوراي اسلامي امروز تا ساعت 12 جلسه علني خواهد داشت و ساعت 18 امشب نيز براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه پنجم توسعه تشكيل جلسه خواهد داد.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي قبل از آغاز سخنان ناطقان صحن علني مجلس در توضيحاتي، گفت: به دليل محدوديت زمان، نطق ناطقان در اولويت كار مجلس قرار گرفت. جلسه صبح نيز تا ساعت 12 ادامه خواهد يافت و از ساعت 12 نيز تنفس خواهيم داشت.

وي افزود: جلسه كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم توسعه ساعت 16 امروز برگزار خواهد شد.

ابوترابي‌فرد خاطرنشان كرد: مجلس شوراي اسلامي بعد از نماز مغرب و عشاء امروز (چهارشنبه) از ساعت 18 ادامه جلسه مجلس را خواهد داشت. اين جلسه براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه پنجم توسعه برگزار مي‌شود. اين تصميم براي تغيير نكردن برنامه نمايندگان در روز پنج‌شنبه كه قرار است به حوزه انتخابيه بروند، اتخاذ شده است. به عبارت ديگر برنامه پنج‌شنبه صبح مجلس به ساعت 18 امروز موكول شد.
 
 
مصوبات عصر مجلس:
 
با اصرار مجلس؛
تصميم‌گيري در مورد فاينانس و تامين مالي اسلامي به مجمع تشخيص مصلحت نظام سپرده شد
 
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به مواد مورد ايراد شوراي نگهبان درباره لايحه برنامه پنجم توسعه، بر نظر خود اصرار كرده و مواد مرتبط با فاينانس و اوراق اسلامي را به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستادند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بحث و بررسي پيرامون ماده 73 برنامه پنجم توسعه، مبني بر فاينانس و اوراق و سكوك اسلامي، در نهايت به مصوبه كميسيون تلفيق، كه خواستار ارسال آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام شده بودند، راي مثبت دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي‌مقدم در مخالفت با مصوبه كميسيون تلفيق گفت: نظير اين موضوع در ماده 77 نيز مطرح بود كه دوستان اصلاح كردند و اميدواريم اين ماده نيز اصلاح شود.

رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي تاكيد كرد: تامين منابع مالي اسلامي و اوراق و سكوك اسلامي جهانگير شده است. صاحب نظران غربي از صاحب نظران بانكي كشورهاي اسلامي دعوت كرده‌اند تا پي به متاثر نشدن بازارهاي بانكي اسلامي از بحران اقتصادي غرب جويا شوند.

وي گفت: نمونه اين موضوع يكي از دانشگاه‌هاي ايتاليا است كه در پي يافتن دليل گرفتار نشدن كشورهاي اسلامي در بحران مالي غرب است.

نماينده مردم تهران افزود: بانك‌هاي مالي غيراسلامي گيشه مالي اوراق اسلامي راه انداختند. آيا درست است كه ما همچنان خلاف شرع اصرار كنيم؟ تا كي بايد منتظر نسخه ديگران باشيم؟ چرا حالا كه آنان براي شنيدن آراء و نظرات ما سينه گشوده‌اند همچنان بر نظرات و شيوه‌هاي نادرست گذشته پافشاري كنيم.

وي خطاب به نمايندگان مجلس خواستار افزودن اوراق و سكوك اسلامي به ماده 73 شد و گفت: اگر برخلاف شرع اصرار نداشته باشيم خداوند نيز به ما كمك مي‌كند.

پس از سخنان مصباحي مقدم، موسي قرباني در تذكري گفت: اين مباحث در جلسه قبل مجلس مطرح شد و مجلس بر نظر خود پافشاري كرد بنابراين طرح مجدد موضوع خلاف آيين‌نامه است؛ اما تذكر قرباني مانع از ادامه طرح مباحث پيرامون ماده 73 نشد.

در ادامه، جعفر قادري در موافقت با مصوبه كميسيون تلفيق گفت: مطالب آقاي مصباحي مقدم درست است ولي بايد توجه كرد در شرايط تحريم قرار داريم و آزادي عمل لازم را نداريم حتي با وجود مجوزهايي كه طي سالهاي گذشته صادر شده است نتوانسته‌ايم منابع لازم را تامين كنيم.

اين عضو كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم توسعه گفت: از تسهيلات بازارهاي بين‌المللي به دليل محدوديت‌ها محروميم. نمونه آن ناتواني در جذب 12 ميليارد يورو كه مجوز انتشار اوراق مشاركت و سكوك آن صادر شده است ولي فقط يك ميليارد يورو محقق شد چرا مجلس سوال نمي‌كند كه چرا موفق نبوده‌ايم؟

پس از اظهارات نماينده شيراز، علي‌اصغر يوسف‌نژاد با تاكيد بر اينكه مباحث فوق به صورت شكلي و محتوايي قبلا در مجلس مطرح شده است، گفت: راي‌گيري مجدد به اين ماده شايد اشكال داشته باشد بنابراين راي به ارسال به مجمع تشخيص داده شود.

پس از اظهارات موافق و مخالف و عضو هيات رييسه كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم توسعه، مجلس شوراي اسلامي با 132 راي موافق تصميم‌گيري درباره ماده 73 را به مجمع تشخيص مصلحت نظام سپرد.

همچنين نمايندگان كه قبلا مصوب كرده بودند،« براساس بند (ط) ماده 49 لايحه برنامه پنجم، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجازه دارد با تصويب كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، مبالغي به عنوان حق امتياز، خسارت و جريمه عدم انجام تعهدات مذكور در پرونده صادره اخذ و به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري كل كشور واريز كند. وجوه مورد نياز جهت توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي و فناوري‌ اطلاعات مناطق كمتر توسعه يافته در قالب بودجه سنواتي تامين ‌شود» با اضافه كردن عبارت " جريمه موضوع اين بند در صورتي قابل وصول است كه در ضمن عقد، شرط شده باشد" به سطر آخر اين بند، ايراد شوراي نگهبان را برطرف كردند.
 
با اصرار نمايندگان؛
تصميم‌گيري درباره تركيب هيات امناي صندوق توسعه ملي به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت
 
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر نظر خود درباره ماده 76 برنامه پنجم، مبني بر تركيب هيات امناي صندوق توسعه ملي، اصرار كرده و آن را براي تصميم‌گيري نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستادند.
 
شوراي نگهبان در رسيدگي مجدد به ماده 76 بر ايرادات گذشته خود مبني بر حذف اتاق‌هاي بازرگاني و تعاون از تركيب اعضاي هيات امناي صندوق توسعه ملي اصرار كرده بودند كه پس از مطرح شدن اين ايرادات در جلسه بعدازظهر امروز كميسيون تلفيق، اعضاي اين كميسيون بر نظر خود پافشاري كردند.
 
 
با اصرار نمايندگان؛
تصميم گيري درباره نحوه انتخاب رييس كل بانك مركزي به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع شد
 
نمايندگان مجلس در جلسه علني امشب بر مصوبه قبلي خود در مورد تبصره يك ماده 80 مبني بر نحوه انتخاب رييس كل بانك مركزي اصرار كرده و اين مصوبه را به مجمع تشخيص مصلحت فرستادند.
 
طبق تبصره مصوب مجلس در ماده 80 رييس كل بانك مركزي با پيشنهاد رييس‌جمهور، تاييد مجمع عمومي و راي اكثريت مجلس شوراي اسلامي انتخاب و با حكم رييس‌جمهور منصوب مي‌شود.
اين درحالي است كه شوراي نگهبان در ايراد خود به اين تبصره عنوان كرده بود که در قانون اساسي تنها به احراز صلاحيت وزرا از سوي مجلس اشاره شده است، از اين رو راي مجلس به رئيس کل بانک مرکزي خلاف قانون است.
 
 
با اصرار نمايندگان برنظر قبلي خود؛
تصميم گيري درباره شوراي هماهنگي دستگاه‌هاي نظارتي به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت
 
نمايندگان مجلس در بررسي ايرادات شوراي نگهبان در مورد موادي از لايحه برنامه پنجم با اصرار بر مصوبه قبلي شان در مورد تشكيل شوراهاي نظارتي اين ماده را براي بررسي بيشتر به مجمع تشخيص فرستادند.
 
نمايندگان مجلس در جلسه علني امشب بر مصوبه قبلي خود در مورد ماده 196 مربوط به تشكيل شوراهاي نظارتي اصرار كردند.
 
در اين ماده نمايندگان مصوب كرده بودند كه در اجراي بند 16 سياست‌هاي كلي ابلاغي برنامه پنجم و به منظور جلوگيري از تداخل وظايف، موازي‌كاري، كارآمد نمودن نظام نظارت و جهت تقويت مديريت كشور، شورايي متشكل از دو نفر از مسوولين نظارتي هر قوه با انتخاب رييس قوه مربوطه با حفظ استقلال دستگاه‌ها و انجام وظايف و اختيارات و مسووليت‌هاي قانوني هر يك از آنها در حدود مقرر در قانون اساسي تشكيل شود.
 
همچنين مقرر شده بود كه دستورالعمل اجرايي اين ماده مشتمل بر نحوه تشكيل جلسات شورا، نحوه تصميم‌گيري ظرف شش ماه اول برنامه به پيشنهاد اعضاي شورا و با توافق سران قوا تعيين ‌شود.
 
شوراي نگهبان در دور دوم ارائه ايرادات خود نسبت به برنامه پنجم توسعه بر ايراد قبلي خود درخصوص تداخل قوا دراين ماده اصرار کرده بود که اين موضوع بعد از بحث در کميسيون تلفيق و اصرار اين کميسيون بر مصوبه قبلي خود امروز به صحن علني مجلس آمد و با 130 راي موافق از 194 نماينده حاضر در مجلس و همچنين 28 راي مخالف و 18 راي ممتنع به تصويب رسيد.

 
منبع:‌ایسنا
 
تازه ترین اخبار مجلس شورا ی اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر