بازدید 14483

بولیوی بی خیال هدفمندی یارانه سوخت شد

دولت گفته بود به این دلیل یارانه سوخت را قطع می کند که بخش اعظم سوخت ارزان قیمت که در اختیار مردم قرار می گیرد، به خارج از بولیوی قاچاق می شود.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۵ 01 January 2011
فرارو به نقل از بی بی سی خبر داد:

ایوو مورالس، رییس جمهوری بولیوی، فرمان خود را برای حذف یارانه های مواد سوختی در این کشور پس گرفته است.

این فرمان کمتر از یک هفته قبل صادر شده بود و بر اساس آن، قیمت بنزین در بولیوی بیش از هفتاد درصد افزایش یافت که این موضوع ناآرامی هایی در پی داشت.

کارکنان امور حمل و نقل بولیوی نیز در اعتراض به افزایش قیمت سوخت، دست به اعتصاب نامحدود زدند و در پی اعتصاب نانوایان، ارتش مجبور به تهیه و فروش نان شد.

پس از افزایش قیمت سوخت، هزینه های حمل و نقل نیز افزایش یافت و قیمت مواد غذایی بالا رفت.

دولت گفته بود به این دلیل یارانه سوخت را قطع می کند که بخش اعظم سوخت ارزان قیمت که در اختیار مردم قرار می گیرد، به خارج از بولیوی قاچاق می شود.

به گفته دولت بولیوی، یارانه های سوخت سالیانه حدود سیصد و هشتاد میلیون دلار برای این کشور هزینه دارد.

مورالس پس از گفتگو با اتحادیه ها و نمایندگان بومیان بولیوی، فرمان خود را برای لغو یارانه های سوخت پس گرفت.

رییس جمهوری بولیوی در پیامی که شب سال نو از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت خواسته اتحادیه ها و فعالان اجتماعی را اجابت کرده است.

در پی اعلام قطع یارانه های سوخت، شهر لاپاز، پایتخت سیاسی بولیوی، و چند شهر دیگر روز پنجشنبه 30 دسامبر، شاهد اعتراض های خشونت آمیز بود.

این اعتراض ها در تعطیلات آخر هفته که با سال نوی میلادی مصادف بود، متوقف شد و قرار بود که روز دوشنبه با راهپیمایی اعضای اتحادیه های کارگری از سر گرفته شود.

رییس جمهوری بولیوی اعلام کرده بود که تدابیری در نظر خواهد گرفت که افزایش قیمت سوخت، بر زندگی مردم بولیوی که عمدتا فقیر هستند، تاثیر منفی نگذارد.

وی گفته بود که در همین راستا، حقوق کارمندان دولت و همچنین حداقل دستمزدها بیست درصد اضافه خواهد شد و قیمت برق، تلفن و آب ثابت خواهد ماند.

به گفته خبرنگاران، از زمان روی کار آمدن ایوو مورالس به عنوان اولین رییس جمهوری بومی بولیوی در سال 2005، اعتراض های این هفته، از مهم ترین محک های سیاسی او بوده است.

دو رییس جمهوری قبل از او، توسط جنبش های اعتراضی مردمی قدرت خود را از دست دادند و خود مورالس به عنوان یک رهبر روستایی، نقشی عمده در این جبنش ها داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل